Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu 24 tunnin juoksua varten

Recommended Posts

Vertauskuvien avulla voi tätä elämää ja prosessejaan kai jotenkin hahmottaa helpommin, ei välttämättä ole kyse siitä kuinka yksinkertaista tai monimutkaista jokin on.

Näin kerran televisiosta luontodokumentin, jossa kuvattiin afrikkalaisten norsujen muuttovaellusta. Matkallaan ne kohtasivat niin kuumuutta, kylmyyttä kuin kuivuuttakin, ja määränpäässään ne joutuivat lopulta kahlaamaan vedessä sadekauden alettua. Laumassa oli kaikenikäisiä yksilöitä, ja johtajana toimi tietenkin norsujen tapaan lauman vanhin naaras, joka tunsi reitin ja ehkä siten muisti myös mitä kaikkea oli oltava valmis kohtaamaan, kun oli matkan moneen kertaan alusta loppuun vaeltanut. Vaikka lauman nuorimmilta ja kokemattommilta olivat voimat loppua moneen kertaan, johtajanorsu tiesi, että perille päästäisiin ennen pitkää, kaikesta uupumuksesta ja vastuksista huolimatta.

Minusta tämä norsujen vaellus sopii hyvin "peitetarinaksi" juoksuharrastukseeni. Minun on vain uskottava, että määränpää, maali, tulee vääjäämättä vastaan, ja että selviydyn kaikista vaikeuksista, kunhan vain jaksan kulkea eteenpäin sopivaa vauhtia. Tietenkin on ensin otettava selvää, mikä on se sopiva vauhti.....

• Replies 953
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aloittelija kirjautu sisälle aika mahtipontisella nimellä, mutta esikuva on esikuva. Nyt juossu abaut 2 vuotta ja noin 2000km kestää vuodessa. Missän kisassa en ole käynyt, vasta kun 3000km on va

Juuri näin. Yllä oleva olisi voinut olla myös minun kirjoittamaani. En todellakaan suosittele treenamaan valmiiksi energiavajeisena ja riskeeraamaan palautumista. Sen lisäksi, että harjoittelun tehokk

näin pääsääntösesti itsekkin, mutta työ viikolla ja perhe vkonloppuna sanelee menoja siten että tehdään se mitä voidaan.

Posted Images

• 2 weeks later...

Ei nyt liity 24h harjoitteluun, mutta kuinka paljon teillä heittää reenatessa kevyen vauhdit, huonon ja hyvän päivän mukaan ?

Onko tuollainen 30s vielä normaalia, vai merkki sortumisiesta liian kovan kuorman alla ?

En osaa vastata tähän kovinkaan tarkkaan, kun en kauheasti seuraa min/km aikoja, vaan juoksen joko tietyn ajan tai tietyn matkan...

Mutta kyllä minulla vauhdit jonnin verran vaihtelevat, kun välillä jalat ovat kuin puupökkelöt, joihin sattuu ihan "hauskasti" ja jopa seuraavana päivänä ne voivat toimia moitteettomasti...

Olenkin tullut sellaiseen tulokseen, että paljon olisi löydettävää ihmisen kehoa ja mieltä tutkittaessa...

Mistä vaikkapa johtuu tosiaan se, että juuri hetki sitten olin aivan loppu ja kun määränpää on jo aivan lähellä, tuntuu kuin voimia olisi vaikka uuteen koetukseen...

Eli heittoja voi olla millaisia tahansa ja omiin tuntemuksiin on opittava luottamaan, kun kukaan muu ei voi sitä omaa kroppaa sen paremmin tuntea...

Jos minulla esim. menee vähän yli treenit, niin nuhaa ja kurkun käheyttä lykkää ja silloin viimeistään on syytä siirtyä palauttaviin...

Voi se vielä olla ihan normaalia, että suunnilleen samoissa olosuhteissa esim. 5.00 ja 5.30 /km vauhti tuntuu suunnilleen yhtä raskaalta. Jos esim. ruokailusta on vähän aikaa tai jos on syönyt huonostisulavaa ruokaa paljon, tai jos harjoitusrasitus painaa, tai jos ei oikein ole aamulla tottunut juoksemaan, niin olaan siellä hitaan puolella. Sitten kun aletaan laittamaan olosuhdelisää, esim. liukkaus, paksu vaatetus, mäkinen reitti, tuuli, verrattuna optimiolosuhteisiin ja helppoon reittiin, niin voi se ero olla ylikin 30 sek/km. Minulla on talven aikana 12 km pk-lenkki mennyt samalla kuormituksella haarukkaan 57 - 62 min. Ei ole tuo tunnin ylityskään yhtään pelottanut, joka lenkillä ei tarvitse olla hyvässä iskussa.

Minä tähänkään ole mikään vastaamaan - mutta mahtuuhan ääntä

maailmaan.

Sen mukaan vaihtelee lenkkien saldo, kuinka kauan menee "heräämiseen".

Jos on paljon touhua takana, niin voi mennä jonkin aikaa ennen kuin

saa koneen käyntiin.

Jos aloittaa väkisin niin että syke karkaa hieman ylös, ei sitä ole aina

helppo sitten alas saadakkaan.

Tuosta käynnistymisen fiiliksestä sitten seurailen mikä on yleinen olotila

ja milloin on tehty "tarpeeksi". Joskus voi olla tosi tönkkönä, mutta

hyvä fiilis ja hyvin käynnissä - vaikka vauhti hiipuukin.

Minäkin olen joskus ollut suorastaan tyytyväinen, koska juoksu, uinti tai pyöräily kulkee niin surkeasti. Se on merkkinä siitä, että aletaan olla harjoittelussa äärirajoilla, jolloin voi jo pariksi päiväksi keventää. Armeijan triathlonteamin promoottori ihmetteli minun kommentteja harjoituspäiväkirjassani, kun saattoi lukea, että uinti 1000 m niin kovaa kuin pääsi, syke 130, tai juoksu 10 km niin kovaa kuin pääsi aika 50 min.

Hepotti tuo 226: kommentti "joka lenkillä ei tervitse olla hyvässä iskussa", aikamoista ylikuntoilua kun on tämä oma touhu noin kokonaisuutena.

Olen ollut huomaavinani, aika selvästikin, että siitä lähtien kun reilu pari vuotta sitten aloin juosta niin paljon määrä kun vaan pystyy, on vähentynyt huomattavasti heilahtelut vauhtien suhteen, vaikka nykyään eritoten juoksen tuntuman mukaan, enkä varsinkaan väsyneessä tilassa yritä pitää mitään tiettyä vauhtia yllä, vaan nimenomaan keskityn silloin homman pitämiseen kevyenä.

Niinä päivinä kun juoksen kaksi kertaa (molemmat pk:ta), päivän eka lenkki menee noin 15-30 s parempaa vauhtia, kun on ollut koko yö aikaa palautua, mutta se toinen lenkki on sitten selvästi hitaampi, ja nytkin pääsääntöisesti juoksu/kävelyä, koska aamulenkin jäljiltä on tietysti mehut osittain pois. Tämä sippinä juostu toinen lenkki, ja näiden jälkeen vielä viikonloppuna juostu ylipitkä, johon lähdetäänkin jo aika jumissa, ovat niitä varsinaisia kestävyysharjoituksia, niin kuin 226 näemmä justiinsa tätä kirjoittaessa tuolla uudemmassa viestiisä kirjoitti. Siinähän se ongelma vaan aina on, että mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa, ja missä kohtaa käärme alkaa syödä häntäänsä. Kumma kyllä olen onnistunut tekemään parhaat tulokseni viime vuonna kisoissa aivan älyttömien ylikuntoiluputkien jälkeen, joista oli kyylläkin aikaa palutua molemmissa taspauksissa 5 viikkoa. Ja sen verran se ottaakin.

Maratonkunto ei tällä treenillä kyllä edisty, se on vissi ja varma, eikä satasenkaan, koska kaikki tehoharjoitukset pitää ujuttaa aivan liian rasittavien nylkytysmäärien väliin, huonosti palautuneena.

No niinhän se oli, niinkuin ennenkin, että tuo vauhdin hiipuminen johtui flunssan tulosta.

Kurkku on nyt karheena ja nuha päällä, onneksi ei ole kuumetta.

Mulla menee muuten juuri toisin päin kuin 3.40:llä.

Jos juoksen kaksi kertaa päivässä, niin se jälkimmäinen menee yleensä kevyemmin, palautuksena välissä n.8h panos työnantajalle.

Väsyneenä reenaamisesta on vain vähän kokemusta. Joskus olen koettanut lenkkeillä metsätöiden päälle, ja askel on aika raskas. Kihun koekaniinivaiheessa piti pari kertaa viikossa juosta vk:ta esim. 2x 10 min. Jos oli päivät mennyt metsätöissä vaikka vähän kevennettynäkin niin oli tasan kaikki pelissä jotta sai sykkeen pysymään edes vk:n puolella sen 10 min!

Silloin totesinkin, että turhaa touhua juosta väsyneenä. Tosin näissä hardcore-touhuissa voi olla eri juttu.

Olen vähän epätietoinen ja kaipaan kokeneempien apua.Elikkä olen haaveillut koittaa 24h juoksua toukokuussa ja vähän hukassa noiden pitkien lenkkien "vauhdeissa".

Olen huomannut että kaikki lenkit( 4krt/vko,15-23km) menee sellaista 6min/km vauhtia jolloin keskisyke 128-134. Onko tuo vauhti liian kovaa kun itse tapahtumassa tuolla vaudilla päädyn zirran kyytiin jo 50km jälkeen?

Kerran viikossa teen myös lyhyemmän ja kovempi vauhtisen lenkin, vähän niinkuin kroppaa herätellääkseni.

Jatkanko tuolla vauhdilla harjoittelua ja tapahtumassa juoksen vain hitaammin ja kävelen tietyin väliajoin?

-Kiitos

Olen huomannut että kaikki lenkit( 4krt/vko,15-23km) menee sellaista 6min/km vauhtia jolloin keskisyke 128-134. Onko tuo vauhti liian kovaa kun itse tapahtumassa tuolla vaudilla päädyn zirran kyytiin jo 50km jälkeen?

Ei ole (vielä) kokemusta 24 tunnin kisaan harjoittelemisesta, mutta suht kivalta treenisi ja vauhtisi vaikuttaa. Ehkäpä vauhtisi on ihan ok, jos pidät joillakin lenkeillä välillä kävelytaukoja, kisasuoritusta jäljitellen. Itse ehkä pitäisin treenivauhtini 45-100 sekuntia maratonvauhtia hitaampana. Aika laaja skaala tietenkin, mutta mun mielestä sun täytyy lenkeillä pohtia sellainen vauhti, joka on suht realistinen kisassa. Toinen vaihtoehto on juosta vähemmän kilometrejä kovemmalla vauhdilla.

Itse jos treenaisin 24 tunnin kisaan, ottaisin mukaan myös selvästi pitempiä lenkkejä kuin 23 km. Esim. kahtena päivänä peräkkäin 25-40 km eli 50-80 kilometrin rypäs kahdessa päivässä. Tottakai rypäs voi olla pitempikin.

Ehkäpä nämä kimput ovat jopa tärkeämpi asia kuin lenkkivauhtien miettiminen, en tiedä.

Kerran viikossa teen myös lyhyemmän ja kovempi vauhtisen lenkin, vähän niinkuin kroppaa herätellääkseni.

Itse valmistauduin lyhyelle ultralle seuravalla metodilla: vauhtilenkki noin puolimaratonvauhdilla perjantaina, pitkät lenkit lauantaina + sunnuntaina. Alkuviikon otin työkiireidenkin takia aina hyvin rennosti, jotta kroppa saa myös lepoa. Lepopäiviä yleensä 1-2 viikossa, joskus kolmekin, mutta silloin tein vastaavasti muutamana päivänä kaksi lenkkiä.

Reippaan lenkin yhteydessä tein aina normaalia lenkkivauhtia hieman kovempivauhtiset alku- ja loppuverryttelyt, jolloin lenkin kokonaispituudeksi muodostui 16-20 kilometriä, joskus ylikin. Joskus tein jopa niin, että reippaan kympin jälkeen juoksin vielä 10 kilometriä verraa, ja tästä treenistä sai todella hyvät fiilikset!

Huomasin, että hieman pitempi pätkä puolinopeaa verryttelyä reippaan lenkin loppuun valmistaa lihakset paremmin seuraavina päivinä odottavia pitkiksiä varten kuin lyhyt kova lenkki ilman kunnon loppujäähdyttelyjä. Huom! En tiedä, onko tämä todistettu tieteellisesti. Voi olla, että olen vain kuvitellut vaikutuksen tyhmässä päässäni.

Kysynpä itsekin tässä yhteydessä, kannattaako viikottainen vauhtilenkki pitää ohjelmassa 24 tunnin harjoittelussa? Läheskään kaikki eivät taida niin tehdä.

Treeni-intoa!

Itse jos treenaisin 24 tunnin kisaan, ottaisin mukaan myös selvästi pitempiä lenkkejä kuin 23 km. Esim. kahtena päivänä peräkkäin 25-40 km eli 50-80 kilometrin rypäs kahdessa päivässä. Tottakai rypäs voi olla pitempikin.

Ehkäpä nämä kimput ovat jopa tärkeämpi asia kuin lenkkivauhtien miettiminen, en tiedä.

Kysynpä itsekin tässä yhteydessä, kannattaako viikottainen vauhtilenkki pitää ohjelmassa 24 tunnin harjoittelussa? Läheskään kaikki eivät taida niin tehdä.

Treeni-intoa!

Treeni-intoa tosiaan tarvitaan, kiitos vain Hietsu!

Tässä hieman omia havaintojani, vaikka tuo kokemus vielä puuttuukin.

Noita mainittuja ryppäitä olen tehnyt osana omia 24-h-harjoituksiani. Olen saanut niinikään sen käsityksen, että ovat todella hyvä tapa harjoitella pitkää ultraa varten. Viikonloppuisin olen juoksennellut 50-70 kilsan satseja jaettuna kahdelle päivälle. Vauhdit ovat olleet todella hitaat, 7 - 8 min/km järjestään, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Viikolla olen tehnyt muutamien viime viikkojen aikana vähän lyhyempiä ja terävämpiä, eli suomeksi sanottuna vauhdikkaampia harjoituksia. Niistä olen huomannut olevan hyötyä ensinnäkin jo vaihtelun vuoksi, jalat saavat erilaisia ärsykkeitä jne, ja toisekseen ihan perinteisen hapenottokyvyn parantamiseksi. Lasken näiden sinällään vaatimattomien vauhtiharjoitusteni ansioksi sen, että pk-lenkkien vauhti on hieman noussut ja treeni tullut sitä myöten entistä mielekkäämmäksi.

Viikkokilometrit ovat silti pysyneet maltillisissa rajoissa, ehkä jopa liian maltillisissa, mutta hitaana juoksijana en kerta kaikkiaan pysty käyttämään enempää aikaa juoksutreeneihin kaiken muun elämän keskellä. Sadan kilometrin viikko vaatii minulta reippaasti yli 12 tuntia juoksua, ja sellaiseen ajankäyttöön ei ole aina tilaisuutta. Olen siksi yrittänyt panostaa "laatuun".

Kisavauhti on sitten asia erikseen, omaan suoritukseeni sisältynee paljon kävelyä alusta asti.