Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Seppo

Harjoittelu 24 tunnin juoksua varten

Recommended Posts

Vastaan kahteen ensimmäiseen jouluviikon päätteeksi, viimeiseen, tulee.

Totta kai niitä tulee, roppaa likoon vaan ja testaamaan, vaikea sitä 40-60km/vkoilla sanoa miten roppa toimii väsyneenä, vaikka varmasti asiaa voi lähestyä muutakin reittiä.

Oma ajatus ensvkosta on alkanu muotoutumaan eli 120 - 150km on otettavissa, jos vaan jaksaa herätä aamuisin aikaseen, tai illasta myöhään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei tule tasaista viikkoa joulun takia, nousujohteinen tosin. Vimoset 4pv suunnitelmana 60-50-75-75. Sen jälkeen kun pääsee ulko-ovesta pihalle ja saa ambitin piippaamaan niin homma on aikalailla paketissa, sitä ennen ne suurimmat ongelmat on. Kisassahan on sitten muut ongelmat, niitä on vaikea näin harjoitellessa edes päästä testaamaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä tämä sopii tänne paremmin, kuin harjoituspäiväkirjaan:

Eilen päätin, että tänään on se päivä, kun juoksen harjoituslenkin Iittala - Tampere; noin 60 km. Rauhallisesti 8-8,5 km tunnissa - fiilistellen.

Junan ikkunasta katsoessani olen nimittäin todennut monesti, että miten mukavat "kärrytiet" kulkevat rautatien molemmin puolin ja suorastaan kutsuvat juoksemaan.

Eli kello 09:10 jäin paikallisjunan kyydistä Iittalan metropoolissa ja lähdin jolkottelemaan kohti Tamperetta.

Ei kestänyt kauaakaan, kun totesin, että nämä junan ikkunasta mukavalta näyttävät tiet eivät ole kovin kivoja juosta.

Isohkoa teräväreunaista mursketta, ja jos ei sitä, niin pehmeää kuravelliä.

Toki joukkoon mahtui sitä mitä hainkin, hiekkatietä - keskellä tietä talven jäljiltä vielä unen pöpperössä olevaa kasvillisuutta tai pientä polkua.

Vasen polvi ei tykännyt epätasaisesta juoksualustasta; ns. lasipolvi - kun kerran Ittalasta starttasin. Niissä kohdissa missä rautatie ylitti tien tai joen, jouduin tekemään pieniä mutkia tai syöksymään jyrkkää tien reunaa alas ja taas ylös. Ja lisää kuraa. Ja pikkukiviä kenkiin. Nam. Ja polvi tykkäsi.

Ongelmat alkoivat Viiala - Lempäälä välillä eli vasen polvi alkoi kiukuttelemaan kunnolla kolmen tunnin jälkeen. Viialan aseman alue toi mieleen Tallinnan esikaupunkialueen - ei niinkään ihmismäärällään, vaan rähjäisyydellään.

Lempäälän keskustassa kävelin pitkät pätkät, hieroin Ice poweria jalkaan ja otin jopa tapojeni vastaisesti Buranan. Mutta eteneminen oli tuskaista, joten lisävahinkojen estämiseksi tilasin raatoauton Kuljuun. Sen verran keljutti, että Kulju oli hyvä paikka lopettaa pelleily. Tällä kertaa.

Paljon oli tietysti pitkää suoraa, kun kiskojen vieressä juostaan, mutta se ei niinkään vaivannut. Parisenkymmentä ohi tai vastaan tullutta junaa toi vaihtelua. Myös vastatuuli piti kiitettävästi seuraa. Junien lisäksi bongasin nahkaisen sohvan erään rautatiesillan alla. Muutamia kävelijöitä tuli myös vastaan. Samoin yksi traktori. Yksi irtokoira, mutta onneksi ei aivan iholle käynyt.

Vaikka kuulemma ratatyöt - joissa korjataan talven ratavauriota - ovat käynnissä Tampere - Riihimäki välillä, niin en nähnyt ainuttakaan "korjaajaa". Junat kyllä ajelivat monessakin paikassa hyvinkin hiljaa. Ehkä VR panostaa valohoitoon?

Dataa:

1. tunti: 8,65 km.

2. tunti: 8,69 km - yht. 17,34 km.

3. tunti: 8,16 km - yht. 25,50 km.

4. tunti: 8,17 km - yht. 33,67 km.

5. tunti: 6,69 km - yht. 40,36 km.

6. tunti: 6,06 km - yht. 46,42 km.

Viimeinen runsas vartti: 1,61 km - yht. 48,03 km.

Syötävät ja juotavat - Camelbakin juoksuvyössä:

: 0,75 l Powerradea (orange) - laimennettu vedellä

: 160 gramman pussi "Bilar"-karkkeja - ihan hitti!

: Geelipullossa liraus vettä - lähinnä haavan puhdistamiseen mikäli joku onnettomuus sattuisi.

Juoksutakin taskuissa:

: 2 pikkupurkkia mustikkakeittoa

: Teho Sport valkosuklaa & vanilja palautusjuoma

: 8 palaa Fazerin sinistä suklaata

: Puhelin

Muu varustus juoksuvyössä:

: Vessapaperia

: Laastaria ja Compeed-rakkolaastareita

: 1 Burana

: 1 suolatabletti

: Pikkutuubi Ice poweria

: Pankkikortti

Käsijuomapullossa toinen Powerrade (0,5 l - ei laimennettu).

Asusteet:

: Asicsin Gel DS Trainerit

: X-Socksin juoksusukat

: Zeropointin komp. säärystimet

: Puman boxerit

: Craftin juoksuhousut (tuulipukutyyliset)

: Asicsin lyhythihainen tekninen paita

: Adidaksen juoksutakki

: Craftin huomioliivi

: Adidaksen juoksulippis

: Craftin juoksuhanskat

: Kaulassa buff

: "Rannepussukka", jossa vähän käteistä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zach Bitterin haastattelussa 200 km USA:n ennätyksestä on vähän juttua myös harjoittelusta. Mennee tähän ketjuun ihan hyvin.

http://www.irunfar.com/2014/03/zach-bitter-new-200k-american-record-holder-interview.html

Ja tässä lisää Bitterin harjoittelusta:

http://www.irunfar.com/2014/03/speed-can-matter-in-ultras-part-two.html

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vähän numerotietoja harjoittelustani. Juoksukilometrit / harjoittelun viikkotunnit viikosta 1/2016 alkaen: 100/12, 100/11, 122/11, 108/16, 266/23, 84/13, 61/10 ja viikolla 8 ennen kilpailua juoksua 16 km ja uintia 7 km. Marrasjoulukuussa tuli juostua noin 70-80 km/vko. Löytyi joululomalta yksi 30 km juoksulenkki. Pitkät lenkit jätin tarkoituksella pois, jotta jalat kestäisivät paremmin kokonaisrasitusta. Esim etelän leirillä joka päivä juoksin 40-49 km, mutta aina kolmena eri lenkkinä.

Harjoitustunnit olivat paremmat viime talvena Torinoon valmistautuesss. Silloin oli tammikuun alusta maaliskuun puoliväliin 16-17 h/vko. Tänä talvena oli työmatkoja ja muita matkoja, jotka pakostikin vaikuttivat treenimääriin.

Tehojen nosto johtui mm. Siitä, että kovimmilla pakkasilla tuli juostua matolla jaka päivä, enkä oikein viitsi matolla juosta ihan pk vauhtia, vaan nyt vauhdit olivat usein 13-15 km/h, eli ei mitään hapenottoharjoituksia, mutta ei ihan imurointiakaan. Usein aikaisemmin mattotreenit ovat minulle tarkoittaneet kovempia vetoja, esim. 17-20 km/h alueella, mutta nyt kun mattojuoksua tuli 20 km päivässä, jopa 4 päivää peräkkäin, niin mieluummin tein sitten pk yläaluetta tai vk ala-aluetta, eli kovempaa kuitenkin kuin ulkona tekemät lumilenkit, joissa vauhti on yleensä noin 12 km/h.

 

 

@226

 

En osannu tuoda muuten eriketjusta tätä, yllä siis 226 kirjoitus espoon 24h kisa ketjusta.

 

Kysymys, miten näet minun tasoiselleni wannapiille että onko "parempi" juosta useita lenkkejä esim tyyliin 6*20km kuin 40km viikolla ja vkonloppuna loput? Eli kysyn toisin, onko merkitystä miten viikkokilsat kerää jos se 120km pitää kerätä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jalkojen kanssa ei ole ongelmia, niin ehkä 120 km kannattaa perus ultraajan juosta niin, että 60-70 km viikolla ja 50-60 km viikonloppuna. Pitkikset ovat hyviä, etenkin jos puutteita on enemmän siellä toisella puolikkaalla. Jos puutteita on enemmän siinä, että vauhti on hidas ja silti jaksaa loputtoman pitkälle, niin kyllä silloin vähintään yhtä tärkeitä ovat myös tehokkaat ja paljon lyhemmät harjoitukset.

 

Ikä tekee sen, että vauhtiominaisuuksien kehittyminen on entistä vaikeampaa ja kyllä tuolloin pelkän loputtoman määrän nostaminen ei enää paranna lopputulosta, vaikka sitä määrä tulisi keskimäärin 200 km viikossa. Minun juoksumäärissä pitää tietenkin huomioida myös se, että teen juoksun lisäksi myös paljon muuta treeniä, eli hiihtoa, uintia, punttia ja kävelyä. Jos kaikki tuo muu treeni jäisi pois, niin entistä tärkeämpää olisi juosta pitempiä lenkkejä.

Sain muuten Espoosta alkavan rasitusmurtuman vasempaan sääreeni, mutta kyllä siitä eroon pääsee, kun malttaa nyt  tehdä vaan sellaista mikä ei satu, esim. uinti.

 

Espoon kisan jälkeen oikea jalkani oli paremmassa kunnossa kuin kertaakaan ultrien jälkeen ja vasen jalkani oli huonommassa tai vähintään yhtä huonossa kunnossa kuin pahimmillaan ultrien jälkeen. Ei siinä ennen kisaa mitään ollut, mutta en tiedä mikä siinä kisassa sai pohkeen niin pahasti tukkoon.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Huh, huh! Hämäsi tuo ^. Luulin jo Sasan pistelleen salaa tuollaisia määriä, vaikka täällä julkisesti on ollut soutua ja merkittävästi pienempiä juoksumääriä.

ei kauaksi heitä kun mennään lähemmäs kisaa, toki sillä erotuksella että 120km on minun maximi tällä kertaa

Joo kyllä minun heikkouteni on 12h jälkipuoliskolla....

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, ariel kirjoitti:

Minä juoksisisin jälkimmäisellä tyylillä ,viikolla 40-50 km,viikonloppuna 70-80km 

Viikolla nopeampia lenkkejä ,viikonloppuna suunniteltua kisa vauhtia.

 

näin pääsääntösesti itsekkin, mutta työ viikolla ja perhe vkonloppuna sanelee menoja siten että tehdään se mitä voidaan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultraajista osa on oikeita urheilijoita, heillä on tavoite ja he lähtevät tavoittelemaan hyvää aikaa. Heitä kunnioitan.

 

Mutta sitten on myös näitä SaSan kaltaisia selkärangattomia laiskamatoja, jotka kävelevät kilsan, hölköttävät toisen ja taas kävelevät yhden.

Välillä seisokelevat huoltopisteellä puoli tuntia.

 

Sellaisella ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä.

Eipä ihme että SaSan asennekin on hanurista, ei urheilullisuudesta tietoakaan.

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki asiat ja ihmiset ovat katsojan silmässä. Vaikkei itselläni ole suuria näkymiä/näkemyksiä juoksemisesta, on sen parissa esiin tullut reilu meininki ja toisiin suhtautumisen hienovireisyys kisatapahtumissa tehnyt vaikutuksen: Osallistujat ovat todellakin tervetulleita. Siihen on muitakin syitä kuin tapahtumien talous. Myös kunniaa on monta sorttia: Kun ruuhkavuosien jälkeen jalkaan vedetyt lenkkarit vievät ihmistä pitkin rataa, on asenteessa jotain esimerkillisesti kohdallaan. Toiset vielä jaksavat näitä mahdollisuuksia Toisten saataville järjestää! Kiitos siitä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, Jodlaaja kirjoitti:

Ultraajista osa on oikeita urheilijoita, heillä on tavoite ja he lähtevät tavoittelemaan hyvää aikaa. Heitä kunnioitan.

 

Mutta sitten on myös näitä SaSa kaltaisia selkärangattomia laiskamatoja, jotka kävelevät kilsan, hölköttävät toisen ja taas kävelevät yhden.

Välillä seisokelevat huoltopisteellä puoli tuntia.

 

Sellaisella ei ole urheilun kanssa mitään tekemistä.

Eipä ihme että SaSa asennekin on hanurista, ei urheilullisuudesta tietoakaan.

 

 

 

Savossa on sanonta "tottuus tulloo hullun ja humalaesen suusta" 

Vanhakansa sano myös jotta "voep pittee paekkoosa va suattaa olla jotta ee"

5 tuntia sitten, Jodlaaja kirjoitti:

Ultraajista osa on oikeita urheilijoita, heillä on tavoite ja he lähtevät tavoittelemaan hyvää aikaa. Heitä kunnioitan.

 

 

Mikä aika olis 24h kisassa hyvä?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy