Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Lanttu

Suunnistus

Recommended Posts

Ensimmäiset Oulurastit on nyt koluttu ja täytyy sanoa että mukavaa oli. Edellisesti suunnistustapahtumasta onkin aikaa > 10 vuotta. Kävi kyllä hyvästä intervalli-treenistä tai vastaavasta, ka syke 159, max 188. Ei ole tainnut koko kevään lenkeillä maksimisyke nousta noin korkealle. Aika hukassa on vielä kyllä itse suunnistaminen, nyt meni lähinnä juoksemiseksi.

Meniskin juoksemiseksi! Mutta eilen lähdin innokkaana rasteille ja kuinkas ollakaan lähdin touhukkaana juoksemaan muiden perässä ja päädyin heti ensimmäisellä rastilla aivan väärälle kalliolle ja löysin kyllä rastin heti, mut se ei ollu oikea - heh - no siinä sitten palailin rauhassa takaisin ja etsiskelin rastia - noin 23 minuuttia kunnes viimein sen löysin. Joutui oikein kysymään muilta suunnistajilta apua, mutta yhtä hukassa tuntui olevan jollakin muullakin. Joten sitten totesin parhaaksi lampsia takaisin maali/lähtöpaikalle ja luovuttaa. :grin: (onneks mua ei oo kukaan huolinut mihinkään Venlojen joukkueeseen, vois käydä köpelösti)

Siinä sitten päätin, että eipä tarvi tämän tytön enää näihin touhuihin ruveta, et tää riittää nyt! :mad14:

Mutta tänään on jo parempi mieli ja eilinen touhu lähinnä vaan naurattaa...

Ja eikun uutta putkeen!

Hyvä asenne, skylihme!

Kesän suunnistukausi on täälläkin korkattu. Tuli taas hyvä muistutus siitä, ettei kartalla lyhin reitti ole välttämättä se järkevin, mut tulipahan treenattua lihaskuntoa.

Sitten kysymys: Kannattaako nastareita hankkia, jos käy harrastelemassa suunnistusta kerran viikossa? Onko hyöty satsauksen arvoinen? Kyllä näillä lenkkareillakin tällä "vauhdilla" pärjää, mut välillä on harjumaastossa tullut pikkasen ikävä pitävämpiä jalkineita.

Sitten kysymys: Kannattaako nastareita hankkia, jos käy harrastelemassa suunnistusta kerran viikossa? Onko hyöty satsauksen arvoinen? Kyllä näillä lenkkareillakin tällä "vauhdilla" pärjää, mut välillä on harjumaastossa tullut pikkasen ikävä pitävämpiä jalkineita.

Mulla on sellainen tunne, että harjumaastossa pärjää millä tahjansa jalkineella.

Mutta sitten kun sateen jäljeltä pääset avokallioille suunnistamaan, niin ilman nastareita siellä on suorastaan vaarallista!

Ja toisekseen kunnon suunnistusnastarit kestävät 50 tai 100 suunnistuskertaa. lenkkarit kyllä väsyvät aikaisemmin kun niitä liottaa suossa muutaman kerran.

Joten suunnistajan kauppaan - mars, mars!

Hyvin leikkasi, Lanttu.

Nyt kun mainitsit, niin muistui mieleen, että liukasteltu on viime kesänä. Ei hjuva.

Hiekkaharjut (ts. polut rinteessä yms. hiekkaiset pätkät) on joskus alamäkeen tullessa hankalahkoja, kun hiekka rullaa tossujen alta veks eikä pitoa ole nimeksikään. Vai onkohan kyse vain tekniikan puuttesta, tiedä häntä.

Muokattu
pieni tarkennus

Kävi kyllä hyvästä intervalli-treenistä tai vastaavasta, ka syke 159, max 188. Ei ole tainnut koko kevään lenkeillä maksimisyke nousta noin korkealle.

Samanlaisen havainnon tein tänään iltarasteilla. Olen yrittänyt empiirisesti mittailla maksimisykettä juoksentelemalla ylämäkivetoja ja olen saanut sykkeen nousemaan parhaimmillaan 185:een. Tänään pitkällä rastivälillä mittari pompsahti hetkeksi 191:een.

Ei näin vanhalla miehellä pitäisi enää sykkeet edes nousta noin korkealle. Suunnistus siis selkeästi nuorentaa :038:

Ilman muuta kannattaa, ja tietynlaisessa maastossa se on turvallisuuskysymys muunkin kuin pidon kannalta. Suunnistuskengästä kun eivät kivet, oksat ja muu roina hakkaa samalla tavalla jaloille. Ja tosiaan ne lenkkarit eivät kyllä kunnon kyytiä montaa kertaa kestäkään.

Minä olen tälläinen kerran viikossa suunnistaja (ja vielä tosi huono sellainen) ja ehdottomasti kannattaa minun mielestäni hankkia nastarit.

Itselläni on varrellinen malli ja nilkkani eivät ole nyrjähelleet sen jälkeen kun nuo nastarit hankin (sitä ennen useasti).

Kiitos kommenteista, saitte mut kyllä aika vakuuttuneeksi.

Varsinkin toi varrellinen malli kolahti. Toisessa nilkassa on löysät nivelsiteet ja nilkka menee aika helposti vinksinvonksin ja heikunkeikun. Olen sitä varmuuden vuoksi välillä sitonutkin, mut ei sellasta nysväämistä viitsi joka kerta harrastaa.

Morjens kaikille.... eka postaus.

Päätin tuossa talvella satsata tänä kesänä suunnistukseen vähän enemmän kuin aikaisemmin, jolloin olen käynyt vain yleiskunnon vuoksi. Eka iltarasti meni vähän pipariksi kun en kiinnittänyt huomiota kartan mittakaavaan, ja arvioin etäisyydet päin peetä. Kolhujakin tuli, mutta olin yllättynyt kuinka hyvin jaksoin vaikka ylimääräistä juoksumatkaa tuli todella paljon.

Onko muita jotka eivät käytä kompassia? Itse en ole katsonut kompassia tarpeelliseksi, paitsi pitkillä rastiväleillä joilla ei ole kiinnepisteitä sitä joskus kaipaa, mutta olen itsepäisesti vuosikausia opetellut selviämään ilman. Tälleen sitä on tietysti paljon riippuvaisempi esim. hyvästä kartasta ja keskittymiskyvystä.

Onko muita jotka eivät käytä kompassia? Itse en ole katsonut kompassia tarpeelliseksi, paitsi pitkillä rastiväleillä joilla ei ole kiinnepisteitä sitä joskus kaipaa, mutta olen itsepäisesti vuosikausia opetellut selviämään ilman. Tälleen sitä on tietysti paljon riippuvaisempi esim. hyvästä kartasta ja keskittymiskyvystä.

Kyllä minulla ainakin kompassi on aina mukana ja jos en muuta, niin vähintään vilkaisen siitä rastilta lähtiessä suunnan, ellei paikka ole todella selvä. Olen nimittäin huomannut, että jos rastille tulla tupsahtaa pikkuisenkin eri suunnasta kuin suunnitteli, niin lähtiessä seuraavalle virhe helposti kertautuu. Eli nopea vilkaisu rastilta lähtiessä kompassiin, niin hyvä tulee. Muuten kyllä mennään enemmän kartalla.

Käytän kompassia oikeastaan aina rastilta lähtiessä suunnan varmistamiseen ja pienipiirteisessä maastossa tsekkailen siitä suuntaa välillä juostessakin. Tietty kartanluku ja ympäristön havainnointi on suorituksessa avainasioita, mutta koska kompassi on suunnistuksessa sallittu apuväline se kulkee aina mukana. Tällaiselle heikohkolle suunnistajalle se on itse asiassa erittäin tarpeellinenkin.. :hali_hehe: Ja siinä olet muuten 100% oikeassa, että suunnistus on keskittymislaji!

Mä olen muutaman vuoden yrittänyt opetella juoksemaan ilman kompassia. Aiemmin "uran" alussa juoksin pelkästään suunnalla. Olen huomannut, että tietynlaisissa maastoissa kompassi ei paljon auta, mutta esim. peitteisessä maastossa se vauhtia nopeuttava laite ;) Kai sellainen sujuva kompassin käyttö on järkevää, kunhan kartanluku pysyy tärkeimpänä asiana.

Jalkineista voisin kyllä kommentoida sen verran, että nastarit ovat aika ehdottomat. Mulle ei tulisi mieleenkään suunnistaa lenkkareilla-sen verran säälin jalkojani. Tosin kuntorasteilla juoksen lyhyissä saapikkaissa, ihan vain muiden kiusaksi :viheltely:

Mä olen muutaman vuoden yrittänyt opetella juoksemaan ilman kompassia. Aiemmin "uran" alussa juoksin pelkästään suunnalla. Olen huomannut, että tietynlaisissa maastoissa kompassi ei paljon auta, mutta esim. peitteisessä maastossa se vauhtia nopeuttava laite ;) Kai sellainen sujuva kompassin käyttö on järkevää, kunhan kartanluku pysyy tärkeimpänä asiana.

Ei siitä kompassista kannata mitenkään itsetarkoituksellisesti luopua, jos vähänkään tuntuu, että siitä on hyötyä. Toki karttaa pitää myös lukea, vaikka suuntaakin käyttäisi. Itse asiassa juttelin aiheesta Jukolassa yhden kaverin kanssa, joka on ollut sellainen perusvarma +-30 paikkeilla aloitusosuudelta tulija ja onpa hän tullut Tiomilassa kerran jopa sijalla yhdeksän, ja tämä kundi väitti ottavansa noissakin vauhdeissa suunnan ihan perinteiseen tyyliin aina rastilta lähdettäessä, vaikka sitten kuitenkin enemmän kartan lukuun hommansa perustaa. Se perussuunta on kuitenkin ihan hyvä apu, jos vähän pitää jossain vaiheessa varmistaa suuntaa.