Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Jakerson

Keskimatkat

Recommended Posts

Moi!

Olen siis 29v mies ja en ole ikinä harrastanut juoksua. Juoksemaan heräsin oikeastaan noin vuosi sitten. Ensimmäisen neljän kuukauden jälkeen aloin harjoittelemaan noin parituntia päivässä. Auto on pysynyt aika tiukasti parkissa sen jälkeen. Oikeastaan juokseminen (varsinkin kovaa juokseminen) on niin hauskaa, että ei malttaisi päivääkään viikossa levätä nyt kun on päässyt vauhtiin. HEH!

Tänä kesänä juoksin elämäni ensimmäiset kisat 3000m: 10:50 800m: 2:21:34 400m: 1:01:08. Juoksin siis samana päivänä kaikki nämä matkat ensin 400m sen jälkeen tunnin lepäilyn jälkeen 800m ja lopuksi tunnin lepäilyn jälkeen 3000m.

Tein luonnollisesti valmistautumisessa ja harjoittelussa paljon virheitä, joten tiedän pystyväni paljon parempiin aikoihin kuin nämä.

Mistä löytäisin harjoitteluohjelmia 400m-3000m matkoille? Itse pidän näistä matkoista kaikista eniten, koska ne ovat kaikkein monipuolisimpia matkoja. On vähän hakusessa tuokin, että mille matkalle kannattaisi erikoistua. :D

Seuraavat tavoitteeni ovat 400m alle minuutin ja 800m alle 2:10:00. Jos vaan ei tule loukkaantumisia. :D

• Like 1

Moi!

Olen siis 29v mies ja en ole ikinä harrastanut juoksua. Juoksemaan heräsin oikeastaan noin vuosi sitten. Ensimmäisen neljän kuukauden jälkeen aloin harjoittelemaan noin parituntia päivässä. Auto on pysynyt aika tiukasti parkissa sen jälkeen. Oikeastaan juokseminen (varsinkin kovaa juokseminen) on niin hauskaa, että ei malttaisi päivääkään viikossa levätä nyt kun on päässyt vauhtiin. HEH!

Tänä kesänä juoksin elämäni ensimmäiset kisat 3000m: 10:50 800m: 2:21:34 400m: 1:01:08. Juoksin siis samana päivänä kaikki nämä matkat ensin 400m sen jälkeen tunnin lepäilyn jälkeen 800m ja lopuksi tunnin lepäilyn jälkeen 3000m.

Tein luonnollisesti valmistautumisessa ja harjoittelussa paljon virheitä, joten tiedän pystyväni paljon parempiin aikoihin kuin nämä.

Mistä löytäisin harjoitteluohjelmia 400m-3000m matkoille? Itse pidän näistä matkoista kaikista eniten, koska ne ovat kaikkein monipuolisimpia matkoja. On vähän hakusessa tuokin, että mille matkalle kannattaisi erikoistua. :D

Seuraavat tavoitteeni ovat 400m alle minuutin ja 800m alle 2:10:00. Jos vaan ei tule loukkaantumisia. :D

Kannattaisi varmaan mennä vähän kokeneempien mukaan treenailemaan. Jas asustelet Helsingissä niin täältä löytyy Seppolankin kautta hyviä mahdollisuuksia päästä treenamaan/vaihtamaan ajatuksia porukassa keskimatkojen treeniin liittyen. Allekirjoittanut on jo vähän vanhempi, mutta aloitin "tyhjästä" ratajuoksun tammikuussa. Olen saanut hyviä neuvoja roppakaupalla, mutta toki olen tehnyt oman pääni mukaan treenit.

Noiden sun tulosten perusteella ei oikein voi sanoa mikä matka on paras, mutta esim 400-800m on hyvä pari ja myös 800-1500-3000 menee hyvin. 400-3000 on ehkä vähän lavea ikkuna treenien kannalta.

400-800m treeni voi olla myös sellaista laiskuudesta kumpuavaa (nopeuspainoteista) laatutreeniä eikä tarvii olla 2 h päivässä kouhkaamista. Liika (vääränlainen)treeni voi vaan viedä herkkyden lyhyillä matkoilla.. Toi laiskan pulskea tapa treenata pitää vaan ihan opettelemalla opetella.

Muutaman rivin neuvo loppukauden JackPotin lunastukseen:

Ton 400m tavoitteen voit saada aika vähälläkin treenillä plakkariin. Kokeile näin kauden päätteeksi kisa / viikko ja lepäile ja palautele/herkistele välipäivät... Saattaa tuloskunto loikata aikalailla uusille numeroille muutamassa viikossa, jos kovia vetäsyjä ei ole paljoa alla.. 400m tuloskuntoa voi parantaa parhaiten juuri itse kisaaminen, jos pohjatyö tehty hyvin. Jos ei niin paikat vaan hajoo :-).

Sitten kun nelosen tuloskunto aukeaa käyt vielä laittamassa kasin enkan uusiksi. Ja kaikki tuo ilman "treeniä" ja rutistamista. 10s pois kasin ajasta tosin on jo vähän kovempi satsi, mutta kyllä sekin nopeesti lähtee, jos olet treenannut tarpeeksi päin jorpakkoa ja olet alunpitäen riittävän huonossa kunnossa.

Mistä löytäisin harjoitteluohjelmia 400m-3000m matkoille? Itse pidän näistä matkoista kaikista eniten, koska ne ovat kaikkein monipuolisimpia matkoja. On vähän hakusessa tuokin, että mille matkalle kannattaisi erikoistua.

Hyvä että juoksufoorumiin löytyy lisää keskimatkoista kiinnostunutta porukkaa! Minua kiinnostaa kaikki matkat 100m-maraton mutta johonkin sitä on keskityttävä ettei homma mene ihan piipertämiseksi. Tällä hetkellä mulla on tähtäimessä puolimaraton vaikka se ei edes ole "optimimatka". En tiedä onko oma tapani ihan järkevä mutta yritän aluksi tässä vuosien saatossa kerätä kestävyyttä että sitten jaksaisin harjoitella tehokkaasti keskimatkoille tulevaisuudessa. Ehkä se oma matka hahmottuu sitten jossain vaiheessa..

Jack Danielsin "Running Formula" -kirjasta löytyy ohjelmia keskimatkoille. Ja muutenkin rautaista tietoa. Ja periaatteessa samat hommat löytyy mistä hyvänsä juoksukirjasta, vaikka Kari Sinkkosen kirjasta (löytyy kirjastosta) mutta ei ehkä ihan niin yksityiskohtaisesti.

Konkretiaa, eli huhtikuinen esimerkki erään nuoren miehen todellisesta elämästä. Päämatka 800m

Ma kevyt 8km, painoharjoitus

Ti rata 110 hyppyä, 5x50m nopeus, 1000-800-600-400-300-300-200/palautus 300m hissuttelua olisko 2min.

Ke palauttava 7km

To 12km

Pe rata 110 hyppyä, 5x50m nopeus, 3x3x200m/1min/8min eka satsi 29-28s, toka 27s, kolmas 26s

La palauttava 7km

Su 15-18km hitaasti, joskus kiihtyvänä hitaan alun jälkeen

Joka päivä harjoittelun jälkeen hyvät venyttelyt. Jos homma alkoi tuntua raskaalta, uskalsi kloppi pitää 2-3päivää täyslepoa.

Tärkein huomio, minkä voit ohjelmasta tehdä, on rytmitys, eli että viikossa oli itse asiassa vain 2 harjoitusta. Kumpaistakin seurasi oikeasti palauttava päivä, palauttava 7km 5.30-6min/km. Välipäivien lenkit täysin tunteen mukaan, joskus meni 12km 3.43/km, joskus 5.30/km. Äläkä missään tapauksessa yritä kopioida tätä viikkoa, vaan suhteuta omaan kuntoosi ja tavoitteisiisi ja suunnittele sen ja tavoitteittesi mukaan. Esimerkki on tässä siksi, että saisit kiinni harjoittelun juonesta, rytmityksestä. Tämä esimerkki on kohtalaisen paljon ja säännöllisesti ikänsä harjoitelleen reilun parikymppisen todellinen ohjelma, jonka 800m noteeraus edeltävältä hallikaudelta 1.53,8.

Konkretiaa, eli huhtikuinen esimerkki erään nuoren miehen todellisesta elämästä. Päämatka 800m

Ti rata 110 hyppyä, 5x50m nopeus, 1000-800-600-400-300-300-200/palautus 300m hissuttelua olisko 2min.

Ke palauttava 7km

To 12km

Pe rata 110 hyppyä, 5x50m nopeus, 3x3x200m/1min/8min eka satsi 29-28s, toka 27s, kolmas 26s

La palauttava 7km

Joka päivä harjoittelun jälkeen hyvät venyttelyt. Jos homma alkoi tuntua raskaalta, uskalsi kloppi pitää 2-3päivää täyslepoa.

Tärkein huomio, minkä voit ohjelmasta tehdä, on rytmitys, eli että viikossa oli itse asiassa vain 2 harjoitusta. Kumpaistakin seurasi oikeasti palauttava päivä, palauttava 7km 5.30-6min/km. Välipäivien lenkit täysin tunteen mukaan, joskus meni 12km 3.43/km, joskus 5.30/km. Äläkä missään tapauksessa yritä kopioida tätä viikkoa, vaan suhteuta omaan kuntoosi ja tavoitteisiisi ja suunnittele sen ja tavoitteittesi mukaan. Esimerkki on tässä siksi, että saisit kiinni harjoittelun juonesta, rytmityksestä. Tämä esimerkki on kohtalaisen paljon ja säännöllisesti ikänsä harjoitelleen reilun parikymppisen todellinen ohjelma, jonka 800m noteeraus edeltävältä hallikaudelta 1.53,8.

Hieno esimerkki Koskejolta!! Tuossa ohjelmassa onkin olennainen, mutta yksi pieni huomio vielä varmuudeksi. Tuo ohjelma on 1.53 juosseen ikänsä harjoitelleen kaverin ohjelma!!! Älkää hyvät kuntoilevat ystävät kopioiko tuota suoraan. Puihin menee hyvin suurella todennäköisyydellä jos kopsaatte!

Tosta jos soveltaa vammaurheilevan veteraanin vastaavan ohjelman ohjelma on muuten sama, mutta suuri osa treenistä jätetään kylmästi pois ja vaan lepäillään :-)...

Tiistaina tekisin samaa harjoitusvaikutusta hakiessa kuin koskejo vaikkapa

400-300-200-100. Ennen vetoja koordinaatiota ja aukijuoksuja.

Perjantain lajiharjoitus olisi maksimissaan

2x3x200m samoilla palautuksilla kuin koskejolla.

Ja nuokin mainitsemani treenit vasta kun on ensin juostu talvi vielä kevyempiä treenjä alle. Noissa lajitreeneissä tärkeää on, että niitä ei tee väsyneenä ollenkaan. Tuloksen kannalta on parempi ola tekemättä mitään kuin väsyneenä tuhnuilla ja repiä paikkansa. Noita nopeuskestävyystreenjä tehdessä mulla oli mottona, että heti kun tekniikka hajoaa treeni loppui. Vain muutama kova treeni ennen kisoja tuli tehtyä vähän väkisin runtaten. Osasyynä valitsemaani tissiposkeiluun oli se, että pohkeeni olivat herkät revähtämään. Toisaalta näin jälkeenpäin voin viisastella, että se oli ihan helmi taktiikka. Tuolla tavoin treeneissä tuli keskityttyä juurikin siihen hyvään ja rentoon juoksutekniikkaan, mikä on kasilla ensiarvoisen tärkeää. Jos olisin innostunut treenaamaan raastoasenteella olisi se tekniikapuoli varmaan jäänyt vähän vähemmälle huomiolle.

Jos kasille tähtää 400-800 yhdistelmällä, voi huoletta voi harjoituksissa määrää korvata aina vauhdilla. Niin ja levolla.

Selvää on että kasin juoksijan on syytä olla aerobisestikin hyvässä kunnossa, mutta kilpailukauden lähestyessä sen aerobisen puolen voi jättää herran haltuun.. Sitä joko on tai ei ole, mutta ei sitä hetkessä saa lisääkään. Jumin saa juostua itselleen nopeestikin :-).

Tuo Puujalan ajatus hankkia ensin rautainen pohjakunto ennen kasille tähtäämistä on ihan hieno, mutta kannattaa varoa, että siinä samalla ei muutu nylkyksi. Nopeutta on vaikeampi saada takaisin, jos sen kerran nylkkäämällä menettää. Eli hyvä peruskunto on tärkeä, mutta ei mikään itsetarkoitus.

Hauska huomio tältä kesältä, että kasilla "samaan aikaan" voi juosta kaverit, joista toinen juoksee kympin aikaan 29.20 ja toinen 39.20. Toi antaa vähän perspektiiviä siihen mikä on olennaista ja mikä ei...

Nuo kaikki muut lenkit noiden parin viikottaisen kunnon treenin lisäksi voi olla palauttavia henkisesti ja fyysisesti. Tein ne kaikki ihan fiilisten mukaan vauhtien (ja maastojen) vaihdellessa ihan älyttömästi.

Itse suunnittelen harjoittelun nopeuden ehdolla. Kestävyyttä on vain helpompi hankkia myöhemminki. Tavoitteena on juosta 800m lähelle kahta minuuttia ja tämä tarkoittaa, että 400m on kuljettava 53s, minkä vuoksi 200m on juostava alle 25s. Nylkyttäminen ei siis todellakaan riitä. Kestävyyttä yritän treenata tietenkin niin paljon kuin se on mahdollista/järkevää.

kannattaa varoa, että siinä samalla ei muutu nylkyksi. Nopeutta on vaikeampi saada takaisin, jos sen kerran nylkkäämällä menettää.

Toivottavasti tämä mystinen, lähes hallitsematon prosessi ei ole edennyt minussa vielä liian pitkälle ;-). No vakavasti ottaen jo tällä minun säälittävällä kuntoilumäärällä olen ollut huomaavinani että lenkkeily menee tosi helposti sellaiseksi mukavuusvyöhykkeen hiippailuksi, aina samalla rasituksella, aina samat reitit. Sellainen ottaa päähän. Ensi kaudella muutan treenejä ehkä enemmän 5-15k suuntaan. En usko että tässä nyt vielä kovin paljon on pässyt nopeus kärsimään koska sitä ei ole vielä edes ollut, tai ainakin olen ollut siitä autuaan tietämätön.

Ke palauttava 7km

To 12km

La palauttava 7km

Yritän tehdä tätä ohjelmaa aluksi fiiliksen mukaan ja jos tuntuu, että jalkojen lihaksisto ei ole palautunut kunnolla edellisestä vetopäivästä otan rauhallisemmin eli teen vaikka kaksi palauttavaa lenkkipäivää välissä yhden sijaan ja sitten vasta seuraavan vetopäivän.

Lenkkien pituudet välipäivinä on ihan ok tosin vedän hitaammin jos tuntuu, että sykkeet nousevat liian korkeaksi 5:30 / km vauhdilla. Eli yli 70% maksimisykkeestä.

Peruskuntoni erinomainen ei tietystikkään maratoonariluokkaa, mutta juoksen cooper testissä 3400m ja leposyke on 39-42 välillä riippuen päivästä. Johtuen osittain siitä, että ennen kuin siirryin juoksuun pyöräilin työmatkani usean vuoden ajan eli noin 1,5h pyöräilyä päivässä ja olenhan vuoden verran nylkytellyt sellasia 5-10km lenkkejä ja välillä jopa kaksi kympinlenkkiä päivässä.

Olen tehnyt selkeästi ihan liikaa peruslenkkiä ja ihan liian vähän vetoja. Toisaalta osittain siksi, koska piti treenata 400-3000m matkoja. Lisäksi palautumista on ollut liian vähän ja vetoja olen tehnyt peräkkäisinäkin päivinä. Ilman palauttavaa päivää välissä.

Toivottavasti tämä mystinen, lähes hallitsematon prosessi ei ole edennyt minussa vielä liian pitkälle ;-). No vakavasti ottaen jo tällä minun säälittävällä kuntoilumäärällä olen ollut huomaavinani että lenkkeily menee tosi helposti sellaiseksi mukavuusvyöhykkeen hiippailuksi, aina samalla rasituksella, aina samat reitit. Sellainen ottaa päähän. Ensi kaudella muutan treenejä ehkä enemmän 5-15k suuntaan. En usko että tässä nyt vielä kovin paljon on pässyt nopeus kärsimään koska sitä ei ole vielä edes ollut, tai ainakin olen ollut siitä autuaan tietämätön.

Tottapuhuen sitä peruskuntoa tarvitaan ihan senkin takia, että palautuisi nopeemmin noista kovista treeneistä. Itse päätin kesän alussa, että annan PK kunnon vaan kylmästi hetkellisesti romahtaa, kun ei ollut aikaa ja energiaa treenata noita kasin lajitreenejä ja hyvää peruskuntotreeniä samanaikaisesti. Jostakin piti tinkiä.

Tosin kait nuo oikeetkin urheilijat tekee vähän samantyylisesti? Ero vain siinä, että jos vähästä vähentää pois, niin ei jää oikein mitään jäljelle.

Jakerson. Oletko huomannut että koskejolla ja sinulla ehkä hieman erilainen lähtötilanne? Koskejolla oli 10 vuotta treeniä alla ja hallikaudelta aika timmi noteeraus pohjilla. Ehkä noi treenitkin olisi hyvä sopeuttaa tuohon eroavaisuuteen. Lisäksi huhtikuussa treenataan tuhannen kovaa. Ohjelma on varmaan aika erilainen syyskyyssa. Eli tuosta koskejon ohjelmasta kannattaa mielestäni poimia tosiaan tuo rytmitys ei noita treenejä. Ehkä olit sen jo ottanutkin huomioon.

Meillä on T-mobile aika samansuuntaiset suunnitelmat. Tosin alimatkojen tavoitevauhdit sulla kyllä todella hyytävän kovia, mutta noin se kait menee jos tosiaan alle sen kahden haluaa päästä...

Jakerson, tuosta sun peruskuntotasosta on hyvä lähteä liikkeelle. Koko nuoruusikäni kisailleena rohkenen yrittää viisata sinua hiukan lisää. Annan tässä yleisen mallin mitä noudatin yhden huipun systeeminä, tämä että vedin hallikauden läpi tuona vuonna oli poikkeus ja johtui siitä, että asustelin edeltävän syksyn urheiluopistolla, jossa oli niin hyvät olosuhteet treeniin etten malttanut pysyä pois radalta syksyn aikana.

Noiden kovien vetoharjoitusten vauhdit paranee melko nopeasti, jos perusta niille on luotu. Ja kasille perusta ei ole pelkkä aerobinen kunto, vaan myös valmius vauhdikkaampaan juoksuun. Oma lähtökohtani oli aina se, että syksyn treenit ylläpitivät aerobisen kunnon, samalla kun pyrin parantamaan suunnilleen 200m tulosta. Ja se tarkoitti pientä punttikuuria, loikkia, lyhyitä ylämäkivetoja, radalla piikkareissa 10x100m lujaa. Tämä yhdistyneenä aerobisen ylläpitoon loi lumien tulon hetkiin tilanteen, josta oli hyvä jatkaa eteenpäin pienellä aerobisen määrän lisäyksellä. Vähitellen mukaan joku 5x3min/2min, josta saatoin juosta viimeisen 100m lajinomaisen lujaa. Näin oltiin helmikuun lopulla tilanteessa, että ensinnäkin jaksoi melko hyvin, myös kovempia aerobisia vauhteja, ja toisaalta nopeuspuoli ei tullut ihan heti vastaan jarruttavana tekijänä. Näin edeten sitten maaliskuussa halliin vetohommeleihin. Nuo tiistain vedot alkoi tonnin osalta jollain 3.05-vauhdilla, ja se tuntui aluksi pahalta, mutta tuo päiväkirjasta kopsaamani esimerkkiviikko on reilun kuukauden myöhemmältä ajalta, jolloin kellotin vetosarjan aloitustonnille 2.50,9 ja pyrin pitämään rasitustason suunnilleen samana vetojen lyhetessä, 400m aika 64sek, eli pyrin juoksemaan nuo suunnilleen sillä vauhdilla tai rasitustasolla kuin ajattelin jaksavani 1500m kisassa. Perjantain 200-setkin aloin maaliskuussa rauhallisemmilla vauhdeilla, huhtitoukokuun ajan ne olivat nuo mainitut, ja kesäkuussa tuo harjoitus vaihtui 400m vauhdeiksi 2x4x150m pidemmillä palautuksilla suunnilleen 18,5s ja tiistain harjoitus muuttui muotoon 200-200-400-400-600-400-400-200-200 vedetyn matkan pituisella hissuttelupalautuksella, vauhdit suunnilleen kasin kisavauhteja tai ainakin kisarasitusta paitsi 600m hitaampaa. Eli tämän kirjoituksen pointti on se, että noiden anaerobisten vetojen kanssa ei ole mitään kiirettä, jos kisaat/kokeilet seuraavan kerran vasta kesän tullen. Tärkeää on ajaa itsensä pikkuhiljaa harjoitusvuoden mittaan sisään noihin niin, että jalat tottuvat rasitukseen ja huhti-toukokuussa homma on häijyimmillään ja kesäkuussa hyvin lajinomaista. Itse onnistuin vetämään viime maaliskuussa itseltäni jalat alta alle kuukaudessa, kun muistelin liikaa vanhoja enkä tarkastellut vuosien tauosta huolimatta omaa kuntoani ja jalkojen lihaskunnon tasoa realistisesti. Eli maltilla eteenpäin, ettei sullekin käy yhtä tyhmästi.

Edit: Tietoa harjoittelusta keräiltiin kaveriporukassa alan kirjallisuudesta, Juoksija-lehti julkaisi tuolloin myös loistavia juttuja huipuista harjoitteluineen. Paljon joutui myös pähkäilemään asioita itse ja tekemään analyysiä omien treenien tuloksista. Samaa sairautta näyn potevan vieläkin...

Ke palauttava 7km

To 12km

La palauttava 7km

Ajattelin tehdä kevennettyä versiota tästä ohjelmasta parikuukautta ikään kuin peruskunto-ohjelmana, jonka jälkeen kellottelen uudestaan aikoja 400, 800 ja ehkä 1500m ja 3000m. Teen kaksi vetopäivää viikossa ja loput nylkyttelyä fiiliksen mukaan. Tavoitteena on 400m alle minuutin ja 800m alle 2:10:00 näin aluksi, sitten kun nämä tulee täyteen keksitään uudet tavoitteet. 3000m ei ole muuta tavoitetta kuin rikkoa aikaisempi ennätykseni. Tosin se ei tällähetkellä ole päämatkani vaan tuo 800m.

Kasisatasesta tykkään sen takia, koska siitä voi kätevästi hypätä 400 tai 1500 tai 3000 jos joku alkaa tuntua paremmalta matkalta. Toinen syy on tietysti 800 monipuolisuus ja taktisuus samasta syystä pidän 400:sta.

Ei tässä nyt maailmanhuipuksi tähdätä, mutta jos saisi kelloteltua sellasia aikoja joita voi sitten vanhempana muistella lämmöllä ja tietysti kyllähän kisoja löytyy kaikentasoisille juoksijoille. :D :D

Mielenkiintoisia vinkkejä koskejolta ja muiltakin, toivottavasti Jakerson pääset tavoitteeseesi!

Koskejo, mitä mainitsemasi 110 hyppyä tarkoittavat? Minkälaisia hyppyjä ne ovat? Vai ovatko niin peruskauraa, että kaikkien pitäisi hoksata?

Toinen kysymys: eikö puolimailerin/mailerin tarvitse/pidä tehdä lainkaan koordinaatioharjoituksia (JH ainakin mainitsi ne) vai tehdäänkö niitä toiseen aikaan vuodesta.

Moikka Hietsu! Tykkäsin progressiivisuuden ja kontrollin nimissä merkitä harjoituspäiväkirjaan tekemieni loikkien kokonaismäärän, kun niitä tuli tehtyä viikottain melko paljon. Loikat oli ihan perus vuoroloikkaa ja kinkkausta, joko ihan tasaisella radalla tai ruoholla tai vaihtoehtoisesti lenkin jälkeen hiekkatietä ylämäkeen. 10 -20 loikkaa kerrallaan, kävely takaisin ja sama uudestaan. Eli tuo 110 hyppyä voisi olla vaikkapa 8x10 vuoroloikkaa+2x15 kinkkausta, en muista ihan tarkkaa sisältöä, mutta periaate oli tuo ja teho aina lähes maksimi.

Koordinaatioharjoituksia en ole ikinä tehnyt erillisinä, irrotettuna juoksusta, sen asian on mulla aina hoitanut keskittyminen hyvään tekniikkaan ja rentouteen noissa nopeus- ja nk-vedoissa. Tiedän että moni tekee niitä ennen nopeusharjoitusta, omalla kohdalla en ole laiskeliinina kokenut tarpeelliseksi kun en osaisi kuitenkaan muuntaa noita irrallisia outoja harjoitteita itse juoksuun.