Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Eka pitkä takana; kommentteja ja ennustuksia?


Martsu
 Share

Recommended Posts

Nyt se on tehty: eka ehta pitkä lenkki. Tässä saldoa:

- aika 2.20

- matka n. 18 (kalibroimattomalla footpodilla)

- keskisyke 140

- reitti vaihtelevainen, hiekkatietä, asfalttia, sisälsi myös joitakin ylämäkiä

- mukana 6 dl vettä ja yksi karmaiseva energiageeli (elämäni ensimmäinen sekin :P)

Tunnelmat juoksun jälkeen: jalat tönkköinä=juoksu sujui edelleen mutta kävelyn kanssa vähän niin ja näin :) Sisuskalut ei millänsäkään. Päänuppi taivaissa! Nyt puoli vuorokautta myöhemmin kroppa jossain määrin juntturassa, lähinnä polvet ja lonkat. Ja hiertymiä tietysti siellä täällä sykevyön tietämillä. Mikähän on normaali ja "hyväksyttävä" aika palautua tästä?

Kuten ajasta ja matkasta voi päätellä, pakotin itseni juoksemaan HITAASTI eli tarkkailin sykkeitä aika tarkkaan, ensinnäkin varmistaakseni että ylipäänsä jaksan ja toiseksi siksi, että olen palstaa lukiessani alkanut uskoa hidasvauhtisen juoksun (?) arvoon. Tosin tunnustan, että kovempaa olisi ollut kivempaa. En oikeastaan edes hengästynyt missään vaiheessa.

Olen nyt vahvasti sitä mieltä että jaksaisin kuin jaksaisinkin puolimaratonin alle kolmeen tuntiin (se kai on maksimi mitä yleensä annetaan aikaa tulla reitiltä?), ja saatanpa jopa yrittää syksyn viileissä kisoissa. Kysyisinkin nyt kokeneemmilta, että mitä ajatuksia tämä mulle ah niin elähdyttävä kokemus herättää. Ja oikeastaan toivoisin vastaukseksi että puolikkaalle vaan! Mutta pakko jakaa tämä elämys :) Ja kaikki vinkit ja kehitysehdotukset ovat tervetulleita!

Link to comment
Share on other sites

Palautumisen suhteen ollaan yksilöllisiä, jotenka mitään yhtä sääntöä ei voi antaa. Esim. lyhyt ja kevyt kävely/fillarointi lenkki vaikka samana iltana/seuraavana päivänä voi palauttaa jalat -eikä venyttelyä kannata unohtaa. Sitten päivän-parin tauon jälkeen lähtisin juoksulenkille, tosin seuraavan pitkiksen tekisin vasta korkeintaan viikon päästä. Pidempää taukoa on tuskin syytä pitää.

Kun kerran 18 km meni ilma ongelmia, ei muuta kuin syksyn puolimaralle ilmoittautumista vetämään :Bolt:

Link to comment
Share on other sites

Nyt kilometrivauhtisi on 7.46/km ja tuohan paranee pikku hiljaa, kun kilometrejä ja juoksutekniikkaa tulee lisää. Myös nuo sykkeet laskevat. Tietämättä maksimisykettäsi, tuo 140 pitkällä kuulostavat korkeilta ja siitä saattaa johtua tuo tönkkötunne jaloissa. Toisaalta, jos lasket sykkeet 125 tasolle, etenet kävelemällä. Voisi olla alussa aika turvallista, että suostut myös kävelemään pitkiä tai kävelet vaikka 30-45 minuutin jälkeen ja kuuden viikon kuluttua kävelyksi tunnin jälkeen.

Noudattamalla jotain harjoitusohjelmaa, saat tuo tavoitteen helposti alle 3 tunnin, sillä silloin turvaat nousujohteisuuden ja ennen h-hetkeä tulee kevennetty vaihe, jossa tulee ns. superkompensaatio, eli huippukunto:bumps:

Link to comment
Share on other sites

tuo 140 pitkällä kuulostavat korkeilta ja siitä saattaa johtua tuo tönkkötunne jaloissa.

Noudattamalla jotain harjoitusohjelmaa, saat tuo tavoitteen helposti alle 3 tunnin, sillä silloin turvaat nousujohteisuuden ja ennen h-hetkeä tulee

Enpäs tiedä olenko ihan pihalla, mutta kuulostaa mielenkiintoiselle. Jos 18km juoksee 2.20 aikaa niin tuostahan kerkeää kävelemällä alle kolmen tunnin puolikkaan maratonin.

Ja sitten syke 140 on mielestäni todella hyvä suoritus. Itse en ole toistaiseksi juossut kuin noin 15km rauhallisia lenkkejä. Syke karkaa väkisin yli 150:een, mutta kokemukseni mukaan kyllä 155-160 sykkeellä jaksaa helposti painaa reilun pari tuntia menemään.

Link to comment
Share on other sites

Nuo sykealueet voi helposti arvata väärinkin. Muistan kun juoksentelin pari vuotta sitten kaverin kanssa, jolla oli aina paljon alhaisemmat sykkeet kuin minulla, vaikka arvelin olevamme suunnilleen samankuntoisia. Luulin tuolloin että minulla on luonnostaan korkeampi syke. 140 olisi silloin kuulostanut alhaiselta keskisykkeeltä, nykyään taas korkealta.

Link to comment
Share on other sites

Vielä keväällä juokseminen alle 140 sykkeellä oli käytännössä mahdotonta: pienikin mäennyppylä ja heti nousi yli, mutta nyt etenen sentään juoksuaskelin eli mielestäni menee parempaan suuntaan. Isommissa ylämäissä (ja niitä reitillä oli jonkun verran) tietysti nousi ja annoinkin nousta, koska tietoisesti testasin, pystynkö juoksemaan tuollaisen ajan yhteen menoon. Voihan se olla että jatkossa annan taas itselleni luvan myös kävellä.

Viime keväänä kuntotestissä määriteltiin pk-alueeksi 126-146, ja sitä olen yrittänyt kevyehkösti noudattaa. Tiedä sitten mikä on oikea totuus, mutta joka tapauksessa on ollut mukava huomata oman peruskunnon kehittyminen.

Link to comment
Share on other sites

Niin, arviot ovat arvioita. Sykkeiden yksilöllisyys on varma asia. Ainoastaan testaamalla saa varmuuden omiin raja - arvoihin. Kannattaa varmasti ottaa sykkeiden kehittymisen tarkkailujakso aika pitkäksi. Ehkäpä ½ vuotta kertoo jo jotain. Sykkeet kun välillä nousee ja välillä taas laskee. Vaikka vauhti / reitti olisi aivan samat. Inehmo kun ei ole kone..

Toiseksi, alhaisella sykkeellä tehdyt harjoitukset kasvattavat kestävyyttä. Vauhtia ehtii kartuttamaan sitten kun on perustukset kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

No joo, mä en ole juossut enkä aio juosta mitään lenkkejä alle 140 keskisykkeellä. maksimi mulla on 200.

Yksilöllisiähän nuo sykkeet ovat juu. Itsellänikin maksimisyke on luokkaa 207 ja leposyke karvan alle 40. PK-lenkit menen alle 160 sykkeillä, hieman vauhdikkaampien lenkkien keskisyke on n. 170. Alle 140 en ole päässyt koskaan.

Link to comment
Share on other sites

Vielä keväällä juokseminen alle 140 sykkeellä oli käytännössä mahdotonta: pienikin mäennyppylä ja heti nousi yli, mutta nyt etenen sentään juoksuaskelin eli mielestäni menee parempaan suuntaan. Isommissa ylämäissä (ja niitä reitillä oli jonkun verran) tietysti nousi ja annoinkin nousta, koska tietoisesti testasin, pystynkö juoksemaan tuollaisen ajan yhteen menoon. Voihan se olla että jatkossa annan taas itselleni luvan myös kävellä.

Sanon tämän yleisesti koska sinä tiedät jo testin perusteella sykerajasi, mutta muille jotka niitä saattavat pohtia.

Mikä on "pienikin mäennyppylä" on varmaan aika subjektiivista. Onko esim. 5m nousu 50-200 metrin matkalla mäkeä vai ei?

Mielenkiintoisempaa onkin millaisilla sykkeillä pystyy juoksemaan tasaisella tai vaikka lievässä alamäessä. Mäessä sitten syke vain nousee ja askelta joutuu hidastamaan, kävelemään tai antaa mennä yli.

Ihan mielenkiinnosta voisit yrittää edetä sellaista vauhtia että syke ei missään vaiheessa ylämäessäkään ylitä tuota AeK-kynnystä. Lyhennät askelta jo ennen mäen alkua niin että et juokse ihan AeK-kynnyksellä mäkeen. Ja mäessä lyhennät lisää, tarpeen mukaan vaikka melkein vaikka poljet paikallasi tai kävelet hitaasti. Lisää PK-ylämäkitaktiikoista toisessa ketjussa.

Tällä ehkä näkisi miten hiljaa voi juosta ja mennä ylämäetkin rauhallisesti. Tätä ei varmaankaan kannata joka lenkillä junnata, mutta kokemus sekin :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy