Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kevyet kilpakengät maratonille?

tuwiha
 Share

Recommended Posts

löytyisikö keltään kokemuksia puolesta/vastaan seuraavaan;

eli olisiko huono idea kokeilla huomattavasti kevyempiä kenkiä

kuin mihin jalat ovat tottuneet,

kisakenkänä yleensä pegasukset mutta

haluttais kokeilla 240grammaisia vantaalla..

aikaa on testata niitä pitkillä mutta

valintaa helpottais kummasti myös palstalaisten kokemukset!

painoa mulla on 74kg ja juoksua takana useampi vuosi

se on ainakin omalla kohdalla tapahtunut, ettei viitsi "raskaita" kenkiä laittaa jos on kevyemmästäkin tietoa ja tuntumaa.Noin kevyet kuin 240 gr ovat mulle tuntemattomat, jossain 300 gr tienoilla on ollut mun ns. kevyet. Hessu Hopolla tosin se malli olis painanut paljon enemmän..( oma koko 43-43,5 mallista riippuen)

Jostain olen lukenut, että treeni- ja kilpakengän painoero ei saisi olla "huomattava". Mitä se sitten grammoina tarkoittaakaan. Kroppa on tottunut tietyn painoiseen kenkään ja kevyt kilpakenkä saattaakin olla rasite pitkän matkan kisassa. Yritin etsiä ko. tietoa, mutta ei nyt osunut silmään. Muistaakseni siinä mainittiin askeleen muuttuvan pidemmäksi ja korkeammaksi.

Onko siitä sitten haittaa? Vaikee sanoo.

Itse treenaan Asicsen GT20xx ja kisat DS Trainereilla. Näissäkin painoeroa on sen verran, että tuntuu.

Mulla noitten kisakenkien kanssa ongelmaksi tuppaa muodostumaan kannan mataluus suhteessa päkiään. Harjoituskengissä kanta on yleensä hieman korkeampi suhteessa ja pohkeet tykkäävät kyttyrää kun juoksee pitempään ja vähän kovempaa matalilla popoilla. Ostin joskus sellaiset kannan alle kenkään laitettavat geelityynyt, jotka hieman helpottavat tilannetta, mutta painoahan niistä tietysti tulee sitten taas lisää...

tuo masseyn mainitsema kympin testijuoksu kevyillä kengillä

onkin ollut mielessä mutta saako sen pohjalta

realistista kuvaa mitä jalat tykkää samoilla kengillä

maratonista?

jos pitkiä ei kannata lähteä niillä tahkoomaan niin miten muuten

ihmiskokeita vois suorittaa?

onko muuten palstalaisilla kokemusta missä vaiheessa noin kilometreissä (olettaen että juoksee omaa maksimisuoritusta)

liian kevyt kenkä alkaisi tuottaa ongelmia?

vähän luotaantyöntää ajatus vaan mennä riskillä juoksemaan

ja katsoa että miten kävi..

tuo masseyn mainitsema kympin testijuoksu kevyillä kengillä

onkin ollut mielessä mutta saako sen pohjalta

realistista kuvaa mitä jalat tykkää samoilla kengillä

maratonista?

jos pitkiä ei kannata lähteä niillä tahkoomaan niin miten muuten

ihmiskokeita vois suorittaa?

Takavuosina aktiivisemmin pikamatkoilla kilpaillessani juoksin kaikki maantiekisat kevyillä kilpakengillä. Tarkoitan siis oikeasti kevyillä, n. 150-160 grammaisilla. Ennen maratonia juoksin kisakengillä ehkä pari 6-10 km lenkkiä ja mahdollisesti jokusen lyhyen maantiekilpailun n. 10km matkoilla, mutta en sen pidempiä lenkkejä. Koskaan mulla ei nopeimmilla maratoneillani ollut kengistä johtuvia ongelmia. Samalla kilpakenkäparilla en koskaan juossut kahta maratonia. Johtuen siitä, että noissa 80/90-luvun kisakengissä ei vaimennusta ollut senkään vertaa kuin nykyisissä ja sekin vähä vaimennus katosi varsin nopeasti.

Takavuosina aktiivisemmin pikamatkoilla kilpaillessani juoksin kaikki maantiekisat kevyillä kilpakengillä.

Mitäs luokkaa painoit noihin aikoihin? Kysyn vain kun mulle on aina jäänyt vähän avoimeksi että kannattaako tällaisen 85-kiloisen edes vilkuilla todella kevyiden kenkien suuntaan asfalttikisoissa.

Mitäs luokkaa painoit noihin aikoihin? Kysyn vain kun mulle on aina jäänyt vähän avoimeksi että kannattaako tällaisen 85-kiloisen edes vilkuilla todella kevyiden kenkien suuntaan asfalttikisoissa.

Noin 60 kg.

Voipi olla, että sun ei aivan kevyimpiä kisakenkiä kannata asfalttikisoissa kokeilla, mutta monissa hieman peruslenkkaria kevyemmissä kengissä on nykyisin sen verran hyvä vaimennus, että uskoisin sun pystyvän niillä kisoissa juoksemaan.

En tosin ole kovin aktiivisesti seurannut kenkämarkkinoita, joten merkkejä/malleja en oikein osaa suositella. Meikäläisen nykyistä suosikkikenkää, Nike Zoom Elite 2:a (n. 285 gr / US9) monet ovat käyttäneet asfalttikisoissa, mutta kaikille se ei tietenkään sovi eikä tuota kakkosmallia ole enää kovin hyvin tarjolla ja kolmonen on selvästi painavampi ja jäykempi.

Asiaan vaikuttaa toki myös juoksutekniikka ja lihaskunto. Ainakin mulla vuodet ovat syöneet lihaskuntoa niin, että satunnaiset asfalttikympit normilenkkaria kevyemmillä kengillä kipeyttävät jalat pahemmin kuin takavuosina maraton kilpakengillä.