Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kipeät reidet ja maratonharjoittelu


Nooratin
 Share

Recommended Posts

Eli painiskelen tässä tällaisen ongelman kanssa:

Treenaan nyt tuonne Vantaan maratonille ton Sepon 4 h -ohjelman mukaan. Tänään kävi nyt kuitenkin niin, että jo toisen kerran viikon sisään kesken lenkin reidet meni niin kipeäksi, että pakko oli kävellä nöyrästi loppumatka kotiin. Ekat 5 km menin lähinnä tahdon voimalla. Sunnuntaina taas ei ollut mitään ongelmaa pitkällä lenkillä.

Eli miten jatkasin nyt tätä harjoittelua, että selviäisin sinne maratonille saakka? Loppuajalla ei nyt enää niin hirveesti ole väliä, kun nämä kintut tekee näitä temppujaan. Pitäiskö tässä sitten antaa jaloille ihan täyttä lepoa (olen nimittäin venytellyt todella huolellisesti) vai voisko tilalle ottaa pyöräilyä tms. ja kokeilla vaikka edes osan noista harjoituksista juosta? Jos, niin mitkä? Entä uskaltaako jaloilla tehdä lihaskuntotreeniä?

Olen ihan untuvikko näissä maratonjutuissa, niin apua kaivataan! :cry:

Link to comment
Share on other sites

Eli painiskelen tässä tällaisen ongelman kanssa:

Treenaan nyt tuonne Vantaan maratonille ton Sepon 4 h -ohjelman mukaan. Tänään kävi nyt kuitenkin niin, että jo toisen kerran viikon sisään kesken lenkin reidet meni niin kipeäksi, että pakko oli kävellä nöyrästi loppumatka kotiin. Ekat 5 km menin lähinnä tahdon voimalla. Sunnuntaina taas ei ollut mitään ongelmaa pitkällä lenkillä.

Eli miten jatkasin nyt tätä harjoittelua, että selviäisin sinne maratonille saakka? Loppuajalla ei nyt enää niin hirveesti ole väliä, kun nämä kintut tekee näitä temppujaan. Pitäiskö tässä sitten antaa jaloille ihan täyttä lepoa (olen nimittäin venytellyt todella huolellisesti) vai voisko tilalle ottaa pyöräilyä tms. ja kokeilla vaikka edes osan noista harjoituksista juosta? Jos, niin mitkä? Entä uskaltaako jaloilla tehdä lihaskuntotreeniä?

Olen ihan untuvikko näissä maratonjutuissa, niin apua kaivataan! :cry:

Voihan asia olla niin yksinkertainen, eli sinulla on jalat jumissa sunnuntain pitkästä. Yksi väli ja kevyttä hölkkää 30min ja kuulostelet miltä tuntuu??

Kokeileppa sunnuntain pitkän loppuun 3-5 / 50-150 rentoja vetoja, josko avais reisiä hieman.

Link to comment
Share on other sites

Voihan asia olla niin yksinkertainen, eli sinulla on jalat jumissa sunnuntain pitkästä. Yksi väli ja kevyttä hölkkää 30min ja kuulostelet miltä tuntuu??

Kokeileppa sunnuntain pitkän loppuun 3-5 / 50-150 rentoja vetoja, josko avais reisiä hieman.

Täytynee kokeilla, josko toimis. Tuo toinen kerta, kun reidet teki tenän oli ennen pitkää lenkkiä. Se onkin vähän outoa, et pitkä sujui kuin unelma! Mut kokeilen noin ja voisi harkita myös hierontaa pitkästä aikaa, kun viime kerrasta on jo ikuisuus..

Kiitos avusta!

Link to comment
Share on other sites

Eli painiskelen tässä tällaisen ongelman kanssa:

...Tänään kävi nyt kuitenkin niin, että jo toisen kerran viikon sisään kesken lenkin reidet meni niin kipeäksi, että pakko oli kävellä nöyrästi loppumatka kotiin...

Eli miten jatkasin nyt tätä harjoittelua, että selviäisin sinne maratonille saakka? :cry:

Lepoa ja lepoa, älä runttaa reisiä ihan tohjoks.

Muuta korvaavaa voit tehdä, mikäli se ei aiheuta ko. tuntemuksia eli näin ollen mm. pyöräilyä tms. Jos ei korvaava onnistu lepää ihmeessä nyt, ei se juoksemalla tod.näk. ainakaan parane. Väkisin runttaamalla voit saada pienen krampin tilalle pahemman raistus- tms vamman.

Link to comment
Share on other sites

Meikäläisellä vähän samoja vaivoja. Olen päätellyt, että aloitin loukkantumisten jälkeen hiukan liian kovaa. Olisi pitänyt malttaa nostaa määriä rauhallisemmin ja pitää vauhdit kurissa. Ehkä Nooriksella on sama...?

Voi kun pää kestäisi pitää joskus vaikka kaksi lepopäivää peräkkäin. Pyöräilyä olen minäkin käyttänyt mutta siinäkin tahtoo vauhti kasvaa kun fillarissa on hienot mittarit ja kilpailuviettigeenejä on annettu liian isolla kauhalla.

Link to comment
Share on other sites

Mä nyt sitten kävin eilen hierojalla, joka käski jättää loppuviikon juoksut juoksematta ja käydä korkeintaan uimassa. Ajattelin kerrankin malttaa mieleni ja olla tosiaan ihan rauhassa!

Hierojalla käynti teki kyllä hyvää, mutta edelleen reiteen sattuu oudosti, kun on pitkään paikallaan ja lähtee liikkeelle. Saa vaan nähdä, et kuinka sen maratonin kans käy. Toivottavasti onnistuis!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy