Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tuassiisa kippeenä

Share

Recommended Posts

Varovasti ja itseään kuunnellen. Ole varma, että sinulle ei ole lämpöä enää muutamaa päivää ennen kisaa. Oman itsensä kuuntelu tarkasti ja keskeyttämispäätöksen tekeminen itselleen selväksi jo ennen kisaa, jos tuntuu, että olo jotenkin erityinen/erilainen, tavallista väsymistä uupumista poikkeava.. Aina tulee uusia kisoja, ei kannata omalla terveydellään leikkiä.

Itse juoksin Nurmossa viime lauantaina ja sairastuin korkeaan kuumeeseen reilu kaksi viikkoa ennen starttia ja sitten minuun iski vyöruusu. Päätöksen osallistumisesta jätin ihan viime tippaan, en käynyt lenkillä kahteen viikkoon ennen kisaa ja olin päättänyt, että jos sykkeet liian korkeat tai yleisvointi tuntuu kisassa normaalia heikommalta, keskeytän. Ei tarvinnut keskeyttää.

Erittäin yksilöllistä, joten sinun itsesi täytyy päättää oletko riittävän toipunut osallistuaksesi, joskus sen päätöksen tekeminen pitää jättää ihan kisa-aamuun. Tsemppiä.

Ananas kertoikin jo olennaisen.

Minulle kävi myös niin, että toista viikkoa aiemmin Nurmoa iski räkätauti. Tasan viikkoa aikaisemmin lauantaina jouduin hakemaan antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen. Jäin odottavalle kannalle. Lämpöä oli perjantaina ja lauantaina. Kuuri alkoi purra hyvin ja maanantaina paine poskista oli hellittänyt.

Mutta päätös kisaan lähdöstä meni keskiviikkoon. Päätöksen tein sillä perusteella, että olo oli hyvä ja aamusykkeet olivat laskeneet normaaliin.

Räkäinen olin edelleen, mutta erite oli kirkasta.

Mutta kuten ananaksella, tavoite oli edetä kunnon sallimissa rajoissa. Koko ajan oli taustalla ajatus, että heti jos olossa tuntuu jotain heikkoa, hitusenkaan, niin tulos on siinä. Omaa terveyttäni en ole valmis yhdenkään kisan takia valmis uhraamaan.

En kehota, en kannusta, mutta en kiellä. Omaa oloasi kuunnellen ja jos lähdet, älä jääräpäisesti suorita kisaa vaan lähde sillä mielin, että homma loppuu juuri siihen paikkaan jos olo tuntuu huonolta. Yksikään kisa ei ole sen arvoinen, että terveys menisi.