Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten peruskuntokauden saa sovitettua tiiviiseen "kisakauteen"?


StanleyPark
 Share

Recommended Posts

Aikaisemmin minulle oli jostakin tullut käsitys, ettei yhden vuoden aikana voinut juosta kuin kaksi maratonia, mikäli tavoitteena oli ennätyksen tavoittelu. Talvella vedettiin nousujohteinen peruskuntokausi, jonka jälkeen keväällä ja syksyllä kokeiltiin maratonilla mihin tehdyllä harjoittelulla oli päästy.

Nyt kun ohjelmassa on maratonien sijasta pidempien matkojen juokseminen tuntuu ettei millään malttaisi juostaa "vaan" kahta juoksua vuodessa vaan baanalle pitäisi päästä huomattavasti useammin. No, kyllähän sekin käy, mutta missä välissä sitten ehtii tehdä sen kunnon peruskuntokauden? Sehän on kuitenkin kaiken perusta.

Tälläkin palstalla on väkeä, jotka juoksevat useita kisoja vuodessa (kuten keskustelusta "Millainen on kisakalenterisi 2007" by Sisu-susi käy ilmi). Kun jokainen kisa vaatii harjoittelun keventämistä ennen ja jälkeen kisan, saattaa siinä helposti kulua 2-4 viikkoa, välillä enemmänkin. Löysin jonkin aikaisemman keskustelun, jossa paneuduttiin juuri kisan jälkeiseen palautumiseen ja sen viemään aikaan ("Palautuminen ultran jälkeen" by JussiH). Saattaapa olla, että tästäkin aiheesta on jo aikaisemmin asiantuntevalla palstalla keskusteltu.

Nyt olisikin mielenkiintoista kuulla miten muut sovittavat yhteen tärkeän peruskuntokauden sekä haluamansa ultrajuoksut. Juoksetteko peruskuntokauden lisäksi ultrajuoksujen välissä jonkinlaisia määräviikkoja?

Oma kauteni on avattu toukokuussa Hiekkaharjussa ja tavoitteena on juosta vuoden neljäs ultrajuoksu joulukuussa Endurancen järjestämässä 24h juoksussa Espoossa. Vuoden vaihteen tienoilla toivottavasti pääsee aloittamaan sen toivotun peruskuntokauden seuraavaa vuotta varten vaikka mieli tekisi jo Lohjalle...

ps. noi Aallon Pekan ja vastaavien suoritukset olkoon sitten toisen ketjun aineena ;-)

Link to comment
Share on other sites

Erinomaisen hyvä kysymys, johon en kyllä osaa vastata muuta kun että näkyy "ultrajuoksun harjoittelu"-kirjasessa ainakin Dave Cooper tekevän lopputalvesta kevääseen sitä perustreeniä enemmän, ja sitten kaksnelosia juoksee 4-5 kpl kevästä syksyyn kuukauden välein. Vaatii tietty rautaisen pohjan tuo.

Jos haluaa kilpailla paljon, voisi homman ajatella niin, että tekee harjoitusjaksosta seuraavaan ultraan kisan luonteisen: 100 km tai lyhyempään ultraan 2-4 kk: putki, joka sisältää vk-harjoituksia riittävästi. Sitten taas 24 h tai pidempiä varten tekee määräpainotteisen kuurin, jossa vaikkapa vaan yksi tehoharjoitus/vko, eikä välttämättä (aina) sitäkään, jos on vauhtipuoli vahva alue.

On aika tärkeä juttu tiedostaa se tosiasia, että jos rupeaa aikaisessa vaiheessa omaa juoksuharrastustaan kilpailemaan tiiviisti ultrilla, kehitys ei tule olemaan kummoista. Kun halutaan kehittyä vauhti- ja kestävyyspuolella, ei siitä mitään tule jos parin kuukauden välein vedetään tehty työ pöntöstä alas juoksemalla pitkä kisa. Kyllä se vaatii pitäytymistä harvakseen kilpailemisessa, jos haluaa kehittyä juoksijana. Minä pitäisin 3 maraa tai ultraa/vuosi mahdollisena, sitä ajatellen että pystyy tekemään tulevaisuudessa parempia tuloksia myös lyhyillä matkoilla, mikä on oikeestaan koko jutun ydin; hidas on hidas vaikka mentäisiin neljä kertaa kellon ympäri yhtä soittoa.

Link to comment
Share on other sites

Perinteinen kausiajattelu kalenterivuosittain sopii ratamatkojen juoksijoille, jossa kilpailukausi on yhtenäinen jakso sisältäen paljon kilpailuja. Ainakin kilpamaratoonarit sen sijaan usein hahmottavat kaudeksi kahden maratonin välisen ajan, jolloin kausi on esim. syksystä kevääseen tai keväästä syksyyn. Sama sopii ultrajuoksuun. Jos ultrakisojen väli on lyhyt, niin peruskuntojaksoa ei toki siihen väliin mahdu. Toinen asia sitten on se, että minun mielestäni ainakaan pitemmille ultramatkoille ei oikein muutenkaan sovi rata- ja kenttälajeista tuttu kausiajattelu. Itse esim. harjoittelin nopeutta talvella, kun ultria ei ollut lähimaillakaan, mutta pidättäydyin (vammojen ja liikarasituksen välttämiseksi) aika pitkälle nopeasta juoksusta lähempänä kilpailua, jolloin taas harjoittelu oli enemmän "peruskuntokausimaista".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy