Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
GrigoriSoiros

Neuvoja/ vinkkejä

Recommended Posts

Eli menen 1kk päästä lappiin kokeilemaan karhunkierrosta 12h 80km läpi ( sis tauot)

Matkan varrella 3kpl n. 10-20min kiinteän ruuan taukoa.

Eli kysynkin mitä kannattais syödä tauoilla/ lenkin aikana (pastaa? keittoa?)

Ja miten yli maratonin pituisilla matkoilla geelit? Omat kokemukset yli 4 pussin syönnistä saman lenkin(maraton) aikana ei olleet hyvät ( tuli yli).:icon_jook:

Ostin juoksurepun (salomon) ja siihen 1,5l juomamekanismin, mitä muuta varusteita olis hyvä olla mukana ( vaatteet ja lenkkarit on myös :))

Reissu ressaa muutenkin, koska olen heikko kuntoisin porukassa, joten jos edes olis valmistautunut riittävästi.

Kiitos vinkeistä jo etukäteen.

Pidemmillä tauoilla pasta/nuudelikeitto on hyviä vaihtoehtoja. Muita hyviä energialähteitä ovat energiapatukat (esim. Lidlin myslipatukat ovat hinta-laatusuhteeltaan todella hyviä), rusinat, suklaa, pähkinät, palasokeri -mistä nyt yleensä saa nopeasti energiaa. Niin ja esim. cola-juomat on kanssa hyvä vaihtoehto vedelle/urheilujuomille -ainakin loppumatkasta tuo maistuu hyvältä

Geelit on sen verran makeeta tavaraa, että alkavat helposti pitkässä matkassa tökkimään. Alkumatkasta voi tietty geelin/pari ottaa.

Näin äkkiä mietittynä tärkeimpinä varusteita taitaa vaatteiden ja kenkien lisäksi olla kartta, kompassi, puukko ja tulitikut (pienessä muovipussissa). Muita varusteita ottaisin mahdollisuukisen mukaan laastareita (tavallisia ja rakkolaastareita), neula mahdollisten rakkojen puhkaisuun, sidetarvikkeita, kertakäyttösadetakki (tai pari), kylmägeeli (tai vastaava), särkylääkettä, suolatabletteja ja ehkä myös vedenpuhdistustabletteja.

Listaa voi varmasti täydentää.

Ehtiikö noin lyhyiden taukojen (max. 20 min.) aikana laittaa lämmintä ruokaa? Varmaan kannattaa panostaa kylmiin syötäviin, eli niitä myslipatukoita, ehkä suklaata (jos tykkää) mielen piristykseksi, geelejä, jotain suolaista, jotta tulee tunne että on syönyt oikeaa ruokaa...

Minä ottisin mukaan jotain mahdollisimman helppoa syötävää, enkä alkaisi mitään lämmintä säätämään...

12 tunnissa ei kauheasti ruokaa tarvitse...

Vuorokauden kisassakin tuli otettua vain pieniä haukkapaloja tyyliin sipsit ja kaurakeksit...

Raskain ateria oli pala ruisleipää kera keittokinkun...

Ja koska kaikki tarvittava täytyy roikottaa juostessa mukana, olisin hyvinkin tarkka siitä, mitä välttämättä tarvitaan ja miettisin asiaa siltä kannalta...

Ehtiikö noin lyhyiden taukojen (max. 20 min.) aikana laittaa lämmintä ruokaa? Varmaan kannattaa panostaa kylmiin syötäviin, eli niitä myslipatukoita, ehkä suklaata (jos tykkää) mielen piristykseksi, geelejä, jotain suolaista, jotta tulee tunne että on syönyt oikeaa ruokaa...

Meillä on huoltoporukka joka valmistaa yhteisesti sovitun lämpimän ruuan ja autoilee pysähdyspaikoille. Joten lämmintä on tarjolla, kunhan vaan sais päätettyä, että mitä

...silloin kannattaa syödä. Kyseessähän ei liene kilpailu?? :ruokaa:

Suosittelen jotain hiilaripitoista (yllättäen), kuten nuudeleita, pastaa tai makarooneja ilman vahvoja mausteita. Puurokin on OK (testattu), vaikka joku sanoo että kuidut ei olis hyvästä. Mun mielestä tärkeintä on, että ruoka on mielstäsi hyvänmakuista. Tämä siksi, että jos joudut tiukoille niin kaikki ei tipu alas.

Ota lisäksi jotain simppelimpää pureskeltavaa, kuten patukoita ja runsaasti hyvää urheilujuomaa.:icon_jook: RM

Meillä on huoltoporukka joka valmistaa yhteisesti sovitun lämpimän ruuan ja autoilee pysähdyspaikoille. Joten lämmintä on tarjolla, kunhan vaan sais päätettyä, että mitä

Oikeestaan melkein mitä tahansa voi syödä, niin kun on ilmi tullut jo edellisissäkin viesteissä. Sen verran kannattaa katsoa, ettei rasvaa mätä napaansa väsyneenä, eikä lihatuotteitakaan kannata syödä, ellei sitten lihanhimo ole sietämätön.

Hiilihydraatipitoista välipalaa kannattaa suosia. Pasta on aivan erinomainen energianlähde. Päälle vaan vähärasvaista kastiketta. Myös leipä, mieluummin vaalea, joka sulaa nopeammin on ultrapolttoaineista parhaita. Ja puurot on kannssa erinomaisia.

Välttämättä 12 h suoritulksessa ei tarvitse muruakaan kiinteää ruokaa, ja parhaaseen tulokseen pääsee nesteitä litkien, mutta jos ei ole minuuteista homma kiinni, voi ihan hyvin syödä.

Sitä kiinteätä tavaraa ei tietenkään kannata mättää hevosannoksia keralla, vaan paras on napostella pikkuhiljaa.

Rasvat huit helvettiin, niin jaksaa hyvin.

Ostin juoksurepun (salomon) ja siihen 1,5l juomamekanismin, mitä muuta varusteita olis hyvä olla mukana ( vaatteet ja lenkkarit on myös :))

Tää on varmaan itsestäänselvä neuvo, mutta kannattaisi tehdä pitkis-pari sen painoisella repulla kuin olet lähdössä kisaan mukaan. Se kuormittaa pitkällä lenkillä kroppaa eri tavalla ja juoksuasento lievä muuttuminen voi olla noin pitkällä matkalla uutuuttaan aika rankkakin juttu kropalle.

Samoin, hiertämättömien säätöjen löytyminen saattaa ottaa aikaa.

Mä testailin vastaavaa juttua Mammuttimarssia varten juoksemalla viime viikolla n. 170km 2kg painoisen CamelBackin kanssa. Mulla tää näkyi juoksuryhdin lievänä lysähtämisenä ja mulla on tuntuma, että kylmiltään pitkän suorituksen teko olisi saattanut aiheuttaa ongelmia. Nyt toivottavasti kilometrit ovat vähän sopeuttaneet.

Olisko tietoa kenen valmistajan juomapussit kestää 1-2 l???

Halti ei kestänyt kuin 6km

Mulla on Camelbakin juomareppu + 2l juomapussi, jonka kanssa olen juossut satoja kilometrejä. Kestää, on suht. helppo pitää puhtaana ja täyttää (suuren täyttöaukon ansiosta). Camelbak-juomasäiliö tungettuna Halti 2C -reppuun toimi hyvin mm. viime syksyn Mammuttimarssilla.

Lidlin juomarepun pussi kesti ainakin yhden 6h lenkin reilun 2 litran täytöllä (3l menisi jos tappiin laittaisi). Bilteman 1,8l pussi on kestänyt useammankin lenkin. Se on kyllä sanottava, että jokainen pussi on mun kohdalla uutena tihkunut hieman. Ei muuta kuin pikaliimaa pisara jokaiseen havaittuun tihkumiskohtaan, ja hyvin on pitänyt sen jälkeen. Bilteman pussi vuoti uutena vähän enemmänkin ja kävin sen vaihtamassa.

Lidlin juomarepun pussi kesti ainakin yhden 6h lenkin reilun 2 litran täytöllä (3l menisi jos tappiin laittaisi). Bilteman 1,8l pussi on kestänyt useammankin lenkin. Se on kyllä sanottava, että jokainen pussi on mun kohdalla uutena tihkunut hieman. Ei muuta kuin pikaliimaa pisara jokaiseen havaittuun tihkumiskohtaan, ja hyvin on pitänyt sen jälkeen. Bilteman pussi vuoti uutena vähän enemmänkin ja kävin sen vaihtamassa.

Onko nämä jotakin kertakäyttöpusseja ?! Itse en ole käyttänyt muita kuin Deuterin pusseja (aiemmin yhtä korkillista ja sitten yhtä leveällä sulkijalla - paljon parempi tietysti!) eikä ole ollut vuodoista tietoakaan satojen ja satojen käyttökertojen jälkeenkään. Ainoa poikkeus yksi Hengenjättiläisen kanssa juostu Meri-Helsinki, jolloin olin unohtanut sulkijan kotiin. Silloin en saanut ilmastointiteipilläkään hommaa kuntoon, vaan piti palata jättämään pussi Hj:n luo noin 0,5 km:n juoksun jälkeen, jolloin jo varmaan toista litraa oli valunut pitkin selkäpuoltani ...