Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
VargVeum

10.000 haaste

Recommended Posts

..mut ei metriä vaan vatsalihasliikkeitä....

Tässä tausta: sukulaiseni liikunnanopena, ja on pistäny toimessaan nuoriin vähän ryhtiä...eli tavoitteena tehdä 10.000 vatsalihasliikettä ennen kouluvuoden loppua (vapaa-ehtoista mut palkittavaa).

Koska oon helposti provosoitavissa, sanoin et 'no, tehdään 10.000'... eli alkaa heti kun tästä flunssasta pääsee. Päiviä jäljellä vuoden loppuun 112kpl.. siihen vaik 12 'lepopäivää' niin ei o 'kuin' sata rutistusta/päivä. Siihen ei montaa minuuttia mene.

Nyt vaan messiin :action-smiley-073: ja vuoden lopussa tulosta tauluun.. Six-päkki kuosiin!!! Kesäkin ja rantakelit tulee taas j o s k u s h a m a s t u l e v a i s u u d e s.

Eikä hei tee juoksullekaan huonoa jos on vatsa (ja selkä) tiukas iskus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kyllä taida pystyä...

...mutta mitenköhän olisi kilpaileva haaste:

  • 1000 leuanvetoa
  • 2000 punnerrusta
  • 3000 vatsalihasta
  • 4000 selkälihasta

Vähän monipuolisempi, ja tulee kymppitonni yhteensä. Olisi esim. päivittäin 10-20-30-40 -sarjat. Tuollaisella voisi ehkä lähteä mukaan. Pitää vähän makustella ajatusta. :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muuten nuoruusvuosilta yksi tempaus vatsalihasliikkeiden teossa. Eräs koulukaveri kehui, että on tehnyt 400 vatsalihasliikettä. Menin kotiin laitoin varpaat piirongin reunan alle ja aloin vääntämään noin 23 liikettä minuutissa tahdilla. Kun 400 kohdalla ei vielä tuntunut missään, niin jatkoin eteenpäin. Lopetin tasalukuun 1111 vatsalihasliikettä, kovin paljoa enempää en olisi enää saanut. Aikaa kului reilut 42 minuuttia. Seuraavana päivänä niska oli enemmän kipeä kuin vatsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

23 liikettä minuutissa tahdilla. Kun 400 kohdalla ei vielä tuntunut missään, niin jatkoin eteenpäin. Lopetin tasalukuun 1111 vatsalihasliikettä, kovin paljoa enempää en olisi enää saanut. Aikaa kului reilut 42 minuuttia. Seuraavana päivänä niska oli enemmän kipeä kuin vatsa.

Noniin. Eihän täs haastees ois tolla tahdilla menny ku 9 päivää :kumarrus:

Toi Eskon 1000+2000+3000+4000 kuulosti hyvältä jatkolta tälle ekalle. Vuoden alusta vappuun esim. Nyt on hoidettava tää eka ensin sellaisenaan kun tuli sitouduttua. Otan Eskon vastineen kevät-projektiksi. Tukholmassa rautakangen ryhti - ja jäykkyys..

Hyvä jos yhdenlainen hulluus herätti kiinnostusta. Hu alkaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kun Kaius tuolla jo kertoi, niin ylenpalttisella määrällä toistoja ei sixpäckia (tai muita lihaksia) kasvateta. Rasvaa toki palaa, mutta sekään ei pala yhtään enemmän vatsan kohdalta kun muualla, vaikka vatsaliikkeitä tekisi miljoonan.

Onko 50+50/pvä ylenpalttinen määrä? Et olisko esim 5+5 oikeesti tehokkaampaa? :conf: Punttisali-maallikko kaipaa positiivisia perusteluja?? Eikä tässä Arnoldiks pyritä, kuikelo-käppänä-ilmiö on täälläkin vallitseva olotila...

Voihan se olla et vatsan kiinteytymisen asemesta p..se leviää ja niska jäykistyy - mut sittenhän sen näkee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kun Kaius tuolla jo kertoi, niin ylenpalttisella määrällä toistoja ei sixpäckia (tai muita lihaksia) kasvateta.

Jeh, lihaskuntoharjoittelussa (toisin kuin juoksussa) määrä ei ole laatua. Vaikkapa kolmesti viikossa 3x20 vatsalihasliikettä tuottaa varmasti käytännössä saman harjoitusärsykkeen paljon pienemmällä vaivalla ja jos samalla käyttää osan energiasta Eskon ehdottamalla tavalla hieman monipuolisemmin koko kehon lihaskunnon harjoittamiseen, on tulos vuoden vaihteessa varmasti kokonaisuuden kannalta parempi. Tietysti jos tämmöinen hulluttelu toimii motivaattorina tehdä ylipäätään mitään lihaskunnon eteen, niin sehän on silloin täysin perusteltua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeh, lihaskuntoharjoittelussa (toisin kuin juoksussa) määrä ei ole laatua. Vaikkapa kolmesti viikossa 3x20 vatsalihasliikettä tuottaa varmasti käytännössä saman harjoitusärsykkeen paljon pienemmällä vaivalla ja jos samalla käyttää osan energiasta Eskon ehdottamalla tavalla hieman monipuolisemmin koko kehon lihaskunnon harjoittamiseen, on tulos vuoden vaihteessa varmasti kokonaisuuden kannalta parempi. Tietysti jos tämmöinen hulluttelu toimii motivaattorina tehdä ylipäätään mitään lihaskunnon eteen, niin sehän on silloin täysin perusteltua.

Sehän tuli nopeasti. Kiitos! Uskon.

Tuli vaan jo sitouduttua - ja voihan siihen esim etunojia päälle kuten kalman meinas. Hulluttelun lisäks lihaskuntoa metsätöillä, soudulla, kahvakuulalla..+ jatketaan 'esko-haasteella' sit keväällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeh, lihaskuntoharjoittelussa (toisin kuin juoksussa) määrä ei ole laatua.

Niin no, kai tämä riippuu vain tavoitteista. Jos tavoitteena on saada komeat jalkalihakset tai kehittää jalkoja tukemaan jotain ihan muunlaista liikuntaharrastetta (vaikka jotain taistelulajia), silloin määrä ei ole laatua juoksussakaan. Ja vastaavasti, jos tavoitteena on osallistua vaikkapa Sulkavan soudun kilpasarjaan, isommatkaan vatsalihasmäärät tuskin ainakaan haittaavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin no, kai tämä riippuu vain tavoitteista. Jos tavoitteena on saada komeat jalkalihakset tai kehittää jalkoja tukemaan jotain ihan muunlaista liikuntaharrastetta (vaikka jotain taistelulajia), silloin määrä ei ole laatua juoksussakaan. Ja vastaavasti, jos tavoitteena on osallistua vaikkapa Sulkavan soudun kilpasarjaan, isommatkaan vatsalihasmäärät tuskin ainakaan haittaavat.

Kävin 16-kesäisenä karatessa. Tuohon aikaan harjoituksissa laitettiin jalat puolapuiden alle ja alettiin tehdä vatsoja siten että jokainen laski kymmeneen. En enää muista määriä, mutta useampi sata niitä varmaankin yhtä kyytiä tehtiin. Sama juttu oli punnerrusten kanssa.

Varmasti halutun harjoitusvasteen olisi saavuttanut vähemmälläkin, mutta luonnetta moinen rääkki ainakin kasvatti. Ja vaikutukset tuntuvat vieläkin vaikka aikaa tuota on kulunut jo yli 20 vuotta, niin hyvän pohjakunnon lihaksisto tuolloin sai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esko kun henkilökohtaisesti haastoi mut tuolla Tavoiteet 2008-ketjussa, niin täytyy lähteä mukaan tuohon haasteeseen. Vaihdan kyllä selät ja vatsat toisin päin eli vatsoja 4000 ja selkiä 3000. Leuanvedon kanssa tulee eniten ongelmia, koska en nyt keksi missä niitä voisi päivittäin tehdä. Täytyypä alkaa tutkia lähiseutuja. Lisäksi joudun tekee ne 10x1 sarjoina enkä ole varma jaksanko sittenkään.

Tänään aloitan pumppaamisen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy