Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neuvoja harjoitteluun


sojoka
 Share

Recommended Posts

MOI!

Takana on kolmen viikon täydellinen juoksutauko, kun on tullut tehtyä saunaremonttia lähes täysipäiväisesti. Ainut hyvä puoli oli, että painoa katosi muutama kilo.

Tähtäimenä olisi edelleen Finlandia maraton 15.9. Toukokuussa tuli juostua paljon, kesäkuussa hivenen vähemmän, heinäkuussa siis todella vähän.

Miten tästä eteenpäin? Tavoite olisi mennä mara alle 4 tuntiin.

Link to comment
Share on other sites

MOI!

Miten tästä eteenpäin? Tavoite olisi mennä mara alle 4 tuntiin.

Alkuun voisi tunnustella miten juoksu kulkee ja kipeytyvätkö jalat. Pari tuntia lenkkien jälkeen kannattaa venytellä huolella(kuten aina).

Ennen maraa ehtii hyvin juosta 2 pitkää, hidasta lenkkiä, joista toisella voisi juosta maran tavoitevauhtia esim. 5-10 km. Viimeinen pitkä 10-15 pv ennen maraa. Juomat (+geelit) mukaan pitkille.

Elikkä 1. viikko totuttelua, 2.viikko määräviikko+pitkä 3. tehoviikko TV, VL, vetoja+pitkä

4. Määrä 2/3 edellisestä viikosta mukana esim. VL ja/tai 1km vetoja 5. kevyt valmistelu viikko, juoksu vähäistä.

Hieronta jaloille 1-2 kertaa, viimeinen 4-5 päivää ennen maraa.

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Tässä vaiheessa ei kannata enää ottaa stressiä - pohja on mitä on. Suosittelen vedät nyt vkl:na 1.5h ja seuraavana vkl:na 2.5h PERUSKESTÄVÄ. Sit kahta viikkoa ennen maratonia esim. 15km melkein täysillä, jolloin totut kovaan juoksuun - sit vaan palauttelet, venyttelet ja käyt hieronnassa. Viimesellä viikolla ihan kevyen lenkin voit tehdä esim. 1-2kertaa 20min, jotta paikat on vetreet finlandiassa.

Tsemppiä:snoopy:

Link to comment
Share on other sites

Kerro hieman enemmän taustoistasi, eli mites oot ja mitä treenannut, vauhti ennen tota vähänjuoksemiskauttasi. Ilman tietoa sun pohjista on vaikea heittää muuta kuin lottoa. Pituus/paino/ikä voi myös helpottaa. Tilinumeroa ei sentään tartte ilmoittaa.

Moi!

Pituus 180, paino 80 -82 kg (riippuen syömisen asteesta), ikä 34. Taustalla jääpallon peluuta mestaruussarjasta n. 10 vuotta. Lopetin 6 vuotta sitten, tosin pelasin viime vuonna pari peliä mestruussarjassa. Juoksu/sähly/futis harjoittelua olen tehnyt pelaamisen jälkeen.

Juoksua on tullut harrastettu enemmän viimeiset kolme kesää. Reenasin aika paljon huhti-toukokuussa, mutta kesä - heinäkuussa oli muita projekteja ja juoksu jäi aika vähälle.

Link to comment
Share on other sites

Aika samat mitat ku mullakin, vaikka iän puolesta olen hieman , öh kehittyneempi :038:,.

Ja olihan sulla näköjään viime kaudella mara jo tehtynä 4.05 joten on sulla pohjia kuiteskin, ellet nyt ihan laakereillas oo levänyt, kuten et taida olla. Kirjoituksestas päättelen et toi viimeisein 2 kk on ollut hieman vaisuhkoa.

Sulla on nyt vielä n. 4 enemmän tai vähemmän täyttä treenivkoa käytössäsi vielä, koska viimeinen vko menee lepoon. Ehdit hyvin tehdä siis 4 pitkää, joilla varmistat ja tuet kohtuullista läpimenoa.

Jos 4 h ajattelit rikki, niin sitten tarttis viikkoihin saada väh. 5.40-vauhtisia lenkkejä joko sopivan mittaisena VeeKoona tai sitten vetoina, jotta saat kropan totuteltua maravauhtiseen. Tosin perusvauhdin tulee olla aina hieman nopeampaan, 5.25-5.30 koska tuleehan maran aikana kupattua juoma- ym piskuspaikoilla aina hetken.

Muut lenkit tukee muuta juoksua, eli joko Peekoota, VeeÄllää, tai sit vaan palauttavaa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset viesteistä. Pitää yrittää juosta ainakin pari pitkää lenkkiä ennen finlandiaa. Olen nyt juossut nyt pari kertaa n. neljän viikon jälkeen ja vaikuttaa siltä, että vauhdista on kadonnut ainakin 30 s/km (samalla sykkeellä). Toivottavasti se palautuu pikku hiljaa, ärsyttää juosta mummo vauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy