Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Monta kertaa ja miten paljon?

Ronja Runner
 Share

Recommended Posts

Tätä on varmaan kysytty jo monta kertaa, mutta kysyn kuitenkin: monta kertaa ja monta kilometriä viikossa tulee treenata jos haluaa juosta puolimaratonin kunnialla läpi?

Mulle tuli nääs riitaa erään juoksuryhmän vetäjän kanssa. Hänen mielestään juoksen ihan liian vähän, ja mun ei missään tapauksessa pitäisi yrittää juosta puolikasta. Mun pitää kuulemma päättää haluanko juosta vaiko en. Jos haluan, mun olisi juostava vähintään 3 kertaa/viikko, ja 40-50 km/viikko.

Päätin keväällä, että juoksen puolimaratonin syyskuussa, ja harjoitellut olen fiiliksen mukaan (sillä filosofialla että 21 km jaksan, jos ei muuten niin kävellen...). Aloitin juoksemisen vuosi sitten lähes nollasta (tosin muuta urheilutaustaa löytyy). Olen juossut säännöllisesti 2 kertaa viikossa, 5-15km kerrallaan, pisin lenkki 18 km, keskimäärin 6-7min/km vauhtia. Lisäksi käyn uimassa, pyöräilemässä, kuntosalilla ja pelaan sulkista kerran viikossa. Juoksin 10km keväällä ajassa 58 minuuttia. Eli riittääkö tämä?

Ehdottomasti meet juoksemaan sen puolimaratonin, jos susta vaan itestä siltä tuntuu.. uskon, että tolla harjottelulla se menee ihan hyvin :thumbsup:

Ite juoksin viime viikolla ensimmäisen puolikkaan ja meni hyvin jopa yli odotusten. No, odotukset ei mulla kyllä ollu kovin korkeella :hali_hehe:, kun etukäteen epäilin, että jaksanko edes juosta maaliin asti.

Tsemppiä viimesten viikkojen treeneihin ja puolimaratoniin! :party0002:

Mulle tuli nääs riitaa erään juoksuryhmän vetäjän kanssa. Hänen mielestään juoksen ihan liian vähän, ja mun ei missään tapauksessa pitäisi yrittää juosta puolikasta. Mun pitää kuulemma päättää haluanko juosta vaiko en. Jos haluan, mun olisi juostava vähintään 3 kertaa/viikko, ja 40-50 km/viikko.

Vetäjällä näkyy olevan hirveä himo juoksuttaa porukkaa. Ei tollasista asioista vetäjä voi ruveta riitelemään. Itselläni kilsat on aina pyörineet 30 hujakoissa. Noilla on juostu marat ja puolikkaat ihan hyvin. Lisänä on sulkapalloa tai muuta urheilullista toimintaa. :heikofahrrad:

Minä olen ollut huolissani muutaman kerran lukiessani muiden treeneistä ja verratessani niitä omaan treenitahtiini. Lohdutti lukea että joku muukin treenaa vähän vähemmän vaikka tähtää vähän isompaan :) Aloitin juoksut keväällä (olen kyllä juossut kaksi aikaisempaakin kesää) ja tähtäyksenä on puolimaratoni 23.9. Juoksen kaksi kertaa viikossa, pisin juoksu on ollut 14km. Lenkit vaihtelevat, mutta mäkiä on aina paljon. Muuta treeniä on sitten kahtena päivänä viikossa 2 * 15km pyöräily aika kovalla vauhdilla. Siinäpä se. Lopputulema nähdään sitten kisan jälkeen. Tässä vaiheessa "kisaa" fiilikset on kuitenkin aika hyvät :)