Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Treeniohjelma kympille puolikkaan jälkeen?


johannav
 Share

Recommended Posts

Hei,

neuvoa tarvitaan! Millä ohjelmalla kannattaa mielestänne treenata kympin kisaan? Takana on pari viikkoa sitten puolimaraton (elämäni ensimmäinen juoksukisa), joka meni aikaan 2.10. Kympin kisaan on nyt aikaa noin seitsemän viikkoa. Noudatin puolimaraa varten Sepon puolimaraton läpi -ohjelmaa; voisiko kymppiä varten seurata myös sitä esim.loppuviikkoja soveltaen? Kiitos neuvoista!!

Link to comment
Share on other sites

Vastaanpa tähän lyhyesti, kokeneemmat jatkakoon siitä.

Eli kympille mennessä korostuu puolikkaaseen verrattuna tuo vauhtikestävyyspuoli. Treenejä voi vähän lyhentää ja tehostaa, tosin pitkä lenkki kannattanee silti pitää ohjelmassa, monien mielestä sen voi juosta hyvinkin rauhallisesti.

Itse suosittelen niitä kuuluisia 1000m vetoja, mielellään vähän kovempaa kuin kympin tavoitevauhti. Jos juoksupohjaa ei ole valtavasti, kannattaa olla maltillinen tuon tehoharjoittelun kanssa. Mitään ohjelmaa en osaa suoraan linkittää, mutta esimerkkiviikon tärkeimmät harjoitukset voisivat olla vaikka:

TI reipas lenkki, 6-10km

TO 4x1000m tavoitevauhtia vähän kovempaa (verryttelyt ennen ja jälkeen)

LA pitkä lenkki, 8-15km

Nuo määrät ovat suuntaa-antavia. :) Jos mieli tekee, noiden lisäksi voi juosta palauttavia harjoituksia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy