Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jooga


Aldebaran
 Share

Recommended Posts

Itse olen harjoittanut joogaa ja meditaatiota jo useiden vuosien ajan,enkä pidä niitä mitenkään vastakkaisina lajeina vaan päinvastoin

pääsen juoksussa hyvinkin usein meditaatiiviseen ajasta ja paikasta riippumattomaan tässä ja nyt hetkeen.

Vaikka itse suhtaudun astangajoogaan enemmän akrobatiana kuin joogana niin fyysisten asanoiden venyttävä vaikutus nimenomaan palauttaa juoksun jäykistävästä vaikutuksesta ja toimii palautusta nopeuttavasti verenkierron elpymisen myötä.

Lajeissa on kylläkin sikäli vastakkaisia elementtejä että ainakin juoksussa tuppaa helposti valtaamaan tietty suoritus ja tuloskeskeisyys kun taas jooga pyrkii nimenomaan päinvastaiseen asenteeseen. Mutta olen myös huomannut sen että mitä rennommaksi ja tiettyä aikatavoitetta vapaammaksi saan juoksuni kulkemaan niin paradoksaalista kyllä aikanikin yleensä paranee ehkä juuri sen rentouden vuoksi. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Satunnaisesti ja laiskasti olen tuota astangajoogaa harrastellut. Mun mielestä on hyödyllistä juoksijalle juuri tuosta syystä, että juoksu jumittaa ja monesti ei tule tarpeeksi venyteltyä. Joogassa saa mukavasti venyteltyä kerralla enemmän. Jooga myös vahvistaa lonkan seudun ja keskivartalon lihaksia, mikä saattaa olla avuksi rasitusvammojen ehkäisyssä paremman ryhdin ja tekniikan säilymisen kautta. Sen sijaan voi sanoa, että runsas juokseminen varmasti haittaa joogassa edistymistä, mutta minua se ei haittaa kun tuo juoksussa kehittyminen on mulle se varsinainen pyrkimys ja jooga vain täydentää.

Missä voi törmätä joogaa harrastaviin foorumilaisiin? Minuun voi törmätä kolmannen linjan salilla ja lähinnä alkeistunneilla.

Link to comment
Share on other sites

Täällä periferiassa joogaillaan kans, monta kertaa viikossa. Mutta ei hyminä/meditaatiomielessä vaan ihan lihashuoltoharjoituksena. Tuskin voin siis astangajoogasta puhua (sitä tein vuosia sitten säännöllisesti parin vuoden ajan "oikeiden" oppien mukaan viidesti viikossa). Pete on muuten kirjottanu siitä hienon kirjan, kauniita kuvia ja hyvää tekstiä. Kirjan nimi on Astanga jooga ja tekijä siis Räisänen Petri. Kirjastoistakin saatavana.

Voimajooga ja juoksu sopii mainiosti yhteen. En ole kauaa juossu, viime elokuusta, en ole jäykistyny yhtään eikä lihakset ole olleet vielä koskaan kipeät. Nak nak nak. Tiedä sitten johtuuko joogasta vai siitä että en juokse tarpeeksi kovia lenkkejä. Jotkut asanoista sattuu aikalailla polviin, jotka mulla vähän kipuilee, enkä tee niitä asentoja maksimiin asti.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En joogaa, mutta käyn kerran viikossa Body Balance -tunnilla. Se on yhdistelmä Tai Chitä, joogaa ja Pilatesta, liikkeitä kaikista näistä. Musta se sopii hyvin juoksun kanssa. Parantaa liikkuvuutta, koordinaatiokykyä, vahvistaa keskivartaloa, venyttää... Olin ensin vähän epäileväinen, mutta nyt olen siihen aivan intona, en halua jättää yhtään viikkoa väliin. Kehittymisen kyllä huomaa. Ensin olin ihan jäykkä, mutta nyt liikkeet menee jo aika hyvin.

Meihiä ei näillä tunneilla näy, miksiköhän??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

PS. Puolet meistä oli miehiä...

Tää on hauska juttu, että nykyään jooga on "naisten laji" (erityisesti mummojen :smiley: ). Alun perinhän ainakin astangassa oli kyseessä brahmiinimunkkien, siis vain ja ainoastaan miesten harjoitus. Ei vaan näytä enää juuri miehiä vetävän, vaikka ainakin joillakin (astanga)saleilla on mahdollisuus myös voimaa korostavaan harjoitteluun.

Itse olen vasta aloittelemassa joogan ja aktiivisemman juoksun yhdistelyä, kun juoksu jäi joogan aiheuttamaan ajanpuutteen takia hyllylle lähes koko talvikaudeksi. Ensikokemukset vaikuttavat kuitenkin lupaavilta, sillä mulla jumiutuu juoksusta enemmän tai vähemmän kroonisesti reisien sivusyrjät, lonkankoukistajat ja selkä/pakara tienoo, ja joogaharjoitus taas avaa tosi hyvin noita alueita.

Joogan ja juoksun yhdistämisen haasteena voi olla, että joogasaleilla usein toivotaan sitoutumista riittävän ahkeraan harjoitteluun. Tavoitteena on ohjaajien mielestä 6 krt viikossa, mielellään alusta alkaen :action-smiley-073: No, itse oon käynyt keskimäärin 4 krt/viikossa, ei siitä huomautella mutta ilmi tulee, että kyllä sitä paremmin edistyisi jos vähän enemmän panostaisi.

Link to comment
Share on other sites

Mulla jäi toi astanga jo vuosi sitten sivuun, mutta ei silloin ainakaan yhtään huomauteltu vaikka kävi vain kerran viikossa eikä aina sitäkään. Toi 4 kertaa viikossa on jo aika paljon.

Juoksuun yhdistäminen on kyllä sikäli hieman vaikeaa, että mulla ainakin tuntui aika huonolta juokseminen joogan jälkeen, ja monesti oli ainut mahdollisuus mennä töiden jälkeen joogaan, ja sitten vasta lenkille. Sunnuntaisin tosin muutamaan kertaan oli jooga pari tuntia pitkän lenkin jälkeen, ja se tuntui toimivalta.

Toisaalta voisi kyllä kotonakin tehdä joogaharjoituksia pienen opettelun jälkeen, jolloin olisi helpompi tehdällä aamulla tai myöhemmin illalla. Se vaan on vaikeampi saada kotona aikaiseksi, ja mulla tahtoo muutenkin innostus aina lopahtaa kaikkeen muuhun paitsi juoksuun.

Link to comment
Share on other sites

Olen samoilla linjoilla Timon kanssa: j-lajit, siis jooga ja juoksu, voivat täydentää toisiaan aivan taivaallisen hyvin. Odotan vain kesää, että pääsen harrastamaan molempia, nyt on niin työkiireitä, että päivät ja yöt eivät riitä työn tekemiseen...

:xmas-smiley-010:

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole Juoksu&Hiihto sattunut käteen. Kuulostaa kiinnostavalta. Jaksaisiko käväistä tänään lehtikaupan kautta, tai oliko jutussa liikkeiden nimiä, jos vaikka jaksaisit Runner naputella tänne? En tosin taida tuntea suomenkielisiä nimiä , jolleivat ole käännöksiä sanskriitinkielisistä.

Suomeksi ovat kaikki liikkeiden nimet:

1. Eteentaivutus

2. Jalkojen venytys

3. Kyyhky

4. Soturi 3

5. Alaspäin katsova koira

6. Sankariasento eteen

7. Sankariasento taakse

8. Jalkojen venytys

9. Kobra

10. Kolmioasento

Link to comment
Share on other sites

Kävin vilkaisemassa lehteä marketin hyllyllä, useimmat asennot olivat mulle outoja / eri tavalla tehtyjä kuin astangassa, ehkä hathajooga-asentoja tai muuten vain helpotettuja.

Itse olen tykännyt, että mun juoksujumeihin, erityisesti siis lonkankoukistajiin, muihin lonkan lihaksiin, alaselkään ja pakaraan ovat olleet parhaita nämä (olikohan joku noista lehdessäkin?):

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/fundamental-asanas/3a-Utthita-Trikonasana.html

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/fundamental-asanas/3b-Parivritta-Trikonasana.html

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/fundamental-asanas/4b-Parivritta-Parsvakonasana.html

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/primary-series/15-Marichyasana-A.html

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/primary-series/10-Ardha-Baddha-PadmaPaschimottanasana.html

http://ashtangayoga.info/asana-vinyasa/finishing-positions/09b-Yoga-Mudra.html

Tasapainoa vaativat liikeet taas ovat kehittäneet - no, tasapainoa - ja uskoakseni myös jalan lihaksia -> toivottavasti ennaltaehkäisevät ylipronaatiosta yms. asentovirheistä tulevia rasituksia.

Mutta enpä tiedä, kannattaako noihin asanoihin yrittää vääntäytyä pelkkien kuvien ja sanallisten ohjeiden perusteella, ainakin jos säännöllisemmin rupeaa niitä hinkkaamaan, kannattanee käydä ainakin alkuun tunneilla ettei paikat kuormitu väärin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy