Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonin verryttely


tomtar
 Share

Recommended Posts

Heips,

Olen lähdössä elämäni ensimmäiselle puolikkaalle 15.9 Jyväskylän Finlandia maratonille. Mieltäni kalvaa monikin asia, mutta aloitetaan verryttelystä.

Miten siis tulisi verrytellä ennen puolikasta. Itsellä lenkkien alut ovat aina tukalia kun polviin sattuu ja sykkeet pomppii korkealla? Aiheesta oli juttua jossain ketjussa mutta joku provoilija oli sen pilannut, enkä oikeen päässyt vastauksista jyvälle.

Kiitos jo etukäteen:bike:

Link to comment
Share on other sites

Heips,

Olen lähdössä elämäni ensimmäiselle puolikkaalle 15.9 Jyväskylän Finlandia maratonille. Mieltäni kalvaa monikin asia, mutta aloitetaan verryttelystä.

Miten siis tulisi verrytellä ennen puolikasta. Itsellä lenkkien alut ovat aina tukalia kun polviin sattuu ja sykkeet pomppii korkealla? Aiheesta oli juttua jossain ketjussa mutta joku provoilija oli sen pilannut, enkä oikeen päässyt vastauksista jyvälle.

Kiitos jo etukäteen:bike:

Samassa tilanteessa ollaan, että ekaa kertaa viivalle pitäis mennä....

Itse uskoisin ensimmäisen 2 kilometriä kuluvan enemmän tai vähemmän muiden pujotteluun, joten josko se ilkeä vaihe menisi ihan sillä ohi :icon_rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ottanut sen linjan,että en lähde ollenkaan siihen alkurynnistykseen, vaan odottelen kaikessa rauhassa ruuhkan menoa. Henk,kohtainen aika lähtee vasta lähtöviivan ylityksestä ja kyllä niitä selkäedellä vastaantulijoita alkaa tulla. Samalla omakin pulssi ehtii rauhoittua ja oma juoksurytmi on paremmin säädeltävissä. Nuorena ja innokkaana tuli pilattua monta kisaa liian kovalla vauhdilla.

Nyt kun vauhti on tasaantunut, eikä enää ole kuin juoksemisen riemu, sitä malttaa kuunnella omaa kehoaan.

Link to comment
Share on other sites

Eka puolikas mullakin edessä. Suosin kyllä verryttelemistä. Se nostattaa paitsi sopivasti lämpöä, myös fiilistä! Verryttely on hauskaa esim. tuolla Finlandiassa rantaraitilla tai Paviljongin parkkipaikalla, kun huomaa, että siellä on toisetkin samalla asialla ja voi vaihtaa myös kokemuksia.

Olin viime syksynä mukana Finlandian testimaratonilla Siltojen Juoksussa 13 km matkalla ja lähdin alussa ihan omaa vauhtiani. Ehkä jopa sitäkin hiljempaa. Ruuhka meni aika nopeasti ohi, koska osallistujia oli aika vähän. Tuntui jopa siltä, että porukat karkasi, mutta puolivälin jälkeen alkoi tulla selkiä vastaan ja sekin auttoi jaksamaan. Huomasi, että ei tässä ihan huonoja ollakaan.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo riipu mihin aikaan tähtää. Alle 1.30 se on selviö, mutta 2.30 juoksijat voivat mennä ilman. Alkukilometreillä on usein ruuhkaa joten ei pääse liian kovaa. Vajaa puolituntia kevyttä hölkkää ja kävelyä. Rauhallista venyttelyä väliin. Muutama rento kiihdytys lopuksi ja lähtöviivalle mahdollisemman myöhään. Usein seisottavat juoksijoita turhan kauan lähdössä muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy