Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Harjoittelu 24 tunnin juoksua varten

Recommended Posts

6 tuntia sitten, Jodlaaja kirjoitti:

Mutta sitten on myös näitä SaSan kaltaisia selkärangattomia laiskamatoja, jotka kävelevät kilsan, hölköttävät toisen ja taas kävelevät yhden.

Välillä seisokelevat huoltopisteellä puoli tuntia.

Nyt on ihan pakko kysyä, että mikä on @Jodlaajan PB 24 tunnin kisassa? Aika kova kilsamäärä sen on pakko olla.

jumiharjoittelusta.

maailmanluokan uutinen ollee se, että aikataulutussyistä johtuen nyt on tullut harjoiteltua eri lailla tälle seitsemännelle 24:lleni eli kokkolaan: hölkkä töihin ja takaisin.

talvemmalla se teki 1,5 tuntia arkipäivässä, nyt sulakeleillä 2,5 tuntia päivässä sellaista vajaa 6 min/km juoksentelua.

kymmenen lenkkiä viiteen päivään (ne aamut!) on saanut paikat aina loppuviikkoa kohden aika jumiin, ja viikonlopuille on jäänyt orastavien vammojen hoitelun lisäksi juostavaa vain 5-20 kilsaa.

lepoviikkoja ei ole tullut, ei mitään määräpiikkejäkään sitten. kevään viikkokertymä on ollut 90-130 kilsaa, mikä olisi aika hyvää settiä alle 3 tunnin maratoonarille, mutta kilsavauhti pitäisi olla pari minuuttia omaani kovempi.

yli 15 kilometrien yksittäisiä lenkkejä on tosi vähän, mutta 3 kpl nelikymppisiä sentään on pitkinä pyhinä aika ongelmattomasti saanut edettyä.

mitä harjoituksellista lyhyillä lenkeillä on haettu? ehkä perusjumia. järkevin ajatus tämän suunnitelman takana on ollut kai se, että viikkokausien jumissa hölkkäily palkitsee kisassa siellä 12 tunnin takana olevina hetkinä. katsotaan, sano lekuri.

3 minuuttia sitten, SaSa kirjoitti:

Mutta yritä hieman avata paikkoja ennen kisaa esim 1 vetoreeni ja 1 lyhyt 

Minulla vetoreeni eilen ja lyhyt ensivkon ti-ke

jos oli mulle tuo yllä, niin jeps.

oikiat jumireenit loppu huhtikuun loppuun, sitten oli vappulepoa muutama päivä ja jalat putsautui sen verran, että sain lonkankin kinnaukset aukaistua ja vedettyä 18 kilometrin lenkin 5 kilsan minsavauhdilla ilman minkäänlaista höökaamista eli keveetä oli. pari jumilähtöistä työmatkakeikkaa tuli taas tehtyä alkuviikosta ja nyt on tarkotus viikonloppuna vetää muutama raikas kymppi puhtain jaloin ennen kokkolaa.

mutta helsvetisti lepoa on vimosen kymmenen päivän aikana luvassa: max 25 kilsaa oikean juoksun näköistä loikintaa 2-3 eri lenkillä.

• Like 1

Tervetuloa palstalle ja ultramaailmaan. Minullakin pitkän juoksutauon (yli 10 vuotta) jälkeen alkoi ensimmäiset lenkit olla 2 km ja sitten piti laittaa kävelyksi pohkeitten takia. Nuorempana hölkkäilin jonkun verran saunalenkkejä joten juoksu ei ihan uutta ollut. Voisit kokeilla maratonia jo noilla kilometreillä. Itse juoksi kuuskymppisenä ekana kisana maratonin noin puolentoista vuoden harjoittelulla ja se meni alle 4 tunnin. Minulla  nyt on kaksi 12 tunnin kisaa takana ja viimeksi meni hiukan yli 100 km. Vuosikilometrit on ollut  2000 - 2600 km ja tavoitteellista treeniä takana nelisen vuotta. Tänä vuonna on tarkoitus päästä yli 3000 km:n hölkässä plus perinteistä hiihtelyä kuutisen sataa kilometriä. Nyt kestää jalat juosta ultratreeniä yli sata kilometriä viikossa ja yli 400 kuukaudessa. Hiljaa hyvä tulee ja juoksutekniikkaan kannatta kiinnittää huomiota jo alkuvaiheessa, ettei tule tarpeettomia vammoja määrän lisääntyessä. Varmaan kokeneemmat ultrailijat antavat hyviä vinkkejä, joita itsekin olen täältä ja muualta koettanut keräillä. Ultrajuoksijaksi sinulla on aikaa kehittyä vaikka kuinka monta kymmentä vuotta ja vienee nuoreltakin yli viisi vuotta ennenkuin kunnolla pystyy pidempiä ultria menestyksekkäästi juoksemaan.

• Like 2

Tässä on tullut mietittyä harjoittelua ensimmäiseen 24 h kilpailuun. Relentless forward progress kirjassa on esitetty mm. alla olevan kuvan mukaista ohjelmaa 100 mailin kilpailuun (määrät maileissa). Ko. ohjelma juoksuttaa maksimissaan 70 mailia (112 km) viikossa ja periaatteessa viitenä päivänä viikossa, mutta ohjelma on mahdollista vetää myös 6-7 lenkin viikkona nipistämällä maileja viikon muista harjoituksista. Suositus on kuitenkin, että maanantait olisi hyvin kevyitä (tai jopa lepoa) koska viikonloput on melko raskaita. Viikkoon kuuluu yleensä peruslenkit tiistaina ja torstaina joista jälkimmäinen voi olla vauhdikkaampaa kuin pk harjoittelu. Viikonloppuna sitten joko yksi pitkä lenkki tai back-to-back pitkät. Ei mitään superhullua, mutta varmasti ihan riittävän haastavaa esimerkiksi minulle. Ohjelmassa on kuitenkin 31 ja 50 mailin (50 ja 80 km) "harjoitukset" ja viikonloppu jossa lauantaina juostaan maraton ja sunnuntaina 32 km verryttelylenkki.

Nyt kuulisin ihan mielelläni mitä mietteitä esim. tämä ohjelma herättää arvon juoksufoorumilaisissa?

IMG_2770.thumb.jpg.4983e0b7d1c82a239c6d27922bf09388.jpg

Minä en ole tehnyt 12h juoksuun ollenkaan pitkiksiä, vaan korkeintaan puolikkaan pituisia. Yleensä teen 6 kertaa 17-18 km/viikko noin kilpailuvauhdeilla eli noin 100 km ja se on toiminut tuolla 12 tunnilla. Pääasia on kai, että kilometrejä tulee kohtuullisesti. Noista tosipitkistä pitkiksistä palautuminen vie aikaa. Nuoremmilla varmaan toimiikin, kun palautuu nopeammin kuin vanhus.

Vähän on vielä omaa kokemusta, mutta mutuillaan. Aika minimikilometrit ja 2-3 lepopäivää per viikko vaikuttaa paljolta. Olen ymmärtänyt pitkien pitkisten totuttavan juoksemaan, kun jalat ovat väsyneet, energiat vähissä ja into jo kokonaan poissa. Saman efektin tosiaan saanee ehkä paremmin siedettävillä peräkkäisillä n. 20-30 km lenkeillä, kuten @jklaukka mainitsi. Vielä jos lähtee liikkeelle ilman aamupalaa ja/tai lounasta, niin pääsee vähillä kilometreillä loppu-ultran fiiliksille. Tämä on tärkeää, sillä pää on hyvä harjoittaa sietämään tukalaa menoa. Vaikka jonkunlaista vaihtelua ohjelmassa on vauhtien puoleen, niin itse pyrin vielä selkeämmin tekemään yhden puhtaan nopeus ja yhden pelkän kävelytreenin viikossa. 

2 tuntia sitten, jklaukka kirjoitti:

Minä en ole tehnyt 12h juoksuun ollenkaan pitkiksiä, vaan korkeintaan puolikkaan pituisia. Yleensä teen 6 kertaa 17-18 km/viikko noin kilpailuvauhdeilla eli noin 100 km ja se on toiminut tuolla 12 tunnilla. Pääasia on kai, että kilometrejä tulee kohtuullisesti. Noista tosipitkistä pitkiksistä palautuminen vie aikaa. Nuoremmilla varmaan toimiikin, kun palautuu nopeammin kuin vanhus.

Tapoja on siis monia. En se minäkään mitenkään pikaisesti palaudu jostain hyvin pitkästä lenkistä.

14 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Aika minimikilometrit ja 2-3 lepopäivää per viikko vaikuttaa paljolta.

Kirja antaa tuon ohjelmarungon esimerkkinä, mutta kehottaa muokkaamaan esim. juoksupäivien määrän oman maun mukaan 5, 6 tai 7 päiväiseksi. 5 juoksupäivän viikko on minimi mitä suositellaan tuolle kilometrimäärälle. Itse kallistuisin kanssa joko 6 tai 7 päiväisen viikon kannalle.

17 minuuttia sitten, MikkoVe kirjoitti:

Tämä on tärkeää, sillä pää on hyvä harjoittaa sietämään tukalaa menoa. 

Niinpä kai. Ehkä sitä pitää vähän vasiten etsiä niitä hetkiä milloin ei niin huvita ja silti vaan hoitaa homma pois alta.