Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Lanttu

Suunnistus

Recommended Posts

Tänä vuonna juoksin (hölkkäsin) kolme maratonia ja suunnistin noin 60 suunnistuskilpailua, lähinnä iltarasteilla.

Suunnistuksessa pulssi nousee tasolle 160. Juoksussa en pääse oikein millään samalle tasolle. Tosin jalkavoimani ovat painoon nähden heikot ja se selittänee pulssin nousun maastossa.

Vaikka siis olen tehnyt paljon "TV-kova/reipas"-harjoituksia suunnistaen, niin juoksuvauhtini ei ole noussut.

Onko kokemuksia, pitäisikö vähentää suunnistuksien määrää ja korvata kovilla juoksutreeneillä. Saisiko siitä aikaa pois maratonilta?

Tänä vuonna juoksin (hölkkäsin) kolme maratonia ja suunnistin noin 60 suunnistuskilpailua, lähinnä iltarasteilla.

Suunnistuksessa pulssi nousee tasolle 160. Juoksussa en pääse oikein millään samalle tasolle. Tosin jalkavoimani ovat painoon nähden heikot ja se selittänee pulssin nousun maastossa.

Vaikka siis olen tehnyt paljon "TV-kova/reipas"-harjoituksia suunnistaen, niin juoksuvauhtini ei ole noussut.

Onko kokemuksia, pitäisikö vähentää suunnistuksien määrää ja korvata kovilla juoksutreeneillä. Saisiko siitä aikaa pois maratonilta?

Luulisin että oikeampi lääke on juosta enemmän hitaita PK lenkkejä. Suunnistus pitää huolen nopeuden kehittymisestä, jos vain pohjakunnon saa kestämään suunnistuksen tuoman kuormituksen siten, että sunnistus pysyy kehittävänä treeninä. Samalle viikolle ei juuri kahta enempää kovia tai reipaita kannata normaalikuolevaisen haalia.

Maratonin lähestyessä kannattaa suunnistusta vähentää tai ainakin vauhteja laskea lähemmäs PK kuormitusta, jotta jaksat tehdä paremmin maratonin avainharjoitteet: pitkät lenkit ja mahdolliset maratonspesifiset VK treenit.

Itselläni sama ongelma salibandyn suhteen. Sotkee pahasti näin PK kaudella juoksu treeniä, mutta onneksi en pelaa kesäisin.

Samaa mieltä olisin JH:n kanssa. Suunnistuksesta saat varmasti vähintään riittävästi tehoharjoitusta maratonajan parantamiseksi. Voi jopa olla että treenaat liiankin kovatehoisesti. Maratonaikasi paranee varmasti jos teet reilusti pk:ta ja tekniikkaharjoittelua ja muistat myös levätä sopivassa suhteessa.

Siinähän se ongelma saattaa pyöriä, että kun keväällä alkaa suunnistuskausi, niin helposti tulee viikossa kolme 40-60 min suunnistusta.

Siinä jää kyllä pitkät lenkit silloin kokonaan tekemättä. Tai niitä tulee vain yksi kahteen viikkoon.

Mutta suunnistus on jumalattoman paljon hauskempaa ja henkisesti antoisampaa kuin parin tunnin hölkkääminen.

Jo Tahkokin sanoi aikanaan, että suunnistus on niin hauskaa, että on ihme, ettei sitä ole julistettu synniksi.

Nyt siis voidaan julistaa suunnistus synniksi maratoonarille?? :itku

Tee niin kuin minä usein suunnistaessani teen: eksy. Siinä tulee joskus huomaamatta tehtyä vajaan tunnin lenkin sijasta parituntinen. :viheltely

Kolme kovatehoista suunnistuskilpailua viikossa kuulostaa aika kovalta treeniltä, ja ehkä pitäisi hieman pohtia onko tärkeämpää pitää hauskaa (=suunnistaa) vai ryppyotsaisesti pyrkiä pudottamaan minuutteja maratonajasta? Todennäköisesti itse valitsisin sen hauskanpidon, oma asenteeni urheiluun ja tuloksiin on muuttunut viime vuosina huomattavasti, enää ei joku yksittäinen kilpailu ja sen tulos ole tärkeintä urheilussa, vaan se, että saan jatkuvasti tehdä sitä mistä nautin.

Niinkus näet tosta mun maratonajastani 4.42.00 niin hauskaa on pidetty.

Mutta eksymään en enää suostu 40 vuoden suunnistuskokemukseni jälkeen. Ja kaupunkilaispoikana pelkään sen verran metsän siimeksessä, että kiire sieltä pois on valtava. You know, käärmeet, sudet, karhut, punkit jne. Ihme, että henki vielä pihisee.

Mutta kun ajattelin suhtautua elämääni nyt hieman vakavammin!

Saapa nähdä kuinka kauan.

Mä kävin iltarasteilla viime kesänä max kahdesti viikossa ja loput ajastani menin Sepon 4:30 harjoitusohjelman mukaan. Harjoitusohjelmasta tippui useimmiten juuri kovimmat treenit pois, jos oli samalla viikolla suunnistusta. Tuli nimittäin riehuteltua sykkeitä rasteilla. Eli pk-lenkkejä ja suunnistusta sopivalla sekoituksella. Näillä eväillä lyllersin syksyllä maran aikaan 4:17 (ja ekan puolikkaankin juoksin 5 kk aikaisemmin).

Varmaankin samoilla sävelillä tulee jatkossakin mentyä. Kun ei mulle loppujen lopuksi niin merkitystä ole niillä loppuajoilla, vaan suurin merkitys on sillä, että nauttii liikunnasta monen sohvaperunavuoden jälkeen. Olisihan se mukava joskus hurauttaa mara alle neljän tunnin, mutta näillä mun onnettomilla juoksijan lahjoilla se tulos on kyllä äärimmäisen kovan työn takana.

Suunnistus on hauskaa, vaikka taidot ei niin hyvät oliskaan :hehe Juoksin viime kesänä pitkät lenkit sunnuntaisin ja maanantaisin iltarastit "palauttavana" lenkkinä. Sykkeet on kyllä ajoittain metsässä melko korkealla. Samalla systeemillä ensi kesänä, jos terveenä pysytään.

Mä en kyllä julista suunnistusta maratonin synniksi. Toisaalta kun juoksee vain puolikkaita, on helppo näin aatellakin. :hehe

Viikonloppuisin kun tulee yleensä juostua se viikon pisin lenkki, on mulla suunnistusilta keskiviikko, jolloin ollaan sopivasti keskellä viikkoa sitä viikonlopun pitkää ajatellen.

Tosi kilpailuhenkisenä (ehkä vähän liikaakin) on pakko myöntää että ilman suunnistusta saattaisi nuo rajummat ja vauhdikkaammat lenkit jäädä kokonaan pois. Lisäksi kunnon korkeuserot ja maastossa juokseminen ovat mainiota tukitreenia. Vielä kun osais olla niin paljon tuijottamatta sitä kelloa.

Ainut miinuspuoli on kyllä vammat, koska niitä tulee mulla ainakin paljon kun juoksee metsässä räkä poskella. Viimeisimpänä oli juuri tuo kantapaan hajoaminen viime kesänä. Että varovainen saa kyllä olla, mutta muuten olen sitä mieltä että suosittelen kokeilemista kaikille. Suunnistus tuo ihan uuden ulottuvuuden juoksemisellekin ja totta vie on huisin hauskaa!! :innostunut

Kausi avattu täälläkin, sunnuntaina Siuntiossa. Oli melkonen työmiehen keli, mutta ei sitä metsässä enää muistanut :) Tänä sunnuntaina sitten Paimioon, ja siellä pitäisi ainakin ennusteen mukaan olla täydellinen suunnistussää!

Minäkin allekirjoitan tuon, että suunnistus toimii oivallisena tehoharjoitteluna. Lajin aktiivisen harrastamisen aloittamisen jälkeen juoksukunto on pompsahtanut ihan uudelle tasolle, vaikka kaikki muut treenit teen ihan pk-hissutteluna, joko hölkäten tai pyörällä.

Kahdet kansalliset ja iltarastirykäisy takana...vauhti on niin järkyttävä että kaupunkisprintissä meinaa olla kartanluvun kanssa ongelmia. Sunnuntaina vielä kansallinen ja ke iltarastit ennen erikoispitkien SM:iä. Kysymys kuuluukin, että mitä muuta harjoittelua viimeisellä viikolla olisi tehtävä jotta erikoispitkillä tossu nousisi?

Onko ideaa vetää tiistaina palauttava pitkähkö 1.30+ ja perjantaina kevyt hölkkä 1h? Niin olin alustavasti kaavaillut. Pitemmällä lenkillä voisi vielä testata geeliä, joista ei vielä kovin paljoa kokemusta. Mielenkiintoista kyllä lähteä testaamaan yhteislähtökisaa...putkiosuuksilla pendoliinon perään :running:

Kysymys kuuluukin, että mitä muuta harjoittelua viimeisellä viikolla olisi tehtävä jotta erikoispitkillä tossu nousisi?

Mie oon kanssa menossa ylipitkien SM:ään.

Tänään juoksin pitkän 21 km, mutta se oli lähinnä viimeinen pitkä lenkki ennen Tukholmaa.

Käyn varmaan iltarasteilla tiistaina ja vien 25 rastia metsään torstaina iltakisoja varten. Mutta se on vaellusta. Ja illalla myöhään haen osan niistä pois. Tämä ei ehkä ole parasta herkistelyä SM:ää varten, mutta ehkä palvelee sitten paremmin tukholmaa ajatellen!

Perjantain ja lauantain sitten lepään totaalisesti.

Ensimmäiset Oulurastit on nyt koluttu ja täytyy sanoa että mukavaa oli. Edellisesti suunnistustapahtumasta onkin aikaa > 10 vuotta. Kävi kyllä hyvästä intervalli-treenistä tai vastaavasta, ka syke 159, max 188. Ei ole tainnut koko kevään lenkeillä maksimisyke nousta noin korkealle. Aika hukassa on vielä kyllä itse suunnistaminen, nyt meni lähinnä juoksemiseksi.