Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kokemuksia viimeisen viikon totaalilevosta


Heppu
 Share

Recommended Posts

Onko kukaan ollut harjoittelematta viimeisellä viikolla ollenkaan. Onko ollut vaikutusta kisassa.

Toisessa lonkassani nimittäin on jotain vaivaa, joka tuntuu kävellessä ja juostessa. Hyvin olen saanut harjoiteltua, mutta josko viimeisen viikon levosta olisi hyötyä.

Eikös ole noin että viimeisen viikon harjoittelun merkitys on isompi tavoiteltaessa kovia aikoja, kuin 4 h perusaikaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän lepo auttaa vammoihin, mutta kyllä minä ainakin juoksisin ainakin kerran ettei aivan veltostu. Ja ehkä olisi parempi tehdä ainakin kaksi harjoitusta, joissa toisessa hyvin kevyttä ja toisessa sitten pieni maratonvauhtinen pätkä mukana.

Ja on tuo 4 tunnin perusaika ihan kova suoritus mun mielestä. Itseltäkin se on alittamatta, ehkä se menee seuraavalla yrityksellä.

Link to comment
Share on other sites

Mie olen pitänyt viimeisellä viikolla yleensä lepoa. Mutta ei nuo ajat kummoisia olekaan. Mutta ajattelen niin, että jalkani tarvitsee kaiken levon niille kisakilometreille. En usko, että kovin montaa minuuttia olisin saanut pois jos olisin viimeisellä viikolla olisin juossut muutaman lenkin. Yleensä hyötynä on ollut se, että kolotukset, säryt ja jumit on ehtineet poistua lepoviikon aikana. Arkiliikuntaa tulee aina sen verran (ruohonleikkuut, siivoukset, kävelyt yms), että ajattelen niiden riittävän.

Link to comment
Share on other sites

Lepoa vaan - itsellä polvissa sen verran vikaa, että parempi säästää niitä tämä ja ensi viikko. Ensi viikolla saa jonkinlaista liikuntaa puolukassa ja polttopuiden (onneksi ovat jo pari vuotta olleet kuivumassa katon alla maalla) roudaamisessa kotiin.

Täytyy ajatella, että mitä parista (..no ehkä viidestä tai kymmenestä) minuutista jos muuten paikat paranee levolla ja vielä säilyvätkin suorituksen jälkeen siinä kunnossa, että on työkykyinen ja voi harrastaa liikuntaa.

Link to comment
Share on other sites

Neljä kertaa olen pitänyt noin viikon täyslevon ennen maratonia, kerran olen juossut maratonviikolla kolme pikkulenkkiä. Jos tämänvuotista rentona lönköttelynä hölkättyä Helsinki City Marathonia ei lasketa, ennätys on parantunut jokaisella maratonilla, jonka olen juossut perusteellisesti levänneenä. Kun taas pidin tuntumaa yllä myös maratonviikolla, maratonilla sippasin puolivälissä ja puolikkaiden ero oli mehevä (1.53 ja 2.02).

Näin vähäisellä kokemuksella ei voi ehkä tehdä mitään päätelmiä, mutta jos juoksen vielä tänä vuonna maratonin tavoitteena uusi ennätys, makaan koko maratonviikon paikallani...

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista.

Itse en ole kertaakaan pitänyt totaalilepoa, kun en ole uskaltanut.

Ehkä helmasyntini onkin juuri se, etten malta levätä tarpeeksi...

Se mitä pelkään harjoittelemattomuudessa on turha painon nousu ja veltostuminen, mutta ehkä ne on turhia pelkoja.

Tällä kertaa viimeisellä viikolla on kaksi kevyttä lenkkiä ja edellisen viikon (eli tämän kuluvan viikon) saldo tulee olemaan noin 30 km.

Link to comment
Share on other sites

Mie olen pitänyt viimeisellä viikolla yleensä lepoa. Mutta ei nuo ajat kummoisia olekaan. Mutta ajattelen niin, että jalkani tarvitsee kaiken levon niille kisakilometreille. En usko, että kovin montaa minuuttia olisin saanut pois jos olisin viimeisellä viikolla olisin juossut muutaman lenkin. Yleensä hyötynä on ollut se, että kolotukset, säryt ja jumit on ehtineet poistua lepoviikon aikana. Arkiliikuntaa tulee aina sen verran (ruohonleikkuut, siivoukset, kävelyt yms), että ajattelen niiden riittävän.

Sama juttu mullakin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Seitsemän päivän totaalilepoa en suosittele jos haluaa ettei kunto pääse tippumaan yhtään, se nimittäin alkaa huonontua viiden päivän levon jälkeen. Jos maraton on lauantaina, kannattaa keskiviikkona tehdä pieni lenkki jossa muutama lyhyt 15-30sek. veto jalkojen herättelyksi, ettei jalat ole sitten lauantaina aivan ihmeissään kun yhtäkkiä pitäisi alkaa juoksemaan. Huiput juoksevat jopa 1-3km:n

aukaisuvetoja kisan alle.

Link to comment
Share on other sites

Ennen Finlandia Maratonia 07 viikolla juoksin vain maanantaina 8 min matolla koska hoitelin kuntoon ärtynyttä penikkaa. Tiistaiset nelisataset korvasin pyöräilyllä ja keskiviikkona pyöräilin myös kevyesti. Perjantaina tein lyhyen kävelylenkin. Käytännössä totaalilepoa juoksusta siis. En usko että tuo vaikutti liiemmin lopputulokseen, juoksu kulki alussa liiankin hyvin ja ennätys parani 5 min.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy