Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten lisää vauhtia?


Pisama
 Share

Recommended Posts

Juoksin toukokuussa huonosti valmistautuneena elämäni ensimmäisen puolimaran aikaan 2:13. Takana oli juoksua 1-2 kertaa viikossa ja tyypillinen lenkki 7 km (lisäksi spinning ja bodypump kerran viikossa).

Tavoitteenani oli pudottaa nyt Vaasassa 13 minuuttia ajasta pois. Ihan siihen en päässyt, mutta 12 minuuttia lähti. Eli aika 2:01. Olen tyytyväinen, sillä rahkeet eivät kerta kaikkiaan riittäneet enempään.

Takana kesän aikana selvästi säännöllisempää juoksua 2 krt/vko (joskus jopa 3). Tyypillinen lenkki 9-11 km. Pitkiä lenkkejä olen juossut ehkä parin viikon välein (15 km). Lyhyempiä (mutta vauhdikkaampia tai vetoja) samoin parin viikon välein. Bodypumpissa olen käynyt edelleen kerran viikossa, spinning jäi kesäksi lähes tauolle.

Haluaisin nyt ensi kesään mennessä oikeasti alittaa sen kaksi tuntia. Tehkääpä taitavat minulle reeniohjelma syksyksi/talveksi/kevääksi.

Talvella tulen luultavasti juoksemaan osittain matolla, ninmittäin en pidä pakkasessa juoksemisesta, enkä liukkaistakaan. Muutenkin arvostaisin monipuolisuutta, jo ihan senkin vuoksi, että on ollut taipumusta juoksijan polveen. Talvella ohjelmassa voi olla myös hiihtoa.

Otan kiitollisena kaikki vinkit vastaan! :action-smiley-073:

Link to comment
Share on other sites

Treeniohjelmia on netti pullollaan, mm. Sepon ohjelmat.

Itse olen pikkuhiljaa lisäillyt vauhtikestävyyden määrää harjoituksessa. Eli vähän pidempiä vetoja ja sen lisäksi lenkkejä, joilla vedetään reippaasti 8-10 harjoittelusykkeen ylärajalla (itselläni 156-160). Näiden lisäksi mäkivedot ovat hyviä. Lisää potkua saat jalkoihin keskittyvästä kuntosaliharjoittelusta.

Link to comment
Share on other sites

Treeniohjelmia on netti pullollaan, mm. Sepon ohjelmat.

Itse olen pikkuhiljaa lisäillyt vauhtikestävyyden määrää harjoituksessa. Eli vähän pidempiä vetoja ja sen lisäksi lenkkejä, joilla vedetään reippaasti 8-10 harjoittelusykkeen ylärajalla (itselläni 156-160). Näiden lisäksi mäkivedot ovat hyviä. Lisää potkua saat jalkoihin keskittyvästä kuntosaliharjoittelusta.

Juu, tiedän kyllä, että netissä on ohjelmia. Ongelmana niissä on juoksukeskeisyys, eli niiden mukaan spinning ja bodypump eivät millään tavalla kuulu juoksijan ohjelmaan...

Haluaisin myös tietää, mitä konkreettisesti tarkoittaa vauhtikestävyyden määrän lisääminen? Kerran viikossa? Mulla ei myöskään ole tarkkaa käsitystä maksimisykkeestäni. Pitäisikö käydä testaamassa? Eli noiden sykkeiden kanssa määrittely on vähän niin ja näin.

Toistaiseksi luulen, että ongelmana on ollut pikemminkin se, että en juokse noita pitkiä riittävän hiljaa. Keskisyke tuppaa olemaan pitkilläkin lenkeillä 155 hujakoilla.

Link to comment
Share on other sites

Takana kesän aikana selvästi säännöllisempää juoksua 2 krt/vko (joskus jopa 3). Tyypillinen lenkki 9-11 km. Pitkiä lenkkejä olen juossut ehkä parin viikon välein (15 km). Lyhyempiä (mutta vauhdikkaampia tai vetoja) samoin parin viikon välein. Bodypumpissa olen käynyt edelleen kerran viikossa, spinning jäi kesäksi lähes tauolle.

Jos tavoite on vain tuo minuutin tai kahden parannus puolikkaalla, niin kyllä sinä (IMO) tuon kaksi tuntia alitat ihan tuollakin harjoitusohjelmalla. Ota spinning ja bodypump vain talveksi takaisin ohjelmaan, niin nuo 2-3 juoksukertaa viikossa riittää varmasti. Pidät vain huolen, että harjoittelun nousujohteisuus säilyy, niin 2h on paperia keväällä.

Itsekin nautin monipuolisesta kuntoilusta, ja juoksukilsoja kertyykin vain 600-800 vuodessa. Tuollakin määrällä lähtee puolikkaan ajasta omalla tasollani 5-10 min vuodessa, joten monipuolinen harjoittelu toimii riittävässä määrin ainakin itselleni.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy