Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu kympille


innokas
 Share

Recommended Posts

Olen varmaan vähän etuajassa, kun viikon päästä menen juoksemaan puolikkaan, mutta kyselen jo kympin harjoitteluvinkkejä myöhempää syksyä ajatellen. Koetin netistä etsiä jotain järkevää, mutta ei oikein löytynyt.

Olisiko siis vinkkejä? Aikaa olisi puolimaratonin jälkeen n. 1-1,5 kk sellaisiin järkevältä tuntuviin kisoihin, ei siis kovin paljon.

Kasvatetaanko vauhti- ja maksimilenkkien osuutta vaan rankasti ja jätetään se peruslöntystely pikkuisen vähemmälle? Kannattaako pitkiä lenkkejä vetää enää tuon 1-1,5 kk:n aikana tai onko niistä ylipäänsä vastaavaa hyötyä kympillä?

Nykykunnolla olen kovassa harjoituksessa juossut 9,4 km vähän yli 44 minuuttiin eli kymppi menisi noin 47 minuuttiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kunhan nyt pakinoin melkein puoli vuotta vanhaan keskusteluun. Aloitin viime viikolla viikosta 0, kunto on aivan olematon, painoa 10kg liikaa ja motivaatio.. no. Motivaatiota ehkä on, pieni uskonpuute vain tuppaa häiritsemään harjoitusta. Suvi-Iltaan on nyt 15 viikkoa aikaa. Kympille pitäisi lähteä lönköttelemään, tällä kertaa ihan tosi tarkoituksella eli juosten olisi aikomus matkata. En ole koskaan juurikaan perustanut tuon juoksemisen päälle, kun kävellenkin yleensä ehtii perille, jos vain lähtee tarpeeksi aikaisin liikkeelle ;). Nyt vain iski älli, että on se perkule kumma jos ei sitä matkaa juoksemalla kykene ruhoaan liikuttamaan. Ja tässä sitä ollaan.

Tiedä sitten, aloitinko harjoittelun liian myöhään, kun en tosiaan ole koskaan juossut kilometriä pitempään yhteen menoon. Ensimmäisen "tutustumisviikon" jälkeen sääret huutavat hoosiannaa ja buranaa ja kylmägeeliä kuluu. Aloitin varmaan liian kunnianhimoisesti. Kuinka mahdan kestää loput kolmisen kuukautta o.O? Syömistäni en nyt ainakaan alkuvaiheessa jaksa kytätä kovin särmästi, kun tuntuu olevan niin paljon kaikkea muuta uutta. En tietenkään vedä kiloa läskiä ennen lenkille lähtöä, mutta muuten annan syömisten mennä ikään kuin omalla painollaan.

Mitenköhän tuon harjoitteluohjelman suunnittelisi fiksuimmin, lepopäivät, treeniajat ja aihealueet?

Nim. Olenko täysin toivoton tapaus?

Link to comment
Share on other sites

Olisiko siis vinkkejä? Aikaa olisi puolimaratonin jälkeen n. 1-1,5 kk sellaisiin järkevältä tuntuviin kisoihin, ei siis kovin paljon.

Kasvatetaanko vauhti- ja maksimilenkkien osuutta vaan rankasti ja jätetään se peruslöntystely pikkuisen vähemmälle? Kannattaako pitkiä lenkkejä vetää enää tuon 1-1,5 kk:n aikana tai onko niistä ylipäänsä vastaavaa hyötyä kympillä?

Varsinaisia ohjelmia kuntoilijoille ei kympille yleensä löydä, koska matka ei ole kuuminta hottia, eikä kenelläkään yleensä ole ongelmia sen läpäisemisessä.

Jos nyt treenaat puolikkaalle, ei harjoittelua tarvitse muuttaa mitenkään kympille. Pitkiä vaan mukaan ehdottomasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy