Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Flunssaa pukkaa, apuva!


kauris
 Share

Recommended Posts

Meinaa pieni paniikki pyrkiä sisuksiin, kun 15.9. olisi tarkoitus mennä juoksemaan elämäni eka puolimaraton.

Mulla on nyt viikon verran ollut flunssa tuloillaan, olen yrittänyt ehkäistä sitä pitämällä itseni lämpimänä ja ottamalla tupla-annoksen C-vitamiinia päivittäin. Ei vaan meinaa auttaa, viluttaa, kurkku on hiukan käheä ja nyt nokka on tukossa ja vuotaa. Tiistaina kävin juoksemassa 35 minuutin kevyen lenkin ja tuntui kyllä hiukan raskaalta. Onko enään mitään tehtävissä jotta flunssa ei tulisi päälle kunnolla?? En uskalla oikein lenkillekään lähteä kun pelkään, että flunssa vaan pahenee. Ja toisaalta takaraivossa jyskyttää, että pitäisi kuitenkin ainakin pientä lenkkiä juosta ettei sitten kahden viikon juoksutauon jälkeen lähde kylmiltään puolikkaalle. Suututtaa jo valmiiksi, jos kauan odottamani puolikas jää juoksematta. Vai uskaltaisiko sitä pienessä flunssassa lähteä kokeilemaan... Kertokaahan kokeneemmat vinkkejä!

Link to comment
Share on other sites

Hatapan eka lause kertoo jo paljon. Flunssan saa jatkumaan hamaan tulevaisuuteen, jos käy sen aikana urheilemassa. Omaa tyhmyyttäni olen saanut joskus kärsiä 6 viikkoa "räkää" ja köhää. Nykyään olen viikon hiljokseen ja se on siinä. C vitskun tupla annoksilla olen saanut siirrettyä flunssan vähän eteenpäin, mutta tullessaan se kaataa punkkaan kovammalla teholla.

Link to comment
Share on other sites

Meinaa pieni paniikki pyrkiä sisuksiin, kun 15.9. olisi tarkoitus mennä juoksemaan elämäni eka puolimaraton.

Mulla on nyt viikon verran ollut flunssa tuloillaan, olen yrittänyt ehkäistä sitä pitämällä itseni lämpimänä ja ottamalla tupla-annoksen C-vitamiinia päivittäin. Ei vaan meinaa auttaa, viluttaa, kurkku on hiukan käheä ja nyt nokka on tukossa ja vuotaa. Tiistaina kävin juoksemassa 35 minuutin kevyen lenkin ja tuntui kyllä hiukan raskaalta. Onko enään mitään tehtävissä jotta flunssa ei tulisi päälle kunnolla?? En uskalla oikein lenkillekään lähteä kun pelkään, että flunssa vaan pahenee. Ja toisaalta takaraivossa jyskyttää, että pitäisi kuitenkin ainakin pientä lenkkiä juosta ettei sitten kahden viikon juoksutauon jälkeen lähde kylmiltään puolikkaalle. Suututtaa jo valmiiksi, jos kauan odottamani puolikas jää juoksematta. Vai uskaltaisiko sitä pienessä flunssassa lähteä kokeilemaan... Kertokaahan kokeneemmat vinkkejä!

Kyllähän keinot on varmasti aika vähissä, jos se päälle on tulossa. Lepoa, ei kai siinä muuta. Itse olen kokeillut joskus hunajat, valkosipulit, inkiväärit, konjakit ja kossut sun muut, mutta eipä ne muuta kuin korkeintaan hidastaa flunssan tuloa.

Joku lääkäri sanoi joskus, että jos flunssaa ei ota mitään lääkettä vaan ainoastaan lepää, se kestää viisi päivää. Jos taas vetää lääkkeitä eikä malta levätä vaan kuntoilee entiseen malliin, flunssa kestää viikon ja viisi päivää.

Lepää siis ihmeessä, et ole vielä menettänyt mitään, et edes sitä puolimaraa vielä ja lepohan tekee vaan hyvää paria viikkoa ennen...

Link to comment
Share on other sites

Joku lääkäri sanoi joskus, että jos flunssaa ei ota mitään lääkettä vaan ainoastaan lepää, se kestää viisi päivää. Jos taas vetää lääkkeitä eikä malta levätä vaan kuntoilee entiseen malliin, flunssa kestää viikon ja viisi päivää.

Lohduttavaa. Olen kuullut saman jutun muodossa: Flunssa kestää hoidettuna kaksi viikkoa ja hoitamatta 14 päivää.

Link to comment
Share on other sites

Meinaa pieni paniikki pyrkiä sisuksiin, kun 15.9. olisi tarkoitus mennä juoksemaan elämäni eka puolimaraton.

Veikkaan että teet joka tapauksessa oman valintasi mutta minä en epäröisi hetkeäkään jättää kisaa väliin flunssan takia. Sen verran pelottava kokemus on viime keväältä. Flunssa oli jo mukamas parantunut kun viikko sen jälkeen kokeilin kevyttä VK:ta, siis paljon kevyempää kuin puolimaratonvauhti. Lenkki piti lopettaa kesken ja siitä seurasi melko kauhistuttava horkka. Sydän hakkasi n. 70 istuessa ja yli sata seistessä (normaalisti molemmat alle 40) ja huimasi niin ettei uskaltanut nousta penkiltä. Siinä vaiheessa iski jo lievä paniikki ja jonkinlainen kuolemanpelko. Horkka meni ohi muutamassa päivässä mutta kokemus antoi sellaista tervettä priorisointia hölkkäharrastukselle ;-). Onneksi tämä ei kuitenkaan ole arpomista vaan jos olet rehellinen (minä en ollut) ja kokeilet kevyttä juoksua, huomaat kyllä oletko terve vai et. Silti rasittava suoritus kuten kisa voi tuoda esiin juttuja joita et voi huomata testilenkillä joten riskihän se aina on.. Olen kuullut nyrkkisäännön että kovat treenit voi aloittaa sen jälkeen kun on ollut terve yhtä pitkään kuin sairastaminen kesti (vai oliko se kaksi kertaa se aika?). Minun on ollut vaan niin vaikea ymmärtää tiettyjä lainalaisuuksia näissä urheiluhommissa kun pienet sairastelut eivät ole koskaan aikaisemmin toimistorotan arkea sotkeneet.

Link to comment
Share on other sites

Jos ja kun eka kisa tulossa, niin polte päästä sinne on tuskallisen kova..

Mutta jotta kisasta ei samalla kertaa tule ensimmäinen ja viimeinen, niin kannattaa oikeasti miettiä olotilojaan.

Sellaisen säännön jostain kuulin, että yhtä monta päivää kevyesti, eli ennen tehoharjoittelua, kuin oli flunssaakin. Viikon flunssa niin se on viikko kevyesti tunnustellen ja sitten vasta kunnon treenejä, nekin tietty tunnustellen.

Kisan alle ois hyvä saada tehoharjoittelua, mutta jos sairastetaan, niin flunssa sairastetaan noin kuukausi ennen H-hetkeä, että on järkeä lähteä yrittämään.

Ei kisaa kannata pilata flunssalla, vaan jatkaa harjoittelua rauhassa ja koittaa päästä mukaan seuraaviin karkeloihin. Ei ne kisat tästä maasta kesken lopu.

Ja ihan näin loppuun, että mun kohdalla ainakin suurin osa flunssista on johtunut liiallisesta treenaamisesta ja lähinnä liiallisista tehoharjoituksista, eli oman kropan kuuntelun laiminlyömisellä.. Ja sitten ei oo auttanut kuin lepo.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille viesteistä :smiley:. Niinhän se on, että kipeänä ei urheilla. Kuumettahan mulla ei koko aikana ole ollutkaan.

Flunssa on poissa ja eilen kävin testaamassa rauhallista juoksua :running:. Hyvin sujui, syke pysyi 130 tietämissä koko ajan. En tiedä oliko tällä merkitystä: aloin viime viikolla ottamaan Herbalifen tabuja: Rose Oxia, monivitamiinitabletteja ja tällä viikolla protskupirtelöä. Jo aikaisemmin olen napsinut niiden kuitu-yrittitabuja. En aikaisemmin ole oikein uskonut noihin tuotteisiin mutta nyt kai täytyy uskoa, että niillä jokin vaikutus on. Lepäsin koko viikonlopun, lueskelin vaan ja olin ihan hissukseen :sleep:.

Lähden lauantaina kokeilemaan sitä puolikasta, mutta ihan sillä meiningillä, että heti jos alkaa syke pomppimaan kauhean korkealla tai muuten tuntuu pahalta tai jotenkin erilaiselta olo, niin keskeytän. Sanoin se jo mun juoksukaverillekin, että en välttämättä juokse loppuun asti.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran pitää vielä lisätä, että itse sairastuin aika kovaan flunssaan viime keväänä 3 viikkoa ennen Tukholman maratonia. Mieli oli maassa, kun oli eka mara ja tunnollisesti harjoiteltu koko kevään. Lääkäri sano, että yleensä kestää n. 2 viikkoa, että hengitystiet yms. palaa normaaliksi (varsinkin jos on yskää). Maltoin levätä viikon, jonka jälkeen pystyin taas juoksemaan ja pääsin sinne Tukholmaankin (se, etten sitten päässyt maaliin on eri asia...). Mutta flunssa johtuu viruksesta johon ei ole lääkettä, ikävä kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Nyt varmasti joku asiantuntijakin tällä palstalla luuraa (siis lääkäri tai itse sairastellut), niin kertokaapas nyt tyhmemmällekin (tai kokemattomammalle), mitkä ne pahimmat seuraukset flunssaisena treenaamisesta voivat olla?

Joku mainitsi jo sydänlihastulehduksen ja rytmihäiriöt, itse olen itselleni uskotellut kuulleeni sydänlihaskalvon tulehduksesta (kuulostaa vielä pahemmalta!) Mikä siis voi tulla, ja mitä se oikeasti tarkoittaa?

Ja sitten epäasiallisuuksiin; onko flunssa parasta hoitaa saunomalla, valkosipulisilla ruuilla ja konjakilla, vai onko joku muu juoma parempi?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy