Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Jatketaanpa tästä: Jos ymmärsin oikein, 1000 m:n ajan ja maratonin vertailussa oli kyse nimenomaan 1000 metrin maksimaalisesta ajasta, ei mistään 6x1000m -vetojen viimeisestä rypistyksestä. Uskon vakaasti, että sairanen juoksee 1000 m 3 min 30 sekuntiin.

Kyllä varmasti juoksee. Joten ei muuta kuin ensi vuonna Otaniemeen rypistämään 800m ja siitä saa hyvän vertailupohjan tuota 1000m silmällä pitäen. Oma aika (2.29), joka ei ollut ihan nappisuoritus antaa McMillanissa ajan 1000 metrille 3.14.7, ja kun ensi vuonna VEDÄN sen 800m vähintään 2.24, niin sehän vastaa jo tonnilla 3.08 aikaa = 3.08 Maralla (tämä uusi kaava) = KÄY. Tosin McMillan antaa tuosta maratonille jo 2.59.46 ajan = Käy sekin.

Itsekin juoksen aika lailla tunteen mukaan, ja siksi lenkkien väliset erot ovat aika pieniä. Aika paljon kuitenkin tykkään juosta vähän kovempaa, lähellä maratonvauhtia, koska ei se kuitenkaan ole mitään raastamista ja koska tuntuu palautuvan aika hyvin. Kevyemmät lenkit ovat yleensä 5.10-5.30-vauhtisia ja jos todella rauhallisesti haluaa mennä, niin vauhti on 5.30-5.50. Yli kutosta en oikeastaan ole koskaan tuoreilla jaloilla juossut. Tässä piileekin ongelma, kun lähtee ultraamaan. Miten lähteä tarpeeksi rauhallisesti matkaan. Tai sitten pitää juosta tuota sopivaa 5.30-5.50 vauhtia ja ottaa vaan kävely mukaan alusta lähtien.

Niin ja mäkin tykkään tilastokikkailusta...

Muokattu
  • Replies 957
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

3:29:08, ketju kuitattu. Ja tuskin enempään tulen pystymään. Ilmeisesti hävisin sekuntitaistelun kiljanderille :)

3.29.02. Tarkasti samaa vauhtia Rj:n kanssa :-) Ei tuota vieläkään meinaa uskoa kun ajattelee omaa historiaa juoksussa ja sitä miten utopistiselta @4.58 vauhti 42.2km ajan tuntui vielä pari vuott

Ketju kuitattu tänään Vantaalla nettoajalla 3:27:52. Rapsaa omaan päivyriin joskus myöhemmin, ehkä huomenna...:)

Jatketaanpa tästä: Jos ymmärsin oikein, 1000 m:n ajan ja maratonin vertailussa oli kyse nimenomaan 1000 metrin maksimaalisesta ajasta, ei mistään 6x1000m -vetojen viimeisestä rypistyksestä. Uskon vakaasti, että sairanen juoksee 1000 m 3 min 30 sekuntiin.

Laitan 12 kossua pantiksi että en juokse!! Vaikka haluaisin juosta vaikka 3.15, mutta kun 3.30 en pääse! Valitettavasti. Meitä riittää eli esim. Hatapa kiskoi maran 3.20 eikä varmaan vedä kilometriä 3.20 (oma epäillys)

Itse en usko, että 1000m aika sanoo mitään maratonista. Vaatii sen verran erilaista harjoittelua. Ehkä yassot kertovat jotain maratonajasta, mutta tonni ei. Saa olla aikamoinen epeli, joka juoksee tonnin lähemmäksi kolmea minuuttia, sen sijaan alle 4 kyllä. Itsekin juoksin viimeksi kympillä ekan kilsan varmaan alle 3.50. Maraton ei ole pikajuoksua.

edit. tosin en ole kertaakaan elämässäni tehnyt tonnin vetoja, mutta pari krt yassoja juosseena tiedän kyllä jotain

Muokattu

Menee vähän off-topic 3:30 maratonista, mutta nyt kun vauhtiin päästiin niin jatketaan, tehdään töitä sitten illalla vähän pidempään :) Eli toki 5km enkkaan tarvitsee kovaakin juosta, itse tein 400m-1000m vetoja, joista 400m huomattavasti tavoitevauhtia kovempaa (1:15/400m), tonnit samaa vauhtia tai hiljempaa (n. 4:00/km). Yhtäjaksoisia VK-lenkkejä teen kilpailujen lisäksi hyvin vähän, kun en ehkä tykkää siitä oksennuksen mausta suuremmin :)

Juokset vetoja kovempaa kuin minä. Minulla tekisi tiukkaa juosta enemmän kuin yksi 400 m 75 s, tonneista puhumattakaan. Kyllä kyse taitaa olla siitä, että olet enemmän nopeustyypin ihminen, koska maratonilla jäät sitten kuitenkin melkein 1 min/km. Tai sitten tuo vk-lenkkien vähyys tulee ongelmaksi nimenomaan maratonilla, joka pitäisi juosta vk-alueella.

Tonni 3.15?? Kun itte juoksin maran 3.56 en ollu kertaakaan sinä vuonna päässy tonnin vedossa 3 alkaviin lukemiin. Nyt tavoittelen tosiaan 3.30 alitusta ja 3.30 1km on utopiaa kohdallani. 3.50 olen tänä vuonna juossu, ja erittäin tyytyväinen siihenkin. Jännä vaan että 4.19 vauhtia voi juosta 10km??

Taitaa olla Hailellekin 2.05 tonnilla utopiaa, olet siis hyvässä seurassa.

Juokset vetoja kovempaa kuin minä. Minulla tekisi tiukkaa juosta enemmän kuin yksi 400 m 75 s, tonneista puhumattakaan. Kyllä kyse taitaa olla siitä, että olet enemmän nopeustyypin ihminen, koska maratonilla jäät sitten kuitenkin melkein 1 min/km. Tai sitten tuo vk-lenkkien vähyys tulee ongelmaksi nimenomaan maratonilla, joka pitäisi juosta vk-alueella.

"Nopeus" on varmasti peräisin junnuvuosilta, jolloin (noin15 vuotta sitten) juoksin mm. 400m ja 800m. Kasi meni 2:17, mutta ei sen kovempaa, mikä johti sitten juoksuharrastuksen lopettamiseen yli kymmeneksi vuodeksi. Täytyy nyt kuitenkin vakavasti harkita tuon VK-harjoittelun lisäämistä vuoden vaihteen jälkeen, kun sitä täällä niin moni korostaa. Jos vaikka pääsisin sitten sellaiseen aikaan, että saan ylipäätään tähän ketjuun kommentoida :)

Taitaa olla Hailellekin 2.05 tonnilla utopiaa, olet siis hyvässä seurassa.

Näin tosiaan on. Hailelle en löydä tilastoista tonnin aikaa, mutta 1500 metrin ajan perusteella 2:15-2:16 olisi aika lähellä oikeaa lukemaa. Jos Hailen maratonpotentiaali on 2:03-2:04 välillä, eroksi tulee -12. Tuo lienee aikalailla normaali lukema melko nopealle juoksijalle, jollainen Hailekin on (nykyään ihan nylkyt ei pärjää huipulla maratonillakaan). Kestävyystyypin juoksijalle vieläkin suurempi ero lienee mahdollista.

Itse en usko, että 1000m aika sanoo mitään maratonista.

Ymmärsit ilmeisesti väärin. Kyseessä ei ole minkäänlainen ennustus (obs! kumpaankaan suuntaan) vaan vertailun idea on yksinomaan siinä, että sen avulla voidaan osoittaa täysin aukottomasti että jonkun toisen juoksema maratontulos onkin itse asiassa luokattoman huono.

Vertailun avulla kukin voi myös pyrkiä arvioimaan ominaisuuksiaan ja harjoittelunsa laatua. Noin yleisesti "hyvin pyöristetyn" juoksijan, jolle rataharjoittelu ei ole täysin vierasta, tulisi päästä asiallisella maratonharjoittellulla plus miinus nollaan tai ainakin lähelle, mutta sekään ei siis ole ennuste kenellekään.

• 4 weeks later...
  • Seppo featured and unpinned this topic