Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Zepikov

37 vkon ohjelma

Recommended Posts

Tuossa kattelin, että juoksijalehden move!- harjotusohjelmissa on tollasia pitkiä harjotusohjelmia.

Itelle tuommonen ohjelmoitu harjoittelu on tarpeen, ku muuten tahtoo homma mennä ihan läskiksi.

Onko kellään kokemusta, että ovatko hyviä ohjelmia?

Itelle sopis se 3.45 - 4.20 - ohjelma, jos sitä sitten keväällä olis paremmassa kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huimaavan 1 maratonin (toivottavasti tällä viikolla tulee toinen) kokemuksella sanoisin että riippuu nykykunnostasi, kannattaako noin pitkää ohjelmaa alkaa noudattaa. Jos nyt jaksat juosta 10-15 km, niin sitten ehkä, mutta jos yli 20 km, niin sitten riittää lyhyempi ohjelma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Move on ihan hyvä ohjelma. Treenasin tuolla 3.45-4.20 ohjelmalla (uudestavuodesta kesäkuun viimeiseen päivään) tämän vuotiselle Paavo Nurmelle (1. maratonini) ja ajaksi tuli 4.17. Siitäkin huolimatta, että kärsin maalis-, huhti- ja suurelta osin toukokuussakin ikävistä jalkavaivoista, joiden vuoksi suuri osa ohjelman kevyistä lenkeistä tuli sotkettua kuntopyörällä.

Nyt olen harjoitellut ensi lauantain puolimaratonia varten niin ikään Moven ohjelmalla vajaan parin kuukauden ajan ja kunto tuntuu paremmalta kuin koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen harjotellut MoVe ohjelmalla vajaa pari vuotta (vuoden 2006 helmikuusta) ja juossut sinä aikana 3 maratonia, aika on parantunut ensimmäisestä maratonista (Tukholma 2006) 3.50 tämän vuoden kevään Yyterin maratonin 3.12.32:een, eli ainakin minulle MoVe- ohjelma on toiminut. Varmaan joku muukin ohjelma olisi voinut tuottaa saman tuloksen, mutta itse olen pitänyt ohjelman vaihtelevista harjoituksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...sisällyttää pitkiä lenkkejä aika vähän ohjelmaan. jotkut muut vastaavat ohjelmat tekevät sen päin vastoin, suurin painoarvo on viikon pitkällä lenkillä.. mitä mieltä?

Mä vastaan tähän reilun kuukauden päästä. En treenaa Moven ohjelmalla, mutta neljälle aiemmalle maratonille valmistautuessani olen juossut ainakin 4-6 yli 30 km:n pitkää lenkkiä. Nyt on vuorossa viides kuukauden päästä ja pisin lenkki toistaiseksi on 25 km. Tosin lähes kaikki muutkin treenit ovat jääneet suunnitteluasteelle aikapulan vuoksi, joten jännittää millainen fiasko siitä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapa joku Move-ohjelmaa noudattanut että millaisia kilometrejä alkukuukaudet pitää sisällään? Mietin sen hommaamista mutta ei ehkä jaksas vielä tässä vaiheessa kovin intensiivisesti juoksua aloittaa, talvella punttis tms vaihtelun vuoksi takaa että motivaatio riittää kesällä. 4:15 tavoite olisi mulle passeli ensi kesälle ja Sepon ohjelmat on toimineet hyvin tähän mennessä mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapa joku Move-ohjelmaa noudattanut että millaisia kilometrejä alkukuukaudet pitää sisällään? Mietin sen hommaamista mutta ei ehkä jaksas vielä tässä vaiheessa kovin intensiivisesti juoksua aloittaa, talvella punttis tms vaihtelun vuoksi takaa että motivaatio riittää kesällä. 4:15 tavoite olisi mulle passeli ensi kesälle ja Sepon ohjelmat on toimineet hyvin tähän mennessä mulla.

Riippuu siitä kuinka kovaa juoksee, kun nuo lenkit on Movessa määritelty ajassa eikä matkassa... Tavoitteesta päätellen olet samaa tasoa kuin minä, joten kilometrit on siinä 25-40/vko alussa. Olen kyllä itsekin korvannut talvella noita pk-harjoitteita välillä ihan selkeästi reippailla kävelylenkeillä tai muilla aktiviteeteilla (halonhakkuu, kuntopyörä tms.), mutta silloin selkeästi pidemmillä suoritusajoilla kuin ohjelmassa on määritelty. Tärkeintä, että tulee tehtyä sen tyyppistä harjoitusta, jota ohjelmassa on.

Ja onhan Movessakin säännöllisesti lihaskuntoharjoitukset (paitsi ohjelman loppupuolella). Noita pitkiä lenkkejäkin olen oma-aloitteisesti vähän pidennellyt, kun ne ovat ohjelmassa näin talvella vain siinä 80-90 minuuttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoittelin itse ekan maratonini jälkeen www.myasics.com/fi sivujen ohjelmalla. Siihen voi itse syöttää haluamansa H-hetken jolloin juoksutapahtuma on, oman tuloskuntonsa. yms. Lisäksi voi valita seuraako sykkeitään vai ei. Lisäksi ohjelma kertoo kuinka lähellä tavoiteaikaasi olet nykyisten juoksuvauhtiesi perusteella ( edellyttää että syötät lenkkiesi ajan ja juostun matkan). Piti aika hyvin paikkaansa seuraavalla maralla. Ohjelmaa voi säätää helpommaksi tai vaativammaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy