Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Väsy


Nooratin
 Share

Recommended Posts

Mä nyt kyselen täällä sitten joka ikisestä asiasta mikä päähän pälkähtää --> Eli treenaan nyt sinne Vantaan maratonille ja huomenna olis ohjelmassa 10 km testijuoksu/kilpailu (voi muuten olla et mulla noi viikot ei ihan täsmää sen ite maratonin kanssa :D) ja jalat on tänään ollu ku lyijyä ja väsyttää.

Eli kannattaisko tuo jättää suosiolla väliin ja tehdä jotain palauttelevaa, jos olotila on sama huomisaamuna? Vissiin verottaa tämä, kun on iltavuoroja koko viikko ollut ja jaloillaan saa olla koko ajan ja muutenki nämä iltavuorot saa mut nukkumaan tosi huonosti.

Haittaako se kamalasti jos tollanen lenkki jää väliin?

Link to comment
Share on other sites

Toi kovavauhtinen kymppi on tässä vaiheessa monessa mielessä tärkeämpi kuin seuraavan viikon tavalliset PK:t. Se kehittää hyvin maratonin vauhtikestävyyttä ja saat siitä tietoa missä olet menossa, jolloin voit asettaa kohtuullisen realistisen aikatavoitteen ja säätää vielä loppuvaiheen harjoituksia. Tällä harjoituksella on tarkoitus saada maksimia ylös ja seuraavan levon kautta kuntotaso nousee.

Minä lepäisin tänään ja tekisin huomenna hyvin kevyen pikku lenkin. Uinti voisi olla mukava lisäpiristys. Jos olet sunnuntaina vielä väsynyt, niin sitten selkeä lepopäivä ja siirrät 10 km testijuoksun (+ verryttely ja palauttava) vaikka maanantaiksi. Poistat sitten ohjelmasta vaikka tiistain/keskiviikon PK:n.

Link to comment
Share on other sites

Oman käsityksen mukaan on. Tuossa Sepon 4:30:n ohjelmassa tuon testin kohdalla lukee: 10km:n testijuoksu/kilpailu. Alussa ja lopussa lämmittelyt. Vauhti tasaisesti niin kova kuin uskot pystyväsi pitämään alusta loppuu ilman sippaamista. Lopussa irti kaikki mitä lähtee, ei kuiteskaan liikennemerkkejä :). Itellehhän tuo aika kertoo kaikista eniten.

PS: mullakin on tähtäimenä tuo vantaa mutta mun laskuopin mukaan se kuntotesti on vasta ensviikon sunnuntaina :)

Link to comment
Share on other sites

...Mutta tosta treenistä vielä, et onko siinä tarkoitus tosiaan "kisamaisesti" juosta se, eli saa päästellä niin kovaa ku haluaa?

Joerrya täydentäen ymmärrän tämän seuraavasti:

  • Kyseessä on anakynnyksen yläpuolella tehtävä tasatehoinen harjoitus, itselläni se on 185 sykkeen maksimista sykealueilla 154-164 (83,2-88,5 %) ja lopussa kaikki irti. Omat tarkat rajani perustuvat Kuortaneen 6 x 1000 metrin maitohappotestiin.
  • Tavoitteena on:

    • hengitys- ja verenkiertoelimistön maksimaalisen toiminnan kehittäminen
    • maitohapon sietokyvyn kehittäminen
    • kilpailuvauhdin sietokyvyn kehittäminen ja vauhtireservin hankkiminen vauhtikestävyysalueen harjoitteluun

Neljän tunnin maratoonari tarvitsee tätä harvemmin, mutta nopeammat saattavat tehdä tätä usein vielä viikko/pari ennen kisaa. Joskus meidän hitaampienkin voisi olla hyvä tehdä tälläinen 5 km harjoitus ennen viimeistelyjaksoa noin viikko ennen starttia.

PS. Jos Nooratin meni 50 minuutin paikkeille, niin silloin 4 tunnin aikatavoite pitäisi olla realistinen, jos harjoitusohjelman pitkät on tehty eikä ole ongelmia. Onnea.

Link to comment
Share on other sites

Kateellisena luen kuinka valmistut Vantaalle. Munkin pitäis, mutta en oo päässyt ollenkaan vauhtiin. Tukholman jälkeen homma jotenkin läsähti... Jopa 13 km lenkit tuntuu niiiiin rankoilta... ei ehdi enää edes vetää 12 viikon ohjelmaa vaikka alkais kuinka tsempata....menestystä sinulle...multa saattaa Vantaa jäädä väliin.:huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy