Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Naisten eksklusiiviset tapahtumat

tiger
 Share

Recommended Posts

Pelkäänpä että sohaisen ampiaispesää... mutta sohaisen nyt kuitenkin.

Voisiko joku kertoa, miksi naiset tarvitsevat omia "vain naisille" juoksu/urheilutapahtumia?

On Naisten Kymppi, Nice Run jne. Veikkaan, että jos miehet keksisivät vaastaavia "only for äijät" tapahtumia, niin nousisi kova haloo ja syyteltäisiin sovinistisioiksi. Yleisestihän länsimaissa on trendi ollut se, että vanhoja "boys club":eja (golf nyt lähinnä tulee mieleen) on pakotettu jopa lain uhalla ottamaan mukaan naisjäseniä. Meillä taas tällainen uus-syrjintä on suorastaan pop.

• Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hmmm... jos oikein muistan niin esim naisten10:llä on aina ollut suurempi osanotto kuin missään muussa stadin juoksussa (korjatkaa ihmeessä?). Tarkoitushan noissa kai järjestäjillä on ansaita rahaa ja konsepti tuntuu vetävän? Pitänee kysyä niiltä naisilta, jotka lähtevät vain tuollaisiin tapahtumiin. Tällä foorumilla useimmat kai osallistuvat myös ns avoimiin tapahtumiin? Itse lähden kympille, jos joku lupaa mulle "hemmottelupäivän" ts. ei tarvitse juosta tukka putkella takaisin vaavia hoitamaan (siellähän on hyvä shoppailla ainakin stadissa). Juoksemisen kanssa ainakaan naisten10 ei oo mitään tekemistä, siellä vaan palaa totaalisti päreet, jos yrittää oikeasti juosta. Viimeksi laahustin 55min ja aikamoista estejuoksua oli koko matka, lähdin itse ihan krepistä liikkeelle ja vielä 9,5km kohdalla ohittelin niitä täyspakkausten kanssa tallustavia, lakua mussuttavia sauvakävelijöitä. Eli missään kohdassa matkaa ei löytynyt sitä oman nopeuden tilaa, minusta ärsyttävää, sopii jollekin paljon joviaalimmalle ihmiselle.

Mutta selvästi tällaiselle tilaisuudelle on suuri kysyntä.

Miksi on naisten saleja ja omia käyttövuoroja yms? En tiedä.

Ehkä osa naisista arastelee testosteronin tuoksua. Pelkää, että niissä on liikaa kilpailua.

Porukkaa ne vetää ja niistä saa hyvin rahaa. Siksi kai niitä järjestetään. Jos ei olisi osanottajia niin ei naisten tapahtumia järjestettäisi muuten.

Ehkä pitäis muotoilla kysymys, että miksi naiset osallistuu naisille tarkoitettuihin tapahtumiin?

Ehkä pitäis muotoilla kysymys, että miksi naiset osallistuu naisille tarkoitettuihin tapahtumiin?

Hmh, olen kerran (vuonna 2003) osallistunut Naisten kymppiin kaverin houkuttelemana, se oli eka tällainen tapahtuma koskaan, mihin osallistuin, silloinkin juoksin. Melkeinpä nopeammin kuin nykyään, kun muka olen harrastanut juoksua siitä asti... Kaksi kertaa olen osallistunut myös Likkojen lenkkiin, kerran kaveriporukan kanssa ja kerran, kun se sisältyi maratonkoulun pakettiin. Ymmärtääkseni niihin osallistutaan usein työ- tai harrasteporukan kanssa, ehkä muutenkin. Onhan se ehkä juuri kaveriporukalla kiva päivänviettotapa, jonka jälkeen voidaan virkistäytyä muutenkin muulla tavoin. Ja usein työpaikka maksaa osallistumisen + järjestää jotain hupia matkalle tai sen jälkeen.

Naisten salillakin olen käynyt. Siellä järjestettiin tunteja (pacea), joille halusin osallistua eikä klubi- tms. jäsenyyttä vaadittu. Vaihdoin salia ja sekin on naisten sali, siellä on samoja ohjaajia ja se sijaitsee mun kannalta hyvällä paikalla. Tähän en ole muuten mitään erityistä syytä keksinyt, mukava ja viihtyisä paikka.

Naitsen Kymppihän ei ole juoksukilpailu vaan nimenomaan tapahtuma ja sellaiseksi aikanaan luotu. Juoksukilpailuihin osallistutaan (kai) kilpaillakseen muiden ja/tai itsensä kanssa mutta Naisten tapahtumissa juokseminen (tai jonkin muunlainen eteneminen) on vain löyhä sivujuonne, päätarkoitus on viettää aikaa yhdessä, naisten kesken. Naiset kun eivät muuten kai ole kovin hanakoita järjestämään etenkään liikunnallisia tapahtumia keskenään niin kuin miehet (miesten keilailu-/kalastusreissut, sählyporukat jne jne)

Näin minä sen kuvittelisin menevän ja ainakin omat motiivini k.o. tapahtumaan olivat nimenomaan yhdessäolossa, "tyttöjen päivässä". Tyttökaverit kun ovat niin kiireisiä kotiensa, miestensä ja lastensa hoidossa että jos jotain yhteistä menoa joskus saadaan sovittua niin eikös jollakin kersalla tule korvatulehdus tai ripuli ja homma peruuntuu. Naisten Kymppi ei peruunnu. Se on.

Minusta mikä tahansa tapahtuma, joka lisää minkä tahansa ryhmän liikunnan harrastusta edes hetkellisesti, puolustaa paikkaansa. Naisten kohdalla innostaminen erilaisten asioiden (kuten juoksemisen) pariin on ehkä sillä tavalla helpompaa, että naiset "ostavat" Naisten kymppi -tyyppiset ideat miehiä helpommin ja muutenkin lähtevät uusiin juttuihin ennakkoluulottomammin mukaan. Joku miehille suunnattu liikuntapahtuma, olkoon sitten puistojumppa tai miesten kymppi, olisi erinomaisen tervetullut juttu, jos miehet vain lähtisivät sohviltaan sankoin joukoin mukaan. Mutta kun ei ne perkeleet liikahdakaan, vaikka joku jotain tuollaista järkkäisikin.

Lievästi asian vierestä: "kotisalillani" on pari kertaa viikossa naisten vapaa vuoro. Viime talven kävijätilastojen perusteella nuo olivat selkeästi suosituimmat salivuorot. Joku taika noissa vain naisille suunnatuissa vuoroissa ja tapahtumissa siis on.

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä:

Minusta mikä tahansa tapahtuma, joka lisää minkä tahansa ryhmän liikunnan harrastusta edes hetkellisesti, puolustaa paikkaansa.

Myöskin samaa mieltä tästä:

Minusta mikä tahansa tapahtuma, joka lisää minkä tahansa ryhmän liikunnan harrastusta edes hetkellisesti, puolustaa paikkaansa.

Alkuperäinen kysymyshän koski naisille tarkoitettuja tapahtumia erotuksena esim. naisten salivuoroista. En oikein ole innostunut noista naisten tapahtumista, kun niissä on mulle vähän liikaa naminami-henkeä ja "hyvä me naiset" -ideologiaa. Ihan kun tässä tarvis jotenki perustella omaa erinomaisuuttaan. ;) Tuntuu jotenkin alentavalta tai jotain.

Myöskin samaa mieltä tästä:

Alkuperäinen kysymyshän koski naisille tarkoitettuja tapahtumia erotuksena esim. naisten salivuoroista. En oikein ole innostunut noista naisten tapahtumista, kun niissä on mulle vähän liikaa naminami-henkeä ja "hyvä me naiset" -ideologiaa. Ihan kun tässä tarvis jotenki perustella omaa erinomaisuuttaan. ;) Tuntuu jotenkin alentavalta tai jotain.

Kuulostaa vähän samalta kuin omat tuntemukseni aina kun luen miehille suunnattua aikakauslehteä á la Miesten Gloria jne. Viimeksi lehteilin Veli-nimistä kiiltäväkantista lärpäkettä joka näyttää astuneen samaan kuoppaan kuin kaikki edeltäjänsäkin. Pelkkiä nopeita koneita, kummallisia urheilulajeja, kalliita vaatteita, tyttöjä ja sikarijuttuja. Hohhoijaa.

Miksi on naisten saleja ja omia käyttövuoroja yms? En tiedä.

En ymmärrä miksi on naisten tapahtumia? Epäilen kuitenkin, että siksi, ettei kynnys osallistua niihin olisi suuri. Noissa tapahtumissahan on mahdollisuus juosta, hölkätä, kävellä tai tipsutella korkokengillä, mutta en oikeastaan tiedä yhtään miehille ja naisille suunnattua yhteistapahtumaa tai yhteisKILPAILUA, jossa sen voisi tehdä?

Sen sijaan naisten salit ymmärrän todella hyvin. Kun menen treenaa painoilla, en jaksa treenata sadan kilon painoilla. Yleensä mulla on tietty treeni, jossa käydään tietyt lihakset määrätyssä järjestyksessä läpi. Kun menen naisten salille, ja huomaan, että tietty laite on varattu, voin kysyä naiselta, että saanko tehdä siinä välissä, kun hän pitää taukoa. Miesten salissa ei vastaava onnistu, kun mies joutuu joka kerta nostamaan 150 kilon painot pois, jotta voisin laittaa omat 10 kilon painoni siihen, ja jos treenaan vaikka 3 sarjaa perätysten, niin tämä siis toistuu 3 kertaa.

Viimeksi nimenomaan LOPETIN salilla käynnin, kun kyllästyin siihen, että miehet pitivät tiettyjä laitteita varattuna yli puoli tuntia. Salilla, jossa kävin, miehillä oli omituinen tapa ottaa yksi laite noin 3-5 äijän käyttöön ja treenata siinä vuorotellen ja rupatellen koko ajan. Yritäpä siinä sitten mennä väliin!

Kerran oon käyny tuollaisessa vain naisille tarkoitetussa juoksutapahtumassa - paikka oli Pietarsaari. Nykyään siellä on kyllä jo ihan kilpasarjakin, johon voi kovimmat menijät osallistua. Silloin taisi olla yli 600 osallistujaa.

Mieleeni on elävästi jäänyt erään maalissa seisoneen miehen tokaisu; kaikki jotka tulee viidenkymmenen joukossa maaliin ovat juoksijoita! Ja minä tulin!

Oi oi oi niitä aikoja kun vielä juoksu kulki...

Mutta kyllä tuo yksi kerta riitti, enkä ymmärtänyt tapahtuman ideaa. Juoksen mieluummin miesten kanssa samoissa tapahtumissa. Ihan vaan parempien maisemien takia.

semmottii