Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Minä uskon...

roadrunner
 Share

Recommended Posts

En ole oikein varma. Kirkkoonkaan en edes kuulu. Nuorena tuli kritisoitua tuota naispappeusasiaa. Enpä ole kokenut syytä liittyä takaisin.

En ainakaan voi sanoa uskovani minkään uskontosuunnan Jumalaan. Mutta kun on ollut hätä lasten puolesta niin jotain olen kyllä rukoillut. Ja kun ovat selvinneet niin sitä jotain olen kiittänyt.

Joten vastaan, että en tiedä mihin uskon.

Kaislan pitäisi perustella, miksi !!

Käyn satunnaisesti kuuntelemassa sanomaa, mutta ei kai pelkkä julistus kaiken tietävästä riitä. Herää monia kysymyksiä. Aamen on aika ehdoton lausunto!!

Eräs kaverini kertoi uskonnon opettajalle, että kirkko löytyy metsästä ja erämaasta... Aika hyvin sanottu.

Usko ei ole rationaalisesti perusteltavissa oleva asia. Vähän sama asia kun olen istumassa tuolille, en kyseenalaista kestääkö se vai ei, en ota selville ennen istumista tuolin teknisiä tai testattuja ominaisuuksia, uskon istuutuessani tuolille, että se kestää. Hyvin yksinkertaista siis.

Entä sitten ihmiset, jotka kieltävät Jumalan? Miten voi kieltää jotain sellaista, jonka olemassaolosta ei tiedä eikä siitä ole kokemusta?

Aamen on uskon sana. Luther sano Isossa katekismuksessa näin: "Sana 'aamen' on selvästi ilmaus uskosta, joka ei epäile. Tällainen usko ei rukoile hyvään onneen luottaen, vaan tietäen, ettei Jumala valehtele siinä, minkä on luvannut antaa." Ja tätä en eppäile.

Ei uskoa tarvitse perustella, niin kuin ei esim rakkauttakaan. Se pätee myös toisin päin. Usko on vapaaehtoista. Siitä voi kieltäytyä. Itse en usko Jumalaan perinteisessä mielessä. Olen yrittänyt ja miettinyt asiaa, mutta olen kovin epäileväisellä kannalla. Minulla on vaikeuksia hyväksyä niin jyrkkää ja sallimatonta uskontoa, kuin kristinusko. Japanissa ollessani ihastuin sikäläiseen rentoon asenteeseen uskotoa kohtaan. En muista tarkkoja lukuja, mutta suunnilleen 70% ihmisitä oli shintolaisia ja 60% oli buddalaisia. Uskonto oli heille sisäisen tutkiskelun ja meditaation väline, ei niinkään sääntöjen ja elämänohjeiden saamista ja noudattamista. Ihminen tarvitsee tiettyä henkisyyttä, mutta itselleni se ei ole sitä mitä raamatussa opetetaan.

Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia uskonnollisia kokemuksia. En oikein edes ymmärrä mitä tarkoittaa olla uskossa. Suoraan sanottuna pidän uskovaisia ihmisiä vähän tärähtäneinä :viheltely . Kadehdin kuitenkin sitä sisäistä rauhaa, mikä monista uskovaisista ihmisistä huokuu. En kuitenkaan usko että se on Jumalasta lähtöisin, vaan ihmisistä itsestään.

Ei minulla sinänsä ole mitään uskoa vastaan, uskoisin mielelläni Jumalaan jos saisin jonkinlaisen kokemuksen hänen olemassa olostaan. Luterilainen kirkkouskovaisuus on tosin todella kaukana minun ajatusmaailmastani. Ja uskovaisten ihmisten suvaitsemattomuus on tekopyhyydessään aivan uskomatonta. Juuri uskovaiset ovat pahimpia tuomitsemaan toisia ihmisiä, vaikka raamatussa sanotaan: "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi". Itseasiassa minun elämän arvoni ovat hyvin lähellä Jeesuksen opetuksia. Minulla noihin arvoihin ei vain liity mitään uskonnollisuutta.

No täytyyhän munkin lisätä oma mausteeni tähän soppaan, eli mielestäni tärkeintä on se että uskoo johonkin, koska se antaa elämään enemmän sisältöä ja juuri sitä sisäistä rauhaa ja varmuutta. Uskon myös täydelliseen uskonnonvapauteen el jokainen saa ihan itse valita kohteen.

Kristinuskon puolesta voi ainakin sanoa että vaikka ei olisi "uskova" niin silti kristilliset elämänarvot ovat mielestäni noudattamisen arvoisia.

Entä sitten ihmiset, jotka kieltävät Jumalan? Miten voi kieltää jotain sellaista, jonka olemassaolosta ei tiedä eikä siitä ole kokemusta?

Jos ei ole varmaa tietoa olemassaolosta tai kokemusta asiasta, miksi pitäisi uskoa sellaiseen asiaan? Uskotko sinä menninkäisiin, vaikka et ole sellaisia nähnytkään ja sinulla ei ole kokemusta niistä? Miksei Jumala ole ratkaissut Afrikan nälänhätää, miksi maailmassa on sotia, kateutta, vihaa, köyhyyttä?