Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Nopeutta lisää


TimoDee

Recommended Posts

Tuossa 15 cm alempana on kysytty nopeuden lisäämisestä ja vastattu on paljon.

Kysymys kuuluukin: "millä sykkeellä juostaan ja mikä on palautumisaika ja -syke?" Sykehän ei nouse kovin korkealle 80 metrin aikana. 1000 metriä tuntuu taas liian pitkältä.

Itse lenkkeilen autoteiden varsilla, joten katuvalotolpat ovat hyvä mittari. Oma suosikkini on 2 tolpan väliä ja taukoa. Mutta miten pitkä se tauko pitäisi olla?

Link to comment
Share on other sites

Sykkeitä ei katsella nopeusharjoituksissa, koska ne eivät kerro mitään tuollaisella matkalla. Vedetään rennosti, lähes täysiä. Matka 50-150m eli sellainen, ettei ehdi hapottaa. Pari tolpan väliä on siis oikein hyvä pätkä. Pitkät palautukset, esimerkiksi 3 minuuttia on hyvä jos ei aivan täysiä vedä (90-95%). 100% vedoissa palautus pitää olla vieläkin pidempi.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun on vain kysytty miten nopeutta saadaan lisää on tosi paha alkaa neuvomaan. Kerro ihmeessä tarkemmin minkälaista nopeutta tarvitset lisää? Nopeutta maratonin loppukiriin vai koriskentälle lähtönopeutta. Ensimmäisen tyyliseen nopeuteen on turha hirveesti edes panostaa, koska paremaan loppuaikaan pääsee jos panostaa niihin ensimmäisiin 42 kilometriin.

Eli mikä on päämatkasi ja lajisi?

Jos maratonille treenaat on parempi varmaan juosta vaan sellasia rentoja aukivetoja ja jättää varsinaiset nopeustreenit vähemmälle. Jos päämatka on 800m panostetaan erityisesti nopeuskestävyyteen. Vasta alle 400m matkoilla ja alle alkaa se nopeus olemaan se tärkein treenin kohde.

Puhtaissa nopeustreeneissä sykemmittarin voi nakata sanonko minne ja tauot voi olla niin pitkiä kuin vain viitsii toljottaa tyhjän panttina. Sellanen 3-5 min on varmaan hyvä tauko.

Emanomahalle:

Noi sinun vetosi ei kuulosta nopeusharjoittelulta. Nopeusvedot on sellasta laiskottelunomaista kirmailua, jossa palautukset on aina mahdollisimman täydelliset ja syke menee miten sattuu. Siinä ehkä eniten sykettä nostaa vastakkaista sukupuolta silmäilemällä saadut virikkeet. Ajatus sykkeistä nopeustreenin apuna on ihan sama kuin punttiksella nostelisi puntteja sykemmittarilla sarjoja kontrolloiden.

Mulla eilen syke laski vetojen edetessä kun tein nopeuskestävyystreeniä, kun sain juostua jalat niin hapoille että ei edes syke noussut lopussa :-). ELi sykemmittarit voi unohtaa. Kello käteen.

SItten on vielä ihan erikseen VK ja MK treenien vedot. Niissä sykkeet varmaan toimii jo loogisesti, mutta kyllä nekin varmaan pääosin juostaan tuntuman ja kellon avulla.

Ps. Maileri ja nopeus... hehehee.

Link to comment
Share on other sites

Joo. Tässä tuntuu menevän puurot ja vellit vähän sekaisin. Joskus tulee käytyä ½ mara kisoissa, mutta nyt pitäisi kokeilla ensin raakana juosta Coopperi ja sitten treenata vähän ja juosta se uudelleen.

Eli nyt mahd. pian juoksen "raakana" ja sitten seuraavan kerran 24.11.07.

Miten treenaan?

Treenaa kestävyyttä. Nopeutta et tarvii kummalekaan matkalle ellet ole hillittömän kovassa kunnossa oleva uskomaton nylkky.

Juoksutekniikan treenaamisesta voisi olla pikkasen hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

Noi sinun vetosi ei kuulosta nopeusharjoittelulta. Nopeusvedot on sellasta laiskottelunomaista kirmailua, jossa palautukset on aina mahdollisimman täydelliset ja syke menee miten sattuu. Siinä ehkä eniten sykettä nostaa vastakkaista sukupuolta silmäilemällä saadut virikkeet. Ajatus sykkeistä nopeustreenin apuna on ihan sama kuin punttiksella nostelisi puntteja sykemmittarilla sarjoja kontrolloiden.

Joo, ehkä kirjasin epäselvästi mutta en tosiaan tarkoittanut, että niitä sykkeitä siinä pitäisi seurailla saati tuijotella, vaan kellon mukaan treenaamista. Lisäksi kuvittelin, että termillä "nopeustreeni" tarkoitetaan samantyyppisiä intervallijaksoja, joita esim. spinning-tunneilla harrastetaan.. :embarassed:

Nimim. vähänpä hänkin tiesi

Link to comment
Share on other sites

Nopeushan on voimaa jota taito hallitsee.

Jos tässä nyt puhutaan lenkkivauhdeista, nopeudesta, niin kyllä mun mielestä nopeutta kannattaa treenata oli matka mikä tahansa.

Jostain luin, että nopeus on juuri se asia mitä tulee hitaiten lisää.

Jalkoihin lisää maksimivoimaa ja parempaa tekniikkaa. Taitaa kaikki juoksun tekniikkaharjoitukset kehittää molempia kunhan ne vain tekee lyhyesti ja ytimekkäästi.

Pyöräilyssä on ainakin auttanut eniten lyhyet, lähes maksimaaliset spurtit. Se, että on tullut nopeutta lisää, niin myös mäet ovat nousseet huomattavasti kevyemmin.

Link to comment
Share on other sites

...Jos maratonille treenaat on parempi varmaan juosta vaan sellasia rentoja aukivetoja ja jättää varsinaiset nopeustreenit vähemmälle...

Olen antanut itseni ymmärtää, että maratoonarille vauhdikkaat vedot tuollaisella 10 km:n kisavauhdilla olisivat aika sopivia nopeuden huomioimiseksi. Onko tämä ja "rento aukiveto" samaa asiaa?

Link to comment
Share on other sites

Olen antanut itseni ymmärtää, että maratoonarille vauhdikkaat vedot tuollaisella 10 km:n kisavauhdilla olisivat aika sopivia nopeuden huomioimiseksi. Onko tämä ja "rento aukiveto" samaa asiaa?

JH taitaa tarkoittaa noin sadan metrin pyrähdyksiä, joista Mailerikin jo mainitsi. Pitkän matkan juoksijalle noista voisi ajatella olevan hyötyä voima- ja tekniikkaharjoituksena.

Mulla noin kuuden viikon nopeuden lisäämiseksi tehty kuuri paransi kyllä hyvin perusnopeutta ja nopeuskestävyyttä, mutta yllätyksekseni suhteellisesti suurin parannus tuli tuon seurauksena puolimaratonin aikaan (reilu 6min muutamassa viikossa, 1:42 -> 1:36). Ja tämä siis tekemällä tasan yksi anakynnyksellä tehty VK-treeni, eikä ollenkaan pitkiä vetoja. Nopeusharjoittelu oli pääasiassa lyhyitä Mailerin mainitsemia vetoja sekä lyhyehköjä mäkivetoja.

Nopeustreeni puri noin hyvin luultavasti sen takia, että talven peruskuntokausi oli mennyt hyvin ja sen lisäksi tein huolellisesti lajinomaista perusvoimaa. Olin myös mielestäni onnistunut kehittämään kimmokestävyyttä. Varmaankin tämän takia jo hankitulla voimalla oli hyvät valmiudet jalostua paremmaksi juoksunopeudeksi pienelläkin nopeustreenillä.

(Enkä myönnä suurin surminkaan olevani JH:n mainostama "uskomaton nylkky")

Link to comment
Share on other sites

Mulla noin kuuden viikon nopeuden lisäämiseksi tehty kuuri paransi kyllä hyvin perusnopeutta ja nopeuskestävyyttä, mutta yllätyksekseni suhteellisesti suurin parannus tuli tuon seurauksena puolimaratonin aikaan (reilu 6min muutamassa viikossa, 1:42 -> 1:36).

No olitko siis juossut puolimaratonin juuri ennen kuurin aloittamista täysillä?

Mä olen kyllä oikeesti sitämieltä, että juoksutekniikan paranataminen näkyy myös pidemmän matkan juoksuvauhdeissa, mutta en ehkä kutsuisi sitä nopeustreeniksi... Juoksuvoimaa mäestä ja tekniikkaa aukivedoista ja ehkä joistain drilleistä. Noiden yhteisvaikutuksena se juoksunopeuskin tosiaan sitten paranee lyhyillä matkoilla.

Se vaikutusmekanismi pidemmille matkoille lienee silti juoksun taloudellisuuden parantumisen kautta, eikä sen nopeuden parantumisen takia.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy