Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Käytöstavat - omat ja autoilijoiden (sisältää paatosta)...

Juha
 Share

Recommended Posts

Pari tapahtumaa on osunut lyhyelle aikaa ja sai aikaan tarpeen purkaa hieman tuntoja...

Ensimmäinen tapaus osui rankahkon lenkin loppupuolelle. Juoksin kevyenliikenteenväylää ajoradan suuntaisesti - ajoradan oikealla puolella. Tulen risteykseen, jossa suojatie, ei liikennevaloja, ei mitään näköesteitä. Autoilija kääntyy oikealle suoraan eteen. Piti itse pysähtyä niille sijoilleen ja nostaa kädet pystyyn. Olin jo ajoradalla. Äkkipikaistuksissani läppäsin takakontin päälle kämmenellä. :vihainen Varmasti autoilija kuuli pamauksen, mutta ei edes hiljentänyt vauhtia - odotin, että saattaisi vaikka kääntyä perään ja tulla "keskustelemaan", mutta ilmeisesti huomasi itsekin kuinka lähellä kävi. Tiedän kyllä, että juoksija voi tulla yllättäen sivulta päin ja silloin itse hiljennän ja väistän. Kuulin auton tulevan ja oletin automaattisesti sen antavan tietä, kun varmasti näki, että juoksen tasaista vauhtia. Yleensä autoilijat antavatkin erinomaisen hyvin tietä ja tällöin aina tervehdin kiitokseksi kädellä. :heilutus

Toinen tapaus sattui eilen. Tulin liikennevaloihin, joihin juuri pysähtyi punaisiin auto. Näin muista valoista (tuttu risteys), että minulle syttyy vihreä aivan heti. En hiljennä vauhtia, vaan juoksen "päin punaista". TÖÖÖÖÖÖÖT!!!! Mutta kun jalka osuu suojatiehen, niin syttyy vihreä. Pysähdyn suojatielle ja käännyn mennäkseni juttelemaan, että mikä tässä oli noin pielessä. Sen verran näen jäisen tuulilasin läpi, että kuski nostaa kädet pystyyn ja vaimo vieressä sättii miestä... Jatkoin matkaa - kuskin vaimo hoiti varmaankin saman asian. Pieni juttu, mutta pulssi nousi samantien.

Ehkä olen turhan herkkänahkainen/äkkipikainen tai yritän liikaa pitää kiinni jalankulkijan oikeuksista, mutta hatuttaa tuollaiset käytökset, kun yritän itse juostessa ottaa huomioon autoilijat ja vastaavasti autoillessa jalankulkijat.

No, Tampere taitaa olla aika tunnettu siitä, että täällä ei jalankulkijoita juuri kunnioiteta.

Oma lukunsa ovat sitten ne koiranulkoiluttajat, jotka ulkoiluttavat koiriaan ladulla... :ei noin Itse olen aktiivi koiraharrastaja, jolla on parikin koiraa, mutta ei tulisi hitto vie mieleenkään lähteä ladulle kävelemään koirien kanssa. Ehkä olen taas jääräpää, mutta hiihdän kävelijöitä nähdessäni mahdollisimman leveällä tyylillä vapaata, jotta joutuvat siirtymään lumihangen puolelle...

Että tällaista paatosta... :viheltely

Rovaniemi on tunnettu kaupunki siitä, että jos auto pysähtyy suojatielle niin taatusti viereistä kaistaa ajava ajaa sitten päälle.

Me asumme maalla 4-tien varrella ja kohdallamme on 60 km/h rajoitus. Kummasti vain autoilijat vetää todella lujaa ylinopeutta ohi. Ajatus on kai, että jos rajoitusalueella painaa kaasua, ei poliisit ehdi huomata.

Peloittaa vain kun noiden koululaisten pitää ylittää tie, että kenen lapsi sitä on ensimäinen, joka jää auton alle. Hidasteita kun ei koulun kohdalle tule kun ei ole vakavaa onnettomutta tapahtunut 10 vuoteen. Näin meille vastattiin. Ymmärsin niin, että hidasteet tulee vasta sitten kun joku lapsista jää auton alle. Mahdutaan siten paremmin vaarallisen tien tilastoihin.

Tien ylitän lenkille mennessä itse todella varovaisesti.

Oma lukunsa pitää omistaa näille autoilijoille, jotka maantiellä juostessa tullessaan kohti, eivät siirryy sentin senttiä tien keskustaa kohti, vaikka tie on suora ja ketään ei tule vastaan. Viime viikolla juoksin naapurikuntaan Sammattiin päin. 60 rajoitusalueella tulee vastaan n. 10 vuotta vanha punainen mersu, jonka ratissa istuu minun ikäiseni (40-50v) pönäkän näköinen herra. Näen että auto tulee vain kohti, vaikka asfaltin reunaan on vaan se n. 50 senttiä, eikä väistä piiruakaan, vaikka vaan katsoo rennon näköisesti eteenpäin.

Käyn kääntymässä 10 km:n kääntöpaikalla, ja palaan takaisin. Lohilammen risteyksen kohdalla näe saman mersun tulevan takaisin päin. Siinä kohtaa tie kaartaa auton ratin takaa katsoen oikealle loivasti, rajoituksen ollessa sama 60. Mersu on mutkassa vieläkin lähempänä tien reunaa, oikealle kun kaartaa, ja minulla jäi tilaa tilaa siihen paikkaan enää vajaa puoli metriä. Justiinsa kun auto on tulossa kohdalle ojennan tien puoleisen käden suoraksi kohti autoa, muuttamatta juoksurataa tippaakaan (tämän tempun opin yhteislenkillä kaverilta vastaavassa tilanteessa).

Mersu meni niin läheltä että käsi olisi osunut reippaasti autoon, jos olisin laskenut alemmas. Sen verran alkoi keittää että toivoin mielessäni äijän kääntyvän ja tulevan kuittaamaan jotain. Aivan sama kuinka riski herra siellä ratin takana olisi ollut (ei se minua kuiteskaan olisi kiinni saanut jos metsäliiton kautta olisin joutunut ottamaan pienen maksimivedon), mutta toivon mukaan edes murto-osan pelästyi tuo herra siitä minkä minä.

Eihän siinä mitään jos ratin takana on vanhempi ihminen, tai ilmeisen kokematon kuljettaja, jonka tunnistaa yleensä käsien tiukasta "kymmentä vajaa kaksi"-otteesta ratista, mutta kun rennosti kuskin penkissä retkottava, parhaassa iässä oleva henkilö (yleensä mies) pölläyttää juosukamppeista pölyt tai lumet pois, niin johan osaa sapettaa.

Voi kun voisin tästä aiheesta jatkaa loputtomiin! Olen huomannut että fillarilla mennessä saa huonompaa kohtelua mitä juosten, mutta kyllä juostenkin varoa saa. Erityisesti suosikkejani ovat seuraavat:

-jalankulkija avautuu kun fillaroi, että ei oo sitte sulla lamppua mukana (jos multa loppunut lampusta akku tms) vaikka itsellä ei ole heijastimen heijastinta yllä

-ehdoton ykkönen on kun juoksee teinipoikien ohi jotka ovat alikulkutunnelissa röökillä ja alkavat tekee pieruääniä perään!! :D tai sitten vielä pahempaa jos viheltelevät...

-kelloa kun kohteliaasti kilkuttaa, josko sais keskellä pyörätietä vähän tilaa, tulee armoton valitus, kellon soittaminen kun ilmeisesti on samaa kun rumien huutelu?!

Ihanin esimerkki tästä on kun piti mennä jalkakäytävälle kun tietyö oli blokannut muun tien, jalkakäytävä oli leveä mutta vanha pariskunta käveli sitä myöskin leveästi joten minä sitten kelloa soittamaan, vastaukseksi tuli hirveeta valitusta että mee pyörätielle ja kun kiltisti (ja ystävällisesti)totesin että eihän tässä ole muuta kuin reikä tiessä niin vastaus oli: no osta perkele lentokone!! made my day....

Samatenkaan en pidä koirista lenkkipoluilla, sellaisista jotka ovat irti ja kurittomia, sen verran monesti olen saanut koiran kimppuuni..

Pitkälle pärjää kun pitää heijastimensa ja omat tapansa kurissa, vaikka mulle on nykyään vaikeeta olla hiljaa kun olen vauhtiin päässyt. Keskimäärin olen kyllä moikkaava ja iloinen kun vastaan tulee, vaikka sitten pimeällä kujalla... :)

niin ja ajelen mä autollakin....ja varmasti mokailen siinä missä muutkin :)

Tässä lukiessa näitä juttuja, sitä aina ihmettelee että milloin suomalainenkin ymmärtää tuolla liikenteessä että jos antaa toisellekin tilaa niin se ei ole itseltä pois ja molemmille tulee varmasti parempi mieli.

Mutta ei, pidetään tinkimättömästi ja järkähtämättä kiinni omista oikeuksista, mutta sitä vastoin toisten oikeuksilla ei ole niin väliä :viheltely

Tässä lukiessa näitä juttuja, sitä aina ihmettelee että milloin suomalainenkin ymmärtää tuolla liikenteessä että jos antaa toisellekin tilaa niin se ei ole itseltä pois ja molemmille tulee varmasti parempi mieli.

Mutta ei, pidetään tinkimättömästi ja järkähtämättä kiinni omista oikeuksista, mutta sitä vastoin toisten oikeuksilla ei ole niin väliä :viheltely

Olen hyvin jyrkästi sitä mieltä, että tuollainen käytös johtuu liian tiukoista liikennesäännöistä. Kaivattaisiin sellaista "Ei säännöillä niin väliä, kunhan ei satu onnettomuuuta"-asennetta. Tiukkapipoinen nopeuksien, vilkunkäytön tai muiden pikkumaisuuksien tarkkailu tuottaa vain kiukkuisia tiukkapipoisia autoilijoita.

Olen hyvin jyrkästi sitä mieltä, että tuollainen käytös johtuu liian tiukoista liikennesäännöistä. Kaivattaisiin sellaista "Ei säännöillä niin väliä, kunhan ei satu onnettomuuuta"-asennetta. Tiukkapipoinen nopeuksien, vilkunkäytön tai muiden pikkumaisuuksien tarkkailu tuottaa vain kiukkuisia tiukkapipoisia autoilijoita.

Älä muuta sano!

Juu...kyllä ihmiset osaavat olla törkeitä autolla liikkuessaan.

Mökillä juoksen usein ajotien laitaa ja kyllä todellakin ihmetyttää kuskit jotka eivät jätä juoksijan ja auton väliin riittävästi tilaa vaikka olosuhteet olisivat siihen otolliset. Itse ajaessa kyllä huomioin kevyen liikenteen reilusti. Eihän sitä tiedä vaikka juoksija horjahtaisi tai jopa kaatuisi.

Toisin oli Lanzarotella. Kun juoksentelin ajotien laitaa, monet autoilijat heiluttelivat ( mielestäni iloisesti ) kun näkivät maratonille valmistautuvan juoksijan.

Mutta on syytä muistaa että vain pieni osa ihmisistä pystyy toimimaan aina fiksusti.

Kaivattaisiin sellaista "Ei säännöillä niin väliä, kunhan ei satu onnettomuuuta"-asennetta. Tiukkapipoinen nopeuksien, vilkunkäytön tai muiden pikkumaisuuksien tarkkailu tuottaa vain kiukkuisia tiukkapipoisia autoilijoita.

Kevyen liikenteen väylillähän ei käytännössä ole minkäänlaisia liikennesääntöjä ja sanon ihan suoraan, että älkää hyvät ihmiset toivoko autoilijoille samaa. Ei toimi, niin ei toimi! Liikkuminen on yhtä kaaottista kuin sikalauman juostessa pellolla. Jos sama mentaliteetti olisi autoilijoillakin käytössä, kyllä saisi olla panssarivaunu alla, jos aikoisi selvitä hengissä.

En sinällänsä kannata mitään pilkunviilaamista liikenteessä, vaan pikemminkin joustavuutta, mutta suurin ongelma on ihmisten asennevamma. Se on se minä, minä, minä itte. Mennään kauhealla kiireellä kuin maailma loppuisi justiinsa nyt, eikä osata käyttää järkeä ollenkaan. Ei varmaankaan tarvitse mainita esimerkkinä joka talvisia uutisia "talvi yllätti autoilijat." Lainsäätäjän puolelta tuo järki tuntuu olevan se, että alennetaan nopeudet onnettomuuden jälkeen etananopeuksiin ja kuvitellaan, että homma on sillä hoidettu. Jokainen sen tietää, että ei se sillä hoidu.

Vilkun käyttöä ei kyllä mielestäni kytätä liikoja. Niin monen autosta se näyttää nimittäin puuttuvan vakiovarustelistalta. Jos vilkuttelua kytättäisiin todella, vilkku olisi kait jo joka autossa vakiona. :paistinpannu

Edit: Suosittelen rullaluistelua maantien varrella. Se saa monet autoilijat testaamaan riikkariaan. Töööööööööööt!

Kevyen liikenteen väylilllä liikkuminen on kyllä aivan arpomista ja sitä ei vahdita millään tavoin. Ihan sama onko pyörätie ja jalkakäytävä yhdistetty vai ovatko ne rinnakkain: aina hirveä sekamelska. Omat juoksulenkkini muistuttavat joskus pujottelua ja kun kävelijöitä ja pyöräilijöitä pujottelet niin silmät saa olla selässäkin. Ihmiset eivät osaa pyöräillä oikeaa laitaa. Ihmiset eivät osaa juosta tai kävellä oikeaa laitaa. Varsinkin jos pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain, niin lakikin on jokseenkin epäselvä. Ilmeisesti kävelijöiden ei tarvitse lainmukaan mennä väylänsä oikeaa reunaa. Tähän on vaan ilmeisesti suositus. Vai miten se menee? Tietääkö joku?

Kevyen liikenteen väylillähän ei käytännössä ole minkäänlaisia liikennesääntöjä ja sanon ihan suoraan, että älkää hyvät ihmiset toivoko autoilijoille samaa. Ei toimi, niin ei toimi!

Onhan sienne selvät säännöt olemassa, mutta niitä ei kukaan noudata, paitsi me jotka liikumme myös autolla säääntöjä noudattaen.

Ihmiset eivät osaa juosta tai kävellä oikeaa laitaa. Varsinkin jos pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain, niin lakikin on jokseenkin epäselvä. Ilmeisesti kävelijöiden ei tarvitse lainmukaan mennä väylänsä oikeaa reunaa. Tähän on vaan ilmeisesti suositus. Vai miten se menee? Tietääkö joku?

Näinhän se ikävä kyllä menee. Eli kevyenliikenteen väylällä jalankulkijan täytyy kulkea reunassa. Sitä ei ole erikseen määrätty, että kummassa. Olisikin paljon selvempää jos olisi erikseen määrätty, että kuljetaan oikeassa reunassa, kuten valtaosa toki tekeekin.

Minulla hirttää myös käämi välittömästi kiinni, jos autoilijat eivät väistä lainkaan. Mikä ihme siinä on, ettei voida antaa tilaa? Useimmat autoilijat toki antavat hyvin tilaa ja jotkut kiertävät jopa liioitellun kaukaa. Silloin tulee itsellekin hyvä mieli ja tunne, että jotkut sentään osaavat arvostaa meitä, jotka viitsitään pitää kunnostamme huolta ja laukata täällä pimeässä ja pakkasessa :heilutus