Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu 24 tunnin juoksua varten


Seppo

Recommended Posts

Harjoitella voi monella tavalla - myös 24 h juoksuun.

Omasta harjoittelustani olen kertonut sekä tässä ketjussa että blogissani, mutta heitetään referenssiksi pohjoismaiden tämän vuoden ykkönen 24 h juoksussa: norjalainen Bjørn Tore Kronen Taranger treenaa vuodessa vaatimattomat 11 000 km. Siis keskiarvona 30 km vuorokaudessa. Miehen maantiekymppien 34.xx tuloksista päätellen harjoittelussa on myös tehoa.

Link to comment
Share on other sites

Harjoitella voi monella tavalla - myös 24 h juoksuun.

Omasta harjoittelustani olen kertonut sekä tässä ketjussa että blogissani, mutta heitetään referenssiksi pohjoismaiden tämän vuoden ykkönen 24 h juoksussa: norjalainen Bjørn Tore Kronen Taranger treenaa vuodessa vaatimattomat 11 000 km. Siis keskiarvona 30 km vuorokaudessa. Miehen maantiekymppien 34.xx tuloksista päätellen harjoittelussa on myös tehoa.

Tokihan näitä kestävyyskoneita löytyy paljonkin, mutta joko he kestävät poikkeuksellisen kovia määrävaihteluita tai mikä todennäköisempää ovat he progressiivisesti kasvattaneet kilometrimäärää vuosien ajan sitä mukaa kun kunto kehittyy.

Vertailuna muistuttaisin että tehoharjoittelun osalta jokainen ymmärtää että jossain menee kehittävän ja kuluttavan harjoittelun raja.

Määräharjoittelu on toki hieman joustavampaa, mutta kyllähän siinäkin menee jossain raja, jolloin harjoitusvaste romahtaa.

Tämä kannattaa muistaa kun sohvalla istuen suunnittelee tulevien viikkojen harjoitusohjelmaa.

Kyllähän tällainen mahtiviikko on varsin kunnioitettava suoritus, mutta näkisin sen enemmän kisasuorituksena kuin harjoituksena.

Kovakuntoinen ultraaja hyötyy toki jopa kisastarteista harjoitusmielessä, mutta kokonaisrasituksen kontrollointi on varmasti vaikeaa kun tavoitteena on aivan mielivaltainen määrämättö, kuten tämänkin ketjun aloittajalla oli.

Monesti sanotaan että kestävyysjuoksu, varsinkin ultraaminen, on hullun hommaa. Sitähän se itse kilpailuissa varmasti onkin kun etsitään niitä henkisiä ja fyysisiä rajoja. Mutta harjoittelussa täytyy olla järkeä jotta fyysinen kunto saadaan vastaamaan tavoitteita ?

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tällainen mahtiviikko on varsin kunnioitettava suoritus, mutta näkisin sen enemmän kisasuorituksena kuin harjoituksena.

Kovakuntoinen ultraaja hyötyy toki jopa kisastarteista harjoitusmielessä, mutta kokonaisrasituksen kontrollointi on varmasti vaikeaa kun tavoitteena on aivan mielivaltainen määrämättö, kuten tämänkin ketjun aloittajalla oli.

Monesti sanotaan että kestävyysjuoksu, varsinkin ultraaminen, on hullun hommaa. Sitähän se itse kilpailuissa varmasti onkin kun etsitään niitä henkisiä ja fyysisiä rajoja. Mutta harjoittelussa täytyy olla järkeä jotta fyysinen kunto saadaan vastaamaan tavoitteita ?

No omasta puolesta sanottuna en pidä itselleni 150km/vkoa mega suorituksena, kun teen sen alakynnyksen alle tapahtuvilla tehoilla, tai ainakaan viime vuonna 146km ei aiheuttanut mitään ongelmaa. 200 voi ollakkin, jonka suoritus taitaa jäädä tulevaisuuteen. Itse etsin rajoja eteenkin reenatessa, mielestäni kisassa niiden etsiminen on jo myöhäistä.

No nämä pohjautuu hyvin kapeaan referensiin joten jatketaan tutkimuksia

Link to comment
Share on other sites

Harjoitella voi monella tavalla - myös 24 h juoksuun.

Omasta harjoittelustani olen kertonut sekä tässä ketjussa että blogissani, mutta heitetään referenssiksi pohjoismaiden tämän vuoden ykkönen 24 h juoksussa: norjalainen Bjørn Tore Kronen Taranger treenaa vuodessa vaatimattomat 11 000 km. Siis keskiarvona 30 km vuorokaudessa. Miehen maantiekymppien 34.xx tuloksista päätellen harjoittelussa on myös tehoa.

Minähän en ultrajuoksemisesta tiedä juuri paljoakaan, mutta muistelisin Pekka Päivärinnan haastattelun perusteella hänen juosseen aikoinaan vuodessa sen reilun 10 000 kilometriä (29km/pvä)ja tehoja oli varmasti myös reippaasti. Tästä päästään pointtiini eli onko Päivärinta ollut aivan jäätävä juoksija ja himoharjoittelija vai eivätkö ultrajuoksijatkaan kykene juoksemaan vuodessa enempää? Tuleeko tässä vaan ihmisen fyysinen kestävyys vastaan vai yksinkertaisesti se, että määrää kasvattamalla ei tulokset enää parane?

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni ns.rajut ryppäät/isot, lyhyessä ajassa tehdyt määrät ovat riski panostus. Esim. 300-400km/vko:t eivät taida kovinkaan montaa juoksijaa enää kehittää. Uskoakseni atoivanenkin haki enempi tuolla elämänkokemusta, muistoja kiikkutuoliin kuin ominaisuuksien kehittämistä esim. 24h kisaan. Melkein väittäisin, ettei ketään. Tasainen määrien nosto, laadusta tinkimättä varmasti viisain tie.

Tietysti ultrajuoksijat tarvitsevat ryppäitä ja isojakin viikkoja, mutta jokainen punnitsee itse hyötysuhteen. Itse olen juossut vain yhden +180 viikon ja vain 7kpl +140km viikkojakaan. Tälle vuojelle tulenee hieman yli 4500km. Paikat ovat olleet lujilla näilläkin määrillä. Tosin aloitin vasta v.2008. Hauskana kokeiluna voisin ajatella jotain megaviikkoa (esim. +200km) tai 6d juttua, mutta en tuloskuntoa edistävänä missään nimessä.

Exvolin 5x10km reeni on ollut kyllä laadukkaan kova! Siinä on kaverilla lahjoja enempi kuin itse arvaakaan. Mielenkiinnolla odottelen hänen ensi vuoden tulossatoa. :) Tsemppiä kaikille, millä linjalla kukin sitten näitä juoksuhommia vetääkin!

Link to comment
Share on other sites

Pelkkiin määriin tuijottaminen on täysin hyödytöntä. Kuka tahansa kovakuntoinen juoksija, jolla on riittävästi vapaa-aikaa pystyy halutessaan juoksemaan 10 000 km vuodessa. Täysin eri asia on onko siitä kyseiselle juoksijalle hyötyä vaiko enemmän haittaa. BT Tarangerin määriä ihmetellessä on syytä muistaa sekin, että mies on tietääkseni pohjoismaiden ainoa ammattimaisesti harjoitteleva ultrajuoksija eikä hänen tarvitse viettää 40 tuntia viikossa (+ työmatkat) toimistotuolissa istuen tai fyysistä työtä tehden, vaan mies pystyy maksimoimaan myös palautumisen.

Tosin miehen kakkosammatti rockmuusikkona erikoisine työaikoineeen asettaa omat haasteensa treenamiseen...

Omalla kohdallani olen todennut optimaaliseksi harjoitusmääräksi työn ja muun elämän ohessa noin 5-6000 km vuodessa ja vielä toistaiseksi 24 h ennätykseni on parempi kuin BT:llä. Tosin ei välttämättä kovin kauaa. ;-)

Ja onhan näitä 1000 km/kk treenaavia ratajuoksijoita ja maratoonareita ollut takavuosina enemmänkin, joten ei se niin tavatonta ole.

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin harhaan johtavaa että vain ultraaja tekisi kovia määriä, esim fg teki 1000km/ kk määriä matkanaan 42,2. Lepovkollakin 200km/vko... Saatan muistaa väärinkin

Et varmaan muista ihan väärin. Toisaalta Bruce Fordyce taisi tehdä paljonkin n. 100km/vko harjoittelua.. Eli kuten X sanoi määrä ei kerro yksinään juuri mitään vaikuttavuudesta.

Link to comment
Share on other sites

Mättöviikkoja ei varsinaisesti ole tullut testattua, mutta nyt ajattelin rankaista. Vk 50 olisi tarkoitus (lomaviikko) lähteä ajelemaan 400km viikkoa sisään. Ja ennen kuin kukaan sanoo että turhaa, älytöntä, sairasta, sekopäistä, järjetöntä, hyödytöntä tms. niin ideana ei ole puskea väkisin päätä seinään hakaten, sattui tai ei, vaan mennä fysiikan ehdoilla. Jos alkaa kolottaa kunnolla, leikki jää kesken. That's it. Henkistä kanttia haetaan taas, se jälkimmäinen 12h mielessä. Ja myös testata noiden varpaiden kestoa/huoltoa. Ei huvita alkaa tekemään useampaa ylipitkää, vaan mennä aamuisin ja iltaisin se n. 28km maistui tai ei. Sunnuntaille sitten 60 pitkis, joka maximoi kurjuuden ja varmaan jossain määrin **tutuksen. Aikaahan tuo vie, mutta elämä on valintoja.

Minulla nyt on omat kieroutuneet ideat kokeilla kaikenlaista, aina ei mene putkeen mutta pitää yrittää.

Mites määrämättö sujui ?

Minkälaisia oli tuntemukset ja mikä oli viikon anti ?

Tuleeko jatkossa lisää ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy