Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kehitys taantuu, ikäkö syynä?


cokekola
 Share

Recommended Posts

Näin syntymäpäivän kunniaksi pitää tietysti esittää ikäkysymys:

Olen juossut vähän vakavampaa kuntojuoksentelua n. 15 vuotta. Vuonna 2000 uskaltauduin ekalle maratonille Vammalassa (n. 4:09), sen jälkeen seurasivat täysin penkin alle mennyt Lanzarote (4:10), Vantaa (n. 3:50), Vantaa (n. 3:44) ja viime syksynä Ahvenanmaa taas yllättäen ikävästi yli neljä tuntia (n. 4:03), vaikka kunnon piti olla kohdallaan.

Perustietoja: ikää siis on kertynyt jo pari vuotta vaille puoli vuosisataa. Juoksua 15 vuotta keskim. muutamia kymmeniä kilometreja viikossa. Typeryyksissä nuoruudessa aloitettu tupakointi ehti viedä lähes 20 % keuhkojen vitaalikapasiteetista. Polarin sykemittarin mukaan Ownindex, eli ilmeisesti samalla myös VO2max on kuitenkin luokkaa 50, eli ilmeisesti melko hyvä tässä iässä?

Tämän kesän harjoittelut on olleet pääasiassa tervanjuontia. Vauhti ei tunnu kehittyvän enää lainkaan ja välillä on jaksamisenkin kanssa vaikeuksia. Kilometrejä kertyy nyt n. 50-60 km viikossa. Olen toki rytmittänyt päivät ja viikot helpoiksi ja vaativammiksi, eli en jyystä viikkoja tasakilometreillä.

Aiemmin olen aina saanut hyviä tuloksia noudattamalla Runner's Worldin ohjelmia (beginners-ohjelma ja intermediate-ohjelma), joten nytkin noudatan RW:n "advanced" -ohjelmaa. Tavoitteena olisi juosta joku maraton lokakuun lopussa tai marraskuun alussa, tietenkin mieluiten omaan ennätysaikaan:-) Jotenkin tuntuu kuitenkin, että vauhtia ei enää kerry. Juoksin juuri 5 km testin, ja pääsin vaivoin sen aikaan 25 minuuttia. Ei oikein hyvältä näytä ennätysten kannalta:-(

Kertokaapa hyvät kohtalotoverit, jotka olette lähellä tai jo ohittaneet viidenkympin iän, onko tässä vain alamäki edessä? Menevätkö tulokset vuosi vuodelta huonommiksi, teki sitten mitä hyvänsä? Onko 3:30 tavoittelu tässä vaiheessa taistelua tuulimyllyjä vastaan? Onko joku vielä tässä iässä pystynyt parantamaan tuloksiaan selkeästi?

Link to comment
Share on other sites

Koska olemme ilmeisesti samaa hyvää vuosikertaa ja liikuntataustakin on about samanmittainen niin...

Ei se kehitys mihinkään taannu. Minä olen petrannut maraton ja puolimaratonennätyksiäni viime vuonna ja tälle vuodelle on vielä tavoite parantaa tuota kokonaisen enkkaa uusille lukemille.

Töitä juoksemisen kanssa tosin joutuu tekemään hieman enemmän, kuin nuo nuoret ja lahjakkaat juoksijat.

Vielä ei ole heitetty pyyhettä kehään. Vasta kun 3:30 ja 1:30 on alitetu, niin sitten voi alkaa miettimään josko se olisi siinä.

Link to comment
Share on other sites

Olen aika lähelle samaa vuosikertaa, mutta harjoitellut vain parisen vuotta. Maratonajat ovat kehittyneet vuodessa ihan suotuisasti, mutta viimeksi sain vain kolme minuuttia pois edellisestä enkasta, kun aikaisemmin olin edennyt noin 15 minuutin parannuksin. Olen pohtinut samaa, tuleeko se tässä kohtaa nytten sitten rima vastaan ja ikä yhtenä osatekijänä? Neljään tuntiin pääsin suhteellisen helposti, mutta nyt ajan parantaminen esimerkiksi kohti 3.45 tuntuu todella haasteelliselta. Olen tullut vanhaksi, hulluksi vai vaadinko itseltäni vaan liikoja keskivertokuntooni nähden?

Link to comment
Share on other sites

Mitä vuosikertaan tulee, niin hatapan kanssa sama. Ja mitä taantumaan tulee, niin en usko siihen - ainakaan vielä pitkään aikaan. Mutta cokekolan

testivitonen vaikuttaa maran aikoihin verrattuna hitaalta. Miettisin ennemmin harjoituksia kuin ikää. En tunne RW:n ohjelmia, mutta voiko olla esimerkiksi liikaa rasitusta suhteessa lepoon? Tarkoitan kokonaisrasitusta, en vain juoksuja. Pistin tohon alle kuntoiluvuodet, kilometrit ja joitain tuloksia. Lisäksi pyöräilyä tulee parituhatta km vuosittain. Otin viime vuonna mäkiharjoitukset mukaan, mikä vähän paransi kympin aikaa. Myös vetoja teen enenevässä määrin. Koska ne on alkaneet tuntumaan hauskoilta. Tärkeintä on että tästä pitää ja nauttii. The best is yet to come!

Vuosi Kmetrit 10 km Mara

2002 900 51

2003 1600 47

2004 1600 45

2005 1700 45 3.58

2006 2000 43,08 3.54 ja 3.46

2007 1350 43,18 3.48

Link to comment
Share on other sites

Tietyllä perusharjoittelutasolla iän ja juoksuvuosien kertyessä taantuma on selviö. Nämä yllä kommentoineet ovat vasta "aloittaneet" juoksuharrastuksensa, joten kommentit ovat luonnollisesti omaan kokemukseen perustuvia.

Tietenkin voidaan ajatella niinkin, että me pölvästit hakkaamme päätä seinään ja harjoittelemme väärin, kun ennätykset eivät parane. Mulla 1500m enkalla ikää 19v, 3000m - 17v, 1/2 mara 10v, mara 14v. Kyllä se vaan taantuu, mutta koska minulla ei ole ikää kuin hieman alle 40, niin ainakin maratonilla vuosikilometrit korreloivat aika hyvin sen kanssa, minkälaisia tuloksia syntyy.

Usein vielä, jos hyvän kilometrivuoden jälkeen tulee löysempi, mutta teholtaan parempi vuosi, niin maratonaika voi ihan hyvin parantuakin, mutta mutta, paraneeko kovin kauaa?

Link to comment
Share on other sites

Muistan lukeneeni RW.stä aikaa sitten, että juoksukuntoa voi parantaa 10 vuotta sen aloittamisesta aloittipa sen mihin ikään hyvänsä. Tietysti taantuma on selviö, mutta ketjun aloittaja on ilmeisesti siirtynyt vaativampaan ohjelmaan, koska 'Juoksua 15 vuotta keskim. muutamia kymmeniä kilometreja viikossa.' mutta 'Kilometrejä kertyy nyt n. 50-60 km viikossa.' Eli eikö kysyjän tapauksessa ole mahdollista vielä kehittyä?

Link to comment
Share on other sites

Näin syntymäpäivän kunniaksi pitää tietysti esittää ikäkysymys:

Kertokaapa hyvät kohtalotoverit, jotka olette lähellä tai jo ohittaneet viidenkympin iän, onko tässä vain alamäki edessä? Menevätkö tulokset vuosi vuodelta huonommiksi, teki sitten mitä hyvänsä? Onko 3:30 tavoittelu tässä vaiheessa taistelua tuulimyllyjä vastaan? Onko joku vielä tässä iässä pystynyt parantamaan tuloksiaan selkeästi?

Mitä enempi ikää, sitä enempi saa tehdä töitä tulosten saavuttamiseksi, joten aina vaan vaikeammaks käy, vaikkei mahdottomaksi. Nyt tarvitaan sitä laatua ja järkeä harjoitteluun, niin kyllä ne tulokset nousemaan vielä saa.

Link to comment
Share on other sites

Muistan myös lukeneeni eri lähteistä, että "lopulliseksi jäävä" maratonennätys tehdään keskimäärin 8 - 10 vuoden kuluessa juoksuharjoittelun aloittamisesta, minkä jälkeen harjoittelun avulla saatavissa oleva kunnon paraneminen ei enää ylitä iän mukanaan tuomaa heikennystä.

Tämä lienee totta.

Nyt kuitenkin cokekola:n harjoitusmäärät ovat 'vain' 50-60 km/vko, jolloin voidaan sanoa, että juoksuharjoittelussa ei ole katsottu vielä pohjia. Kehitystä pitäisi samaisten nyrkkisäätöjen mukaan olla luvassa ainakin 80 km/vko saakka.

Link to comment
Share on other sites

Mun eka maraton tuli juostua vuonna 2000 ( Forssan suvi-ilta, aika 3.56,03)ja harjoittelumäärät oli vähäiset. Painoa oli silloin noin 75 kg ja ikää 33 vuotta. Pidin juoksemisessa 5 vuotta taukoa ja jatkoin taas vuonna 2005. Nyt noin nelikymppisenä olen juossut kolme täyttä ja ajat ovat olleet 4.01 - 4.06. Se eka maraton oli ylivoimaisesti helpoin ja ajallisesti paras. Painoa on ollut näissä viimeisissä noin 80 - 82 kg. Olen pienessä mielessäni miettinyt, että 75 kg painoisena esim. hcm 2007 olisi mennyt uuteen ennätysaikaan. Nyt hcm olin 82 kiloinen ja aikaa meni 4.01. Tavoite onkin todistaa itselle, että pystyn tässä iässä vielä parantamaan ennätystäni. Eihän tuo vaadi kuin noin 5.30`/ km vauhtia. Tuntuu, että näillä geeneillä ja elämäntavoilla tuon painon pitäminen alhaalla on vaikeampi haaste kuin muu harjoittelu ja kunnon kehittäminen.

Link to comment
Share on other sites

Omalta kohdaltani voin alle viivata tuon ajan paranemisen, vaikka ikääkin jo on kohta 50 v. Aloitin lenkkeilyn reilu pari vuotta sitten ja eka mara meni 4 h + joitain sekuntteja päälle, Sthlm - 06 , seuraava Joutseno tais olla jotain 3: 45 tjsp, ja sitte syksyllä Kpää 3:31. Keskinäiseen ratojen vertailuun ei kannata ryhtyä, mutta ilma oli kahdella ekalla lämmin ja Kpäässä oli + 5 C.

Harjoittelu ei kovin taitavaa ollut. Eikä se ole sitä vieläkään. Kilometrejä alle, ja reilusti. Välillä kovempaa ja välillä taas hitaammin.

Mielenkiintoista sitten on katsoa, kuinka tämän vuoden sarja täydentyy : Sthlm 3:42, Pyhtää 3:46 ja Vantaalla yritän parantaa viime vuoden ennätystäni. Noista tämän vuoden maroista sanottakooon, että erittäin kuumia olivat molemmat + lisäksi Pyhtään rata oli mulle liian rankka.

Ainakin mulle on varsin selvää, että ei parannukset enää ole suuren suuria, mutta kivaahan tää homma on ja pysyypähän poissa pahanteosta...

Link to comment
Share on other sites

Olen pohtinut samaa, tuleeko se tässä kohtaa nytten sitten rima vastaan ja ikä yhtenä osatekijänä? Neljään tuntiin pääsin suhteellisen helposti, mutta nyt ajan parantaminen esimerkiksi kohti 3.45 tuntuu todella haasteelliselta. Olen tullut vanhaksi, hulluksi vai vaadinko itseltäni vaan liikoja keskivertokuntooni nähden?

Mä olen käsittänyt niin, että ikä leikkaa pääasiassa tuolta lyhyistä matkoista kehittymiskykyä pois, mutta kestävyyden kehittymiselle ei ole mitään estettä, että se ei jatkuisi ties miten pitkään.

Sulla on kuitenkin on lyhyiden matkojen perusteella vielä todella reippaasti varaa kehittyä maratonilla, joten kestävyysharjoittelu puree vielä monta vuotta.

Mulla itsellä on semmoinen ajatus, että meillä aloittelijoilla on järkevää hakea suhteellisen tasaista kehitystä kaikilla matkoilla (800m - X km), jolloin harjoittelu on ehkäpä riittävän monipuolista ja kehitys säilyy pidempään kuin pelkästään matkan X aikoja tuijottamalla.

Mun mielestä, jos X on maraton, keskittymällä heti alkuun vain noihin maratonaikansa parannuksiin saa hieman vääristyneen kuvan siitä, että miten nopeasti reagoi harjoitteluun, koska se on lumetta joka ei jatku pitkään. Mä ainakin olen äärimmäisen tyytyväinen pieniinkin voittoihin, jos esimerkiksi saan cooper-tulokseen tiristettyä muutaman kymmenen metriä lisää vuodessa, niin omasta mielestäni kehitys on ollut todella hyvää.

Tai ehkä vanhempana, jos tämän saman tason saisi säilytettyä mahdollisimman pitkään, niin se olisi hienoa.

Se kestävyys (ja maratonaika) tulee sitten siitä jatkuvuudesta ja nousujohteisuudesta.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen käsittänyt niin, että ikä leikkaa pääasiassa tuolta lyhyistä matkoista kehittymiskykyä pois, mutta kestävyyden kehittymiselle ei ole mitään estettä, että se ei jatkuisi ties miten pitkään.

Noissa maratonkirjoissa on usein laskelmia, kuin paljon ikä vaikuttaa maratonaikaan...35 vuodesta alken ikä tuo mukanaan muutoksia, jotka heikentävät urheilusuoritusta. Esim 45-49 vuotiaille tulisi yhden laskelman mukaan reilut 20 minuuttia lisää....:but:

Link to comment
Share on other sites

Noissa maratonkirjoissa on usein laskelmia, kuin paljon ikä vaikuttaa maratonaikaan...35 vuodesta alken ikä tuo mukanaan muutoksia, jotka heikentävät urheilusuoritusta. Esim 45-49 vuotiaille tulisi yhden laskelman mukaan reilut 20 minuuttia lisää....:but:

Koko väite on minun mielestäni hieman tilastoilla kikkailua, sillä taantuma hapenotossa havaitaan noin voimakkaana koko väestössä, vaikka sen sijaan tiedetään että kuntoilu hidastaa tätä. Ja tässä on kuitenkin kyse loppuviimeksi yksilöistä, eikä tilastoista.

Ikä tietääkseni estä kestävyyden kehittymistä millään tavalla.

Ja tosiaan, tämä kertoo, että mies on 34-vuotiaana parhaimmillaan:

http://www.arrs.net/SA_Mara.htm

paitsi jos on puolimaileri, jolloin prime time meni jo:

http://www.apulanta.fi/matti/yu/aars_Men.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy