Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily maratonharjoittelussa

SportFinn
 Share

Recommended Posts

Olen nyt HCM:n alla pyöräillyt suhteellisen paljon suhteessa aiempaan harrastusmäärään. Jopa juoksun kustannuksella. Millaisia kokemuksia muilla on pyöräilystä maratonille valmistautumismuotona??

Pyöräillä voi tietenkin monenlaisilla sykkeillä. Omat pyöräilyni ovat olleet syketasoiltaan PK-tasoa ja myös pituudeltaan eli 3-5 tuntia. Monissa juoksua haittaavissa vammoissahan pyöräilyä voi vetää korvaavana harjoitteena.

Sama juttu mulla. Jalkavaivojen takia ja muutenkin kasvavan pyöräilyinnostuksen takia pyöräilyä enempi ja juoksua vähempi. Kyllä se ainakin mulla heti näkyy juoksukunnossa ja tuloksissa. Peruskunto on varmaankin suunilleen samalla tasolla kuin viime vuonna (mikä on pettymys kun tavoitteena oli selkeästi nostaa perustasoa) mutta juoksu ei kulje yhtä vauhdikkaasti. Ja sen oon myös huomannut että tuollaiset pitkät pk-pyörälenkit varsinkin maantiellä jumiuttaa ja kangistaa juoksulihaksistoa. Ainakaan ei kannata ajaa liian isoilla vaihteilla vaan keskittyä pitämään hyvä pyöritysnopeus. Maastopyöräily on sikäli parempi, että siinä tulee enempi ärsykkeitä lihaksistolle kun maasto on mäkistä ja teknisesti vaihtelevaa. Mut kuitenkin pitäis varmaan venytellä ja jumpata enempi. Kuukauden päästä sit näkee miten maraton menee. Tavoite edelleen oma enkka eli alle 3.30 mutta tiukkaa tekee...

Olen tämän kesän aikana korvannut noin puolenkymmentä juoksulenkkiä pyöräilyllä, lähinnä kantapäitä säästeläkseni. Nyt viikkoa ennen H-hetkeä (HCM) kunto tuntuu todella hyvältä. Lauantaina juoksu kulki todella kevyesti vaikka aiemmin viikolla teinkin 2 pyörälenkkiä.

Maantiepyöräily on kuitenkin minulle melkoista tervanjuontia. Paikat puutuvat ennen kuin sykkeet nousevat. Harjoituksen puutetta varmasti, mutta henkinen puutuminen on vieläkin pahempaa.

Maastossa pyöräily on paljon mielekkäämpää. Kuormituksen vaihtelu on paljon maantietä suurempaa ja mielikin pysyy virkeänä, kun joutuu kokoajan miettimään ajolinjoja.

Osaatteko muuten selittää miksi pyörälenkillä tulee aina hitonmoinen nälkä. Puolet matkasta mielessä pyörii mitä syön kun pääsen perille. Lenkin jälkee ruokahalu on pohjaton. Juoksulenkillä ei tule nälkä vaikka pitkikselle lähtee aamulla kahvikupillisen ja banaanin voimin.

Mielestäni pyöräily sopii hyvin nimenomaan korvaavaksi ja palauttavaksi harjoitteluksi sekä PK -kaudella täydentäväksi harjoitteluksi. Lenkkien aikana kannattaa nostaa välillä sykettä polkemalla esim. ylämäet kiukulla. Näin saavat myös istumalihakset lepoa ja veri kiertää satulan päällä taas paremmin.

Monen muunkin suulla on todettu, että pyörälenkin jälkeen voisi juosta perään lyhyen lenkin. Minä olen yrittänyt juosta 5 km joskin ensimmäiset sadat metrit ovat vaikeantuntuisia.

Maratonin lähestyessä kannattaa keskittyä juoksuun. Pyöräilyä ei ainakaan itse käytä muuta kuin palauttavana treeninä. Kokeilemalla tämäkin asia selviää. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

Tuohon Jeremiaksen nälkään voisin sanoa, että juoksussa vatsalaukku ehkä ärsyyntyy tärinästä eikä ruoka maistu heti. Sama päti futikseen. Pyöräily sen sijaan on tasaista menoa ja nostaa tottakai nälän tunnetta, minullakin!

Huonoja kokemuksia on pyöräilystä maratontreenauksen yhteydessä. Ensimmäisellä yrityksellä pyöräilin kesän töihin (18 km yhteen suuntaan) päivittäin ja ajattelin sen korvaan osan juoksutreeneistä. Aika kehnoa oli korvaus. Lopulta, kun piti ottaa ohjelmaan vielä pitkät lenkit, niin iski paha iliotibiaali-tulehdus :crutch: Sen panen kokonaan sen syyksi, että pyöräilessä oli aivan eri lihakset saaneet harjoitusta kuin juostessa, joten harjoituspohjaa lihaskuntomielessä ei pitkälle lenkille ollutkaan.

Viime syksynä jouduin korvaamaan viimeistelylenkit ennen maratonia pyöräilyllä, kun tulehtunut akillesjänne piti rauhoittaa. Ainakin omassa mielessäni panen "pieleen" menneen maratonin noiden pyöräilyjen syyksi.

Onhan päinvastaisiakin esimerkkejä: kyllähän triathlonistit pystyvät yhdistämään juoksun ja pyöräilyn yleensä kai ilman suurempia jatkuvia ongelmia. Toisaalta vilkuilin juuri Noakesin "Lore of Running":ista esimerkkiä Mark Allenin harjoitusohjelmasta. Siinä kyllä kaikkia kolmea lajia harjoiteltiin aivan yhtä intensiivisesti, eli mitään "korvaamista" ei oltu ajalteltu.

Nämä on aivan diletantin parista yksittäistapauksesta vetämiä johtopäätöksiä, joten kannattaa ehdottomasti jättää nämä omaan arvoonsa. Itse en kuitenkaan enää sotke pyöräilyä varsinaiseen maratonharjoitteluvaiheeseen lainkaan, vaikka se muuten onkin lähellä sydäntä

Ihan hyviä kokemuksia. Itsellä ei jalat tahdo kestää kovin suuria kilometrimääriä, joten olen korvannut 1-2 lenkkiä viikossa pyöräilyllä. Lähempänä marathonia keskityin kokonaan juoksuun. Nyt on taas tarkoitus ottaa parin viikon "pyöräilykuuri" jotta ärtynyt penikka ehtii parantua.

Maantiellä pyörällä saa tehtyä ajallisesti pitkiä lenkkejä matalilla sykkeillä. Sykkeet on helppo pitää matalalla kun reisistä loppuu voima heti jos yrittää vauhtia nostaa. Maastossa taasen sykkeet nousee huomattavasti jo puhtaasta adrenaliinista. Tunnin voi maastossa vetää kovilla vk-sykkeillä ja silti on hymy naamalla kun kotiin palaa.

Toimii minulla. Harjoittelu tai oikeastaan "harjoittelu" jakaantuu omalla kohdallani ajallisesti 1/3 juoksua, 1/3 maantiepyöräilyä ja 1/3 maastopyöräilyä. Jaloissa ei ole kuluvana suvena ollut nilkan nivelsiteiden venähdystä lukuunottamatta minkäänlaisia vaivoja, johtuuko sitten rasituksen tasaisesta jakaantumisesta vai mistä. Joka tapauksessa, pari kesää on mennyt samoilla nuoteilla ja martan pystyy lappamaan näilläkin metodeilla ja edellytyksillä alle 5min/km. Riittää minulle.

Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen en voi allekirjoittaa väittämää, että pyöräilyssä sykkeet pysyisivät alhaalla. +3h maastokiekuroilla keskisyke on ollut heittämällä yli 140, vaikka välillä on pidetty pikkuisen taukoakin. Ja 2-3h n. 32km/h keskarin maantielasetuksillakin mennään pk-alueen aivan ylärekisterissä, välillä ylikin. Täytyy toki myöntää, että sykeikkuna on melko kapea, syke nousee hetkessä 145:n tienoille, ei laske siitä juurikaan, toisaalta 170bpm:n saavuttaminen vaatii jo pikkuisen masokismia. Ihme juttuja.

Ja nyt, kun kesän hölkkäkliimaksi (HCM) on ohi, voinen hieman ihmetellä kaikenmaailman juoksupuritaanien höyryämistä pyöräilyn tms. vaihtoehtoisten harjoitusmuotojen sopimattomuudesta edes sunnuntaihölkkääjille. Toukokuun jälkeen en ole juossut vaimon kanssa sutaistujen sosiaalilenkkien, parin pitkän ja tri-tyyppisten yhdistelmäreenien lisäksi paljon p*skaakaan, lähinnä ruuvannut pyörällä sekä maastossa että maantiellä ja silti martta meni ihan hyvin, 4:45 keskari ei tehnyt mitenkään supertiukkaa. Tiukkaa kuitenkin.

Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen en voi allekirjoittaa väittämää, että pyöräilyssä sykkeet pysyisivät alhaalla. +3h maastokiekuroilla keskisyke on ollut heittämällä yli 140, vaikka välillä on pidetty pikkuisen taukoakin. Ja 2-3h n. 32km/h keskarin maantielasetuksillakin mennään pk-alueen aivan ylärekisterissä, välillä ylikin. Täytyy toki myöntää, että sykeikkuna on melko kapea, syke nousee hetkessä 145:n tienoille, ei laske siitä juurikaan, toisaalta 170bpm:n saavuttaminen vaatii jo pikkuisen masokismia. Ihme juttuja.

Ja nyt, kun kesän hölkkäkliimaksi (HCM) on ohi, voinen hieman ihmetellä kaikenmaailman juoksupuritaanien höyryämistä pyöräilyn tms. vaihtoehtoisten harjoitusmuotojen sopimattomuudesta edes sunnuntaihölkkääjille. Toukokuun jälkeen en ole juossut vaimon kanssa sutaistujen sosiaalilenkkien, parin pitkän ja tri-tyyppisten yhdistelmäreenien lisäksi paljon p*skaakaan, lähinnä ruuvannut pyörällä sekä maastossa että maantiellä ja silti martta meni ihan hyvin, 4:45 keskari ei tehnyt mitenkään supertiukkaa. Tiukkaa kuitenkin.

No joo, jos vedät Vaajakoski-Jyväskylä maastossa niin taatusti ei sykkeet pysykään alhaalla... erittäin tuttuja on ne maastot.

Mun sykereservi on ilmeisesti aika iso, lepo 45 - max 210, mutta pidin silti itselleni kohtuu matalana pyöräilyn avg150 sykettä. Tosin voi olla että vedän nekin lenkit sitten liian kovaa ....