Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyviä kasvisruokareseptejä?

chili80
 Share

Recommended Posts

Ruokavalioni koostuu pääpiirteissään kasvisruoista (toki muutaman kerran viikossa pyrin syömään kalaa ja joskus lihaa) ja nyt on alkanut tympimään samat ruoat aina. Yleensä kun teen tomaattipohjaisen kastikkeen, johon lisään munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, porkkanaa ja valkoisia papuja. Siis aina jotakin/ joitakin noista tai sitten vaihtoehtoisesti teen makaronilaatikkoa, jonne laitan sekaan joitakin noista. Melko tylsää siis ja vaihtelu olisi hyvä juttu. Eilen innostuin kokeilemaan munakoiso-kesäkurpitsapaistosta, kun sellaisen ohjeen löysin. Hyvää tuli mutta siihen kun piti laittaa sekä juustoraastetta että ruokakermaa, niin vähän tuli liikaa rasvaa, vaikka kevytversioita ostinkin.

Olisko siis kenelläkään hyviä ja ei hirveän rasvaisia kasvisruokareseptejä?

Esimerkiksi linssiruokia?

Tämä ei ihan taida olla kevyimpiä - eikä edes linsseistä. Mutta yllättävän hyvvee ja helppoa tehdä, mumps.

ohje: Herkuttelijan kastikekirja

Yrttitarhan pasta (4 annosta)

0,5 pakettia (125-150 g) pakastepinaattia sulatettuna ja silputtuna

1 silputtu keltasipuli

2 silputtua valkosipulinkynttä

1 rkl voita

1 rkl timjamia

1 rkl rakuunaa

mustapippuria

2 dl vettä

1 kasvisliemikuutio

2 rkl vehnäjauhoja

2 dl maustamatonta jogurttia

Paista pinaattia, sipulia ja valkosipulia voissa. Lisää yrttimausteet, pippuri, vesi ja liemikuutio. Sekoita jauhot jogurttiin ja kaada suurus kastikkeeseen. Anna kiehua 3 minuuttia. Tarjoa keitetyn pastan ja parmesanjuuston kera.

Jos sulla sattuu olemaan kaapissa vaikka sipuli-, tomaatti-, tai parsakeittopussi, niin niihin voi lisätä linssejä antamaan keitolle täyteläisyyttä.

Valmiit italianpata-ainekset yms. on myös syötäviä ilman lihaakin. Niihin voi myös sekoittaa itse linssejä sekaan ja muitakin mahdollisia kasviksia mistä tykkää (kukkakaali, parsakaali, porkkana, munakoiso, kesäkurpitsa...)

Porkkanaletut on helppo tehdä itse ja ovat hyviä. Rasavamäärän saat ite määrätä tekovaiheessa.

Kasvispihvit on myös suosikkini kasvisruokien osalta.

Jos syöt kananmunaa/maitotuotteita, niin jonain kuumana kesäpäivänä salaatti, johon on pilkottu esim. kiinankaalia, porkkanaa, kukkakaalia (tuoretta/raakaa), punasipulia, raejuustoa, kananmunia (ilman keltuaisosaa), suolakurkkua ja vaikkapa tomaattia, on loistava ruoka-annos. Itse lisäilen usein tohon salaattiin vielä tonnikalaakin.

Kokeile löytää eri reseptejä vaikka Finnfoodin keittokirjasta:

http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/8CB133ED71A91279C2256F95002540E9?opendocument&cat1=Ruokaohjeet

Rohkeasti vaan soveltamaan löytämisiä reseptejä, aina voi jotain lisätä ja jättää pois.

Porkkanaletut on helppo tehdä itse ja ovat hyviä. Rasavamäärän saat ite määrätä tekovaiheessa.

Voi, kiitos kun muistutit.. tein joskus aina pinaattilettuja, mutta en ole tehnyt enää pitkään aikaan.

Kasvispihvit on myös suosikkini kasvisruokien osalta.

Ootko tehnyt itse vai ostanut kaupasta valmiita?

Tässä Vito sedän kasvispasta

100 g voita

2 dl kuohukermaa

100 g parmesan raastetta

kourallinen tuoretta basilikaa (=kasvikset)

Ripaus muskottipähkinää ja mustapippuria

Kuumenna kerma ja voi kattilassa, lisää parmesan ja mausta. Kaada (itse tehdyn) pastan sekaan, anna hetki imeytyä ja nauti.

Varmasti namia :party0021: ja yks annos tukkii kaikki verisuonet. :icon_rolleyes:

Sorry, linssimurkinoita ei nyt tule mieleen, enkä niitä ole juuri tehnytkään. Ja mä teen käytännössä aina kasvikset lihan tai kalan lisukkeeksi, joka on vähän eri juttu kuin pelkkä jäniksenrehu. Joku uunissa paahdettu punajuuri tai lanttu toimii esim. pihvin lisukkeena pienellä väsäämisellä, muttei sellaisesta ole kasvisateriaksi.

Ja sorry, ettei tässä ole tarkempia mittoja ja lämpöjä. Mä en osaa seurata reseptejä ja teen ruoat aina sormituntumalta säätämällä makua ja lämpöä lennossa. Mulla ei ole ikinä mielessä mitään "desi sitä, lusikallinen tätä, uuni 225 C" -tyyppisiä kaavoja.

Mutta tällaista nyt nousee mieleen:

===

Kaatuuko imaami:

Itketä munakoisoviipaleet karkealla suolalla (tunti tjsp). Huuhtele suola hyvin pois. Grillaa tai paahda viipaleet pannulla, vähäisessä mutta riittävässä (oliivi-) öljyssä. (Munakoisot tuppaavat imemään öljyä itseensä, sitä enemmän mitä viileämpi pannu on. Lämmön täytyy olla aika sopiva.) Pilko ja laita pataan.

Paahda lohkottua paprikaa. Heitä em. pataan. Näiden kanssa voisi pannulla paahtaa vähän pippureita, joko rouhittua mustaa tai pippurisekoitusta. (Paahdettu pippuri antaa pehmeämmin makua, eikä ole niin tylyä kuin suoraan purkista ravistettu.)

Hauduta lohkottuja sipuleita, mielellään paria eri lajia. Heitä pataan. Ja valkosipulia kanssa, reilusti, (sitä ei tarvitse etukäteen paistaa, mutta jos sen teet, käytä vähemmän aikaa kuin muihin sipuleihin). haudutettu purjo ja sellerikin sopivat joukkoon.

Pilko joukkoon tomaattia. Jos pata tässä vaiheessa näyttää kuivalta (kun kuvittelee tomaattien hajonneen ja osan nesteestä haihtuneen), voi lisätä vaikka kiehuvaa vettä tai kanalientä (tai voihan sitä lisätä myöhemminkin jos siltä näyttää). Sekaan yksi lehti

Ja sitten se clou: mausteeksi kanelia, kardemummaa ja maustepippuria. Sitten pata kuumaan uuniin. Päälle voi laittaa vaikka mozzarellaa tai jotain kauniisti sulavaa pehmeän makuista juustoa. Paista uunissa kunnes valmiin näköistä (juusto kannattaa lisätä aika loppuvaiheessa).

Kuvittele itsesi Libanonin muinaisten seetrien varjoon ja pistele poskeen.

===

Mä olen joskus tehnyt 3P-pastaa: paahtanut eilisiä keitettyjä perunoita, papuja (string beans, mitälie nimeltään suomeksi, ne pitkät vihreät), kaatanut ne keitetyn pastan päälle ja maustanut koko pannun pestolla. Sipuleitakin (paistettuja tai hadutettua) voi tähän tietenkin lisätä.

===

Nopeaa ja hyvää hyvää pastan kanssa:

Kattilaan (oliivi-) öljyä (ja suolatonta voita), levy miedolle lämmölle, kattilaan pippureita maun mukaan, haudutetaan lohkottua sipulia ja kotvan päästä rusinoita ja pari anjovisfilettä. Sekoitetaan niin että anjovikset hajoavat.

===

Entä sienirisotto?

Kattila keskilämmölle, pohjalle öljyä ja suolatonta voita. Haudutetaan ensin hetki sipuleita ja sitten arborioriisi joukkoon. Käännellään siinä kotvan, niin että riisinjyvät kiiltävät sopivasti. Sitten päälle kiehuvaa kanalientä niin, että riisi juuri peittyy. Ja levylle lämpöä sen verran että tavara juuri ja juuri kiehuu. Kantta ei laiteta päälle.

Kun nestettä on imeytynyt ja haihtunut, kuumaa kanalientä lisätään ehkä 1/2 dl kerrallaan, niin että riisi on koko ajan sopivan kosteaa muttei kuitenkaan liian märkää. Sekoitetaan aina välillä, varsinkin alussa, mm. ettei se vain pääse tarttumaan pohjaan ja ettei jotkin jyvät jää kuiviksi. Keitellään lisäämällä kuumaa lientä aina vähän väliä, kunnes jööti alkaa olla valmista (ehkä 15-20 min), siis niin että riisi alkaa olla kypsää mutta vielä selvästi al dente.

[Riisipurkin kyljessä lienee ohjeet riisin ja nesteen määrille. Mä teen niin, että laitan tämän kattilan pohjan peittymään riisillä noin paksulti ja kana- tms. lientä tuohon kattilaan tuon verran.]

Jos kaapissa on kuivia herkkutatteja, ne lisätään nyt. Jos tuoreita tai säilykkeitä, ne kannattaa ensin pilkkoa ja paahtaa kevyesti kuivalla pannulla. Tai voi toki makunsa mukaan käyttää muitakin sieniä. Ja voi ne sienet lisätä aiemminkin, mutta silloin ne saattavat keitettäessä hajota atomeiksi. Ja päälle vielä kanalientä niin, että paketti on sopivan kosteaa.

Mausteeksi lopuksi pilkotaan tuoretta salviaa ja ehkä tilkka voita, jos ao. juusto on kovin kevyttä. Mm. persilja tai suohosipuli käy. Voi ja tuore salvia on muuten herkkua yhdessä.

Lopuksi sekoitetaan joukkoon raastettua parmesania (aitoa, ei sitä pusseissa myytävää purua) tai grana padanaa (ja/tai ehkä joitain muita juustoja oman maun mukaan). Annetaan hautua hetken, ehkä 5-10 min.

Tavaran pitäisi olla yht'aikaa sekä kermamaisen puuromaista että al denteä, ei liian kuivaa eikä liian märkää. Lautasalle voi maun mukaan vielä raastaa päälle lisää juustoa.

Tämäkin on parempaa esim. kanan tai vasikanleikkeen lisukkeena kuin sellaisenaan.

===

Ootko tehnyt itse vai ostanut kaupasta valmiita?

Kasvispihvit olen tehny sekä itse että ostanut kaupasta.

Nyt on jo viimeistä itse tekemästä erästä hurahtanut aikaa ties kuinka paljon, kun olen bongannut kauppojen tuoretiskiltä omat kasvispihvini.

Hyviä! Piipahda joskus tuoretiskille kauppaan ja kato niiden tarjonta. Ruoka ei ole yhtään hullumpaa ja ostamani kasvispihvit eivät todellakaan ole mitään einestavaraa. Hyvää ja tuoretta!

Teimpäs eilen "voimasalaattia", kun löysin kaapista tofupaloja. Heitin kattilaan desin tofupaloja ja toisen makarooneja, keitin 10min. Vedet pois ja jotain mausteita joukkoon, taisi olla inkivääriä ja jotain vihreää juttua. -> Lautaselle. Sitten pari tomaattia ja pätkä kurkkua pilkottuna joukkoon. Sitten vielä ruokalusikallinen oliiviöljyä ja loraus salaattikastiketta.

..juu täysin improvisoitu resepti, mutta toimi. Makua en käy ylistämään, mutta se onkin aikalailla mausteista ja kastikkeesta kiinni.

Ehkä sopivampi tofu/makaroonisuhde olisi 3 osaa makarooneja ja 1 tofua.

• 2 weeks later...