Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mistä johtuu sormien turvotus maralla?


terhir_o
 Share

Recommended Posts

Olenpa ihmetellyt jokaisella juoksemallani maratonilla noin puolivälin jälkeen ilmennyttä sormieni paksuuntumista. Sormukset ahdistavat yhtäkkiä ja sormet ovat tönköt ja paksut. Muuten nesteet ovat mielestäni imeytyneet hyvin ja juoksu kulkenut. Joku sanoo että nestettä on silloin tullut nautittua liikaa, joku että liian vähän. Onko ehdotuksia mistä moinen voisi johtua?

Link to comment
Share on other sites

Olenpa ihmetellyt jokaisella juoksemallani maratonilla noin puolivälin jälkeen ilmennyttä sormieni paksuuntumista. Sormukset ahdistavat yhtäkkiä ja sormet ovat tönköt ja paksut. Muuten nesteet ovat mielestäni imeytyneet hyvin ja juoksu kulkenut. Joku sanoo että nestettä on silloin tullut nautittua liikaa, joku että liian vähän. Onko ehdotuksia mistä moinen voisi johtua?

Suolan puute, veikkaan. Osta apteekista suolatapletteja purkki, ja ota pari (500 mg/kpl) ennen starttia, ja vaikka yksi tunnissa kisan aikana.

Itse syön ultrilla pillerin tunnissa päiväsaikaan, kun lämpötila on yli 20 astatta. Ja lisää saan urheilujuomasta.

Hien mukana poistuu 1-3 g/l, joten se yksi pilleri/h ei vielä edes kata hävikkiä, mutta varmasti estää oireet maratonilla. Urheilujuomasta saa sellaisen ~0.5 g/h, mutta eihän se riitä mihinkään, jos hikoilu on runsasta.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on sama homma kokonaisella. Ekalla jäi sormukset sormiin. Hyvä kun ei vihkisormusta joutunut leikkaamaan pois.

Just rovaniemimaralla taas maalissa ihmettelin, että kattokaa ny näitä minun sormia. Mistä ihmeestä tää voi johtua kun ovat niin pötikät.

Kiitos numeroukko neuvosta. Eli lisää suolaa, koska minä ainakin olen kova hikoamaan.

Link to comment
Share on other sites

Suolan puute.

Vaikea uskoa, että olisi ollut suolan puutteesta kyse, koska söin suolakiteitä, dippasin perunaa suolaan, söin perunalastuja.. melkein kisaseuraani jo hirvitti se suolan määrä, jota käytin. Voiko olla sitten niinkin päin, että liioittelin sen suolan käytön ja seurauksena olisi ollut tuo turpoaminen? Kädet suli muutamassa tunnissa kisan jälkeen ja kyllä kisan aikanakin yritin "pumpata käsiä nyrkkiin" saadakseni imusuoniston kierron tehostumaan.

Link to comment
Share on other sites

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Minä olen myös suolan puutteen kannalla, mutta olisikohan se vain yksi vaihtoehto? Minulla on vain kerran turvonneet kädet, viime kesänä 2 päiväisellä juoksuvaelluksella Kilpisjärvi - Halti - Kilpisjärvi välillä. On mahdollista, että en nauttinut tarpeeksi suolaa, sillä en nauttinut mitään varsinaista suolatuotetta (sipsit, tabletit), mutta söin retkiruokaa, joka oli aika suolaista ja join maximin hypotonisia urheilujuomia, joissa kai on normaalia enemmän suolaa. Selässä oli juoksureppu ja mielestäni toinen mahdollisuus turpoamiselle on se, että reppu painoi hartioilla jotenkin niin, että verenkierto käsissä häiriintyi. Turvotus laski myös minulla yötauon aikana, mutta tuli uudestaan toisena päivänä ja tuolloin jo aikaisemmin kuin ensimmäisenä. Muulloin olen tehnyt noin 4h pitkiä lenkkejä juoksurepun kanssa, eikä koskaan ole esiintynyt minkäänlaista turvotusta.

Link to comment
Share on other sites

Mitä tarkoitat normaalia enemmällä, enemmän kuin muissa kaupallisisssa hypotonisissa juomissa? Hypotonisessa juomassa suoloja on joka tapauksessa vähemmän kuin plasmassa.

En tutkinut tuoteselostetta, mutta tarkoitin että enemmän kuin urheilujuomissa yleensä. Joka tapauksessa suolan vähyys oli yksi mahdollinen syy siihen, että käteni turposivat, mutta en kyllä pidä sitä täysin varmana syynä.

Link to comment
Share on other sites

Sormien turvotus johtuu nestehukasta, tai ainakin nesteen vähyydestä kehossa. Kun neste vähenee, ääreisverenkierto heikkenee ja sormet turpoavat. Muisteleppa vaikka ohjeita pitkillä lennoilla: muista juoda riittävästi ja käytä tarvittaessa tukisukkia estämään turvotusta.

Juoksun aikana nestettä poistuu kehostasi enemmän kuin pystyt saamaan tllalle. Siksi kirkkaan pissan taktiikka on tärkeä tankkausvaiheessa.Suolan natrium on tärkeää, mutta liiallinen suola sitoo nestettä kehoosi. Se vähentää hikoilua, nostaa kehon lämpötilaa ja sitä kautta heikentää suoritusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Olen kova juomaan maratonilla. Mulla on juoksuvyössä lähes litran pullo jota lataan aina huoltoasemilla. Ekalla marallani kävin 7 kertaa wc:ssä (siihenpä se aika menikin). Seuraavilla olen hillinnyt juomishaluni niin etten ole tarvinnut vessakäyntejä, joten nesteen vähyydestä en usko turpoamisen johtuvan. Suolalisäystä voisi kokeilla, siinä saattaa olla perää. Täytynee huomena HCM:llä testata. En ole kylläkään mikään kova hikoilemaan.

Link to comment
Share on other sites

Hmh, varmaan kaikki mainitut on osatekijöitä tuossa, mutta ehkä kyse on jostain muustakin. Olin jo unohtanutkin koko turvotusasian (varsinkin kun sormissa ei ole enää sormuksia lainkaan): Tosiaan maratonin jälkeen käteni olivat noin 5 numeroa isommat kuin matkaan lähtiessä. Järkyttävät. En ole puolikkaitten jälkeen pannut merkille moista.

Mutta se, miksi mulle ei kelpaisi selitykseksi pelkkä suolan tai nesteen puute, on että kun aloittelin jaloilla maata pitkin etenevän harrastukseni, se alkoi kävelylenkeillä. Ja tuommoisen 10 kilometrin kävelyn jälkeen sormet oli aina turvoksissa oli vuodenaika tai lämpötila mikä tahansa. Suolaa tunnun normaalielämässä saavan aina liikaa. Pientä helpotusta toi se, kun otin sauvat mukaan, eli kädet eivät enää sojottaneet alaspäin. Ja juoksulenkkien jälkeen en ole enää huomannut moista turvotusta ollenkaan. Ainoana nyt tuo maratonin jälkeinen superhypermegaturvotus.

Täytyypä oikeasti tutkailla vielä asiaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tässäpä kans yks nakkisormi. Todellisena ongelmana sormien ja miksei varpaidenkin turpoaminen. Sormien tilannetta maralla helpotti geelipussin kädessä pitäminen ja kädestä toiseen vaihteleminen. Ja tietysti mukavaa sormijumppaa välillä niin, että taisi radan varrella olleita naurattaa. :grin:

Taitaa tuo turpoaminen olla kuitenkin aika yksilöllistä ja siihen vaikuttanevat monetkin syyt. Kyllä meikäläisen sormet turpoo pitkällä lenkilläkin. Se nyt vaan on niin enkä sitä sen kummemmin pohdiskele. Se on kuitenkin aina mennyt ohitse – toistaiseksi. Ja sitten on niitä, joilla ei juurikaan ilmene vastaavanlaista ongelmaa, jos se nyt sitten ongelma ylipäätään on. Itsellä varmaan suurin syy turpoamiseen on liian vähäinen nesteen nauttiminen. Suolan nauttimisen en havainnut auttavan tilannetta mitenkään. Ja mitään kiristävää en suostu sormiini juoksun ajaksi laittamaan. Jopa kello on toisinaan liikaa. Mutta summa summarum, yksilöitä ollaan ja mikä auttaa yhdellä ei välttämättä ole mitenkään avuksi toiselle. Mutta, jos joku keksii varman keinon turpoamisen estämiseksi, otan tiedon lämpimästi ja iloisena vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy