Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Harjoittelu 24 tunnin juoksua varten

Recommended Posts

T Sitte neljän päivän 4x55km tehorypäs, millä pääs jo euforiaan ja sitte lepoa koneeseen.

Hyvää settiä! Treenasitko noilla 55 kilsan lenkeillä myös ruokajuttuja vai riittikö muutama vesihuikka?

Tiedän, ettet käytä kelloa, mutta tiedätkö yhtään vauhtiasi? Varmaankin kevyesti eli vain hieman alle 6.00/km vai miten?

Toisaalta taas aamunkoiton hetki, kun aurinko nousee ja luonto herää on, varsinkin Suomen kesäyössä, todella upea ja antaa väsyneellekin uusia voimia.

Mulla ei tietenkään ole kokemusta pitkistä juoksusta, mutta muutaman kerran olen lenkkeillyt aamuyöstä ja tämän allekirjoitan täysin. Ensi kesänä pakko tehdä ihan fiiliksen takia viikonloppuisin aamuyölenkkejä. Toisaalta tietysti täytyisi juosta myös keskellä päivää varsinkin helleaikaan. Kuumimpan aikaan juokseminen on parasta mahdollista treeniä pääkopalle, ja jotenkin hauskempaa kuin kovalla pakkasella jolkottelu.

Toisaalta mies joka on juossut Spartathlonin läpi useammin kuin kukaan toinen, näyttäisi käyttävän hierontaa kisojen aikana. Itse huomasin Lohjalla, että hieronnasta on apua. Ihmeitä siltäkään ei kannata odottaa, mutta ehdottomasti testaamisen arvoinen juttu.

Juu, ehdottomasti kannattaa testata itse eikä uskoa muiden sanomisiin. Monet ovat hierottaneet itseään kilpailujen aikana hyvällä menestyksellä, mutta mulle riitti yksi kokeilu, ainakin näillä näkymin.

Hyvää settiä! Treenasitko noilla 55 kilsan lenkeillä myös ruokajuttuja vai riittikö muutama vesihuikka?

Tiedän, ettet käytä kelloa, mutta tiedätkö yhtään vauhtiasi? Varmaankin kevyesti eli vain hieman alle 6.00/km vai miten?

En tiedä unohdinko mainita (todennäkösesti näin kävi), että keräsin ton määrän 2-3,5h lenkeillä kahdesti päivässä - en siis yksillä 55km rykäsyillä (vauhtina oli juuri todennäkösesti toi 5.30-6.00min/km, ainakin suurinpiirtein ja kuivattuja sekahedelmiä mutustelin lenkillä ja join mehukattia). En sitten tiedä, kummalla tavalla ois ollu "parempi vaikutus" tai raskaampi juosta - kerran vai kaks päivässä. Nyt oon juossu 20h+ viikkoja aina kaks putkeen jonka jälkeen viikko kevyttä ja vauhtina on ollu perstuntumalla-arvioiden 5.00-6.00min/km (vähän reippaampi), välillä oon tehny muutaman kilsan reipastakin. Näistä 20+ viikoista testasin mielen piristykseksi yhden pelkillä 1-2h (ulkoilua 2x päivässä) lenkeillä ja yhden pelkillä 3h lenkeillä (1/päivä) kun tota "yks-vai-kaks-kertaa-päivässä" -systeemiä pähkäilin ja toi 3h kerralla -systeemi tais olla jopa helpompi kun sai palautua tuplamäärän eikä kahden ja kolmen tunnin lenkeillä oo ymmärtääkseni paljoakaan eroa fyysisesti ajateltuna. Jatkossa en tietty tee kaikkia päiviä samanlaisina, vaan kokeilen ehkä jopa jonkinlaista rytmityksentynkää jos siltä tuntuu (perstuntumalta tosin) ja kokeilin siis ihan mielenkiinnosta että millanen fiilis tulee jos noin tekee. Eipä siitä odotetusti kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä tullut opittua.

Nyt kun on tullu juostua vähän tota perusulkoilua alle ja on jalat kunnossa (ja toivuin tästä jokavuotisesta kerran kohdalle osuvasta, talven pakollisesta flunssasta) niin tekee mieli kokeilla taas noita ryppäitä ennen Sakuraa. Hiihtolomaviikoilla on liikaa töitä ja pitää tyytyä 1-2h lenkkeihin, mutta ysiviikon lopun jälkeen ehdin paremmin ja ois mielessä saada tehtyä ennen kisaa joko:

a) noita 20h+ juoksuputkia (neljässä päivässä) ainakin pari kappaletta (esim. viikon tai kahden välein toistettuna) tai sitten

B) ainakin yks 30h viikko niin, että ma-pe 20h ja la-su sitten se loppu 10h (5h+5h). Saa nähdä miten käy ja ehkä opin jotain uuttakin kropastani tai sitten en.

Tänään tuli muuten ilosanoma, että pääsin Badwateriin (Jipii!!! :026::cool0010::party0002:www.badwater.com), joten ihan huippufiilikset pukkas päälle tähän talven tiellä-rutiini-juoksentelun keskelle!!!. Pitäis vaan hoitaa pari pikkuasiaa alta pois eli jostain pitäis löytää esim. huoltoporukka, pakastimella varustettu auto, iso nippu rahaa jne... Mutta onneks on netti käytössä niin helpottaa huoltojoukon heinäsuovasta ettimistä ja rahaa kun saa lainaamalla ja rahalla saa vuokrattua auton, niin pitäishän noi onnistua. Nyt pitää kuiteskin mennä koisimaan, jotta jaksaa aamulla lähteä taas ulkoiluttamaan lenkkareita ennen tota ainutta aikarosvoa ja pirulaista eli työntekoa.

Kiitos vastauksesta ja upeata, että pääsit Badwateriin. Löytyyköhän tältä Maa-nimiseltä planeetalta ketään muuta, joka olisi saman vuonna juossut Hardrockin, Badwaterin, Sakuran ja Spartathlonin. Nyt oot kyllä entistäkin enemmän idoli numero ykkönen.:party0002::sign0133::voitto::1st:

Treenisi vaikuttaa ihan asialliselta. Runsaat 20 tuntia lähinnä kevyttä ulkoilua viikossa + työliikuntasi siihen päälle tuo jo hieman keskivertosuomalaista paremman peruskunnon.

Tolla ruokakysymyksellä ajoin takaa lähinnä sitä, että mitenkähän noihin 24 tunnin kisoihin ja vastaaviin pitäisi treenata, kun kisassa olisi syytä syödä pieni annos kiinteää ruokaa noin tunnin väliin - esim. jotain pastaa. Varmaan sekahedelmätkin ajavat saman asian - niissähän on ihan pirusti hiilareita. Joskus on tullut käytettyä esim. kuivattuja aprikooseja maratontankkauksen aikana.

No, nämä täytyy itse kunkin rauhassa kokeilla itse. Eiköhän se selviä aikanaan, mitä kaikkea sen vatsan saa opetettua kestämään.

B) ainakin yks 30h viikko niin, että ma-pe 20h ja la-su sitten se loppu 10h (5h+5h). Saa nähdä miten käy ja ehkä opin jotain uuttakin kropastani tai sitten en.

Jos viitsit, niin raportoi ihmeessä tosta 30 tunnin viikosta. Voi tosiaan olla viisasta, ettei tee kylmiltään montaa noin rankkaa viikkoa peräkanaa. Huh-huh, mutta tossa on yritystä. Itse kun olen hädintuskin päässyt muutamaan ma-pe 4-6 h + la-su 6-7 h -viikkoon. Mut eipä ole vielä pohjiakaan tehdä kovia viikkoja. Täytyy nyt nöyrästi edetä vähillä kilometreillä ensin muutama vuosi alle.

Alkuperäisen viestin lähetti JussiH

Toisaalta mies joka on juossut Spartathlonin läpi useammin kuin kukaan toinen, näyttäisi käyttävän hierontaa kisojen aikana.

Mä kattelin sitä Spirosin hieromis hommaa ja musta vaikutti että se kävi vaan hierojien mieliksi kun niillä ei oikeen ollut siinä ekan 10h aikana asiakkaita ja toisiaan hieroskelivat vaan. Kävi hyödyntämässä ettei niille ois tullu paha mieli.

Laskin että nykyisellä kunnolla pääsisin hyvänä päivänä 180km. Jos tiputtaisin painoa 10%, niin ihan tehon kaavalla laskettuna samalla teholla juostu kisa veis 18km pidemmälle, todellisuudessa myös kehon suhteellinen koostumus olis lihaspainotteisempi (tietysti myös luupainotteisempi) ja hyöty vois olla yli 10%. Askeleen keventymisen vuoksi kitka pienenis myös 10% kun lenkkari uppois sen verta vähemmän ja askeleesta vois tulla rullaavampi. Siis nimenomaan hiihtäjätyypeillä kuten minä (ja Corner). Ja ehtiihän tässä vielä kuntokin parantua.

Mitäs insinöörit onko ihan puuta heinää?

Hieronnasta tuskin on tai hyötyä tai haittaa tuloksen kannalta. Kuuluu minun mielestäni kikkailu-osastolle, jos lähdetään suorituskykyyn hakemaan sitä kautta ekstraa. Palauttelun aikana kannattaa kävellä rennosti eteenpäin, eikä maata pöydällä. Takuuvarma juttu jos tulosta haetaan.

Pitkillä ja ylipitkillä lenkeillä heti vaan mukaan J/K systeemi, niin että siellä kisassa se on rutiinia. Näin tein Bornholmiin mennessä, ja koko kisa oli kuin yhtä tavallista ylipitkää J/K lenkkiä.

Se on äärettömän yksinkertaista touhua, kun jättää kaikki omat viritykset heti alkuun suunnitelmistakin pois.

Edelleen kehottaisin lukemaan Teron Ultrajuoksijan harjoittelu-kirjasesta spesialistien ohjeita. Ja nimenomaan niitä 24 juoksijoiden, ja huom!: Siellä on myös ex-kilpakävelijäpariskunnan, jotka siirtyivät myöhemmin 24 h-juoksuun, ohjeita J/K tekniikasta ja harjoittelusta. He, kuten kaikki muutkin korostavat että se palauttava kävely pitää olla hidasta, eikä kuten melkein kaikki virheellisesti tekevät alussa, eli reippaalla vatävällä askeleella. 5 km/h suositellaan yleisesti.

Minulla on nyt kolmatta päivää menossa painonpudotusdieetti. 2 kg viikonloppuun mennessä otan pois, ja sitten on vanha taso. Jos pysty 5% pudottamaan painoasi (n. 4 kg luulisin), se tuntuu todella paljon tien päällä. Nämä silavat pitää vaan raa-asti hoitaa kertarykäisylä lepo/palautumisjakson aikana: Parin kolmen viikon päästä kun taas treenataan tosissaan ei dieettejä voi ajatellakkaan.

Lähde Sisu-susi mukaan tähän viikon parin tehodieettiin, tämähän ei vaadi muuta kuin sisua...:viheltely:

Meikäläisellä on meininkinä lähteä alusta asti pitämään

tuota tutuksi tullutta 6,66 km/h etenemää.:icon_twisted:

Elikkäs juomisineen ja kävelyineen 10km per 1,5 h.

Nyt on nähkääs niin, että olen onnistunut lisäämään

vakiolenkkien (1,25-1,5h)keskinopeutta:

Saan säännönmukaisesti edettyä noin 8,5-9km tunnissa

ja tämä vauhti voidaan säilyttää ilman tunnetta loppua

kohti nousevasta sykkeestä.

Kuitenkin siinä on juuri sen verran vauhtia, että kunhan

pyrkii hyvään ryhtiin ja tasaisuuteen alkaa se käydä

lihaskunnollekin: Koen, että suurin kävelyn tarve on

tullut kaikenlaisten pikkulihasten (jalkaterissä ja lantiossa)

kunnon loppumisesta.

Nyt on sellainen tunne, että saa harjoiteltua tehokkaasti.

Olen koettanut tehdä sellaisia kolmen päivän satseja, joiden

aikana olen köpöttänyt vaikka 5-6h kaikkiaan. Näin olen saanut

aika kivan tuntuman: Ekana päivänä pääsee liikkeelle tosi

tuoreilla kintuilla kun on 1-2 päivää ollut hölkäämättä, ja kolmantena

päivänä on ollut hyvin palkitsevaa säivyttää ryhti ja rytmi

vähän väsyneempänä.

Tämä on kiva juttu, koska tällaisesta vähän tasaisemmasta tekemisestä

olen haaveillut. En vain ole uskaltanut kokeilla aiemmin, kun on tuntunut

että sellaiset pitkät 3-6h lenkit ovat ikään kuin koko olemisen ydin. Siis noin tunnepuolellakin kun pääsee kiinni menemiseen.

Tästä on seurannut se, että koko muu viikko on mennyt palautumista

varmistellessa ja vaivoja pelätessä.

Vaikka määrät ovat olleetkin ajallisesti tosi OK (7-12h/vko) niin vähäinen

kilometrikertymä (45-max90) kertoo kyllä missä on mättänyt. Ei tuollaisella mählyämisellä ole paljon virkaa jos toiveissa on jonkinlainen

yleinen tason nosto!

No tekeeköhän petteri taas liian nopeita harjoituksia? Ei. Ei ole veekoota

missään. Kerran kahteen viikkoon teen juoksumatolla mäkiharjoituksen

enemminkin monipuolisuuden kuin intervallin hengessä ja siihen pumppaan kyykyt päälle ja palauttelen vähän enemmän. Pyrin vain tasavauhtisuuteen ilman joka ainoan pikkunyppylän kävelemistä ja muuta vitkastelua.

Aion kyllä nyt alkuviikosta vähän hillua ja käydä hiihtämässä ja luistelemassa

lenkkien lisäksi. Jos on vapaata aikaa, niin minusta on tosi kivaa käydä

aamulla lenkillä, päivällä ruoan jälkeen hiihtelemässä ja illalla salille

vähän jumpalle ja venyttelemään. Sitten seuraavana aamuna kun tuntuu

vähän kummalta on erittäin hieno tunne, kun saa varovaisesti aloittamalla

vielä hölkän käyntiin.

Tästä on sitten hintana pari lepopäivää, mutta kun olen noita juttujanne

lukenut, niin alkaa tuntua etteivät nämä touhuni ja haluni ole ollenkaan

niin hakoteillä kuin olen joskus luullut.

No olipas puheripuli. Mutta nyt tuntuu että nälkä ja eväät ovat suhtkoht

tasapainossa ja saan pidettyä itseni terveenä. Siis kehityksen syrjässä

kiinni.

Petterin suunnitelma vaikuttaa erittäin hyvältä ja ultrasta tulee onnistunut. Musta tuntuu että se kisa sopii sulle erityisen hyvin. Oon itte eteläpohjanmaalta kotosin (Kuopiossa asuva ja Helsingissä syntynyt) ja tossa radassa on aikas hyvin semmosta maalaisromantiikkaa matkan varrella joka siitä osaa nauttia.

Kova on 3:40 tiukka dietti jos meinaat 2kg tiputtaa, niin se sisältää pelkkää zeroa koko viikon? Joo totta helkkarissa mä lähden mukaan vaikka Krimin sotaan kun on kevyitä askeleita tiedossa. Onkin vielä aamiainen syömättä, niin alotan 500Kcal dietin N-Y-T-NYT!

Juuri sillä tätä kilpailutaktiikkaa kyselin kun ajattelin että pitää sitäkin harjoitella sunnuntailenkeillä ja muutenkin. Olen mä kävellyt myös, mutta todellakin 2003 Ponnenjärvellä tuli täydellinen floppi ja yks osasyy oli kyllä se, että kokemattomana kävelijänä rasituin kävelyjaksoista (ensin 5 ja sitten 10min puolen tunnin välein) ehkä jopa enemmän kuin nylkkyjaksoista.

Samana vuonna kävelijä Vilho Loppukaarre käveli 24tunnissa 151km ja se oli kyllä loistavaa menoa ja osotus että kävelemälläkin pääsee.

Trollhättanille laskeudun siitä Teron läpyskästä löytyvien Don Ritchien ohjeiden mukaan joka vaikuttais parhaiten sopivan elämääni. Hommasin ens kesän työpaikankin pelkän välimatkan perusteella joka istuu tohon ohjelmaan.:eclipsee_steering:

Minulle myös petterin suunnitelma näyttää oikein sopivalta, saanenkin vähän "varastaa" siitä ideoita?

Tuo vauhtitavoite on niinikään tutunoloinen. Toivottavasti myös realistinen minun osaltani. On kyllä hurjan vaikeata kuvitella mikä mahtaa olla fiilis joskus 18 tunnin kohdalla.... mutta liekö sitä tarpeen liian paljon pohtiakaan.

Onko J/K:ssa muuten hyvä noudattaa jotain ankaraa rytmitystä, ja miten sen oikean rytmityksen voi itselleen sitten rakentaa? Vai voiko mennä ihan tunteen mukaan.

Välillä tuntuu, ettei omasta kuntotasosta ole oikein riittävästi hajua, kun ei ole ollut motivaatiota pistää itseään kunnolla koetukselle. Varmaan pitäisi joku puolimaraton tai vastaava vetäistä täysillä kevään kuluessa....kisatilanteessa mieluiten, noilla yksinäisillä jolkotuksilla en osaa kunnolla revitellä.

Kova on 3:40 tiukka dietti jos meinaat 2kg tiputtaa, niin se sisältää pelkkää zeroa koko viikon? Joo totta helkkarissa mä lähden mukaan vaikka Krimin sotaan kun on kevyitä askeleita tiedossa. Onkin vielä aamiainen syömättä, niin alotan 500Kcal dietin N-Y-T-NYT!

Joo, vähän hätäisesti olin laskenut homman. kävin katselemassa tuolta toisesta ketjusta asiaa kanssa, ja sain todeta että se kolme viikkoa on tähän pariin kiloon nyt käytettävä. Hyvin on alkuun päästy kuitenkin, ja olen koittanut pitää sokerit tykkänään pois, mitä nyt 3-4*5 g/kahvikuppi, ja jotain pientä.

Sehän pitäis olla -5s/km/kg. siitä saaraan räknätä motivaatiota!

Minulla on nyt kolmatta päivää menossa painonpudotusdieetti.

Mulla alkaa tiukempi dieetti ensi maanantaina, tämän viikon vielä syön mitä tykkään!

Tänään kävin pikaisessa puolen tunnin hieronnassa, ja hyvää teki. Pohkeet oli 100% hyvässä kunnossa ja takareisistä löytyi etsiskelyn jälkeen vain lievät jumit "syvältä keskeltä", mutta nekin saatiin hyvin aukeamaan pienellä möyhennyksellä. Lohjalla ongelmia aiheuttaneista etureisistä löytyi vain muutama kiristys joihin käsittely varmasti tehosi, lihasten puolesta (ja muutenkin) olen valmis palamaan normaaliin juoksuohjelmaan ensi viikolla.

Onko J/K:ssa muuten hyvä noudattaa jotain ankaraa rytmitystä, ja miten sen oikean rytmityksen voi itselleen sitten rakentaa? Vai voiko mennä ihan tunteen mukaan.

Tasaisella voi rytmittää pelkästään kellon mukaan, mutta kyllä tuolla Ponnenjärvellä täytyy huomioida myöskin maasto, eli lähinnä mäet...

Minulla valmistautuminen menee niin, että juoksen sen, minkä muulta elämältäni ehdin, eli välillä vähemmän ja välillä enemmän...

Minulla ei myöskään ole suuriakaan paineita tuloksen suhteen, vaan tarkoitus on päästä vuorokaudeksi ulkoilemaan...

Tavoite on kuitenkin se 100 mailia ja toivottavasti tuosta kisasta jäisi jotain oppiakin takaraivoon vaikka sitten kantapään kautta...

Tsemppiä kaikille harjoituksiin ja muistakaa, ettei tämä NIIN hirveän vakavaa ole, vaan lupa on harjoitellessa pitää lystiäkin...

Ja levätäkin pitää muistaa... :snoopy: