Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Syksyn uinnit

jiivee
 Share

Recommended Posts

Onpas vaikeaa motivoitua taas hallille, varsinkin kun ne vaihtoehdot on joko kukonlaulun aikaan tai sitten iltamyöhään...

Viimeksi olen uinut Nokian sprintissä....:icon_redface:

Juoksu maistuu taas hyvälle, mutta totta kai sitä pitäisi jaksaa myös vähän ylläpitää tuota uintiakin...

Mites muilla? Onko syksyllä taukoa uinnista vai onko entistä suurempi into päällä jo nyt?

Kirjojen mukaanhan nyt olisi se aika parantaa noita heikoimpia osa-alueita, mutta niin se vaan arki tuntuu taas olevan kirjallisuutta ihmeellisempää...

• Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joo vaikeaa on ollut motivoitua hallille lähtöön. Kerran olen käynyt Nokian aironmänin jälkeen uimassa. Meillä Roosa harjoittelee tuota uintia lastensarjoja varten, ehkä se motivoi nyt myöhemmin syksyllä useammin hallille...

Roosa oli muuten mukana uimassa sunnuntaina ja pisteli hienosti menemään vapaauintia kokonaisen kilometrin, vaikka kesän kisoissa ne lastenmatkatkin tuntuivat pitkiltä! Omaan uintiharjoitteluun pitäisi saada uutta puhtia, täytyy varmaan kokeilla lisätä harjoitteluun erilaisia sarjoja ja tekniikkaharjoitteita pelkän matkan uimisen lisäksi.

Tom

http://tomtri.blogspot.com/

Terve jiivee,

samojen ongelmien parissa ollaan. Tykkään kyllä uida avovedessä ja nokian sprintin jälkeisellä viikolla kävin joka päivä uimassa järvessä, useana päivänä vielä kahdestikin. Nyt kun kelit ovat kylmenneet ja täytyisi ruveta treenaamaan hallissa, niin into lopahti taas täysin. Pää ei kestä kaakeleiden tuijottelua, kun on uinut koko kesän avovedessä. Järvessä pääty ei tule vastaan 25 metrin jälkeen.

Porukkatreenit olisivat mukavia, täytyy koettaa saada porukkaa tuonne meidän uusille uimavuoroille, maanantaina ei näyttänyt olevan ketään...:ruoska:

Sarjat ja tekniikkaharjoitteet saavat kyllä treenistä mielenkiintoisempia, kuten tomniemi tuossa mainitsi. Kelaatko jiivee lähinnä matkaa vai suunnitteletko sarjoja ja harjoitteita etukäteen? Itselläni on hallissa aina lapulle kirjoitettuna mitä mennään, silloin on myös suurempi kynnys keskeyttää kun alkaa väsyttää.

Terve jiivee,

samojen ongelmien parissa ollaan. Tykkään kyllä uida avovedessä ja nokian sprintin jälkeisellä viikolla kävin joka päivä uimassa järvessä, useana päivänä vielä kahdestikin. Nyt kun kelit ovat kylmenneet ja täytyisi ruveta treenaamaan hallissa, niin into lopahti taas täysin. Pää ei kestä kaakeleiden tuijottelua, kun on uinut koko kesän avovedessä. Järvessä pääty ei tule vastaan 25 metrin jälkeen.

Porukkatreenit olisivat mukavia, täytyy koettaa saada porukkaa tuonne meidän uusille uimavuoroille, maanantaina ei näyttänyt olevan ketään...:ruoska:

Sarjat ja tekniikkaharjoitteet saavat kyllä treenistä mielenkiintoisempia, kuten tomniemi tuossa mainitsi. Kelaatko jiivee lähinnä matkaa vai suunnitteletko sarjoja ja harjoitteita etukäteen? Itselläni on hallissa aina lapulle kirjoitettuna mitä mennään, silloin on myös suurempi kynnys keskeyttää kun alkaa väsyttää.

Kappas, saatiinhan me zeizei: kin tänne palstoille vihdoin ja viimein!

Uinnissa on mulla se ongelma, että en osaa laatia kunnollista pitkän tähtäimen treenisuunnitelmaa. Pyörään ja juoksuun olen löytänyt itselleni sopivat (ja ilmeisesti ainakin jotenkin toimivat) tavat viedä hommaa eteenpäin, mutta uinti sen kuin junnaa paikoillaan. (Nyt kun ensin edes jotenkin oppi uimaan...)

Kyllä mullakin on siellä jotain vetoja, lättäriharjoituksia ja sitten peruskelausta... mutta miten nämä jaksotellaan järkeväksi ja eteenpäin vieväksi kokonaisuudeksi....???

Sen verran olen uinnin eteen tehnyt, että tilasin tuon "swimming fastest" opuksen Amazonilta. Toivottavasti samassa paketissa tulee sitten se motivaatioruiske!!!

Joo, nyt tuntuu taas olevan niin paljon muita asioita että vaikka juoksun eli heikon osa-alueen parantaminen motivoisikin niin ei tahdo millään jaksaa/ehtiä treenata tarpeeksi. Etenkin pitkikset vie niin paljon aikaa ettei vaan meinaa ehtiä..

Uintia ei nyt ole paljon tullut, mutta ihan hyvä pitää vähän taukoa ja aloitella sitten taas lokakuussa totisemmin. Toki avovedessä olisi ielä kiva käydä pulikoimassa ennenkuin vesi menee liian kylmäksi.

Tuosta raamatusta hieman aikaa varaamalla löydät jiivee hyviä malleja miten erilaisia harjoituksia voisi yhdistellä ja käyttää..tietysti jotain joutuu aina jättämään pois kun kolmea lajia treenailee yhtä aikaa.

Tässä vielä muistin virkistykseksi joitain sessioita jotka on lähinnä uimareiden/triatleettien harjoituksista napattuja.

http://www.byrn.org/gtips/Q1swims2003.htm

http://www.byrn.org/gtips/2002swims.htm

terminologiaa:

T(1)=1000m kisavauhti

8x100 T(1)+15s=8x100m vauhdilla 15s per 100m hitaammin kuin T(1)

RI=rest interval,lepotauko

b/l= bilateral breathing, hengitys kahdelta puolelta

DPS=distance per stroke, uintia mahd. pitkin vedoin

pull=lättäreillä ja pullarilla

pull buoy=pelkällä pullarilla

paddles=lättärit

fins=räpylät

band=kumppari nilkoissa =jalat yhdessä, tääläpäin ei kovin yleistä

3/4= 3vetoa vapaata, 4 selkää vuoron perään

polo=vesipallouintia eli pää pinnalla, katse eteen

IM=individual medley, sekaria

descend=toistot kiihtyvällä vauhdilla

build=kiihdyttäen

easy=aerobisella K:lläja alle

steady=aerobisen tuntumassa ja vähän yli

mod-hard=kynnysten välillä

hard=n. anakynnyksellä

Kappas, saatiinhan me zeizei: kin tänne palstoille vihdoin ja viimein!

Uinnissa on mulla se ongelma, että en osaa laatia kunnollista pitkän tähtäimen treenisuunnitelmaa. Pyörään ja juoksuun olen löytänyt itselleni sopivat (ja ilmeisesti ainakin jotenkin toimivat) tavat viedä hommaa eteenpäin, mutta uinti sen kuin junnaa paikoillaan. (Nyt kun ensin edes jotenkin oppi uimaan...)

Kyllä mullakin on siellä jotain vetoja, lättäriharjoituksia ja sitten peruskelausta... mutta miten nämä jaksotellaan järkeväksi ja eteenpäin vieväksi kokonaisuudeksi....???

Sen verran olen uinnin eteen tehnyt, että tilasin tuon "swimming fastest" opuksen Amazonilta. Toivottavasti samassa paketissa tulee sitten se motivaatioruiske!!!

Joo en kyllä itsekään ole mestari suunnittelemaan treenaamista pitkällä tähtäimellä, uinnissa tai missään muussakaan :ashamed0001: Nyt alkukaudesta itse keskityn kuitenkin uinnissa tekniikkaan, kun sain uimavalmentajalta palautetta, kuinka sitä pitäisi korjata. Eli suurin osa treeneistä on pitkiä, rauhallisia sarjoja, tekniikkaharjoituksia ja ihan vaan kelausta. Nopeutta on joka treenissä ja silloin tällöin kovia sarjoja, mutta kun alkaa väsyttää, niin tuppaa tuo tekniikka kärsimään. Joten kovissa uinneissa ei saa vetää itseään ihan loppuun asti ja palautukset saisi olla aika pitkät, jotta säilyisi hyvä tekniikka. Sitten kun hyvä tekniikka on iskostunut selkäytimeen, niin voi alkaa ottaa enemmän kovia uinteja. Uintiinhan on muuten omaksuttu alunperin paljon harjoitteita ratajuoksusta, esim. intervalliharjoittelu. Joten siitä vinkkiä jiiveelle, kun sulla tuota juoksutaustaa on. Esim. 4*800m muuntuu altaassa muotoon 4*200m.

Niin ja niistä lättäreistä olen tainnut ennenkin varoitella, että ei liikaa varsinkaan alkukaudesta niillä, muuten alkaa tekniikka kärsimään. Nyt kun hallikausi alkaa, niin kannattaa vaikka ekat pari-kolme viikkoa mennä kokonaan ilman niitä.

Olen yrittänyt käydä tasaiseen 2-3krt vko uimassa nytkin kauden jälkeen.

Pääasiassa aamuisin uimastadionilla ja kerran viikkoon avoveteen.

Tänään olen menossa Kuusijärvelle kierroksen tai pari uimaan jos vaan ei ala satamaan. Seurasaaressa käytiin viime viikolla Pertun kanssa vähän kellumassa ja ehkäpä tällä viikolla vielä pääsee ennen kuin meri on taas jäässä.

Syksyllä on tarkoitus jatkaa jauhamista hallissa. Täytyisi varmaan alkaa jotain varsinaisia ohjelmia tekemään, jotta saisi ensi kaudelle vähän lisää vauhtia ja runsaasti lisää varmuutta/kapasiteettia. Joku voisi myös tulla mukaan melalla hakkaamaan altaan reunalta niin lähtönahinat tulisivat tutummiksi.

Ah mitä pontevuutta. Mä oon sikalaiska uimari. Joka vuosi lupaan itselleni, että "tänä talvena uin säännöllisesti läpi talven (hallissa siis)", mutta vielä ei oo toteunut. Mulla on vieläkin jäljellä 2 tai kolme kertaa tuossa uimastadionin kortissa (tosin loma alkaa ens viikolla ja stadikkakin on vielä 23.9. asti auki, että eiköhän ne tuu käytettyä).

Nyt on taas luvattu, että ollaan säännöllisempiä ja vähän on olut puhetta tuon Pepin kanssa, että sovittas yhteinen päivä aamutreeneille, jos se tois sitä kaivattua puhtia hommaan.

Eli en tavoittele kuuta taivaalta, kunhan tulis uitua ees suunnilleen kerran viikossa. Vuodessa on monta viikkoa ja jos ei kamalan montaa jää väliin, tulee uintimääriin muutaman sadan prosentin kasvua ihan sillä.

Riina

Itse olen taustaltani uimari, entinen uintivalmentaja ja vesipalloilija. Yhtä triatlonistiakin yritin jossakin vaiheessa vähän opastaa aikoinaan. Uskoisin, että tekniikkaharjoituksiin kannattaa panostaa koska siellä minusta triatlonisteilla on ylensä suurimmat puutteet.

Tuo (Maglischonkosseoli?) Swimming Fastest on loistava opus - itse olen aikoinani saanut uintitekniikkaherätykseni tuon opuksen edellisestä versiosta Swimming Faster - Luin mekaniikkaosioita ja kävin hallilla tutkimassa altaassa uiden eri lajeja - saatoin uida esim. pelkkää selkää kolme-neljä kilometriä ihan tekniikan tutkimismielessä. Vasta tuolloin opin mielestäni ymmärtämään uintitekniikoita, vaikka olin siinä vaiheessa uinut kilpaakin jo yli kymmenen vuotta ja valmentanut uimareitakin pari kolme vuotta.

Kaakelin tuijotus ei edes käy mielessä kun keskittyy siihen mitä tekee yrittäen soveltaa käytäntöön kirjasta lukemaansa. Kannattaa lukea huolella se yleinen mekaniikkaosuus varsinkin dynaamista nostetta (Lift) koskeva asia on hyvä ymmärtää.

Väärin, meikä oli!

Tosin olin hiukan myöhässä joten siks et varmaan nähnyt.

Oli ainakin mukavasti tilaa kun olin ensimmäisen 5 minuutin jälkeen ihan yksin koko altaassa. Ei siinä oikein jaksanut itekseen kauaa räpiköidä, vaan lähin 1500m jälkeen meneen.

Samaa mieltä olen että toivottavasti seuran jäsenet tulevaisuudessa käyttävät noita hallivuoroja jotta saisimme niitä jatkossakin.

Rookie

Kuusijärvellä oli tänään sananmukaisesti kylmää kyytiä tarjolla.

Väkeä ei ollut tungokseksi saakka, ranta tyhjänä + 4 atleettia, josta kaksi oli ensikertalaisia. Ite tyydyin pelkkään uintiin.

Vesi oli vielä 17 asteista, mutta jalat kohmettuivat kuitenkin aika hyvästi ja jouduin kerran kotiin pyöräillessäni pysähtymään ja hieromaan tunnottomaksi menneitä varpaita. Kisaamisesta ei olisi kyllä tullut yhtään mitään.

Jalat elpyivät vasta kotona kuumassa kylvyssä.

Samaa mieltä olen että toivottavasti seuran jäsenet tulevaisuudessa käyttävät noita hallivuoroja jotta saisimme niitä jatkossakin.

Rookie

Lupaan ja vannon yrittää käydä ainakin kerran kahdessa viikossa, ellei emäntä ole iltavuorossa. Jos sanani syön, mörökölli minut vieköön.

Mulla kun tuo aamuaika sopii paremmin, ja duunin kautta Tre halleihin pääsee erittäin edullisesti...

ps. ja varmaan tämä on monella lama-aikaa uinnin suhteen. Tästä kun mennään muutamia kuukausia eteenpäin niin siellähän hakataan toisiamme kun starttikahinoissa konsanaan.....

Aika hiljaista on uinnin osalta ollut. Tavoitteeni olisi käydä näin syksyllä 2krt/viikkoon pulikoimassa, mutta toistaiseksi jäänyt kyllä yhteen. Kerta viikossa on kyllä vähän sellaista itseään kiusaamista, aina saa rytmiä hakea uudelleen. Vähän olen ulalla miten tuota uintia saisi nyt kehitettyä kun olen edes jotenkin oppinut uimaan, viime syksynä oli helppoa kun jaksoi hikisesti 200 m vaparia uida ja sen jälkeen meinas happi loppua..nyt jaksaa kyllä perusvauhdilla uida ihan kevyesti pari kilsaa (sen pitempiä en ole edes putkeen yrittänyt) mutta jos pitäisi vauhti lisätä niin ei vaan onnistu. Äh, jonkinlaista ohjausta kyllä tarttisi..vaikka mä taidan kyllä olla tällainen yhden vauhdin ihminen lajissa kuin lajissa. Ehkä se on vähän päästäkin kiinni, en oikein tykkää hengästyä, heh..:)