Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sepon alle 4h-ohjelmalla puolimaratonille


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei kaikille! Olen 21 vuotias nuorinainen ja juoksua olen harrastanut säännöllisen epäsäännöllisesti viimeiset viisi vuotta, tosin viimeisen vuodenajan juoksin todella vähän. Nyt minulla onkin tavoitteena juoksukunnon nostaminen ja HCR toukokuussa 2008 ja HRM saman vuonna. Kysyisinkin että onko realistista tavoitella HCR:nissa alle 2h aikaa ja maratonilla alle 4h? Tällä hetkellä en ole aivan huippu kunnossa, mutta kuitenkin kohtalaisessa. Pystyn juoksemaan 20km 8.8km/h sykkeen ollessa keskimäärin n.75% maksimista. Olen normaalipainoinen eikä minulla ole mitään sairauksia. Testi kymppiä en ole juossut, mutta arvelisin siihen menevän aikaa n.tunti. Harjoittelusta sen verran että ajattelin ruveta harjoittelemaan ilman ohjelmaa kevääseen asti ja 12 viikkoa ennen 1/2maraa Sepon maraton alle 4h-ohjelmalla.

Ennen ohjelman aloittamista viikkoon ajattelin mahduttaa liikuntaa suunnilleen näin:

-Juoksua 25-40km, viikossa yksi pitkälenkki 12-25km (lenkki kasvaa kunnon kasvaessa). Kevättalvella viikon kok.määrä ehkä jopa 50km...

-(1-2)Spinning-tunti(a)

-bodypump-tunti

-kuntosaliharjoittelu

-Pilates-tunti

-Venyttely-tunti

-yksi lepopäivä

Harjoituksia tulee siis ennemmän kuin yksi per päivä, mutta venyttelyt/pilates on helppo yhdistää muihin treeneihin samoin kuin yksi juoksu ja kuntosali yhdeksi harjoitukseksi.

Kertokaahan kokeneemmat onko suunnitelmassani mitään järkeä? Ideanani on harrastaa aluksi paljonkin muuta liikunttaa kuin juoksua ja tapahtumien lähestyessä korvata muuta liikuntaa juoksulla. Voiko joitain juoksulenkkejä korvata spinningillä? esim.intervalleja tai vauhtileikittelyjä? Tarkoitushan on aluksi kasvattaa pohja- / peruskuntoa..

Toivottavasti edes joku jaksoi lukea tämän läpi ja kommentoida! Kiitän ja kumarran jo läpiluvusta!

Link to comment
Share on other sites

Mitä tavoteisiin tulee, niin tuolla taustalla ne ovat aivan realistisia. Suurin asia mitä tarvitset on maltti, jottet polta itseäsi loppuun

Eli:

Katso että lepäät riittävästi. Kaksi ainakin kaksi lepopäivää viikossa. Syksyn ja talven aikana jouksua tai hiihtoa ainakin kaksi kertaa viikossa. Maaliskuusta lähtien alat vähentää muita aktiviteettejä ja lisäät juoksun määrää. Ja sitten näiden 12 viikon ohjelmien aikana punttisali pois, venyttelyt enemmän kuin suotavia.

Link to comment
Share on other sites

Siis tarkentava kysymys: neljän tunnin maraton-ohjelmalla puolikkaalle? Eihän tästä toki mitään haittaa ole, jos tavoitteena on juosta ensi kesänä myös se maraton.

Aikatavoite vaikuttaisi näin kylmiltään melko haastavalta, ainakin kokonaiselle nykytilanteessasi, mutta onhan tässä pitkä syksy ja talvi aikaa tehdä pohjatyötä ja tuo muu ohjelmasi vaikuttaisi hyvältä ja monipuoliselta. Kilometrejä kannattaa lisätä maltilla, etteivät erilaiset vammat pääse sotkemaan treenaamista. Tähän tosin en usko, kun sinulla on tuota muuta lihaskuntoa parantavaa liikuntaa ohessa.

Tsemppiä harjoitteluun.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla liian pitkä päivä taas takana, kun tostakin threadin hienosta aloituskysymyksestä täytyy kysyä seuraavaa:

Kysyessäsi "Sepon alle 4h-ohjelmalla puolimaratonille" tarkoititko sittenkin naisena kysyä

"Sepon alle - 4h-ohjelmalla" vai jotain muuta ?

T: todella tyhmä turkulainen :garf4:

Link to comment
Share on other sites

Siis tarkentava kysymys: neljän tunnin maraton-ohjelmalla puolikkaalle? Eihän tästä toki mitään haittaa ole, jos tavoitteena on juosta ensi kesänä myös se maraton.

Joo siis tarkoitin, että harjoittelen puolimaratonille tällä sivustolla olevalla maraton alle 4 tunnissa-ohjelmalla. Loppukesästä on siis tarkoitus juosta se HCM

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy