Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aikidon peruskurssi (mainos!)


cokekola
 Share

Recommended Posts

Toivottavasti tämä ei herätä pahennusta, mutta mielestäni tämä liittyy oleellisesti juoksuun:

Budoviikingit järjestää Helsingissä Vuosaaren Urheilutalolla 30.8.2007 klo 18.00 Aikidonäytöksen, jossa on myös mahdollisuus ilmoittautua peruskurssille. Peruskurssille voi tietysti ilmoittautua muutenkin. Tarkemmin ks.

http://www.budoviikingit.org/aikido/mainokset/pk_sy2007.pdf

Aikido on lähes täydellinen oheislaji vakavalle juoksuharjoittelijalle: sillä hoituu samaan aikaan venyttely ja lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä mielenkiintoiseen "itsepuolustuslajiin". Aikido ei tosin ole väkivaltaista ja se sopii kaikenikäisille ja kaikenkokoisille ja molemmille sukupuolille yhtä hyvin.

Itse aloitin viime keväänä Aikidoharrastuksen 15 vuoden pitkänmatkan juoksunylkytyksen jälkeen. Juoksuvuosina olin laiminlyönyt täysin venyttelyn ja lihaskunnon ylläpitämisen. Kypsässä keski-iässä se alkoi kostautua kipuina ja jumituksena, jotka uhkasivat jo täysin päättää juoksuharrastuksen.

Työtoverin innostamana marssin Aikidokurssille, ja se oli järkevin liikuntatekoni 15 vuoteen: Alun jäykistelyn jälkeen paikat alkoivat saada pikkuhiljaa liikkuvuutta ja lihasvoimaa takaisin. Nyt lenkit kulkevat taas kuin siivillä!

Harjoituksia on peruskurssilla 2 krt/viikko, peruskurssi kestää n. 3 kk. Sen jälkeen voi osallistua seuran Aikidoharjoituksiin vapaasti. Ensi syksynä harjoituksia järjestetään 4 kertaa viikossa.

Budoviikingeillä on vielä sokerina pohjalla Sensei Jukka Helmisen kerran kuussa vetämä erityinen venyttelyharjoitus. Harjoituksessa käydään kohteena olevat lihakset ja jänteet läpi ensin kaavioina selvittäen tarkkaan venytyksen tarkoitus ja tekniikka ja sitten venyttäen. Venytysharjoitus korvaa lähes käynnin jumpparilla, niin tehokkaalta se tuntuu!

Ja kaikki tämä maksaa vain n. 60-70 euroa / VUOSI. Siis samalla rahalla koko vuosi, minkä kuntosali, pumppi tms. maksaa kuukaudessa!

Tervetuloa mukaan kaikki juoksun raskauttamat!

Link to comment
Share on other sites

Viimeiset pari vuotta treenasin ki-aikidoa, mutta seuran toiminta hiipui vetäjän muuttessa toiselle paikkakunnalle. Tarkoitus oli syksyllä jatkaa jonkin kamppailuun pohjautuvan ja lihaksille hyvää tekevän lajin parissa (aikido, shorinji kempo, taiji). Nyt kun ensimmäinen maraton on takana, juoksuharrastus on muuttumassa astetta vakavammaksi ja olen alkanut miettiä miten saada kelenteriin mahtumaan kahta treenikertaa muiden menojen lisäksi.

Miten olet sovittanut aikido-harjoittelun aktiiviseen juoksuharrastukseen? Monena päivänä viikossa käyt aikidossa ja kuinka usein juokset? Mitä harjoitusta aikidotreeni vastaa, palauttavaa? intervallis? lihaskuntoa?

Link to comment
Share on other sites

Viimeiset pari vuotta treenasin ki-aikidoa, mutta seuran toiminta hiipui vetäjän muuttessa toiselle paikkakunnalle. Tarkoitus oli syksyllä jatkaa jonkin kamppailuun pohjautuvan ja lihaksille hyvää tekevän lajin parissa (aikido, shorinji kempo, taiji). Nyt kun ensimmäinen maraton on takana, juoksuharrastus on muuttumassa astetta vakavammaksi ja olen alkanut miettiä miten saada kelenteriin mahtumaan kahta treenikertaa muiden menojen lisäksi.

Miten olet sovittanut aikido-harjoittelun aktiiviseen juoksuharrastukseen? Monena päivänä viikossa käyt aikidossa ja kuinka usein juokset? Mitä harjoitusta aikidotreeni vastaa, palauttavaa? intervallis? lihaskuntoa?

Peruskurssilla oli mahdollisuus käydä kahdessa harjoituksessa/viikko, joten peruskurssin ajan kävin vain niissä. Kurssin jälkeen kävin kevään 3-4 harjoituksessa viikossa, ja ohjelman mukaiset juoksulenkit päälle, tosin vähän lyhentäen niitä. Kesällä seurassamme ei juurikaan järjestetty harjoituksia, eli kesä on mennyt taas puhtaammin juoksun merkeissä.

Aikido ei joitain poikkeusharjoituksia lukuunottamatta tunnu olevan mitään "tehotreeniä". Juuri viime viikon tunnin harjoituksessa pidin sykemittaria ja tulos oli aika yllättävän ”kevyt”:

(Aikidoharjoitus 1h)

- keskisyke 93

- maksimisyke 143

- koko harjoituksen energiankulutus 332 kcal

Sykekäyrä oli hyvin vaihteleva, välillä syke laski jopa alle 70.

Vastaavasti esim. mun tunnin juoksulenkki keskinopeudella 5:20/km:

(Juoksuharjoitus 1h)

- keskisyke 149

- maksimisyke 162

- koko harjoituksen energiankulutus 775 kcal

Sykekäyrä on varsin tasainen.

Näiden perusteella Aikidoharjoitus muistuttaa selvästi enemmän esim. kuntosaliharjoittelua kuin juoksuharjoittelua. Senpä vuoksi Aikido sopii mielestäni parhaiten juuri peruskuntokaudelle, jolloin ajattelin taas ottaa ohjelmaan 3-4 harjoituskertaa viikossa. En ajatellut korvata lenkkejä Aikidolla, vaan yritän sovittaa Aikidoharjoitukset lenkkien lisäksi. Jos samalle päivälle sattuu ohjelmassa lenkki, niin sitten käyn lenkillä ennen Aikidoa. Onneksi Aikidoseuramme harjoitukset ovat melko myöhään illalla, joten ennen harjoitusta ehtii halutessaan lenkille. Pitäisihän sitä muutenkin huolehtia venyttely- ja lihaskuntoharjoituksista, joten Aikidoharjoitukset tulevat vain niiden sijaan.

Itselläni todellakin kävi niin, että erilaiset jänne- ja lihaskivut ja jumitukset vähenivät aivan oleellisesti Aikidon myötä. Ulkopuolinen ei varmaan huomaisi mitään notkeuden tai liikkuvuuden lisääntymistä, sama ”nylkky” sitä tietenkin edelleen on, mutta oma fiilis on oleellisesti parempi ja kivuttomampi.

Sitä paitsi Aikido on älyttömän hauskaa :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Juuri lihas- ja nivelhuollon vuoksi tässä jotakin itämaista lajia etsin. Ongelmaksi tulee vain ajankäyttö. Juoksulenkki ennen/jälkeen treeniä ei oikein onnistu, koska perhekin vaatii oman aikansa. Viime talvena kävin kaksi kertaa viikossa ki-aikidossa ja kolmesti viikossa lenkillä/hiihtämässä. Jos lenkkien määrä tästä nousee, perheen ja harrastuksen yhteensovittaminen vaikeutuu huomattavasti. Loka,marras ja joulukuun voi ottaakin rennommin, mutta lumien tultua alkaa Finlandiahiihtoon valmistautuminen ja sen jälkeen aletaan taas valmistatua kesän koitoksiin

Taiji on kakkoslajiksi vahvoilla, koska siinä riittäisi yksi ohjattu harjoitus viikossa ja muuten voisi treenata kotona samaan aikaan kun vaimo katsoo CSIt:ä.

Siinä olen kanssasi 100% samaa mieltä, että aikido ja muut pehmeät kamppailulajit sopivat hyvin harrastejuoksijan kakkoslajiksi. Liikkuvuuden ja notkeuden lisäksi myös koordinaatio kehittyy. Vammautumisriksi on pieni toisin kuin varsinaisissa "mättölajeissa". Ja onhan siinä sosiaalinenkin puolensa.

Sitä paitsi Aikido on älyttömän hauskaa
Totta turiset, mutta juoksuaddiktio on vienyt minut mennessään :smiley:
Link to comment
Share on other sites

Taiji on kakkoslajiksi vahvoilla, koska siinä riittäisi yksi ohjattu harjoitus viikossa ja muuten voisi treenata kotona samaan aikaan kun vaimo katsoo CSIt:ä.

No toihan kuulostaa oikein hyvältä vaihtoehdolta. Lähistöllä ei minulla ole sellaista tarjolla, joten täytyy "tyytyä" Aikidoon.

Totta turiset, mutta juoksuaddiktio on vienyt minut mennessään

Juoksuhan se ykkösriippuvuus on edelleen, mutta sekakäyttökin houkuttelee.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy