Jump to content
Juoksufoorumi.fi

canicrossi eli koirajuoksu


Guest leenanneli

Recommended Posts

Onko täällä ketään canicrossin harrastajia? Olisi kiva kuulla, minkälainen harrastus se on ja olisiko se tällaiselle kuntomaratoonarille hyvä lisäharrastus. Meillä on kasvamassa belgikoira, jonka kanssa tuota juoksua voisi harrastaa... ehkä...

Link to comment
Share on other sites

Mie painelen lähes kaikki lenksut meitin vanhemman koiran kanssa. Välillä on valjaat piskillä ja virallinen vyö itellä, mutta useimmiten mennään vaan kaulapannalla ja talutusnarulla. Nuorempi odottelee täysikäistymistä ja isäntä funtsailee sen kanssa kisaamista joskus tulevaisuudessa. Jos vaan koirua homma nappaa siinä vaiheessa... mutta vielä saa juoksulenkit sen kanssa odotella, ikää naperolla vasta 4,5 kk ja hyvä että peruskäskyt alkaa olla hanskassa.

Toivottavasti täällä pyörii joku, joka on jo käynyt kisaamassakin ja ehtii kertoa siitä puolesta muutaman sanasen.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin ensimmäiset kisat jo 90-luvun alussa ja silloin myös ekat SM-kisat.

Sitten muutama vuosi taukoa ja joitakin kisoja viime vuosina. Omien koirien kanssa on tietysti tullut juostua treenimielessä paljonkin.

Itse lajihan on aivan hieno harrastus,mutta seuraavia ongelmia syntyy; varsinkin isojen ja nopeiden koirien kanssa lenkit ovat aina ylivauhtisia.Lantion seutu,sekä polvet ovat tosi lujilla , koska juoksija joutuu jarruttamaan vauhtia. Juoksuasento on taaksepäin kallistuneena ja varsinkin kisavauhdeissa jumitilat ovat tuttuja. Sopivinta olisikin jos koira ei vetäisi kuin aivan vähäisen tai olisi niin pieni, ettei ko, ongelmia syntyisi. Maailmalla juostaan paljon tasaisilla alustoilla,mikä onkin varmaan hyvä, koska alamäessä tulevat ne suurimmat ongelmat.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Jotenkin tuntuu siltä, että tämä maratonharjoittelu vaatisi jotain piristystä välillä ja tuo koiran kanssa juoksu voisi olla sellaista. Kunpa tuo pentu vain kasvaisi...

Link to comment
Share on other sites

Mitäs käskyjä koirailijat ovat opettaneet lenkkikavereilleen? Jotain erikoisia nimenomaan canicrossia ajatellen?

Itse olen todennut hyviksi oikea, vasen, hiljennä ja seis. Joskus on käytössä myös ohi, mutta kun koiraa ei muut lajikumppanit kauhiasti kiinnosta ja vauhtikin on lähinnä narun tässä päässä kulkijalle sopivaa, niin eipä kauhiasti noita ohitteluja tule. :1Snoopy-08:

Link to comment
Share on other sites

Mitäs käskyjä koirailijat ovat opettaneet lenkkikavereilleen? Jotain erikoisia nimenomaan canicrossia ajatellen?

[/quote

Aika vähän tulee juostessa/hiihtäessä koiralle puhuttua.Suuntamerkit olen opettanut käsimerkeiksi ja hyvin ovat kaikki koirani ne omaksuneet.

"Odota" käskyä käytän tiukoissa paikoissa ja alamäessä,sekä "seis" käskyä tosi

pahassa tilanteessa.

Loppukiriä varten kannattaa säästää puheet ja huudot,sillä jos kaiken aikaa höpöttää, ei sinne enää riitä mitään.

Link to comment
Share on other sites

Hehee, itse olen kilvoitellut ainoastaan Vaajakoskella SM-kisoissa viime syksynä. Ja syynä tähänkin lähinnä innokas vaimo ja lyhyt matka lähtöviivalle.

Mitäs käskyjä koirailijat ovat opettaneet lenkkikavereilleen? Jotain erikoisia nimenomaan canicrossia ajatellen?

Käyttämiäni käskyjä ovat olleet pääsääntöisesti aina toimiva "NYT MENNÄÄN", ja jos se ei toimi, niin "VEDÄ P*RKELE!" toimii ainakin. Kyseessähän ei kohdallani ole mikään lasten sarja. Kun ihmiselle lyödään numerolappu rintaan, niin hauvankin on syytä olla tosissaan :) .

Link to comment
Share on other sites

Käyttämiäni käskyjä ovat olleet pääsääntöisesti aina toimiva "NYT MENNÄÄN", ja jos se ei toimi, niin "VEDÄ P*RKELE!" toimii ainakin.

No juurikin näitä vauhtisanoja haeskelin. Täytyypä testata omalla piskillä, se kun lähinnä vaan tuntuu hidastavan, jos alkaa hoputtaa. :gromit::WTF:

Mites noissa kisoissa, onko ohitusten kanssa mitään ihmeellistä vai painaako koirat aina täysillä eteenpäin hitaammista/nopeammista välittämättä? Mulla kun ei ole juoksevista koirista kummassakaan tapauksessa kokemusta... juoksijat kyllä paahtaa ohi mennen tullen, mutta ne nyt kuuluukin normaaliin lenkkeilyyn.

PS. Pietuhan se taas yllättävän vitsikkääksi heittäytyi. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jotkut sanovat,että ko. ominaisuuksia voi kouluttaa. Mielestäni se on lähes mahdotonta. Toiset koirat kilpailevat luonnostaan itsensä tai omistajansa kanssa, mutta suurin osa kilpailee vain takaa-ajo vietillä. Oikein hyvä vetokoira on sellainen jo syntyessään ja sitä ominaisuutta vain ylläpidetään. toisaalta jos koira ei pidä vetämisestä, eikä sillä ole kilpailuviettiä,on aika vaikea sitä kehittää.

Takavuosina järjestettiin 30km hiihtokisoja koiran kanssa ja yleensä voittaja löytyi sieltä viimeisenä lähtijöistä,koska sillä oli enemmän takaa-ajettavaa.

Tästä aiheesta voisi luennoida koko illankin, eikä valmista silti tulisi

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Harrastellut kolmisen vuotta, kisoissakin pyörinyt ihan huumorimielessä.

Aluksi kumppanina toimi isokokoinen ja ylienerginen narttukoira (tanskandoggi,labbis,ajokoira). Piti saada jokin harrastus, jotta sekä koira, että emäntä saisivat kunnolla liikuntaa. Sitä ennen olin talvet vedättänyt koiralla kelkkaa ja kesällä juoksuttanut mettissä. Tämä laji oli oikein passeli ja niin alettiin treenaamaan. Käskyjen hallitsemiseen meni kauan aikaa, mutta kun saatiin oikeat vehkeet niskaan sekä koiralle että emännälle ja pikkuhiljaa alkoi hurtalle hahmottumaan mitä se emäntä siellä huuteloo niin johan nappas!

Talveksi vain vaihdettiin emännälle nastat lenkkareihin niin turhilta niskojen taittamisilta vältyttiin.

Ja vaikka itse olen pienikokoinen (155cm) ja koira painoi enemmän kuin minä niin hyvällä koulutuksella ei haavereita sattunut.

Nykyään sitten juoksen kettuterrierin kanssa. Homma vasta alkutaipaleella, kesä harjoiteltiin käskyjä harva se päivä, syksyllä opeteltiin kulkemaan valjaissa ja vetonarussa, nyt talvella on päästy juoksemaan ensimmäisiä kunnon lenkkejä ja kesällä sitten kisaamaan kunnolla.

"Mitäs käskyjä koirailijat ovat opettaneet lenkkikavereilleen?"

- vasen, oikea, eteen (eli lähdetään juoksemaan), vauhtia (kiritystä), stop (pysähdytään) ja kevyt nykäisy narusta niin koira hidastaa vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

Itsella on 3-vuotias narttu sakemanni, jonka kanssa siis vain lenkkeilen, hiihdan ja maastopyorailen. Loistava kumppani varsinkin metsapoluilla, koska voi paastaa vapaaksi mutta ei mene kauas(=juoksee kaytannossa rinnalla koko ajan), koska ei uskalla paastaa isantaansa hortoilemaan holtittomasti pitkin metsia :vrolijk_26:

Kertakaikkisen loistava lenkkikaveri eika lenkki ole sille koskaan liian pitka.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy