Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonille vaiko eikö?


jantter
 Share

Recommended Posts

Tässäpä epätietoisen ensimaratoniin valmistautuvan opiskelijan tilitys:

Olen urheillut aktiivisesti koko tähänastisen elämäni. Lajivalikoimaan ovat kuuluneet juoksu, kuntosali, soutu ja jalkapallo. Vielä muutamia vuosia sitten urheilin viitenä-kuutena päivänä viikossa. Lukioaikoina kunto tuntui olevan huipussaan, hemoglobiiniarvokin oli melko korkea, 175. Armeijan aikana säännöllinen harjoittelu jäi, ja korkeakoulu-opiskelujen alettua kuntoilu muuttui vieläkin sattumanvaraisemmaksi. Välillä on ollut muutama ahkera viikko ja kunnon treeniä, välillä saattaa olla yli kuukauden tauko kaikesta liikunnasta. Juoksu tuntuu kuitenkin pitkänkin tauon jälkeen aina kulkevan ja vauhti ei ole hidastunut. En hengästy helposti ja palaudun rasituksesta nopeasti.

Jouluna 2006 pätin osallistua tämän vuoden HCM:lle. Otin selvää maratonharjoittelusta ja suunnittelin realistisen harjoitusohjelman, jonka avulla uskoin selvittäväni maratonin. Heti uudenvuoden jälkeen aloin harjoitella ohjelman mukaisesti. Muutama viikko meni taas hyvin mutta sen jälkeen opiskelujen oheisriennot veivät mennessään useaksi viikoksi. Väliin olen saanut muutaman kunnollisen treeniviikon, mutta sairaus, matka tai muu syy on keskeyttänyt harjoittelun aina lyhyeen. Yhtäjaksoinen ja nousujohteinen harjoittelu on siis jäänyt todella vähäiseksi. Maratoniin on aikaa enää muutama viikko ja pitkiä lenkkejä en ole ehtinyt tehdä juuri lainkaan. Olen juossut yhden 25 km:n lenkin ja muutamia 14-18 km:n lenkkejä. "Hyvällä jaksolla" on tullut juostua sitten useita lyhyempiä lenkkejä. Ravintopuolikin on hieman retuperällä; olen kyllä tehnyt kunnon kotiruokaa, mutta syön makeaa jatkuvasti. Syynä on mahdollisesti energiavaje, joka aiheutuu kuluttavasta fyysisestä työstä. Lisäksi alkoholinkäyttöni on lisääntynyt huimasti viimeisen vuoden aikana. Nyt pelkään, että maratonilta maaliinpääsy jää haaveeksi. En tiedä, kuinka jaksan jolkottaa useita tunteja yhtä soittoa, kun jo parin tunnin lenkin jälkeen tuntuvat paikat olevan puuduksissa. Lähtisittekö näillä lähtökohdilla kokeilemaan maratonia? Minkälaisia toimenpiteitä voin vielä tehdä, jotta selviäisin matkasta? Ainoa tavoitteeni on päästä maaliin juosten. Vai onko vain parempi jättää osallistumatta, onko osallistuminen tällaisella valmistautumisella jopa terveysriski?

Link to comment
Share on other sites

Hieman epäselväx jäi, oletko siis tehnyt mitään toistuvaa liikuntaa ennen aloitettuasi maraan valmistautumisen 2006 ?

Noilla tiedoilla maran läpimeno voi olla yhtä tuskaa kun et ilm. oo harjoitellut pitkäkestoisia matalatehoisia suoritteita. Tää ei tarkoita kuitenkaan etteikö läpimeno vaikkapa 6 h tavoitteella ois mahdollista, mutta ilmeisen helppoa se ei liene, jos et oo kunnolla harjoitellut, ellei vanhat pohjat ole tosi hyvät.

Tohon terveyshaittaan on vaikea ottaa kantaa kun itse oot ainoa, joka voit tietää mitä ongelmia sinulla on ollut, minkäikänen oot jne?

Ainahan maralle voi lähteä kattelemaa jaksaako sitä loppuun ja tarpeen tulleen keskeyttää, mutta jos oot noin epävarma, niin eikö järkevintä olisi sittenkin asettaa uusi tavoite ja uusi ohjelma, johon myös valmistaudut jokseenkin säännöllisesti. Jos nimittäin väkisin yrität päästä sen läpi "huonosti" valmistautuneena, voi siitä tulla jonkinlainen henkinen muuri, joka estäisi jatkoyriotykset tulevaisuudessa.

Ilmeisesti olet vielä sen verran nuori?, ettet aivan rapakuntoon liene? päässyt ja päättänyt sitten aloittaa liikunnan sieltä helpoimmasta päästä, maran juoksemisella. Eli oletan että jotain pohjia sulla kuitenkin liikunnan suhteen on.

Maran "suhteellisen" kivuttoman läpimenon kannalta ois ollut tarpeen, että oisit tehnyt ehkäpä väh. 2-3 kk:n aikana väh. 10 ns. pitkää matatehoista lenkkiä (18-26 km), jolla olisit opettanut kropan pitkäkestoiseen suoritukseen ja käyttämään rasva-aineenvaihduntaa hiilihydraattien loputtua. Sanotaan, että rasva-aineenvaihdunnan käynnistymiseen menee yksilöstä riippuen väh. 4-6 vkoa, joten ei kroppa sitä yhdestä pitkästä heti opi.

Anna itsestäs tarkempia tietoja vielä, ikä, paino, jne. niin lähdetään porukalla arvuuttelemaan kysymystäs tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Vastaanpa kun jantterin taustat ovat jonkin verran samanlaiset kuin minulla; liikunnallista taustaa, juoksusta innostuminen ja sitten kuitenkin vähän katkonainen valmistautuminen. Ja makeanhimo ja huonot ruokatottumukset. Ja ehkä tuo alkoholinkäyttökin. :icon_redface:

Juoksin tammikuussa 58km, helmikuussa 71km, maaliskuussa 115km, huhtikuussa 178km ja toukokuussa satakunta kilometriä (plus päälle salibandyä, kuntosalia ja vähän futista). Ja sitten kesäkuussa maraton Tukholmassa hyvävoimaisena maaliin 4.39 ajassa.

Tosiaan taustat voivat olla hyvinkin erilaiset, mutta uskaltaisin melkein kuitenkin kannustaa jantteria kokeilemaan. Mutta kerro toki lisää.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai näihin pysty oikeastaan kukaan muu sanomaan, onko järkeä vai ei.

Mutta on sitä huonommillakin pohjilla mara menty lävitse.

Itse olen juossut ekan maran sillai, että ei liikuntataustaa lainkaan siihen asti, että v. 2003 vappuna keksin alkaa lenkkeilemään. Alku oli tyyliin 100m juoksua sitten kävelyä.

Lenkit olivat alussa 2km pituisia ja siitä pitenivät.

2005 juoksin eka puolikkaat ja innostuin maraharjoittelusta.

Tietenkin tein kaikki virheet ja hommasin itseni telakalle ja eka mara meni sitten kannustajien puolella.

Ennen ekaa maraa ehdin sitten juosta pari täyttä harjoitusviikkoa ja läpi se meni ja ihan hyväkuntoisena tulin maaliinkin.

Ehkä tää minun tausta antaa hiukan uskoa muillekin ekaa suunnitteleville, että kyllä läski sohvaperuna saa itsensä marakuntoon. Perse edellä puuhunhan sitä on menty, mutta aina on jotain niksiä ja vinkkiä jäänyt korvan taka. Edelleen on vielä paljon opittavaa ja vielä enemmän treenattavaa jos meinaa tuloksille päästä. Mutta eteen päin mennään koko ajan.

Sinuna menisin kokeilemaan. Eikös siellä ole aikaraja 6 tuntia. Siihen mahtuu aika paljon kävelyäkin. Joten jos läpipääsy on tärkein niin eiköhän se mene.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta sun kirjotuksesta päätellen ollaan melko samassa kunnossa. Opiskelurientoja ei tietenkään jätetä väliin ja pitkät lenkit melko harvassa. Olen 23v ja painoa 80kg ja pituutta 184cm, ehkäpä hieman normaalia urheillulisempi kaveri mutta luultavasti kuitenkin vähemmän kuin sinä. Itse juoksuharjotukset aloitin kolme kuukautta ennen maraa ja kilsoja kertyi n. 30km/viikko keskimäärin, jos sattui pitkä lenkki viikolla niin kilmetrejä kertyi n. 35-40km. Pitkiä lenkkejä (21km) taisin juosta kokonaiset neljä. Kesäkuussa oli muutamat festarit joista meni aina pari kolme päivää palautuessa joten muutamia viikon taukoja harjoitteluunkin mahtui.

Elikkäs uskoakseni olet kuitenkin nuori ja suhteellisen hyvässä fyysisessä kunnossa, joten suosittelen lämpimästi maratonille lähtöä. Tosin oli se sen verran hullua puuhaa että ensimmäinen jäi itselläni myös viimeiseksi. Muistat vain valmistautua hyvin ja päätät siinä kolmekympin jälkeen että kävelemään ei ruveta.

Itse juoksin ensimmäisen maratonin viime lauantaina aikaan 3.43 mitä en oikein vieläkään voi uskoa todeksi. Mulla tais olla kaikki jumalat auttamassa mut uskon että säkin kyllä pääset vieläpä ihan kelpo aikaankin jos tahtoa riittää lopussa. Mä en oo varmaankaan paras neuvomaan mitä pitäis tässä vaiheessa tehä mut tässähän on vielä melki kuukaus aikaan niin käyt muutaman pitkän lenkin juoksemassa ja itse pidin koko viimeisen viikon lepoa ja juoksu kulki maratonilla.

Link to comment
Share on other sites

Jos kyseessä on joku vedonlyönti tai muu yhtä ylevä syy maratonin läpäisemiseen, niin saattaahan tuo noilalkiin eväillä onnistua.

Jos kuitenkin on tarkoitus juosta myös myöhemmin näitä pidempiä matkoja, niin kannattaisi ehkä harkita toisenkin kerran sitä, mennäkö nyt huonosti harjoitelleena pilaamaan maratonneitsyys vai vasta myöhemmin kunnolla valmistautuneena nauttimaan maratonista ja sen fiiliksestä.

Link to comment
Share on other sites

Ikää, pituutta ja painoa 21, 178 ja 70. Säännöllistä liikuntaa olen siis harrastanut vuositolkulla lukioaikoihin asti, armeija ja opiskelujen alku sitten tiputtivat harjoitusmäärät alas. Maratonharjoittelun kannalta oleellisia pitkiä lenkkejä tai muuta yhtä pitkäkestoista ja matalatehoista en ole koskaan harrastanut, ja sehän tässä eniten arveluttaakin. Kiivastempoiset pallopelit yms. eivät kai ihan parhaalla tavalla maratonille valmista. Maratonin terveysvaikutuksia aloin miettiä vakavissani luettuani erään juoksija-lehden artikkelin, jossa mainittiin pitkän suorituksen aiheuttama rasitus sydämelle. Keskivertomaratoonarin neljän tunnin rutistus saattaa aiheuttaa huonosti treenanneen henkilön pumpulle ikäviä ongelmia.

Vetoa en juoksusta ole lyönyt, jos fysiikka ei kestä niin se on suht helppo hyväksyä ja keskeyttää. Ikävä puoli on sitten se jo useamman kirjoittajan mainitsema "henkinen muuri", uusintayritys ei varmaan ainakaan ihan heti houkuttele.

Kiitoksia kuitenkin näkemyksistä, vielä on muutama viikko aikaa testailla paikkoja ja pohdiskella :conf:

Link to comment
Share on other sites

€0.02:

Mun mielestä maraton ei ole tavalliselle ihmiselle suoritus vaan se on harrastus jossa on perillä jo silloin kun on matkalla. Ei ole tarpeen osoittaa itselle saatika muille, että omaa samat geenit kuin John Rambolla, riittää, että touhuaa jotain josta oikeasti pitää. Sitten harrastuksesta voi oikeasti olla jotain hupia ja hyötyä pitkän päälle. Edit. Otan vähän takaisin. Maratonilta suorituminen voi olla ja onkin tosi hyvä motivaattori ensin alkuun.

Jos juoksee 30 km viikossa, mukana pitkiä lenkkejä, ja on terve niin maratonin voi juosta läpi. Minä ainakin juoksin. Älä suotta juokse ihan niin piippuun, että ei tekisi mieli uudestaan. Siitä ei makseta ekstraa. Paitsi jos on jo kokemusta, ja tuttuja samalla lähtöviivalla, se onkin eri juttu. Maratonin läpijuokseminen voi olla yksinkertaisesti kivaa, paitsi 30 km jälkeen väsyttää, ja maratonin jälkeisenä päivänä on yleisväsymystä.

Link to comment
Share on other sites

Jos kuitenkin on tarkoitus juosta myös myöhemmin näitä pidempiä matkoja, niin kannattaisi ehkä harkita toisenkin kerran sitä, mennäkö nyt huonosti harjoitelleena pilaamaan maratonneitsyys vai vasta myöhemmin kunnolla valmistautuneena nauttimaan maratonista ja sen fiiliksestä.

Tätä ohjetta kannattaa varmasti pohtia. Minulla ensimmäinen maraton vielä nykyistä selvästi huonokuntoisempana toimi hyvänä innostajana. Olin muutaman vuoden jahkaillut maratonharjoittelun kanssa, eikä systemaattisesta harjoittelusta tullut mitään. Ekalle maralle lähdin 6 kk:n harjoittelun jälkeen valmistautuneena keskeyttämään puolikkaan kohdalla, mutta sinnittelin kuitenkin maaliin, vaikka viimeiset 20 km olivat epämiellyttäviä. Totesin, että näin huonosti valmistautuneena ei enää kannata maralle lähteä. Harjoittelumotivaation kanssa ei sen jälkeen ole ollut ongelmia 7 vuoteen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Juoksin nyt sitten HCM:n. Läpi meni ja tällä harjoittelulla 3.56 on oikein tyydyttävä aika. Onnistunut tankkaus sekä muu viime hetkien säätö ja suunnittelu näköjään paikkaa aika paljon. Näin huonosti valmistautuneena en kuitenkaan enää aio maratonille koskaan lähteä enkä voi muillekaan suositella, varsinkaan ensikertalaisille. Kävelyni perusteella minua voi vielä varmaan muutaman päivän ajan erehtyä luulemaan pingviiniksi, jalat ei vaan olleet tarpeeksi tottuneet tuollaiseen rasitukseen. Ehkä fyysistä valmistautumista tärkeämpää on kuitenkin henkinen valmistautuminen. Harjoittelun, erityisesti pitkien lenkkien tuoma itsevarmuus ja realismi tavoitteenasetteluun on korvaamatonta. Itse en ehtiny juosta kuin muutaman oikeasti pitkän lenkin ja niiden vaikutus itse fyysiseen suoritukseen oli varmaan aika minimaalinen. Varmuutta ne kuitenkin toivat reippaasti.

Kokonaisuutena hieno reissu, hyvin valmistautuneena varmasti ensi kerralla parempi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy