Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Apua, polokupyörästä halakesi vanne!!

Runtothehills
 Share

Recommended Posts

Mun 21-vaihteisesta lenkkipyörästä halkesi takavanne. Siis se on sillain halki, että yksi pinna tulee siitä kantoineen läpi. Missähän tommonen on voinut mennä? Varmasti katukivetyksen reunasta tai jostain?

Onko kellään kokemusta siitä, minkälainen tommonen on vaihtaa ja mitä maksaa? Tarkoitan siis jos vien sen huoltoon? Riittääkö pelkkä kehän vaihtaminen vai meneekö joku muukin touhu uusiksi?

Nou panik! Vähän epäilen että tulee halvemmaksi heittää kokonaan uusi kiekko kehiin kuin vaihtaa pelkkä kehä ja rakentaa kiekko uusiksi. Kiekon tasosta riippuen voit varautua maksamaan 100-2000e... nuo yläpäässä olevat on kyl sit jo yyberkevyitä hiilikuitukiekkoja :tongue:

On se kiekko voinut ihan vanhuuttaankin väsyä ja rikkoutua.

Oliko muuten etu- vai takakiekko?

Hinta lienee vannekehä muutaman kympin ja kasaus saman verran. Tai vähän enemmän. Ei ole oikein kokemusta teettämisistä kun kokoan omat fillarin kiekkoni itse. Kasaamista pidetään syystä tai toisesta vaikeana, mutta ei se sitä ole. Vaikkei se nyt toki vasemmalla kädellä kahvitauon lomassa onnistukaan. Kun en sinua mitenkään tunne, niin en nyt lähde suoralta kädeltä ehdottamaan että yrittäisit vaihtaa itse.

Vanhaa napaa voi käyttää, ja jos uusi vannekehä on sama kuin vanhakin (tai muuten täsmälleen saman mittainen, renkaan koosta ei tätä voi päätellä), vanhoja pinnojakin voi käyttää. Netistä löytyy esim. laskureita pinnojen oikean pituuden selvittämiseen (tässä tapauksessa riittäisi, että sekä vanhalla että uudella vannekehällä laskuri antaisi samat pituudet).

Joidenkin mielestä pinnat kannattaa vaihtaa aina... Mutta minun mielestäni se on turhaa, ellei sitten kyse ole jostain kisakiekosta tai ellei vanhoja ole jo ennestäänkin mennyt poikki (mikä olisi merkki siitä että muutkin luultavasti ovat heikentyneet).

Mutta voi tosiaan tulla halvemmaksi hankkia kokonaan uusi. Kun pyörä on 21-vaihteinen heitän veikkaukseksi, että se lienee melko edullinen peruspyörä? Halvimmillaan esim. etukiekon napadynamolla saa Biltemasta 35 eurolla. Mitään kokemusta ei niistä ole, mutta eivätköhän ne ole ihan käyttökelpoisia kunhan nyt joku pyöristä edes jotain tietävä varmistaa, ettei pinnoja ole jätetty löysiksi ja että kiekko on suora. Jarrut joutuu todennäköisesti myös säätämään kiekonvaihdon yhteydessä.

Aloituksessahan lukee, että takavanne... jos rikkoutuneella vanteella on rällätty jo tuhansia kilsoja, niin varmaan kannattaa uusia koko kiekko napoineen pinnoineen. Jos käyttää entisiä osia, niin napa alkaa kuitenkin sitten kohta jurraamaan vanhuuttaan ;)

Ite olen retkipyörään teettänyt kiekkoja, laadukas Mavicin kehä ja XT-napa on Oulussa tehnyt muistaakseni 100-150 euroa. Valmiskiekkojen hinnat sitten lähtee Bilteman vajaasta 50 eurosta eteenpäin...