Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polveen pistää - lepoa vai anna pistää vaan?


Piukat paikat
 Share

Recommended Posts

En nyt hae lääkäriä palstalta, mutta varmaankin tämä on suhteellisen yleinen aloittelijan vaiva. Varsinkin Suomen hevonen -juoksija-tyypeille.

Mukavasti aloiteltu maratonille (2008) valmistautuminen on kokenut kolausta polven pistoksen vuoksi. Ei kroonista kipua, mutta esim. portaissa tuntuu. Hölkkälenkillä ei kipua ole, mutta sen jälkeen varsin voimakkaasti.

Harmittaa kun on alkanut jo päästä pidemmälle ja pidemmälle.

Mitä pitäisi tehdä?

Juoksennella hiljakseen, pienemmin lenkein kunnes kipu on poissa vai odotella ja toivoa, että motivaatio on kuukauden levon jälkeen vielä olemassa?

Link to comment
Share on other sites

Juoksuharrastusken myötä huomaa sen tosiasian et aika usein joku paikka kolottaa jostain jollain tavalla. Täytyy oppi tervettä järkeä ja kroppaa kuuntelemalla erottamaan "haitattomat" hetkelliset ohimenevät krampit tms:t niistä, joiden taustalla on joku pahempi syy, ja jotka pahentuessaan voi aiheuttaa tosi vaikeita vammoja.

Itse noudatan periaatetta, että jos vaiva ei oikeasti haittaa juoksua, voin kyllä treenata. Jos vaiva esiintyy juoksun aikana, tarttee miettiä mitä tehdä, yleensä lepo vaivasta riippuen muutamasta pv:stä kahteen viiikkoonkin joskus saattaa auttaa.

Jos jatkaa väkisin vaivan kanssa juoksemista, voi se kroonistua tai ilmetä muuna pahempana vauriona. Eli tarkkana kuiteskin saa olla.

Jos haluaa asiasta oikein selvyyden, mitä lähinnä tässä suosittelen, mene erikoislekurille, ortopedi, joka voinee arvuutella mistä kyse ja voit samalla saada tietoa vaivan syystä.

Jos nimittäin vaivan oikea sy löytyy, löytyy siihen myös hoitokeinot.

Link to comment
Share on other sites

Kärsin itsekkin samasta vaivasta, esim tauon 2-4päivää jälkeen. Onko kipu polven oikealla puolella?? Jos on kyseesä niin ainakin itsellä on auttanut sivureiden/ pakaran venytys. Eli istuma-asentoon ja jalka toisen yli ja vedetään rintaa vasten(hankala selittää) tämä pitisi tuntua pakarassa ja reiden sivuosassa.

Itse olen todella laiska venytteliä ja tutakin teen vasta silloin kun polveen sattuu. 1-2kertaa päivässä n.2min niin eiköhän 2-3 päivää ja kipu on pois.

Parashan olisi jos jalan/pakara lihaksia venyttelisi päivittäin, mutta ei onnistu ainakaan minulta. Lisäksi jokaisen lenkin jälkeen lasken 1-2min per polvi jääkylmää vettä.

Link to comment
Share on other sites

En nyt hae lääkäriä palstalta, mutta varmaankin tämä on suhteellisen yleinen aloittelijan vaiva. Varsinkin Suomen hevonen -juoksija-tyypeille.

Mukavasti aloiteltu maratonille (2008) valmistautuminen on kokenut kolausta polven pistoksen vuoksi. Ei kroonista kipua, mutta esim. portaissa tuntuu. Hölkkälenkillä ei kipua ole, mutta sen jälkeen varsin voimakkaasti.

Harmittaa kun on alkanut jo päästä pidemmälle ja pidemmälle.

Mitä pitäisi tehdä?

Juoksennella hiljakseen, pienemmin lenkein kunnes kipu on poissa vai odotella ja toivoa, että motivaatio on kuukauden levon jälkeen vielä olemassa?

Komppaan ju1964-nuorukaista -- ortopedille hopi hopi.

Huonolla zägällä kyseessä voisi olla vaikka nivelrikko, siis rustot enemmän tai vähemmän soosina. Joka tapauksessa olisi suotavaa a) selvittää syy ja B) yrittää hoitaa nivel kuntoon ennenkuin se on niin päreinä, että hoito-ohje on "ei ikinä juoksuaskelta ei pyöräilyä".

Link to comment
Share on other sites

Kärsin itsekkin samasta vaivasta, esim tauon 2-4päivää jälkeen. Onko kipu polven oikealla puolella?? Jos on kyseesä niin ainakin itsellä on auttanut sivureiden/ pakaran venytys. Eli istuma-asentoon ja jalka toisen yli ja vedetään rintaa vasten(hankala selittää) tämä pitisi tuntua pakarassa ja reiden sivuosassa.

Itse olen todella laiska venytteliä ja tutakin teen vasta silloin kun polveen sattuu. 1-2kertaa päivässä n.2min niin eiköhän 2-3 päivää ja kipu on pois.

Parashan olisi jos jalan/pakara lihaksia venyttelisi päivittäin, mutta ei onnistu ainakaan minulta. Lisäksi jokaisen lenkin jälkeen lasken 1-2min per polvi jääkylmää vettä.

Kipu tosiaan on polven oikealla puolella. Hauskuuden huippu on, että treenikaverillani on samassa (omassaan jalassa kuitenkin) vasemman jalan polvessa sama vaiva. Lähtöpisteemme puoli vuotta sitten oli sama (0) ja hölkkiä on vedetty samoihin tahteihin. Venyttely... ei tunnu tutulta? Koska

tuskin tarvitsemme molemmat ortopedia niin ... venyttely hmm, kokeillaan jo tänään. Kopioin ohjeesi ja tulostan sen - saa nähdä millainen solmu tulee:). Hyvä juttu kuitenkin, että heräsi venyttelemään.

Tänään töiden jälkeen 11.5km Pirkkalassa.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä tuo polven ulkopuolen pistävä kipu aloittelijalla monesti sanotaan johtuvan it-jänteestä. Mä olen itse huomannut, että myös kireät etureidet aiheuttavat polvisärkyjä.

Aloitin juoksemisen 2005 lokakuussa (enkä kun 2004) ja seuraavana keväänä määrien kasvaessa oli polvet niin kipeät, että juoksemisesta ei tullut mitään ja portaiden nouseminen oli tuskaisaa. Kahden viikon juoksutauko auttoi ja tietysti venyttely. Kokeilin juoksua ensin viikon päästä, kun normaalielämässä ei enää sattunut polviin, mutta juostessa sitten sattui. Toinen viikko lepoa auttoi. Mulla se polvikipu tuntui heti polvilumpion alapuolella, joka lukemani mukaan viittaa yleensä ns. juoksijan polveen. Se it-jänteestä johtuva kipu polven ulkosivussa ei siis ole juoksijan polvi, sanottakoon sekin nyt ennen kuin joku jotain muuta väittää. Mulla siis auttoi etureiden venyttely, vaiva todennäköisesti johtui kiristyneen etureiden kuoppaansa puristamasta polvilumpiosta = juoksijan polvi.

Venyttely on semmosta hommaa, että siihenkin oppii pikkuhiljaa, monen venytyksen kohdistaminen oikein tuntuu aluksi aika hankalalta ja eihän sitä aina jaksa edes venytellä. Mulla pieniä kolotuksia on jatkuvasti, yleensä johtuu puutteellisesta lihashuollosta ja parin päivän lepo tai ihan vaan kunnollinen venyttely ja yön lepo auttaa yleensä.

ekan kerran kun juoksin yli 10km oli myös jalkapohjat kipeinä ja aika paljon löytyi sitten uusia lihaksia sitä mukaa kun matkat piteni.

Samat ohjeet minäkin antaisin: lepoa, venyttelyä ja hierontaa, ja jossei viikon levolla tilanne ole selvästi parantunut, niin lääkäriin.

Ja venyttelystä: ei repimistä vaan sellasia minuutista kolmeen minuuttiin kestäviä rauhallisia venytyksiä jossa painetta lisätään vasta sitä mukaa kuin venytys alkaa helpottaa ja lihas rentoutuu.

Link to comment
Share on other sites

En nyt hae lääkäriä palstalta, mutta varmaankin tämä on suhteellisen yleinen aloittelijan vaiva.

joo, nyt se lykkäs saman myrkyn mullekin. ehdin juputtaa n.500 km (aiemmin ei juoksua) ja nyt on polven oikealla syrjällä jumalattoman kipee paikka.

elikkäs iliotibilys vaivaa. kohta viikon oon huilinu, vielä tuntuu kävellessäkin pistävältä. uskon kyllä vielä, että finlandian selvitän; kunhan vaan malttaisi olla pois lenkiltä...

Link to comment
Share on other sites

Samanlaisia oireita saattaa tulla myös kaltevalla alustalla juoksemisesta. Olen huomannut saman aiemminkin, mutta MasU:ssa huomasin sen selkeästi, kun valitsin jatkuvasti hieman vasemmalle kaltevan ajolinjan reitillä johtuen oikean isovarpaan herkkyydestä oikealle kalteviin pintoihin.

Noin 60km:n kohdilla alkoi oikeaan polveen pistää ja tulkitsin tuon aivan oikein: vaihdoin ajolinjan tasaiselle (sattumoisin rullahiihtäjät olivat valinneet ladukseen myös tasaisen kohdan reitistä!!) ja pistäminen loppui melko nopeasti. Ongelma toistui heti, kun yritin optimoida juoksulinjan ja kallistukset oli väärin.

Esim. pyörätiet on monesti hyvinkin huonoja kallistuksiltaan (kallistukset tehdään tahallaan, jotta vesi ja sulava lumi eivät jäisi keskelle pyörätietä), ja itselläni on tullut tilanteita eteen, että olen joutunut muuttelemaan lenkkireittejä/suuntia kallistuksista johtuen.

Link to comment
Share on other sites

Ei ihan selvinnyt kumman polven oikealla syrjällä eli onko se itsestäsi katsottuna oikean polven ulkopuolella vai vasemman polven sisäpuolella?

Mulla kanssa Finlandia odottaa ja molemmat polvet ovat kipeät polvien ulkosyrjällä polvilumpion alapuolella.

Onko tämä nyt sitten hyppääjän polvi vai ITB?

Link to comment
Share on other sites

Joo...tarkennetaan, siis: kipu on oikean polven ulkosyrjällä ja kyllä kaikki merkit viittaavat kyseessä olevan ITB. Eli kohta juoksuun lähdön jälkeen (1-2 km) pistää niin, että juoksu on lopetettava. Lepo auttaa heti, niin että pystyy kävelemään ja jopa hölkkäämään kevyesti.

Lisäksi ulkosyrjä on turvonnut ja siinä on sellainen peukalonpään kokoinen "mokkula".

Reiden ulkosivun venytys tekee hyvää.

Tämä vaiva kun ei kuulemma parane muuten kun levossa, mutta kun ei malta; pitäis vielä saada km ennen finlandiaa. TÄSSÄPÄ SITÄ ON POHTIMISTA!!!

Ja vielä: jos et kerro kellekään, kävin äsken kokeilemassa juoksua voltaren emulgenin voimalla (reilu tunti). Jotenkin pärjäsin, mutta hirvittävän varovasti piti juosta pistämisen pelossa.

Link to comment
Share on other sites

Omalta kohdaltani voin todeta, että jos polvikipuja tuntuu juostessa niin kannattaa pitää taukoa juoksemisesta ja harrastaa muuta liikuntaa, jos vain mahdollista (uinti, pyöräily). Itselläni todettiin vuosi sitten toukokuussa ns. juoksijan polvi - oire (todettiin urheilulääkärillä) oikeassa polvessa. Hoito-ohjeeksi annettiin ensimmäiseksi lepoa ja kylmähoitoa, sitten aggressiivista (runsasta) venyttelyä jaloille. Lääkäri passitti myös fysioterapeutille, jonka kanssa katsottiin omaa askeltamistani ja todettiin, että linttaan menee... Tukevat lenkkarit (sisäänpäinkiertojäykkyyttä), oikea askellustyyli, nilkkojen lihasten vahvistamista ja oikeat venyttelyohjeet (ajat, paikat) olivat fysioterapeutin ohjeistus. Pikkuhiljaa n. 2 viikon levon jälkeen aloin taas juosta, ensiksi n. 20 minuuttia kerralla ja pikkuhiljaa nostin määrää. Kokonaisuudessaan polven paranemiseen meni n. 1.5 kk. Pystyin kuuitenkin juoksemaan HCM 06 ilman mitään ongelmia. Eli hoito-ohjeet auttoivat!!

Kyllähän se vaatii kärsivällisyyttä, että malttaa levätä ja hiljalleen totuttaa polvea juoksemiseen. Myös uudenlaisen askeltamistyylin oppiminen auttoi asiaa melko paljon.

Tähän lopuksi heitän haasteen niille, jotka puhuvat sen puolesta, että pitkiä venytyksiä (1-3 min.) kannattaa suosia. Fysioterapeutin kanssa keskusteltiin aiheesta ja hän oli vahvasti sitä mieltä (näytti myös tieteellisiä todisteita), että "lyhyet" n. 30 sek. venytykset ovat parempia useammin toistettuina (2-4 kertaa) kuin yksi pitkä venytys (1-3 min.). Kuulema lihaksissa kiertää veri paremmin ja sitä myötä tulee enemmän happea = palautuminen nopeutuu, kun tekee lyhyitä venytyksiä...

Onnea matkaan ja malttia!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy