Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Heppu

Kokemuksia viimeisen viikon totaalilevosta

Recommended Posts

Onko kukaan ollut harjoittelematta viimeisellä viikolla ollenkaan. Onko ollut vaikutusta kisassa.

Toisessa lonkassani nimittäin on jotain vaivaa, joka tuntuu kävellessä ja juostessa. Hyvin olen saanut harjoiteltua, mutta josko viimeisen viikon levosta olisi hyötyä.

Eikös ole noin että viimeisen viikon harjoittelun merkitys on isompi tavoiteltaessa kovia aikoja, kuin 4 h perusaikaa.

Kyllähän lepo auttaa vammoihin, mutta kyllä minä ainakin juoksisin ainakin kerran ettei aivan veltostu. Ja ehkä olisi parempi tehdä ainakin kaksi harjoitusta, joissa toisessa hyvin kevyttä ja toisessa sitten pieni maratonvauhtinen pätkä mukana.

Ja on tuo 4 tunnin perusaika ihan kova suoritus mun mielestä. Itseltäkin se on alittamatta, ehkä se menee seuraavalla yrityksellä.

Mie olen pitänyt viimeisellä viikolla yleensä lepoa. Mutta ei nuo ajat kummoisia olekaan. Mutta ajattelen niin, että jalkani tarvitsee kaiken levon niille kisakilometreille. En usko, että kovin montaa minuuttia olisin saanut pois jos olisin viimeisellä viikolla olisin juossut muutaman lenkin. Yleensä hyötynä on ollut se, että kolotukset, säryt ja jumit on ehtineet poistua lepoviikon aikana. Arkiliikuntaa tulee aina sen verran (ruohonleikkuut, siivoukset, kävelyt yms), että ajattelen niiden riittävän.

Lepoa vaan - itsellä polvissa sen verran vikaa, että parempi säästää niitä tämä ja ensi viikko. Ensi viikolla saa jonkinlaista liikuntaa puolukassa ja polttopuiden (onneksi ovat jo pari vuotta olleet kuivumassa katon alla maalla) roudaamisessa kotiin.

Täytyy ajatella, että mitä parista (..no ehkä viidestä tai kymmenestä) minuutista jos muuten paikat paranee levolla ja vielä säilyvätkin suorituksen jälkeen siinä kunnossa, että on työkykyinen ja voi harrastaa liikuntaa.

Neljä kertaa olen pitänyt noin viikon täyslevon ennen maratonia, kerran olen juossut maratonviikolla kolme pikkulenkkiä. Jos tämänvuotista rentona lönköttelynä hölkättyä Helsinki City Marathonia ei lasketa, ennätys on parantunut jokaisella maratonilla, jonka olen juossut perusteellisesti levänneenä. Kun taas pidin tuntumaa yllä myös maratonviikolla, maratonilla sippasin puolivälissä ja puolikkaiden ero oli mehevä (1.53 ja 2.02).

Näin vähäisellä kokemuksella ei voi ehkä tehdä mitään päätelmiä, mutta jos juoksen vielä tänä vuonna maratonin tavoitteena uusi ennätys, makaan koko maratonviikon paikallani...

Mielenkiintoista.

Itse en ole kertaakaan pitänyt totaalilepoa, kun en ole uskaltanut.

Ehkä helmasyntini onkin juuri se, etten malta levätä tarpeeksi...

Se mitä pelkään harjoittelemattomuudessa on turha painon nousu ja veltostuminen, mutta ehkä ne on turhia pelkoja.

Tällä kertaa viimeisellä viikolla on kaksi kevyttä lenkkiä ja edellisen viikon (eli tämän kuluvan viikon) saldo tulee olemaan noin 30 km.

Mie olen pitänyt viimeisellä viikolla yleensä lepoa. Mutta ei nuo ajat kummoisia olekaan. Mutta ajattelen niin, että jalkani tarvitsee kaiken levon niille kisakilometreille. En usko, että kovin montaa minuuttia olisin saanut pois jos olisin viimeisellä viikolla olisin juossut muutaman lenkin. Yleensä hyötynä on ollut se, että kolotukset, säryt ja jumit on ehtineet poistua lepoviikon aikana. Arkiliikuntaa tulee aina sen verran (ruohonleikkuut, siivoukset, kävelyt yms), että ajattelen niiden riittävän.

Sama juttu mullakin.

Seitsemän päivän totaalilepoa en suosittele jos haluaa ettei kunto pääse tippumaan yhtään, se nimittäin alkaa huonontua viiden päivän levon jälkeen. Jos maraton on lauantaina, kannattaa keskiviikkona tehdä pieni lenkki jossa muutama lyhyt 15-30sek. veto jalkojen herättelyksi, ettei jalat ole sitten lauantaina aivan ihmeissään kun yhtäkkiä pitäisi alkaa juoksemaan. Huiput juoksevat jopa 1-3km:n

aukaisuvetoja kisan alle.

Ennen Finlandia Maratonia 07 viikolla juoksin vain maanantaina 8 min matolla koska hoitelin kuntoon ärtynyttä penikkaa. Tiistaiset nelisataset korvasin pyöräilyllä ja keskiviikkona pyöräilin myös kevyesti. Perjantaina tein lyhyen kävelylenkin. Käytännössä totaalilepoa juoksusta siis. En usko että tuo vaikutti liiemmin lopputulokseen, juoksu kulki alussa liiankin hyvin ja ennätys parani 5 min.