Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sydämmen rytmihäiriö

werneri
 Share

Recommended Posts

Tässä taannoin oli mulla sydämmen rytmihäiriö ja

samassa yhteydessä sydän tutkattiin ja huomattiin läppävuoto

1/10 eli lievä. Lääkärin mukaan 30 % ihmisistä on kyseinen läppävuoto.

Ja rytmihäiriö on yleistä aktiiviliikkujilla.

Huippuurheilioista mainittakoon Lattu,Siveinen,Ahokas jne...

Itse ei ollut mitään tuntemuksia, vaan sykemittari näytti levossa

60-100 ja kun aloin käveleen pomppasi tonne 130-200.

Luulin sykemittarin olevan hajalla ja testasin sitä koti porukalla ja

he saivat normaali lukemat. Pidin viikon paussia ja ajatteli, että kyllä se

sillä hoituu kun lepäilee mutta ei mennyt ohi. Piti rytmittää uudestaan sähköllä. .

Lääkärin mukaan saa juosta,urheilla normaalisti, maksimi sykkeitä välttää.

Samoin väsyneenä ei saa lenkkeillÄ

Kyseisestä tapauksesta on nyt kulunut kolme vuotta eikä ole ollut oireita

mutta alitajunnassa se on varsinkin kovissa kilpailuissa ja harjoituksissa.

Onko foorumilaisilla kyseisiä kokoemuksia.

Mulla ei ole itsellä mutta siskon miehellä tehdään tuo sama "käynnistys"operaatio noin kerran vuodessa. Ei tiedetä mistä johtuu. Tulee vaan yhtäkkiä paha olo ja sitten on mentävä sairaalareissulle.

Arkirutiineissa kun yhdessä käydään joskus lenkillä on hänellä n 20-30 korkeampi syke koko ajan. (165mulla ja hällä 175) Puolikkaankin keskisyke saattaa olla 190 monasti. Kuulemma ei mitään erityistä varomista pidä harrastaa ainakaan juoksuharrastuksen suhteen. Tiedä sitten mikä todellinen laita on, koska sen enempää ei koskaan ole tutkittu.

Varmaan kyllä aika hanurista ajatella sitä koko ajan, alitajuisesti taikka ei...tsemppiä vaan kuitenkin!! Eipä tämä harrastus ainakaan sitä pahentaa voi...

Ei mulla mutta kaverilla... :oops: jostain syystä ei tee mieli tunnustaa heikkoutta, mutta kaksi kertaa parin vuoden sisään on itselle rytmihäiriö iskenyt. Molemmilla kerroilla ilmeisesti väsyneenä kovaa treeniä (iltarastit, joukkuepeli) lähes maksimisykkeillä, ja illalla ja seuraavana aamuna olo oli mitä epämiellyttävin. Sykemittarin lukema vaihteli, ja käsin tunnustelemallakin rytmihäiriön huomasi. Meni onneksi ohi levolla, joten ei ole diagnosoitu eikä tarvinnut uudelleen rytmittää. Mutta kovaa mennessä sitä nyt kyllä kuuntelee tarkemmin omaa kehoa, ja pari kertaa olen lopettanut kesken, kun alkaa tuntua liikarasitukselta. Itselläni saattaa olla osin perinnöllistä.

Perintötekijöistä saattaa olla kyse täälläkin. EKG:tä on otettu muutamaan kertaan mutta mitään hälyttävää ei ole koskaan näkynyt. Lääkäri on kuitenkin selvästi kuullut häiriöitä. Itse tunnen niitä silloin tällöin, erityisesti pitkien lenkkien jälkeen, mutta kun ei niihin liity kipua niin vaarattomia ne kai ovat. Unenpuute on paha juttu. Huonojen unien jälkeen ei pitäisi itse lainkaan mennä lenkille, mutku...

Krapulaisena en lähde lenkille.