Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liuta kysymyksiä


runlikehell
 Share

Recommended Posts

Terve kaikille!

Aion juosta maratonin ensimmäistä kertaa Helsingissä 18.8, ja muutama asia painaa mieltäni. Näille kaikille aiheille löytyisi varmasti omat ketjunsa, mutta tein uuden topicin jotta ei tarvitse selailla kymmentä eri ketjua vastauksia löytääkseni. Tässä muutamia minulle epäselväksi jääneitä asioita:

- Millaista loppuaikaa tulisi tavoitella? Kokeilin muutama viikko takaperin juosta parin tunnin lenkin vähän reippaammalla tahdilla, pääsin 26km (auton mittarilla mitattuna) aikaan 1h 55min. Ei ottanut kunnon päälle, mutta lonkkaluut rasittuivat huolestuttavasti. Sen jälkeen olen juossut muutamia lyhyempiä lenkkejä samalla tahdilla (20km ja kahdesti 15km), eikä ole ollut mitään ongelmia. Näitten perusteella olen haaveillut 4 tunnin "haamurajan" alituksesta, mutta onko se liian optimistinen tavoite ekalle kerralle? Muistan lukeneeni jostain, että ensimmäisellä kerralla ei kannata ottaa aikatavoitetta.

-Koska pitäisi alkaa keventämään harjoittelua? Milloin kannattaa vetää viimeinen pitkä lenkki ennen maratonia?

- Kävin ostamassa energiageeliä kun luin netistä että muutkin käyttää niitä. Ostin pari tuommoista 70ml:n tuubia Gelmax-tököttiä. Montako noita menee maratonin aikana? Ja pakko tämäkin on kysyä kun en tiedä:ashamed0001:...nautitaanko se ihan oraalisesti?

- Ilmoittauduin pankkiyhteyden kautta 10.7. Tuleeko ilmoittautumisesta jonkinlainen vahvistus jossain vaiheessa? Jos ei, niin mistä sen voisi varmistaa?

-Saako sinne ottaa mukaan vaikkapa mp3-laitteen?

Link to comment
Share on other sites

Ennustamaan en ala. Mutta jos on hellettä luvassa, kannattaa tiputtaa aikatavoitetta ja nautiskella vaan fiiliksestä.

-pari viikkoa ennen maratonia kevyemmin -siis tokavikalla n 50 % normaaliviikon määrästä ja tehosta. Viimeisellä viikolla pari lyhyttä ja reipasvauhtista avaavaa lenkkiä. Vika pitkis (yli 20 km) viimeistään 3 viikkoa ennen maraa

-geelejä on erimakuisia.. jos tuo tuntuu "pahalta" kokeile esim. Powebarin omenan makuista, ei ole todellakaan niin makeaa "siirappia" kuin monet. Yleensä geelejä menee 2-4 kpl/mara. Ilmankin tietysti pärjää ja nautitaan oraalisesti..

-hcm:n sivuilla on osallistujalista, käyppäs katsomassa sieltä, löytyykö nimesi listalta. Jos ei, laita SUL:lle viestiä. Niin ja laitoitko pankkisiirtoon tarvittavat tiedot (nimen lisäksi osoite jne). Meille HCM lehti tuli jo tuossa viikko-pari sitten.

-saa ottaa soittimen mukaan ja vaikka digikameran, jos haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksin kesäkuun alussa ekan marani. Noin tunti ennen lähtöä mulla oli tavoiteaika, mutta noin 45 min. ennen lähtöä unohdin sen ... ja mun kohdalla se oli hyvä. En olisi pystynyt juoksemaan sen mukaan ja siitä olis saattanut seurata "henkistä luopumista". En tiedä kuinka kova kuntosi on, mutta oman kokemuksen pohjalta suosittelen, että ekalla kerralla juokset niin kuin juokset. Aika voi olla se mitä tavoittelet tai sitten jotain muuta, mutta takaan, että fiilis on upea kun maaliviiva ylittyy! Itselläni kulki hyvin 37 km kohdalle asti ja sitten bofffh. Sen jälkeen sitten laahustettiin (mutta päästiin maaliin :026:).

Testaa muuten geelien sopivuus vatsallesi ennen maratonia.

Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

- Millaista loppuaikaa tulisi tavoitella? Kokeilin muutama viikko takaperin juosta parin tunnin lenkin vähän reippaammalla tahdilla, pääsin 26km (auton mittarilla mitattuna) aikaan 1h 55min. Ei ottanut kunnon päälle, mutta lonkkaluut rasittuivat huolestuttavasti. Sen jälkeen olen juossut muutamia lyhyempiä lenkkejä samalla tahdilla (20km ja kahdesti 15km), eikä ole ollut mitään ongelmia. Näitten perusteella olen haaveillut 4 tunnin "haamurajan" alituksesta, mutta onko se liian optimistinen tavoite ekalle kerralle?

Tuon 26km testin perusteella juokset helposti 3.30 tai jopa alle. Mielestäni voit lähteä luottavaisesti matkaan 5.00-5.15/km vauhdilla, muistat vain kuunnella kehosi tuntemuksia. Jos tuntuu pahalta, hiljennät - jos ei niin annat mennä loppuun asti.

Link to comment
Share on other sites

Nimi löytyi osallistujalistasta. Nyt ei ilmeisesti tarvitse muuta tehdä kuin käydä hakemassa kilpailunumero kisatoimistosta päivää ennen juoksua?

Tuon 26km testin perusteella juokset helposti 3.30 tai jopa alle. Mielestäni voit lähteä luottavaisesti matkaan 5.00-5.15/km vauhdilla, muistat vain kuunnella kehosi tuntemuksia. Jos tuntuu pahalta, hiljennät - jos ei niin annat mennä loppuun asti.

Kun itsekin ynnäilin, että jopa 3.30 alitus olisi mahdollinen, mutta maltillisena kaverina pyöristin tavoiteaikaa sitten ylöspäin. Tuo 26km on kyllä pisin matka mitä olen aikoihin juossut, joten hiukan huolettaa jos siinä 35km:n kohdalla tuleekin sitten se kuuluisa seinä vastaan.

Kiitos kaikille vastauksista.

Link to comment
Share on other sites

Nimi löytyi osallistujalistasta. Nyt ei ilmeisesti tarvitse muuta tehdä kuin käydä hakemassa kilpailunumero kisatoimistosta päivää ennen juoksua?

Kun itsekin ynnäilin, että jopa 3.30 alitus olisi mahdollinen, mutta maltillisena kaverina pyöristin tavoiteaikaa sitten ylöspäin. Tuo 26km on kyllä pisin matka mitä olen aikoihin juossut, joten hiukan huolettaa jos siinä 35km:n kohdalla tuleekin sitten se kuuluisa seinä vastaan.

Kiitos kaikille vastauksista.

Jos aiot majoittua Helsingissä niin voit tuon numeron hakea edellisenä päivänä. Jos et, niin ei varmaan kannata lähteä vartavasten Loviisasta numeroa hakemaan. Sen numeron voi hakea myös silloin lauantaina muistaakseni ennen klo 13.00:a.

Testijuoksusi perusteella voit hyvin lähteä 3.30 alitusta jahtaamaan. Runningforfitnessin laskuri antaa ajaksesi maratonille keskimäärin 3.13.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy