Jump to content
Juoksufoorumi.fi

12 viikonko ohjelma se ainoa

YACE
 Share

Recommended Posts

Kuinka moni teistä harjoittelee maratonille 12 viikon ohjelmalla ja kuinka minimillä harjoittelulla ylipäänsä kukaan on uskaltautunut maralle.

Entä puolikkaalle?

Maksimituloksen saamiseksi mun ohjelma vuoden päämääralle on ollut 9-11 kuukautta. Emäntä juoksi marathonin kuudella harjoituksella 12 viikossa. Silti alle neljän tunnin.

Kyllähän maratonin juoksu vaatii pidemmän kuin 12 viikon valmistatutumisen, jos aikoo juosta omia ennätyksiä tai vastaavia. Toki maratonin pääsee läpi hyvin pienellä työllä, jos tarkoitus on vain läpi pääsy.

Itse juoksin maratonin viime syksynä aika pienellä valmistatumisella (2 yli 20 lenkkiä ja muut lenkit 5 - 10 km). Tänä keväänä ja kesänä on tullut juostua enemmän, mutta nytkin olin juoksematta lähes 4 viikkoa (heinä-elokuussa), kun oli muita kiireitä. Ja syyskuun puolessa välissä olisi tarkoitus olla viivalla.

Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo 6, 8 tai 12 viikon

maratonohjelmat ovat vain se loppusilaus, jolla pyritään saamaan se ennen ohjelman alkamista kroppaan tehty juoksukunto esiin h-hetkellä.

Eli ensin pitää omatoimisesti tehdä ne pohjat ja vasta sitten otetaan tuosta itselle sopiva viimeistelyohjelma.

Hainkin tässä ehkä sitä, että jos juoksumäärät on normaalisti 30-40 km vko tasolla, niin riittäisikö lyhyempikin suunnitelmallinen jakso esim. 8 vkoa. Tosin tehokastahan siinä olisi vain 6, kun viimeiset kaksi viikkoa odotellaan kompensaatiota :o)

Tavalliselle pulliaiselle harjoitusohjelma on lähinnä henkinen korsetti, joka antaa terästä selkärankaan ja konkretisoi lähestyvän maratonin. Itsellä on ollut tapana viikon alussa katsella tulevan viikon ohjelmaa ja miettiä kuinka harjoitukset toteutan. Kuitenkin jos keskiviikon tunnin vauhtileikitelyn joutuukin typistämään puolen tunnin palauttavaksi, niin ei maailma siihen kaadu.

Kaikki olemme yksilöitä. Joku tarvitsee ohjelman 52 viikon ohjelman ja joillekin riittää 6 viikon hionta.

"Ammattialiset" ja muut tosijuoksijat ovat luku sinänsä.

Kuinka moni teistä harjoittelee maratonille 12 viikon ohjelmalla ja kuinka minimillä harjoittelulla ylipäänsä kukaan on uskaltautunut maralle.

Entä puolikkaalle?

Ensimmäiselle puolikkaalle(Kempele -04), lähdin käytännössä ihan kylmiltään. Kolme kympin lenkkiä kävin tunnustelemassa ennen koitosta. Aiemmin en ollut juossut ollenkaan ja olin pitänyt juoksua jokseenkin vastenmielisenä lajina. Tavoitteena ollut kahden tunnin alitus ei aivan toteutunut, mutta jonkinlainen kipinä juoksuun tuosta suorituksesta kuitenkin syttyi.

Seuraavana keväänä(-05) aloitin säännöllisen lenkkeilyn ja ilmoittauduin saman tein syksyn HCM:lle. Kilsoja ennen eka maraa ehti tulla reilu viis sataa. Toiselle maralle(Tukholma -06), ehdin treenata(juoksua) 1,5kuukautta. Toki hiihtoa oli talven jäljiltä alla n. 600km. Ennätys parani kuitenkin lähes 40minuuttia.

Viime vuosi meni Tukholman maran (3.6?) jälkeen rakennus puuhissa ja lenkkeilyn aloitin uudelleen vasta tämän vuoden tammikuussa. Minun "ohjelmani" on yksinkertainen:lenkkeilyä joka toinen päivä. Tosin kesäloma meni reissatessa , jolloin en ehtinyt juurikaan lenkille. Jokaisen lenkin vedän ihan fiiliksen mukaan. Tavoitteena on kuitenkin tehdä mahdollisimman monipuolisia harjoituksia. Tällä systeemillä ollaan pärjätty hyvin ainakin tähän asti ja tämän vuoden tavoite on juosta Berliinissä alle 3.30.

Saas nähä miten äijän käy...