Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka pitkiä vedätte?


Osku
 Share

Recommended Posts

Täällä lukee n00b silmät suurena kun porukka juoksee pitkiä 30-40km pitusina, tuntuu aika hard core meiningiltä. Jos tavotteena on about 4 tunnin aika, miten pitkiä suosittelisitte vetämään? Yleensä olen juossu semmosia parin tunnin lenkkejä kerran viikossa normi kymppien lisäksi. Miten pitkiä te juoksette?

muoks: ja vedättekö pitkät putkeen vai pysähdyttekö esim juomatauoille tms?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vanha ohjehan taitaa olla, että yli kolmen tunnin lenkkejä ei kannata juosta syystä, että niistä palautuminen syö aikaa muulta kehittävältä harjoittelulta. Tätä olen itse pyrkinyt noudattamaan. Eilen jäi kolme tuntia minuutin ja kymmenen sekuntia vajaaksi ja lenkille tuli mittaa muutamaa sataa metriä vajaat 32 km.

Link to comment
Share on other sites

20-25 kilsaa. Pitempiä ei oikein jaksa juuri tuon juomapuolen takia, pitäisi joko ottaa mukaan kauhea määrä juomaa tai käydä välissä tankkamaassa. Ei innosta moinen puuha. Kerran olen tainnut pitemmän lenkin juosta, 34 kilsaa, ja silloin oli kaveri matkan varrella tuomassa juomaa :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Minä pidän pitkän lenkin alarajana 24 kilsaa. Niillä harvoilla kerroilla, jolloin olen jonkun ohjelman mukaisesti treenannut maratonille, olen venyttänyt pitkää lenkkiä viikottain 25 kilsasta aina 32 kilsaan. Tuo matka menee minulla vielä alle kolmessa tunnissa. Pidempiä lenkkejä en juurikaan ole juossut, jos ei lasketa mukaan viime talven kotirataultria. Ja ihan joka viikko en pitkää lenkkiä ole juossut, vaan olen tyytynyt "puolipitkään" (18-24 km).

Kaikenlaisilla tavoillahan tuota pitkää on tullut juostua, tauoilla ja ilman. Keskuspuistossa juostessa tulee pidettyä pieniä juomataukoja Pirkkolassa ja Paloheinässä. Nuo tauot pätkivät lenkin mukavasti osiin. Joskus on mukana kolikko mehun ostamista varten, mikä on varsinkin talvella hyvin piristävää. Myös kotia olen käyttänyt huoltopisteenä.

Kyllä ennen maratonia kannattaa pari kolmekymppistä (hiukan alle tai yli) heittää, niin ei sitten maratonilla liikuta niin pian "tuntemattomalla alueella". Mutta tuo kolmen tunnin aikaraja on myös ihan passeli rajoitin.

Link to comment
Share on other sites

Oon ehkä vähä huono esimerkki tässä pitkis asiassa mutta siksi just haluankin tämän kertoa. Juoksin tänä kesänä tukholman ja HCM:n välillä tasan yhden pitkiksen joka oli 20km. Ja aika HCM:llä oli 4.01.

Mun jalat ei vaan yksinkertaisesti kestä mitään 30km lenkkejä juosten. Teen pitkät lenkit yhdistelmä treeninä esim. rullaluistelu+pyöräily+juoksu. Tälläsen treenin kesto saattaa olla 2-2,5tuntia ja juoksun osuus voi olla esim 30min.

Aloittelijan ei kannata verrata iteään sellaisiin treenaajiin joiden taustoja ei tiedä. Muihin aloittelijoihin tietysti voi peilata mutta yksilöitä ollaan kaikki. Sellaiset juoksijat joiden pitkis on 40km, kovat treeni viikot saattaa olla yli 100km. Heillä on varmati jo useampi vuosi juoksu treeniä takana.

Juoksijaksi tullaan vain juoksemalla ja maratoonaariksi vain juoksemalla paljon. Mutta se kuinka paljon pitää juosta (esim. saavuttaakseen neljän tunnin ajan) on hyvin yksilöllistä. Sun pitää vaan kokeilla :)

Tsemppiä treeneihin Osku ja muista että määrä ei korvaa laatua tässäkään asiassa.

Link to comment
Share on other sites

Minä myös puhua papatan jatkuvasti tästä 4 tunnin alituksesta. Tämä asia näkyy kyllä jäävän puhumisen asteelle, mutta onpahan joku tekosyy juosta maratooneja

Pitkät lenkit vaihtelevat meikäläisen kunnolla kevyellä viikolla 16km raskaampien 25 tai jotain sinnepäin.

Pitkät menen tosi hitaasti ja pidän kävellen juomataukoja. Vauhti pitkiksillä on suurin piirtein 6.45/km ja miksei hitaampikin jos oikein kävelytyttää.

4 tuntia ei siis ole alittunut, mutta jalat kestää jo paremmin. Kesällä juostun maratonin (4.18) jälkeen pistin Lordin aukiolla tanssiksi kun oli vielä niin keveä olo.

Link to comment
Share on other sites

Vaihtelee 20-30 km välillä. Pääosin pitkä on siellä 22-26 välillä. Vain 1-2 krta vuodessa saattaa mennä 30 km rikki (Tosi harvinaista).

Pyrin, ettei 3 h ylity eikä se muissa ylity kuin jos joskus tekee n. 30 km. Muutoin kestona on yleensä n. 2 h 15 min - 2 h 45 min.

Syke riittävän selvästi aerob. kynnyksen alla, jolloin km-vauhti liikkuu päivästä vaihdellen n. 6:10-6:30 välillä.

Link to comment
Share on other sites

Kolme tuntia olen omalla kohdallani pitänyt aikarajana pitkikselle. Yleensä kuitenkin juoksen sellaista kävely-juoksusysteemiä, jolloin palautuminen on nopeampaa ja voisi kai periaatteessa pidempääkin lenkkiä tehdä. Pohjia on kuitenkin niin vähän, että en ole nähnyt omalla kohdallani mielekkääksi yli kolmen tunnin suorituksia tehdä.

6 maratonia takana ja jokainen maraton ollut edellistä helpompi, uskoakseni johtuu siitä, että viimeisten maratonien alla on myös paljon pitkiä lenkkejä. Enää en ole ollut maratonien jälkeen ihan "raato", liikkunut "ankkakävelyllä", peruuttanyt rappusia, vaan kävely on sujunut normaalisti ja olo ollut sellainen, että kunto/kestävyys on riittänyt maratonin mittaiselle matkalle. Maraton sujuu nyt tuollaiseen 4h 15 min aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Kesällä juostun maratonin (4.18) jälkeen pistin Lordin aukiolla tanssiksi kun oli vielä niin keveä olo.

Lordin aukiolla?

LORDIN AUKIOLLA!

eeeeeeeeeewwwwwwwwwwwwww...

Mutta asiaan; Nyt pitkän virkaa tekevät n. 20 km:n hölkyttelyt, mutta tarkoitus on pidentää niitä 30 km:n tienoille ja hieman yli, koska valmistaudun maratonille. Normaalisti olen maralle valmistautuessa juossut 3-5 kpl yli 30 km.n lenkkiä joihin aikaa on kulunut yleensä, vähän kelistä riippuen, 2:30 - 2:50. Nyt en kyllä ehdi ihan tuohon ennen kisaa. Mutta tuollaisia yli 2,5 tunnin lenkkejä juoksen siis vain silloin kun valmistaudun pitkään kilpailuun.

Link to comment
Share on other sites

Muutaman kerran olen tänä vuonna juossut sellaisen noin 33 km:n lenkin. Aikaa on mennyt 2:45 - 2:55, vähän päivän tai oikeastaan aamun fiiliksen mukaan. Keskisyke on pidetty näillä lenkeillä vähintään 5 lyöntiä aerobisen kynnyssykkeen alapuolella.

Yli 3 tunnin lenkkejä ei minustakaan maraton-harjoittelussa tarvitse eikä kannata tehdä. Tässä vaiheessa, kun kauden päätavoite on vajaan viiden viikon päässä, lyhentelen jo pitkää lenkkiä. Juoksen ehkä vielä yhden noin kolmekymppisen parin viikon päästä. Tällä viikolla pitkä jää kokonaan väliin ja sen tilalla juostaan puolimaratonkisa.

Pitkillä lenkeillä voi huoletta pitää juomataukoja esim. kävellen. Juon yleensä pitkillä noin 5 - 6 km:n välein ja kävelen tämän ajan ja pudotan samalla sykettä noin 30 - 40 lyöntiä. Vasta sitten jatkan juoksua.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy