Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlon mittari

Landor
 Share

Recommended Posts

Itse en triathlonia harrasta, joten siinä mielessä kirjoittelen ihan väärässä paikassa. Mutta anyway kiinnostaa mikä on paras mittari vedessä + pyöräillessä + juostessa. Eniten varmaankin huolestuttaa yleisestikin markkinoiden kapeakatsoisuus.

Itsellä on se käsitys, että paras laite voisi olla Polar S625X, se kait kykenee kaikkiin lajeihin.

Polarin uutuudet (RS800sd ja RS400sd) eivät ole mitään multisport laitteita. Polar RS800sd ja RS400sd taipuvat vain juoksuun, mutta:

- Uinti...juhlamalli 800 ei mittaa uinnissa mitään, mutta 400 mitaa sykettä

- Pyöräilyssä... mahtaakohan näille olla S-sarjalaisten tapaan nopeus, kadenssi tai voimamittausta? (EDIT selailin toimintolistaa ja näitä toimintoja ei ole) GPS mokkulalla kait ainakin 800 toimii matkamittarina, 400 mallista en tiedä

- Juoksu... ensisijaisesti nämä kait ovat juoksukoneita, joten juoksun mittaus onnistuu

Pyöräilyyn suunnatut 500 ja 700 -sarjalaiset puuttuvat RS sarjasta, ehkä myös uinti sisältyy toiseen? Ehkä vielä on mahdollisuus vaikuttaa? Olisihan se suorastaan hassua, jos yhdelläkään laitevalmistajalla ei olisi todellista "MULTISPORT" laitetta tarjolla.

Tähänkin asti Polar lienee ainut kaikkiin TRI-lajeihin kyennyt valmistaja. Timex ei ole kyennyt luotettavaan sykemittaukseen tai luotettavaan vesitiiveyteen. Suunto ei ole kyennyt sykemittaukseen vedessä.

Aivan aivan.. tätä samaa kyselin joskus viime syksynä. Ehkä haku vielä löytää jotain.

Mutta pitkällisten tieteellisten analyysien perusteella päädyin ostamaan Polar S725X mittarin. Alkuun hieman kolho koko pelotti, mutta mittari on mukavan kevyt ja istuu hyvin kapeaan ranteeseenkin. Märkäpukukin tuntuisi lähtevän ongelmitta pois päältä mittari kädessä.

Perusteluja:

-toimii uidessa

-saa pyöräanturit kiinni (mulla nopeus ja kadenssi)

-datat uppoaa Polar ProTrainer 5.0 softaan

-juoksupodia en halunnut (iso ruma möykky :icon_twisted: ) siksi 725 eikä 625

-725 paremman näköinen ja sain hyvän diilin saksasta

Negatiivista: ainakin lyhyemmän matkan triathlonissa ei ole malttia pistää mittaria kiinni tangon pidikkeeseen, joten nopeutta on hankalampi seurata ranteesta.

Olen miettinyt aerobaareja ja en tiedä miten tuo mittarin asennus niihin suhtautuu. Ehkä parempi olisi perinteinen mittari kiinni stemmissä, pystyisi seuraamaan suoritusta paremmin pidemmällä matkalla.

• 3 weeks later...

Mulla on koko reissun vasurissa 625 ja pyörässä valmiina aerotangon nokassa kiinni fore 305, jonka sitten nappaan vielä mukaan juoksuun. Näin paitsi tallentuu reitti karttapohjalle, näkyy myös sykkeet, vauhdit ja kadenssit. Eikä tule ryhtivikoja juostessa kun on lisäpainot molemmissa ranteissa. Haittapuolena on tietysti kaksi remmiä rinnan ympärillä, mutta itseasiassa ne ei tuntemuksiltaan eroa mitenkään yhdestä pannasta, kunhan vaan viittii virittää paikalleen.

hmmm... pitäiskö vielä epokki kerätä talteen... ranteet loppuu kesken, mutta onhan suunnolla smartbelt ;)

• 10 months later...

Tämä asia olisi nyt minullakin ajankohtainen. Juostessa olen käyttänyt vanhaa Fore 301:stä, mutta siinä on akun kesto vähän siinä ja siinä jos ajattelee täyttä IM matkaa. Muutenkin epäilen sen olevan sopimaton uintiin.

Lähinnä olen ajatellut hankkia asiallisen sykemittarin, joka toimii hyvin uidessa märkäpuvun kanssa, ja jossa on hyvät ajanottotoiminnot väliaikoineen ja kierrosten keskiarvosykkeineen yms.

Matkanmittausta en tähän laitteeseen ajatellut "vaatia", koska pyöräillessä luotan Sigmaan ja juostessa vauhdin suhteen suunnitelma on kuitenkin hatarampi kuin perusmaralla kun voimia on kulunut kuitenkin niin paljon ekoihin lajeihin.

Tarvittavat ominaisuudet löytyisivät 10v. vanhasta Polar Protrainer XT:stäni, mutta siinä ei toimi enää sykkeenmittaus... Korjaaja sanoi että osta uus.

Onko suosituksia?:conf:

Ai niin, tietenkin PC -yhteydet yms. täytyy olla kunnossa..

Muokattu
Lisäys

Kyllä mun mielestä sykkeenmittauksellisesti paras on polarin sx 625 (tai 725). Foren (305) voi tietysti sujauttaa uimalakin alle, mutta sykkeen mittauksessa on ollut mulla silloin katkoksia (saatoi kyllä olla lähetinvyön patteriongelma). Esim. tänään Turun kisassa oli kyllä molemmat matkassa, mutta Fore odotti vasta pyörässä. Itse käytän analyyseihin SportTracks ohjelmaa, josta löytyy tuki molemmille laitteille. Tai oikeastaan suora tuki on vain Forelle, mutta tukee komeasti myös Polarin siirrettyjä tiedostoja...

Muokattu

Joo mulla on tuo jo yllä mainostamani S725X. Ostin sen kaveriksi pyörään tälle kaudelle Polarin CS400 mittarin.

Syinä:

-S725Xää ei oikein kiireisenä ehdi kisoissa kiinnittää pyörään

-ranteesta keskaria ja sykettä ei oikein pysty ajaessa seuraamaan

-mittarin näyttöjen operointi ranteesta ajaessa oli vaarallista

-CS400 toimii samalla sykepannalla kuin S725X

-CS400sta saa datat IR:lla PPT softaan

Peruspyörälenkeillä siis pelkkä CS400 mittari mukana. Kisoissa S725X päälle kisan alussa ja sillä napataan osuusväliajat ja seurataan koko suorituksen kestoa. CS400 taas näyttää datat pyöräilyn aikana. Hyvä kombo!

• 2 weeks later...

Tilasin Saksasta tuon Polar 725X Pro Team Editionin (sisältää nopeus- ja kadenssianturit) viikko sitten 26.6. Hinta oli 219 euroa + lähetyskulut Suomeen pari kymppiä (=yhteensä 241,2 euroa). Tänään sain ystävällisen vastauksen toimitusaikakyselyyni:

Hi,

we've recieved your banktransfer last Monday and have already send your

polar s725x out.

Servus und sportliche Grüße Schliersee

Markus Bensch

verkauf@funktionelles.de | www.funktionelles.de

Fon +49 (0)8026 928717

Fax +49 (0)8026 928720

Smartino e.K. Amtsgericht München HRA 86892

Bayrischzellerstr. 11 St.-Nr. 139/210/30589

83727 Schliersee / Neuhaus Ust-Ident-Nr.: DE814203521

Geschäftsführer: Martin Dargatz