Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Käyttäkää kypärää pyöräillessä


Pantse
 Share

Recommended Posts

7.8 aamuruuhkassa LI joutui auton tönäisemäksi Malmilla. Tilanne oli sellainen, että LI oli ylittämässä jo suojatietä, ja muut autot antoi tietä hyvin, ja ihan loppupäässä eräs auto lähti yllättäen ajamaan, ja ajoi suoraan pyörään päin.

Aurinko kuulemma oli sokaissut tätä vanhaa miestä, ja kuinka ollakaan LI lensi konepellin (johon iski päänsä) kautta aina asfalttiin selkä edellä. Vammoja, joista suurin osa on pehmytkudosvammoja on pitkin kehoa. Ja muutama pieni murtuma mm. okahaarakkeessa. Mutta pyöräilykypärä pelasti varmasti kallovamman tai useamman sellaisen. Aamulla vielä kiristin kypärän hihnan, joka tulee leuan alta. Joten onneksi tämäkin tuli tehtyä. Kypärä suojasi päätä, ja vaikka muutamalla murtumalla selvittiin, niin LI jäi yöksi tarkkailuun sairaalaan, koska keuhkojen luokse oli kehittynyt pieni pussi, jota epäillään lieväksi sisäiseksi verenvuodoksi. Voi toki olla muutakin. Mutta lähtiessäni sairaalasta verenpaineet oli hyvät, mutta lievää kuumetta oli kuitenkin sekä kohonnut leposyke. No eiköhän tämä tästä.

Toipuminen edessä, ja tästä lähtien alan itsekin käyttämään KYPÄRÄÄ. Olkoon se itsellenikin tarinan opetus. Autoilija tulee aikanaan saamaan syytteen ja sakkoja rapsahtanee...ja eiköhän hän kustanna uuden pyöränkin, koska vanha meni aika mutkalle hyvin monesta paikasta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Toistettakoon se, koska kertaus on opintojen äiti: kypärä on pyöräilijän halvin henki- ja sairausvakuutus.

Tämä seuraava ei liity mitenkään Pantsen tarinaan. Muistakaa pyöräilijät hiljentää ja tarvittaessa taluttaa pyörä suojatien kohdalla. Syyllistyn itsekin päivittäin siihen, että vedän pyörällä suojatielle luottaen sokeasti auton pysähtymiseen. Joskus on jälkikäteen hirvittänyt, kuinka tiukkoja tilanteita on ollut. Autoilijakaan ei pysty ennakoimaan pyöräilijän liikkeitä.

Link to comment
Share on other sites

Pikaista paranemista LI:lle ja tsemppiä ja terkkuja. Ja taas tuli todistettua se kypärän tärkeys. Taidan alkaa itsekin jatkossa käyttämään. Tähän asti pölyttynyt kapistus hattuhyllyllä.

Todella tyypillinen onnettomuus, jossa joku vetää letkan ohi ja jonkun yli suojatiellä. Jarrut ja näkö olleet taas kerran hukassa. Miten ihmeessä ihmisille saisi menemään jakeluun sen, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei pysähtymättä ohiteta. Asennekasvatusta pienestä pitäen varmaan tarttis enemmän harrastaa. :action-smiley-073:

Link to comment
Share on other sites

Oikein kovasti tsemppiä ja pikaista paranemista LI:lle ja Pantselle jaksamista kun hoidat ja hoivaat toipilasta.

Tuosta kypärästä sen verran, että olen myös tuolla maalla asuessa ollut vähän skeptinen sen käyttämisen suhteen, mutta jostan kumman syystä nyt kun lainaan täällä Niiloksen pyörää ja lähden pyöräilemään lainaan päähäni myös tuon kypärän. Niilos kun jaksaa aina minua sen käyttämisen tärkeydestä muistuttaa. Jotenkin täällä kaupungissa se on tärkeämpää kuin tuolla maalla rauhallisessa työmatkapyöräilyssä. Mikä on tietysti ihan väärä luulo!

Link to comment
Share on other sites

Paljon tsemppiä ja pikaista paranemista LI:lle + myös Pantselle jaksamista hoitotehtävissä.

Itse käytän kypärää yleensä aina. Tainnut 5 vuoden aikana unohtua vain yhdeltä kauppareissulta ja todellakin halpa henkivakuutus.

Kyllähän liikenteessä saa olla tarkkana myös liian kovaa ajavien fillareiden kanssa. Jussi huomasi eilen omalla fillarilenkillä, että tulee kaksi kaveria liian kovaa alamäkeä alas (tulivat Jussia vastaan). Hetken kuluttua oli Jussi kuullut kolahduksen selkänsä takana eli toinen kaahaaja oli törmännyt risteyksessä toiseen fillariin -ja taisi tuossa tilanteessa sattua. Vaikka alamäkiä on kiva laskea kovaa, voisi silti muistaa sen maltin..

Link to comment
Share on other sites

Parantumisia LI:lle ja tsemppiä teille molemmille.

Allekirjoitan tuon kypäränkäytön tärkeyden täysin. Itse siirryin "kuppikuntaan" siinä vaiheessa, kun 20 vuotta sitten kolmen viikon aikana tuli kaksi kertaa läheltä piti -tilanne suht kovasta vauhdista, toisella kaaduin, toisella pysyin niukin naukin pystyssä - eli edes autoja ei tarvita pelotteeksi, riittää kun pyörään tulee sopiva tekninen / käyttäjän aiheuttama kuormansidontaongelma...

Link to comment
Share on other sites

Jäin kanssa pyörineni auton alle viime syksynä suojatiellä vihreiden palaessa. Pyörästä ei tullut kalua, mutta ite selvisin mustelmilla ja säikähdyksellä.

Tosiasia on se, että kaupunkiajossa n. 75% autoista ei joko huomaa tai sitten muuten vaan noteeraa pyöriä millään lailla.

Tämä korostuu vielä talvella, sillä silloinhan ei yleisen oletuksen mukaan kukaan hullu pyöräile.

Eli vaikka vihreä palaa tai olet suojatiellä, se ei merkitse yhtään mitään.

Valitettavasti.

Ja kuten yllä, pikaista paranemista ja kypärät päähän.

Link to comment
Share on other sites

Yhdyn edellisiin.

Viime viikolla kollega kaatui metsätiellä alamäessä, reippaan vauhdin ja ajovirheen seurauksena. Kypärän ansioista selvisi ruhjeilla ja pienellä murtumalla. Ilman kypärää sairaslomaa olisi varmaan tullut enemmän kuin kaksi viikkoa, jos se ylipäänsä olisi ollut enää ollenkaan tarpeen.

Niin ettei siinä välttämättä edes autoa tarvita. Ja tässäkin oli kyseessä erittäin kokenut pyöräilijä, eikä mikään rämäpää.

Link to comment
Share on other sites

Pikaista paranemista, onneksi oli kypärä päässä.

Suomalaisilla suojateillä ei todellakaan ole turvassa. Joka iikka saisi käydä viikon verran ottamassa oppia esim. Portugalissa, jossa suojatietä kunnioitetaan. Autoilijat pysähtyivät kohteliaasti suojatien eteen, eikä tarvinnut pelätä jäävänsä auton alle. Täällä kotimaassa tulee viikottain läheltä piti -tilanteita.

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen omasta kokemuksesta myös kypärän käyttöä! Tuli kesäkuussa heitettyä pyörällä nurin pää edeltä asfalttiiin ja aivotärähdys siitä seurasi muiden ruhjeiden lisäksi. Sairaalassa vuorokausi tarkkailussa ja lääkärin mukaan isku muutamaa senttiä enempi otsalohkoon päin, niin kallo olisi ollut halki.

Eli kypärän käyttö on aika kova juttu!

Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

KYLLÄ NÄIN ON! Itsekkin kolaroin viime vuonna toisen pyöräilijän kanssa. Itse ajoin ylämäkeen ja toinen tuli alaspäin ja puskantakaa suoraan eteeni. Lensin ohjaustangon yli, melkein suoraan päälleni..... Kypärä halkesi, mutta päähän ei tullut mitään vammoja! Ruhjeilla selvittiin. Lääkärin mukaan, ilman kypärää, olisi kallo haljennut. Ilman kypärää en aja polkupyörää tai rullaluistele! Ja muistakaa! Vaikka omasta mielestä olisitte hemmetin hyviä fillarikuskeja, on liikenteessä niitä, jotka ei ole niin hyviä...

Link to comment
Share on other sites

Itse ostin tänä vuonna uuden kypärän. Edellinen on varmaan viisi vuotta vanha. Yllätyin, kuinka mukava uusi kypärä on vanhaan verrattuna. Varsinkin tuuletus tuntuu olevan aivan upea tässä uudessa, joten kypärää on nyt selvästi mukavampaa käyttää.

Autoillessa suojatiet pitää ottaa tosi vakavasti. Omasta mielestäni yli puolet autoilijoista ajavat liian kovaa ja riskillä suojateiden yli.

Aiheen vierestä:

Oikeastaan olen huomannut sellaisenkin epäkohdan liikenenteessä, että monet pyöräilijätkin poukkoilevat punaisia päin (ja varsinkin kärkkyvät) ja muutenkin ajavat miten sattuu ja kääntyvät yllättäen ilman merkkiä. Tämä tietenkin vaarantaa heidän omaa turvallisuutta enemmän kuin muiden tienkäyttäjien, joten sitä ei pidetä yleisesti niin vakavana asiana.

Link to comment
Share on other sites

Tuo on kyllä totta, että pyöräilijöissäkin on vikaa. Esim. suuntamerkin käyttö on sallittua ja jopa suotavaa varsinkin vasemmalle kääntyessä. Tai jos se kääntyjä edes vilkaisisi taakseen, ettei tule kiilanneeksi kenenkään eteen.

Itsekin olen tietoisesti lisännyt suuntamerkin näyttöä pyöräillessä (vaikka joskus tuntuukin tyhmältä) ja kas kummaa - autoilijat ottavat paremmin huomioon ja jopa antavat tietä!

Muuten en kyllä paljon luota autoilijoihin, vaan olen aina valmis luopumaan oikeuksistani pysähtymällä tai väistämällä tms. Ne ei joko huomaa tai sitten eivät vaan välitä. Ehkä ajattelevat, että ei tuo pyöräilijä tee isoa kuprua hänen auton allaan ;) Ei vaan, on kait se niinkin, että autoilijat keskittyvät risteyksissä hakemaan katseellaan toisia autoja, ja pyöräilijä jää vaan näkemättä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy