Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Piirinmestaruuskisat 26.7 Hyvinkäällä

Recommended Posts

Hyvin Jamppa kyllä veti! Onnittelut vielä kerran Jampalle kuin myös Endurancellekin!

Mulla oli hiukan kummallinen juoksu kun en alussa meinannut saada konetta käyntiin. Kolme ekaa kilometria roikuin tuskaisesti pääryhmän perässä ehkä jossain sijalla kahdeksan. Kolmannella kilsalla ryhmän vauhti alkoi hiipumaan ja kärki karata. Mä huomasin pian oman juoksuni alkavan kulkemaan paremmin. Neljäs ja viides kilsa olivat sitten mulla tasaisesti kiihtyviä ja selkiä alkoi tulla urakalla vastaan. Viimeisellä kilometrillä sain erityisesti lisää voimia Seppälän lähestyvästä selästä ja siitä, että olin jo noussut kolmanneksi. Tokavikalla kierroksella ohitin Seppälän heittämällä ja pieni hyvän olon tunne pääsi iskemään. Jamppa paineli jo niin kaukana etten viitsinyt edes yrittää ottaa kiinni. Kuitenkin lopussa saavutin Jamppaa niin paljon, että jälkikäteen jäi tuo loppu hiukan harmittamaan. Raivokkaammalla takaa-ajolla olisin saattanut päästä iskuetäisyydelle. Nyt yritys oli vähän hengetön eikä maalissakaan vielä tuntunut pahalta.

Pirun tyytyväinen oon kuitenkin tuohon 16 minsan alitukseen, aika harvinaista herkkua ne ovat mulle aina olleet.

Henkallekin onnittelut enkasta, vaikka kunnon puolesta on aineksia vielä parempaankin!

Kiitos vaan! Olen yrittänyt pitää matalaa profiilia ja keskittyä harjoitteluun, mutta täytyy myöntää että aina kannustukset mieltä lämmittää!

Seuraavassa ummikko-ratajuoksijan kokemuksia:

Lähtöviivalla oli yli 20 juoksijaa, joten ekaan mutkaan lähdin vauhdilla ja sain hyvän paikan 4. sijalta ykkösradalta. Siinä peesailin ensimmäisen kilometrin, mikä meni 3.09. Toinen meni 3.08 ollessani edelleen neljäs. Seppälä oli siinä vaiheessa ottanut noin 20-30m kaulan. Kolmannelle kilsalle lähdettäessä vauhti hidastui kun vetojuhdan hommat hoitanut juoksija alkoi väsymään. En uskaltanut mennä kärkeen, kun ajattelin kahden ensimmäisen kilsan menneen sen verran kovaa, että jos vielä kiristän vauhtia niin noutaja saattaa tulla.

Niinpä juoksin edelleen joukon mukana, ja kilsan väliaika oli yllättävän surkea: 3.15. Lähdin heti kärkeen, ja muut putosivat pikku hiljaa. Saavutin Seppälän noin 3,3km kohdalla (arvio) ja menin ohi. Neljännen kilsan väliaika oli kuitenkin vain 3.11 ja viides meni 3.10. Ei siinä siis paljoa varaa jäänyt kiristää. Viimeinen kilsa oli raaston juhlaa, ja erityisesti vikalla kierroksella tajusin Mailerin lähestyvän takaa. Maalissa vinttini oli pimeä, niin kuin tietysti pitääkin.

Katsojia oli yllättävän paljon paikalla, ja väliaikoja sai kuulla jatkuvasti. Juoksin kylläkin niin nollat taulussa, että en niitä osannut tulkita. Katselin omaa kelloa silloin tällöin, mutta aina kun sitä vilkaisin, niin joku yu-tyyppi huusi "älä katso kelloa vaan anna mennä jumalauta!".

Sellaisen havainnon vielä tein, että kun vikat kilsat meni juostessa yksin, niin juoksun rentous ja rytmi katosi aika pahasti. Johtoasemassa juokseminen oli nimittäin uutta minulle. Takaraivossa oli koko ajan ajatus voittamisesta, ja juoksu meni repimiseksi. Vatsa-, selkä- ja käsilihakset olivat hapoilla liiallisesta reuhtomisesta. Aikaa en missään nimessä pidä mitenkään erikoisena, mutta sehän on vain muiden häpeä, kun eivät kovempaa juosseet. Nimekkäimmille juoksijoille sattui huono päivä, ja todella kovia luita ei paikalla ollutkaan.